PDA

View Full Version : noob-vraagje..



Letsgo21
22 maart 2006, 10:41
Voor mijn eerste project wil ik niet te ver gaan en gewoon alle onderdelen kopen en zelf monteren...gewoon om wat feeling op te doen bij de "zelfbouw".
Nu, ik weet dat hier veel commentaar gaat op volgen, maar ik vraag het toch:
Is het mogelijk om een tele hals op een strat body te zetten?
Hoe zit het met de body's en neck's van bij tonefactory, is dat goede kwaliteit?

piezo
22 maart 2006, 11:03
Het kan wel, maar misschien moet je een béétje vijlen om de hoekjes mooi passend te krijgen. De aansluiting hals/body is bij een Tele "vierkant" en bij een Strat "rond" en er zal dus wat ruimte in de Stratbody overblijven.
Véél belangrijker is echter dat de hals in de breedte precies in de body uitfrezing moet passen.

fred dons
22 maart 2006, 11:08
nee niet helemaal, de hiel is niet helemaal het zelfde waardoor je wat gaps overhoud (als je een 22 fret nek heb zie je dat niet zo snel door de overhang van de toets)

en die van de tonefactory zijn best wel goed hoor (komt bij rockinger vandaan), de nekken zijn voor mijnn smaak te dun maar dat is zuiver persoonlijk

fred dons
22 maart 2006, 11:08
sorry Piezo ik type wat langzaam vandaag (o;

G.G.
22 maart 2006, 11:36
Stratocasters en telecaster blijven een leuke basis voor dit soort dingen, met name omdat er zoveel voor te krijgen is.

Zoals eerder gezegt kan de hals/bodyverbinding problemen geven maar dat is niets dat met een simpele vijl en een stukje schuurpapier niet op te lossen is. Kan je een hals vinden met 22 frets, dan kan je het nog een beetje maskeren.
Slagplaten voor alle soorten opstellingen kun je al voor €15 kopen.

Ik heb vanochtend ook weer een klusje afgerond:

Stratocaster hals en stratocaster body (da's lekker gemakkelijk, dat past sowieso) Uitfesing voor de elementen zat er al (zo'n groot gat waar je 3 humbuckers naast elkaar kwijt kan. Moest alleen een gat voor de floyd maken en een andere slagplaat kopen voor twee humbuckers.

Het resultaat:

http://img70.imageshack.us/img70/2598/image000646me.jpg

http://img70.imageshack.us/img70/163/image000650mw.jpg

Wat ik verder nodig had was een zinnig antwoord op mijn vragen en die vond ik hier op et forum, en anders kreeg ik ze wel als ik een vraag stelde.

Succes met knutselen.

Letsgo21
22 maart 2006, 11:58
Ok, tnx

Ik ben eigenlijk op't idee gekomen toen ik weer eens die KLOTEsound van dat STAGGbrandhout moest aanhoren...
Ik ben zo dom geweest met me dat te kopen, maar ik ben pas een half jaartje aant leren spelen en dus...uit dat ding is echt niks goeds uit te krijgen...
Enfin, ik kwam op't idee dit ding uiteen te halen, zodat ik een voorbeeld heb...en nu gewoon step by step delen beginnen aankopen en zo zelf iets beter in mekaar te knutselen...
Ik denk aan een gelakte swamp ash strat body en een birds'eye maple tele hals.
Nu ja, die hals mag ook gewoon maple zijn...kweet ni of dat de prijs echt drukt...
En verder wil ik het zo simpel mogelijk houden :-)

piezo
22 maart 2006, 12:14
Je bent goed bezig, Letsgo21, in een zelf gemaakte gitaar zal altijd iets van jou zitten. En wat je onderweg geleerd hebt is nòg belangrijker dan het eindresultaat. Als ik de verhalen mag geloven zal het trouwens helemaal niet meevallen om een gitaar te maken die slèchter is dan een Stagg. :D

