PDA

View Full Version : elektrische gitaar spelen



jjason
22 maart 2006, 15:47
heey iedereen!!!

ik had een vraagje ik wil graag gitaar leren spelen,(ik heb pas een nieuwe gekocht), maar hoe moet ik beginnen?Ik ga over een tijdje op les maar ik zou nu al graag wat dingen willen leren hebben jullie tips of dat jullie het zelf zonder les hebben geleerd?, en zoja hoe?, wat ik wil het snel leren(elektrisch) omdat ik in een band mag komen spelen :D

alvast bedankt groetjes jason

jjason
22 maart 2006, 16:16
reager plzzzz:(

G.G.
22 maart 2006, 16:30
reager plzzzz:(

Rustig man, het onderwerp is net een half uur oud :)

Stap eens de bieb binnen. Daar vind je vast wel een goed boek voor de beginnende gitaarist met het een en ander aan uitleg. Zorg er wel voor dat je jezelf geen gekke dingen aanleert, anders heeft je leraar er twee keer zoveel werk aan om dat af te leren.

zx81
22 maart 2006, 16:31
Sorry voor mijn enorm late reactie. Ik hoop dat je nog gemotiveerd bent. :)

Kijk eens op www.Ultimate-Guitar.com, en op http://www.dokterz.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=7.

JoostBaksteen
22 maart 2006, 16:51
wat ik wil het snel leren


reager plzzzzzz


Je zal veeeeeeeeeeeeeel moeten oefenen... en aangezien je heel ongeduldig bent weet ik niet of gitaarspelen wel voor je weggelegd is...


Maar goed: koop een gitaar en ga spelen... zo simpel is het :D

Je kan natuurlijk een boekje kopen, even naar de winkel gaan en vragen voor een beginners boek.

Ricis
22 maart 2006, 17:18
en leer gewoon een beetje gevoel te krijgen met een plectrum (als je daar mee gaat spelen) gewoon beetje van boven naar beneden en andersom spelen. is wel handig om dat te oefenen in het begin.

jjason
22 maart 2006, 20:19
ik ben wel geduldig alleen ik had snel hulp nodig:P want ik wil het voor de zomer vakantie het een beetje kunnen:P

G.G.
22 maart 2006, 20:34
ik ben wel geduldig alleen ik had snel hulp nodig:P want ik wil het voor de zomer vakantie het een beetje kunnen:PEn dat komt dan op een half uurtje aan?

Ps:zet niet teveel druk op jezelf. Muziek maken moet leuk blijven.

vincedepooh
22 maart 2006, 21:38
Je zou wat powerchords kunnen leren zodat je een beetje kan jammen met je band. Dat je zo graag gitaar wilt spelen vindt ik wel leuk maar zoals hierboven al werd vermeld je moet vooral heel veel geduld hebben en veel oefenen zodat je een goede basis legt om verder te gaan.
Veel succes!

Sim-Simon
22 maart 2006, 21:59
Gitaar kopen, boek lezen. Dan gewoon kijken of het wat voor je is. Dan moet je jezelf afvragen: heb ik les nodig? Of lijkt het me leuker het zelf uit te vogelen?

vincedepooh
22 maart 2006, 22:11
12345678910

Predator
23 maart 2006, 14:49
ik ben wel geduldig alleen ik had snel hulp nodig:P want ik wil het voor de zomer vakantie het een beetje kunnen:PHo ho? ... Gaan we chicks oppikken op het strand!? Serenades en shit!? ... Dat is PRECIES de bedoeling! ;)

Alvast een voorschotje:

1: Een gitaar heeft meestal 6 snaren die je van 1 tot 6 telt van dun naar dik, klinkt raar maar is zo. Van dik naar dun zijn ze zo gestemd: Een Aap Die Geen Banenen Eet.

2: Een gitaar bestaat voornamelijk uit 3 "onderdelen": kop, hals, body. Spreekt voor zich.

