PDA

View Full Version : Welke snaren raad jij aan????



rammybully
21 maart 2006, 20:39
Hallo,

Ik speelt Strat's en Tele's. Ik gebruik altijd 0.10-0.46 snaren.
Ik gebruik Ernie Ball Regular Slinky en D'Addario EXL.

Ik kan nooit kiezen welke ik nou het best vind. Daarom vraag jullie je ervaringen met mij te delen.

-Welk van deze 2 merken vind jij het best??
-Welke heeft beste levensduur??
-Welke heeft beste klank??
-Welke oxideert het minst??

enz... enz...

schizo910
21 maart 2006, 20:45
tsja, dat is redelijk subjectief. D'Addario's blijven naar mijn mening wat langer goed (helder) maar mijn ervaring is dat ik ze sneller breek.
Ernie balls klinken goed maar worden (bij mij) iets sneller dof. Het grootste voordeel van Ernie's vind ik dat ze snel op tone zijn. Even een paar keer rekken en ze blijven gestemd. Daarom gebruik ik Ernie Ball

Tristan
21 maart 2006, 21:01
D'Addario vind ik veel zwaarder spelen en hebben ook een heel andere klank, heel erg veel fundamentele tonen, vanwege de hogere spanning en wat minder twang en boventonen dan Ernie Ball. Bij mij roesten alle snaren als een gek, maar Ernie Ball is wat dat betreft wel iets beter denk ik. Ik vind GHS ook heel goed als je een soepel spelende snaar wilt met wat meer twang D'Addario en wat meer fundamentele toon dan Ernie Ball. Ernie Ball klinken op sommige gitaren te knijpend, maar werken bijvoorbeeld weer te gek op mijn ES335.
Pyramid schijnen ook heel goede snaren te zijn en niet duur. Erik van de Haar heeft die: www.haarguitars.nl
Dean Markley Blue Steel vind ik wel okee snaren, beetje vergelijkbaar met GHS, maar ze gaan niet veel langer mee en zijn erg duur, dus die zou ik niet aanraden.
Verder heb ik John Pearce snaren geprobeerd en die klinken wel heel vet, veel toon, maar waren heel erg gauw dood en zijn ook redelijk duur, een stuk duurder dan GHS/Ernie Ball, een beetje richting de prijs van die Blue Steels, dus die zou ik ook niet aanraden.
DR vind ik ook erg duur en ik hou ook niet zo van die volledig stalen snaren, want die hebben vaak ook te weinig twang, zeker voor Fender gitaren.
Eigenlijk vind ik voor Fender gitaren D'Addario snaren te weinig boventonen en te weinig twang hebben, maar Ernie Ball heeft weer te veel twang en klinken een beetje te knijpend, dus zou ik voor GHS of Pyramid gaan (Pyramid ken ik zelf niet, maar die wil ik nog wel proberen, daar hoor ik goede verhalen over).
Voor Gibson lijkt het nu dus alsof Ernie Ball mijn ideale snaar is, omdat deze dus wat minder laag hebben en daardoor de ES335 strakker en gebalanceerder laten klinken.
D'Addario heeft voor mij dus het nadeel dat ze zwaarder spelen en dat je dus van een ander merk (GHS/Ernie Ball) gerust een setje 011 ergens op kan leggen als je er normaal D'Addario 010 op legt en dat geeft je ook weer meer toon, maar dat is mijn idee, niet iedereen is het hiermee eens.

iwamoto
21 maart 2006, 21:06
ik vind balls het fijnst, en d'adario's breken inderdaad sneller, na 3 maanden op mijn ibanez (en dus veel floyd en bend abuse, benden van de 24e op e etc. :p ) blijven ze goed heel, maar wel een beetje dof inderdaad, maar toch, ik vind ze erg fijn, en ze hoeven inderdaad haast niet gerekt te worden, ik ben het nog gewenst van d'adario's, maar het hoeft bijna nooit

Shifty
21 maart 2006, 21:10
Gestemd op Ernie Ball, omdat ik niet meer keuzes had :)

D'Addario's gaan bij mij altijd kapot... weet niet waarom, maar ik heb dat bij bv. Ernie Ball's en andere merken niet. Ik had enige tijd geleden een setje "dure snaren" (in vergelijking met ernie ball & gibson op lordofthestrings.com) Dean Markley Blue Steel... toen ik de snaren er op ging zetten en ze ging aanspannen knapte de hoge E al... mooie kl*te snaren dus :)

Mijn favoriete snaren zijn overigens Gibson SEG-700L Brite wires... die blijven bij mij het langst goed, spelen super en geven een mooie heldere klank.