Letsgo21
22 maart 2006, 12:40
Je bent goed bezig, Letsgo21, in een zelf gemaakte gitaar zal altijd iets van jou zitten. En wat je onderweg geleerd hebt is nòg belangrijker dan het eindresultaat. Als ik de verhalen mag geloven zal het trouwens helemaal niet meevallen om een gitaar te maken die slèchter is dan een Stagg. :D
Ik ben er zeker van, slechter dan wat ik hier liggen heb kan niet!
Ik ben wel content da'k ze kan gebruiken als proefexemplaar :-)

Als er iemand al eens een tele nek in een strat body gezet heeft, tips zijn altijd welkom, of ervaringen met online shop's zijn héél welkom!

bedankt voor de replies,

davy

Letsgo21
6 april 2006, 13:14
Iemand dit al gezien?

http://users.chariot.net.au/~gmarts/pickupme.htm

Als ik aan de 'wiring' aan uit geraak is dit zeker een optie voor men strat-tele projekt...

Iemand ervaring met lace pu's in zelfbouw?

Dirk W
6 april 2006, 16:00
Ik heb ze wel eens ingebouwd in een goedkope strat. Ik heb ze nog liggen.
Het zijn best goede pickups (ik had rood rood blauw) met hoge output. De looks zijn iets anders misschien mooier, misschien lelijker, net wat jij vindt. Het nadeel waar ik me aan ergerde is dat de hoge E snaar wat zachter klinkt. Ik heb het opgelost door die snaar .011 te maken en voor de rest een setje van .010 erop te doen.
Voor de rest was ik er wel tevreden over. Ik heb ze ondertussen uit mn stratje gehaald en moet ze nog steeds een keer op marktplaats zetten. Niet echt vanwege de pickups hoor, maar de strat was gewoon bagger ik heb er nu gfs elementen in die ik nog had liggen van een schoolprojectje.
Dirk

-=Rob=-
7 april 2006, 13:58
Tonefactory is anders wel veel goedkoper dan Rockinger...

Ik ben van plan een tele-achtige te bouwen, en zag ook bij Tonefactory halzen en bodies. Vraag me net als de topicstarter af waar ik dit kwalitatief moet plaatsen voor rond de 100 euro/stuk.

Anyone?

G.G.
7 april 2006, 16:15
Tis jammer dat je dat spul niet ff in je handen kan hebben en ff kan bekijken. Dat zou voor mij de enige reden zijn om het daar niet te halen, maar ik denk dat je best een fatsoenlijke hals krijgt voor dat bedrag. Body zou ik iets minder moeite mee hebben om zo te bestellen (best een mooie stratbody met flame top van esdoorn voor een leuke prijs)

Dirk W
7 april 2006, 18:37
Ik heb er een keer een verschrikkelijke hals van tonefactory gekregen. Echt dramatisch slecht. Side dots waren fout geplaatst. Rosewood toets had overlappende lak aan de zijkant die aan het afbrokkelen was. Lijm van de fretten zat deels op de fretten. Het fretboard was deels fout geschuurd. En de kleur van de headstock was niet zoals aangegeven (ik had vintage tint verwacht).
Vanwege deze overdaad aan fouten kon ik hem terugsturen en ik heb mn geld teruggekregen en een neck bij wdmusic.com gekocht. Ik heb nog nooit zon slechte neck gezien. Niet op een stagg of wat voor gitaar dan ook. Nergens.

Maarja dat was waarschijnlijk een fabrieksfout. Ik hoor voor de rest best veel goeds over tonefactory.
Het irritante bij rockinger vond ik dat ze er geen radius bijzetten. Daarom koos ik voor tonefactory.

Letsgo21
8 april 2006, 03:02
Tja, bedankt voor de replies alleszinds, maar ik denk toch bij tonefactory te bestellen, mijn eerste projectje wordt een 'monteer' project. Voor echte 'zelfbouw' heb ik te weinig ervaring.
Ik ga me gewoon een ash body en een tele neck bestellen en der lace pu's ingooien, gold/silver/red, we zien wel wat het geeft, wie weet komt er wel wat moois van :-)