3: Die klauw waarmee je snaren indrukt op de hals: daarvan wil je de duim altijd in het midden van de hals houden aan de achterkant of course. Het liefst gepositioneerd tussen wijs- en middelvinger in!

4: Het plectrum is een VERLENGING van je arm en niet van je duim en wijsvinger ofsow. Je houdt em zo vast en niet anders, ik stuur SAMUEL L JACKSON op je af als je het verkeerd doet: http://guitar.about.com/library/weekly/aa071200g.htm

Meer vindt je hier: http://guitar.about.com/library/weekly/aa071200a.htm

Letsgo21
23 maart 2006, 15:50
Ik ben momentee 'killing floor' aant leren...geen slecht nummerke, al is de snelheid die r zou moeten zijn nog ni :-(

zx81
23 maart 2006, 16:00
8r33Z4H 413r7!

Trocar
23 maart 2006, 23:18
4: Het plectrum is een VERLENGING van je arm en niet van je duim en wijsvinger ofsow. Je houdt em zo vast en niet anders, ik stuur SAMUEL L JACKSON op je af als je het verkeerd doet: http://guitar.about.com/library/weekly/aa071200g.htm



Wat wil die gast gaan doen met dat plectrum op dat plaatje? Gebruiken als ijs-schep ofzo?

Predator
24 maart 2006, 02:07
Wat wil die gast gaan doen met dat plectrum op dat plaatje? Gebruiken als ijs-schep ofzo?Ey man, DAT is de manier waarop je em vasthoudt en niet anders... Anders kun je jezelf dingen gaan afleren tegen de tijd dat je gaat soleren en wilt alternate picken, string skippen, sweepen, pinchen, noem maar op...

Hield mijn plectrum vroeger zo verkeerd vast, maar dit is THE WAY!!

JER00N
26 maart 2006, 14:38
Waarom moet je eigenlijk altijd je duim achter de hals houden? Als ik bijv. een D speel houdt ik m'n duim er altijd juist overheen zodat ik de E en A snaar demp...

Trocar
26 maart 2006, 14:57
Ey man, DAT is de manier waarop je em vasthoudt en niet anders... Anders kun je jezelf dingen gaan afleren tegen de tijd dat je gaat soleren en wilt alternate picken, string skippen, sweepen, pinchen, noem maar op...

Hield mijn plectrum vroeger zo verkeerd vast, maar dit is THE WAY!!

Nou succes ermee dan maar... Het ziet er verkrampt en lomp uit zoals die man dat ding in zijn knuist heeft geklemd.
Ik zou zeggen:
http://www.guitarmetal.com/imgs/ax_lesson/pick_holding.jpg
dat dit toch wel wat relaxer speelt. Ik wil wel eens zien hoe die kerel op jouw plaatje een pinchharmonic speelt als hij zijn hand als een vuist om dat plectrum heen heeft geklemd.

Naja, iedereen moet dat ding vasthouden zoals hij het zelf graag wil, ik zou me belemmerd voelen op jouw manier.

Predator
27 maart 2006, 16:16
Naja, iedereen moet dat ding vasthouden zoals hij het zelf graag wil, ik zou me belemmerd voelen op jouw manier.Dat kan, uiteraard moet je het doen hoe JIJ het 't lekkerst vindt.

De manier die jij laat zien is trouwens exact hetzelfde, het gaat namelijk alleen om de positie van je wijsvinger en duim. Zelf haak ik mijn vingers ook vaak achter snaren tijdens het spelen of whatever. Ik heb heus niet ALTIJD een knuist! :p

Je moet je hand, pols of (onder)arm gebruiken bij het aanslaan en niet je vingers tenzij je fingerpickt. Je vingerspieren zijn te klein om snelle en consequente bewegingen te maken en bovendien krijg je op die manier RSI. Je wijsvinger moet dus perfect geforceerd zijn wil je dat alles zo precies mogelijk loopt.

