PDA

View Full Version : Mijn Randall doet raar!



Vampire
22 maart 2006, 19:25
Ik wilde net gitaar gaan spelen, staan al mijn knoppen anders dan ik ze heb gelaten, ik weer een beetje draaien, doet mijn amp het eigenlijk zo goed als niet meer :S

Ik heb een Randall RG75G2 en op clean hoor ik alleen maar wat als hij behoorlijk ver openstaat nu en als ik naar distortion switch, dan zit er op channel 1 geen gain, wat ik ook doe (en ik hoor het hele geluid nauwelijks) en op channel 2 zit een hele wazige gain, die nauwelijks waarneembaar is... Niet goed als je bijna alleen maar metal speelt!

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Mijn ma heeft hem dus schoongemaakt en volgens haar niet met vocht ofzo, ze heeft wel mijn raam gezeemd (daar staat hij voor) maar volgens haar heeft ze niks gemorst ofzo.

Ik ben een beetje radeloos, want ik heb momenteel echt geen geld voor een nieuwe amp of voor een dure reparatie, laat staan voor een amp zoals deze, als hij echt kaduuk is, ben ik gewoon zwaar de lul. :S

DarknessAwaits
22 maart 2006, 19:38
Heb je alle logische fouten al nagekeken?

* kapot snoer
* volumepot van gitaar open
* fx loop dicht (100% dry)
* ...

Vampire
22 maart 2006, 19:46
Ik heb een ander snoer gepakt en dat maakte niks uit.

Aan Alle knoppen zitten draaien en dat maakte niks uit.

Effectsloop zit potdicht (ook daar aan zitten draaien, open en dicht, niks maakt uit).

Op zijn best krijg ik er met Channel 2 een Gain uit alsof de Gainknop op standje 2 ofzo staat, terwijl hij helemaal open staat, zodra ik hem meer dichtdraai verdwijnt de gain totaal.

zx81
22 maart 2006, 20:49
De kans is groot dat er toch vocht in gekomen is. De versterker doet het wel, maar geeft slechts een gedeelte van het signaal door. Als er vocht in een potmeter zit kan dat al snel voor dergelijke verschijnselen zorgen. Volgens mij, dan. Vrouwen met schoonmaakspullen zijn niet te vertrouwen...
Laat de versterker gewoon een nacht op een (niet te) warme plek drogen, probeer 't morgen opnieuw. Als hij nog vervelend doet kan een beetje contactspray misschien helpen.

crrrN
22 maart 2006, 23:47
Ik ken dat probleem. 2 jaar geleden had ik ook een Randall RG75 combo (niet de G2) en daar had ik dat ook wel eens bij, aan de achterkant zit een Ground Lift knop die kun je proberen om te zetten. Als dat niet lukt kun je de stekker eruit trekken en opnieuw aansluiten en luisteren of het dan weg is.
Stopcontact is geaard?

Cris
23 maart 2006, 11:02
En is het gelukt?

BlackSun
23 maart 2006, 12:18
Klinkt echt alsof je je volumepot van je gitaar half dicht heb...maar daar zal je vast wel naar gekeken hebben. CHeck ook de bedrading van je gitaar ff.

Anders ff je amp openmaken, en met een busje perslucht flink schoonblazen(kun je bij doe-het-zelf zaken wel halen), vooral de pots.

DarknessAwaits
23 maart 2006, 17:06
Je hebt toch niet toevallig een gitaar met EMG's en een lege batterij he?

Vampire
23 maart 2006, 19:51
Ik heb mijn gitaar indertijd 2e hands gekocht en hij heeft altijd al een klein probleempje gehad met de volumeknop, als deze 100% openstaat, dan is er geen signaal, maar aangezien ik nog steeds wel "normaal" kan spelen (dwz, ik heb een signaal op het juiste volume) op channel 2, denk ik niet dat het dat is...

Over of ik passieve of actieve elementen heb, ik heb geen idee. Ik heb inderdaad EMG's, namelijk EMGHZ, ik weet niet of die batterijen nodig hebben, ik heb net alles opengeschroeft wat ik zo een, twee drie open kan schroeven en kon geen batterij vinden, zitten die achter de elementen toevallig? Die heb ik er nog niet uitgehaald, omdat ik dan de snaren eraf moet halen en daar heb ik nog geen tijd voor gehad.

