PDA

View Full Version : Burstbucker #1 in de nek positie



Droffie
22 maart 2006, 09:25
Graag een oordeel van de kenners.

N.a.v. het hoe hoort een Les Paul te klinken topic zit ik nog steeds met een dilemma.
Ik ben tevreden over de Burstbucker Pro in de brug van mijn Standard maar de in de nek zou ik graag een open warme en lage output pup willen.
Persoonlijk zit ik aan een Burstbucker 1 te denken en de Pro in de brug te houden. Tis alleen zo'n gok om er één te kopen.

Zijn er LP spelers die zo'n combinatie hebben? Of wat zijn jullie gedachten over de BB1 in de nek?

piezo
22 maart 2006, 11:49
Ik heb ergens een staafdiagrammetje met outputs van Gibson elementen en van een Burstbucker #1 is de output een fractie lager dan van een Burstbucker Pro hals element. Verder zouden de Alnico II's de attack en klanks iets ronder moeten maken maar de ontbrekende wax-potting juist weer iets opener/helderder. Conclusie: het zal wat liever klinken!

Puur op basis van deze theoretische overwegingen zou een BB #1 dus een hele goede keus zijn om jouw doel te bereiken. Ik heb zelf alleen een nog ongebruikt zebra-setje #2 en #3 liggen, dus ik kan niet uit ervaring spreken.

Wizz
22 maart 2006, 12:57
Beste Droffie,

Ik heb zelf een Classic Plus in de nekpositie van mijn witte custom, en die bevalt me vreselijk goed. De "plus" heeft een paar windinkjes meer, officieel voor iets meer output en bite. De geëikte combinatie is een "plus" in de brug en een "gewone" Classic in de nek, en zo had ik het zelf ook gedacht. Maar toen ik ze erin had zitten vond ik de Classic (staat in klank zeer dicht bij de Burstbucker 1) te "boomy" en de Plus te "harsh" klinken. Ik heb ze toen verwisseld en.... voila !
Moet daar wel bij zeggen dat mijn Plus waarschijnlijk relatief weinig en mijn Classic relatief veel output heeft : Ze wisselen wat dat betreft per exemplaar. Bij Burstbuckers en Classics zijn die exemplarische verschillen best groot.
Dat is dus gewoon het vervelende van elementen, je kunt ze nooit "op zicht" kopen. Ik ben blij dat ik inmiddels veel gitaren en elementen heb, dan kun je nog eens een experimentje wagen. Als je er één moet kopen zou ik toch wel de Classic Plus adviseren. Als 'ie erg hard uitvalt kun je hem altijd wat dieper in de body draaien. Een "vergeten"element van Gibson waar ik ook erg gek van ben is de 490. Hij is er in een brug (T) en hals (R) versie, en wederom adviseer ik om de brugversie in de nek te plaatsen.
Ze zijn vrij goedkoop en doen in klank niet onder voor Classics en Burstbuckers die modieus en dus duur zijn. De pest is dat dit soort elementen in allerlei uitvoeringen te koop zijn, en dan wil het oog ook wat : In een Custom zie ik bijvoorbeeld toch het liefst gouden kapjes, persoonlijk, en dan koop ik toch liever een gouden Classic Plus als ik die meteen kan krijgen dan dat ik een half jaar op de bestelling van een gouden 490 moet wachten.
Bel me even in de winkel (036-5460030, vragen naar Wouter) dan kan ik je vertellen wat er bij de groothandel op voorraad is.

Wizz

piezo
22 maart 2006, 13:50
Bij Burstbuckers en Classics zijn die exemplarische verschillen best groot. Bij goede PAF klonen hoort dat ook zo. :D
Dat is dus gewoon het vervelende van elementen, je kunt ze nooit "op zicht" kopen. Hee, zie het positief, gat in de markt voor jullie, Wouter. :)
Een "vergeten"element van Gibson waar ik ook erg gek van ben is de 490. Hij is er in een brug (T) en hals (R) versie, ..........Hoezo vergeten? De R versie is toch jarenlang het standaard Les Paul hals element geweest?
........ en dan koop ik toch liever een gouden Classic Plus als ik die meteen kan krijgen dan dat ik een half jaar op de bestelling van een gouden 490 moet wachten.
490's of losse gouden kapjes daarvan moeten toch 2ehands gemakkelijk te verkrijgen zijn, of ben ik abuis?

Nog een vraag. T-versies hebben niet alleen wat meer wikkelingen, maar ook een bredere spacing van de polepieces. Wat zie/merk je daarvan als je een 490 T in de halspositie zet?

Wizz
22 maart 2006, 22:28
Hee, Piezo !

Inderdaad, de 490 verscheen als halselement in de SG's, LP Studio's, Standards tot 2002, en bovendien als brugelement bij SG Specials. En dat verklaart meteen waarom ik SG Specials in de brugpositie vaak mooier vind klinken dan SG Standards !
Met "vergeten" bedoel ik dat er nooit een klant om vraagt, terwijl de telefoontjes en mailtjes over Burstbuckers niet van de lucht zijn. Burstbuckers zijn hip, 490's niet, en Classics niet meer.
Goede handel voor ons ? Valt wel mee. ik verwijs de meesten door naar gitaarbouwers, als de klant wil dat íe wordt ingebouwd. Verdient de gitaarbouwer ook eens een paar tientjes...
Alleen voor trouwe klanten neem ik zelf nog de soldeerbout ter hand. Dat is de prijs die de wat minder trouwe klant moet betalen voor koopjesjagen. Zo blijkt goedkoop meestal weer duurkoop, een goede klant krijgt bij mij al gauw honderden Euro's korting per jaar aan het niet-betalen van reparaties en afstelbeurten (zit te zeuren, maar 'k had er vandaag weer zoeentje met een Thomann-stratje onder de arm, beledigd dat de beste strat-afsteller van de lage landen er dus effe gewoon geen trek in had :angry: )
Anyway, gouden kapjes kunnen ook lang niet leverbaar zijn, het polepiece probleem heb je alleen als de elementjes vreemdgaan met andere merken als Charvel, Ibanez, Fender,Mosrite, Rickenbacker etcetera.
Bij een Gibbo kun je ze gewoon verwisselen. Klinkt bij een paar van de mijne grandioos.

:hippie: Wizz