PDA

View Full Version : EMG's - Seymour Duncans JB/59



RedBuell
22 maart 2006, 12:19
Ik ben dus op zoek naar een gitaar in de prijsklasse van rond de € 700,- met vaste brug.

Mijn keuze is gevallen op Schecter C-1 BlackJack, LTD EC400(AT), LTD Viper 400, Jackson DKMGT 2006 model of een Epi les Paul standard en upgraden met ander elementen.

Geinig is om te zien dat de meeste gitaren die ik hier boven noem dus of een EMG 81/85, EMG 81-60 setje aan boord hebben of een setje Seymour Duncans JB/59.

Nu is mijn vraag eigenlijk wat zou het wezenlijke verschil in geluid zijn, ik weet dat die EMG's actief zijn en die SD's passief en dat er al veel over gediscusieerd is over actief/passief. Ik ga volgende week ff naar DW in A'dam die heeft een LTD EC 400 met EMG's en een (AT)met SD's hangen maar ben eigenlijk benieuwd wat ik kan gaan verwachten. Het nadeel is ook dat er geen winkel is waar ik alle gitaren kan proberen die ik op het oog heb. Jackson DKMGT is nog niet leverbaar en zo'n Schecter..., tja ga er maar een zoeken in Nederland.

Ik heb weleens gehoord dat actieve EMG's een heel groot bereik hebben en daardoor ook weer redelijk mooi clean zouden moeten klinken, terwijl ik vaak lees dat men vind dat EMG's voor metalgitaristen het meest geschikt zijn. Wat ik zoek is dus eigenlijk een gitaar die dus hoofdzakelijk metal/hardrock aankan met o.a. ook drop D of helemaal in D gestemd. Clean mag best een randje hebben maar geen afgrond.

Trouwens voor clean gebruikte ik op mijn Ibanez met volgens mij IBZ USA F2 elementen de hals pickup of de hals pickup gesplitst met het middelste single coil pickup erbij, wat wel een mooi warm geluid gaf.

bert k
22 maart 2006, 12:48
Ik ben ook aan het rondneuzen voor mijn Charvel. De SD site heeft een handige verzameling samples, en daar vind ik de JB toch wel erg lekker klinken voor wat ik zoek. Stevig maar niety modderig, lekker bright en toch vet. Op de EMG site vond ik ook samples maar daar vond ik de 81 en de 85 echt zwaar ruk. Puur metalelement, geen clean, raar midden, maar wel geweldig als je alleen metal speelt.

DarknessAwaits
22 maart 2006, 13:10
Als je echt clean wilt gaan spelen vallen de EMG humbucker direct uit je keuze lijstje, tenminste dat was bij mij het geval.

Ik kan sowieso niet echt met een humbucker een clean slag spelen dus ga ik altijd voor de coilsplit óf een extra single coil.

Zo heb ik op mijn 2 "stage"-gitaren de volgende setups:

EMG 81 - EMG SA - EMG 81

Seymour Duncan JB - Seymour Duncan Jazz
coilsplit - coilsplit

Maar toch vind ik ook de singlecoil van EMG niet helemaal mijn geluid hebben, er is wat teveel hoog denk ik en ja, ik zou bijna durven zeggen dat hij klinisch klinkt.

Nadeel is dus dat actief en passief zich niet fatsoenlijk laten mengen, anders had ik er een Seymour Duncan SL1 in gedaan.

almarvk
22 maart 2006, 13:35
Ik ben ook aan het rondneuzen voor mijn Charvel. De SD site heeft een handige verzameling samples, en daar vind ik de JB toch wel erg lekker klinken voor wat ik zoek. Stevig maar niety modderig, lekker bright en toch vet. Op de EMG site vond ik ook samples maar daar vond ik de 81 en de 85 echt zwaar ruk. Puur metalelement, geen clean, raar midden, maar wel geweldig als je alleen metal speelt.