Verder heeft de versterker de hele dag vandaag gewoon op mijn kamer gestaan, waar het niet vochtig is ofzo, de stekker is eruit gehaald etc.

Het stopcontact is niet geaard, maar ik heb er altijd mee gespeeld, dus dat kan het niet zijn (tenzij het op den duur de oorzaak is geworden van een doorbranden van iets?)

Ook de groundswitch gechecked... niks...

Ik haal morgen ofzo wel even een busje perslucht denk ik om de amp schoon te maken (kan meteen mijn computer ook een beurt krijgen :) ) en ik hou jullie wel op de hoogte, alvast bedankt voor alle tips in ieder geval.

Ow, ik heb trouwens een Jackson DXMG, voor het geval iemand dan weet of ik wel of geen batterijen nodig heb.

robert-gitarist
23 maart 2006, 19:55
Als je battarij hebt dan zit ie achter in de gitaar.Zit dan een klein plasic plaatje tergrote van een blokbattarij..dus kun je zo zien ;)
Veder zou ik niet weten wat het is...vreemd gevalletje..nooit mee gemaakt :stop:

Vampire
23 maart 2006, 22:52
Dan zit er geen batterij in (helaas... in dit geval)

BlackSun
24 maart 2006, 11:52
EMG HZ's zijn passief en hebben geen batterijen nee.

" ...dan zit er op channel 1 geen gain, wat ik ook doe (en ik hoor het hele geluid nauwelijks) en op channel 2 zit een hele wazige gain, die nauwelijks waarneembaar is... Niet goed als je bijna alleen maar metal speelt!..."

Vooral bovenstaand doet mij vermoeden dat het signaal uit je gitaar gewoon heel erg zwak is. Omdat je je volume van je clean hoog moet zetten om wat te horen. Bij je distortion kanalen is dit niet het geval omdat door het distortion circuit je signaal al zodanig versterkt wordt dat je altijd wel iets hoort. Omdat je signaal echter zo klein is krijg je geen mooi geclipt signaal en krijg je hele wazige distortions. Je volume is echter wel normaal!
(Enige wat een distortion circuit doet is alles zo gigantisch veel versterken dat je je signaal vervormd, daardoor zal je volume altijd wel op normaal niveau zijn op je distortion kanaal)

Ik zou eerst echt eens naar je gitaar kijken...heb je geen andere gitaar waarmee je kan testen?

Nu ik er over nadenk: check ook je inputjack van je amp ff. Dus dat busje perslucht komt sowieso wel goed van pas, ff lekker alles schoonblazen.

Vampire
25 maart 2006, 10:15
Ok, bedankt, ik zal eens ff wanneer ik tijd heb langsgaan bij een vriend, kijken of mijn gitaar daar ook raar doet dan. En dat busje perslucht maar even zsm kopen, bedankt voor je advies!

Vampire
14 april 2006, 11:51
Gister met mijn gitaar langs de gitaarboer in Utrecht gegaan, de volumepod in mijn gitaar blijkt inderdaad kapot te zijn, hij is nu in reparatie, ik hoop dat dat het enige was. Komende week krijg ik hem weer terug.

Bedankt voor het advies dat het waarschijnlijk mijn gitaar was ipv versterker!

DarknessAwaits
14 april 2006, 12:49
Heb je niet even een andere gitaar kunnen lenen van iemand om er achter te komen? Ik zou er niet aan moeten denken om al die tijd in onzekerheid over de amp te zitten.

Vampire
14 april 2006, 15:36
Heb je niet even een andere gitaar kunnen lenen van iemand om er achter te komen? Ik zou er niet aan moeten denken om al die tijd in onzekerheid over de amp te zitten.

Heb gewoon geen tijd gehad, ik had tentamens te leren en te maken en opdrachten en projecten af te maken en in te leveren... Heb dus idd nu bijna een maand lang niet gitaar kunnen spelen...