Jouw manier is dus goed, de mijne ook en zo nog honderden anderen. Zolang je duim en wijsvinger maar stijf staan en niet veel bewegingsvrijheid krijgen!

Gr33tz.

Ricis
27 maart 2006, 16:19
maar ik heb vaak als ik beetje stevig aan het spelen bent ook nog wel eens mijn middelvinger op het plectrum. op zich vind ik dat ook wel lekker spelen. ik vind het in ieder geval makkelijk om meer kracht te zetten.

Trocar
27 maart 2006, 21:31
Dat kan, uiteraard moet je het doen hoe JIJ het 't lekkerst vindt.

De manier die jij laat zien is trouwens exact hetzelfde, het gaat namelijk alleen om de positie van je wijsvinger en duim. Zelf haak ik mijn vingers ook vaak achter snaren tijdens het spelen of whatever. Ik heb heus niet ALTIJD een knuist! :p

Je moet je hand, pols of (onder)arm gebruiken bij het aanslaan en niet je vingers tenzij je fingerpickt. Je vingerspieren zijn te klein om snelle en consequente bewegingen te maken en bovendien krijg je op die manier RSI. Je wijsvinger moet dus perfect geforceerd zijn wil je dat alles zo precies mogelijk loopt.

Jouw manier is dus goed, de mijne ook en zo nog honderden anderen. Zolang je duim en wijsvinger maar stijf staan en niet veel bewegingsvrijheid krijgen!

Gr33tz.

Okay, het belangrijkste vind ik inderdaad dat je het vasthoudt zoals JIJ dat wilt en dat ben ik volkomen met je eens. :)

Dan nu even zeuren (vergeef mij): de man op jouw plaatje heeft zijn plectrum (van links af gezien) net áchter de knokkel van zijn duim en moet daarom zijn wijsvinger helemaal naar binnen draaien. De man op mijn plaatje heeft zijn plectrum vóór de knokkel van zijn duim en kan daarom zijn wijsvinger in een ontspannender boog houden en enigzins sturen.
Daar zat ik zo over te zaniken ;).

Maaruh, net zoals poster hiervoor (Ricis) aangeeft, ieder zijn eigen ding. Meneer van Halen gebruikt geloof ik zijn middelvinger en duim, en meneer Steve Morse drie vingers (zoals Ricis).

Eind goed, al goed :hippie:

Predator
28 maart 2006, 13:15
Okay, het belangrijkste vind ik inderdaad dat je het vasthoudt zoals JIJ dat wilt en dat ben ik volkomen met je eens. :)

Dan nu even zeuren (vergeef mij): de man op jouw plaatje heeft zijn plectrum (van links af gezien) net áchter de knokkel van zijn duim en moet daarom zijn wijsvinger helemaal naar binnen draaien. De man op mijn plaatje heeft zijn plectrum vóór de knokkel van zijn duim en kan daarom zijn wijsvinger in een ontspannender boog houden en enigzins sturen.
Daar zat ik zo over te zaniken ;).

Maaruh, net zoals poster hiervoor (Ricis) aangeeft, ieder zijn eigen ding. Meneer van Halen gebruikt geloof ik zijn middelvinger en duim, en meneer Steve Morse drie vingers (zoals Ricis).

Eind goed, al goed :hippie:Oui, dat klopt. Ik zelf speel OP de knokkel van beiden mijn duim en wijsvinger (die laatste gekruld). Voor lijkt mij het allerminst handig dat je bijna op de punt van je duim speelt, je draaicirkel is dan gewoon velen malen groter dan op of achter de knokkel en je wijsvinger moet tegenwerken bij hard aanslaan. Heb het zelf tijden geprobeerd maar geen succes. Jij hebt vast een hele sterke wijsvinger!

Ach.. Zolang je maar je arm of pols gebruikt om te strummen of picken (om RSI tegen te gaan) en NIET je vingers tenzij je fingerpickt. Dat is de bottomline!