PDA

View Full Version : Gitaar bouwen



Anti
21 maart 2006, 22:55
wat ben je gemiddeld kwijt als je een gitaar laat bouwen door iemand?

Random_hero
21 maart 2006, 23:02
minstens €1500 voor een strat/tele meestal

ernieman
22 maart 2006, 07:05
Wat voor gitaar?
En welke houtsoorten?, want dat scheelt voor een acoustische ook nog wel wat.

EJ

G.G.
22 maart 2006, 07:58
wat ben je gemiddeld kwijt als je een gitaar laat bouwen door iemand?

Ik denk ook ergens vanaf €1500.

Wat kan je zef doen? Een body maken is niet zo'n probleem. Een hals ook niet echt (als je een toets lastig vind kan je die kant en klaar kopen. Elementen zijn tweede hands vaak voor een prikkie te vinden net als een brug of tremelo.

Ik ben van mening dat een hele goeie zelfbouwgitaar niet meer hoeft te kostren dan €600. Als je de tijd maar neemt om de spullen te zoeken. Een bouwer zal alle onderdelen uit zijn voorraad pakken of bestellen en dan betaal je altijd de verkoopadviesprijs. Als je precies weet wat je wilt, dan zoekt dat lekker gemakkelijk en kun je alles na enig zoeken voor een leuke prijs verzamelen.


Stel je vraag bijvoorbeeld eens aan voxhumana in Vlaardingen. Die kunnen je een precies antwoord geven op je vraag. Heb geen aandelen in die toko, vind het personeel zelf een beetje vervelend, maar ze hebben wel heel veel voor de bouwer, en ze bouwen zelf ook.

Mattia
22 maart 2006, 09:27
Ik denk ook ergens vanaf €1500.

Wat kan je zef doen? Een body maken is niet zo'n probleem. Een hals ook niet echt (als je een toets lastig vind kan je die kant en klaar kopen. Elementen zijn tweede hands vaak voor een prikkie te vinden net als een brug of tremelo.

Ik ben van mening dat een hele goeie zelfbouwgitaar niet meer hoeft te kostren dan €600. Als je de tijd maar neemt om de spullen te zoeken. Een bouwer zal alle onderdelen uit zijn voorraad pakken of bestellen en dan betaal je altijd de verkoopadviesprijs. Als je precies weet wat je wilt, dan zoekt dat lekker gemakkelijk en kun je alles na enig zoeken voor een leuke prijs verzamelen.

Het kan ook voor aanzienelijk minder dan 600 als je de gereedschapskosten even niet meerekent, hoor. Voor 600 heb ik top-end hardware en pickups nieuw gekocht, en voor de rest Honduras mahonie en 5A quilt maple en ebben gebruikt. Maar inderdaad, voor veel minder dan 1500 zul je niet veel vinden, vrees ik, en het loopt snel uit naar veel, veel meer.

Mattia

Letsgo21
22 maart 2006, 09:57
Zal ik er je een maken voor 900 :-)
Nee, ik heb hier geen ervaring in, maar ik heb de laatste weken goed uit men doppen gekeken en voor 900Euro bouw je een fantastische axe!!
En als je niet zo kieskeurig bent als ik, nog voor veel minder ;-)

G.G.
22 maart 2006, 11:20
Het kan ook voor aanzienelijk minder dan 600 als je de gereedschapskosten even niet meerekent, hoor.
...........

Mattia

Ben ik helemaal met je eens. Maar als ik zeg dat het ook voor 300 kan met goed zoeken naar onderdelen. Dan valt het vaak toch weertegen want het kostenplaatje komt toch vaak hoger uit (zeker als je nog nooit iets gebouwd hebt).

Ik neem ook aan dat de topicstarter enigszins een budget heeft (anders begin je zo'n onderwerp waarschijnlijk niet) dus 300 of 600 zou niet zoveel uit moeten maken.

Anti
22 maart 2006, 20:53
wel het zit zo dat ik een grote fans ben van de fender mustang maar een vintage mustang daar betaal je al wat voor, en ik vind het zonde om zon ding dan te gaan verbouwen (ik had graag 2 humbuckers derin).En anderzijds heeft fender de nieuwe mustangs op ons los gelaten maar ik vind gewoon dat ze nt lekker aanvoelen. Daarom ben ik rond aan het kijken of er misschien mensen zijn die voor mij gewoon een custom mustang kunnen bouwen.
Wat budget heb ik hier voor nodig enerzijds en anderzijds kan ik dit best in een gitaarwinkel laten doen of gewoon particulier iemand zoeken?

Outrage
22 maart 2006, 21:42
Misschien is dit wat voor je? Hij bouwt ook de instrumenten voor Hooverphonic. Ik heb er zelf geen ervaring mee hoor, maar misschien kan hij je verder helpen met je vraag. http://www.marcusguitars.be. Hij woont in Sint-Niklaas.