Ik heb zelf ook een JB in de brug en het klinkt precies zoals je omschrijft. Echt een super lekkere pickup! Valt onder het lijstje favorieten :)

Bins
22 maart 2006, 15:31
Ik heb die AT met jb/59 en hoewel hij heerlijk klinkt mis ik mn emg's (ik heb 81/60 in mn oude axe) toch wel. De emg's zijn echt zoveel strakker, en gewoon meer "evil". Uiteraard heeft dat ook met mijn slordige techniek te maken, maar met de emg's hoefde ik gewoon minder hard te werken, en ik ben nu eenmaal liever lui dan moe.

vinni
22 maart 2006, 16:19
Heb de EMG's en de genoemde JB, Jazz, '59, Pearly gates gehad.

In eerste instantie dank je bij EMG's "Geweldig!"
Maar na verloop van tijd werd ik niet goed van dat karakterloze soundje.
Wil graag een PU die leeft, op je spel reageert....Dus geen EMG.
Afijn heb ze dus uit twee gitaren gesloopt.

Vinni

Josdevos
22 maart 2006, 16:22
Ik heb die AT met jb/59 en hoewel hij heerlijk klinkt mis ik mn emg's (ik heb 81/60 in mn oude axe) toch wel. De emg's zijn echt zoveel strakker, en gewoon meer "evil". Uiteraard heeft dat ook met mijn slordige techniek te maken, maar met de emg's hoefde ik gewoon minder hard te werken, en ik ben nu eenmaal liever lui dan moe.

Haal de cover er eens af misschien... JB is ook vrij strakke pickup hoor maar de cover neemt wel wat van z'n attack weg. Bovendien issie tegelijk nog behoorlijk warm omwille van de alnico magneet...

vinni
22 maart 2006, 17:00
Hee Jos,

Effe off topic:
Klopt't dat ik zag dat je met bogner cabs bezig bent?
Mn ouwe ENGL 4X12 gaat de deur uit?
Veel verschil?

Groet,
Vinni

Philippe
22 maart 2006, 17:39
EMG´s alleen voor metal? Bullshit.

Ik heb een EMG 60 in de brug van mn ibanez, en geloof me, pink floyd achtige solo´s en dire straits slagjes krijg ik er met gemak uit.

bert k
22 maart 2006, 17:44
Ja, wat mij betreft, ik had het over de 81 en de 85. De 60 ken ik niet, dus daar zal je best wel gelijk hebben.

Philippe
22 maart 2006, 18:34
Fair enough.

Fumi SG
22 maart 2006, 19:14
Sorry dat ik heel ff hiertussen door kom...

@DarknessAwaits: Hoe bevalt die setje je, in welke gitaar heb je ze zitten?? Zou je de sound eens kunnen omschrijven?? Check misschien mijn topic eens...:chicken:

Josdevos
22 maart 2006, 19:29
Hee Jos,

Effe off topic:
Klopt't dat ik zag dat je met bogner cabs bezig bent?
Mn ouwe ENGL 4X12 gaat de deur uit?
Veel verschil?

Groet,
Vinni

Ja toch wel. Kwalitatief is de Bogner niet veel beter, maar 't is meer m'n sound. (IK had al een 4x12 V30 van Bogner, wil al een jaar terug die sound, maar is niet uit de ENGL te halen.
De ENGL is toch iets meer scooped met veel bas waar de Bogner vooral een zeer prettig MID heeft... De ENGL is al tijdje weg, had m'n Bogner cabs al 2 maand moeten hebben maar zijn wat problemen geweest. (Vdhaar zat zonder, NAMM, Container heel laat vertrokken etc...) Hopelijk heb ik deze week terug een beige 4x12 slanted en een beige oversized, allebei met V30s. (M'n dealer heeft me een mooie package prijs gegeven. :) )Naja, het wachten moet je er bij nemen, heb me zelfs voorlopig een goedkope 2dehandse maar gloednieuwe Marshall 4x12 Vintage gekocht omdat ik echt zonder cab zat.... (Die is ook nog zo slecht niet eerlijk gezegd, kan wel betere wiring gebruiken, maar klinkt ook vrij goed.)