Malochia
21 maart 2006, 22:05
De Ernie Balls worden wat sneller doffer, maar voor mij is dat een voordeel. Ik vind het geluid van nieuwe snaren verschrikkelijk, pas na enkele dagen inspelen wordt de toon ervan acceptabel voor me. (bij D'Addario's duurde dit langer)


Ik speelde eerst altijd op D'Addario, een keer Ernie Ball geprobeerd en niet meer teruggegaan, heel tevreden over de EB's. Eerst brak ik best wel vaak een snaar, nu zowat nooit meer. (plus het sneller dof worden)

Wizz
21 maart 2006, 22:23
Na een hele tijd Ernies nu net overgestapt op Blue Steels van Dean Markley.
Wow !

:rockon: Wizz

Joey Handsome
21 maart 2006, 22:31
Ik speel liever op SIT, en als ze dat niet hebben op Ernie's.

el loco
21 maart 2006, 22:34
na 3 maanden op mijn ibanez (en dus veel floyd en bend abuse

3 maanden?????? Dat is wel erg lang...

Anyway, ik gebruik d`Addario 011 (gestemd in D) en dat bevalt prima. Ze breken nauwelijks, maar ik breek zowiezo weinig snaren. Tot nu toe geen reden gezien om over te stappen1

lorenz
21 maart 2006, 22:34
heb eigenlijk alleen nog maar D'addarios gebruikt (009-046). en die werken wel voor mij. heb er nog NOOIT een gebroken tijdens het spelen/vervangen, en ik speel toch minstens elke dag 1 uur.

worden wel redelijk rap dof, maar 'k hoor niet veel/geen verschil in klank.

ben wel van zin om ooit eens Ernie Ball te proberen.

nielsduursma
21 maart 2006, 22:41
ik gebruik meestal dadarrio (of hoe je het ook schrijft) als ik geen galli's meer heb. galli is lekker goedkoop (5,05 euro inc verzendkosten ed. :) ) en ik heb nog maar zeer weinig verschil gehoord/gevoeld tussen die 2, en aangezien ik 2 gitaren moet besnaren (binnekort 3 hoop ik) vind ik dat geld zat voor een paar snaren, al helemaal voor een arme scholier!

iwamoto
21 maart 2006, 22:51
3 maanden?????? Dat is wel erg lang...

Anyway, ik gebruik d`Addario 011 (gestemd in D) en dat bevalt prima. Ze breken nauwelijks, maar ik breek zowiezo weinig snaren. Tot nu toe geen reden gezien om over te stappen1
ik had er eerst dadario's op, die e brak na 3 dagen, vandaar........

savecracker85
21 maart 2006, 22:58
ik gebruik altijd ernie ball, waarom? geen idee eigenlijk... Misschien omdat toen ik voor het eerst mn snaren verving de verpakking er het leukst uit vond zien ofzo :D ...Ze bevallen iniedergeval prima... En toevallig kwam vandaag net mn bestelling binnen van 12 setjes (voor maar 42 euro :) ), dus kan er weer ff tegen aan.

Elixir heb ik tussendoor ook nog wel eens gebruikt..Bevielen opzich ook goed, je kon ze gemiddeld 3 maal langer gebruiken door de coating (waren ook 3x zo duur)..Alleen brak er vaak eentje kort nadat ik een nieuw setje erop had gezet... En je kon toen alleen complete setjes kopen, wat niet echt opschoot..Dus weer terug op EB

Terence
21 maart 2006, 22:59
Ik heb 0.010 Ernie Ball op m'n gitaar liggen, blijft redelijk lang goed en ik heb er nog nooit een gebroken. Voor 3 uur per dag spelen lijkt me dat wel in orde.

FruscianteFan
21 maart 2006, 23:02
Ik heb momenteel Ernie Ball, GHS Boomers en 2 X D'addario.
Ik heb ook nog Harley Benton, Pyramid en Electro Harmonix liggen.

vinni
21 maart 2006, 23:17
Ik heb nog wat SOB's te koop!

jahaaaaaa........

Ga maar lekker kijken op andere sites wat gitaristen er van vinden.
Nooit de verkoper vragen....

Vinni

Eko
22 maart 2006, 00:20
DR Blackcoated .011-.050. Gewoon normale stemming. Net als elixer maar dan ook de B+E gecoat. Gaat lekker lang mee. Soms wel een maand.
Zit op minimaal 4 gitaren.

Bram+
22 maart 2006, 00:25
Hallo,

Ik speelt Strat's en Tele's. Ik gebruik altijd 0.10-0.46 snaren.
Ik gebruik Ernie Ball Regular Slinky en D'Addario EXL.

Ik kan nooit kiezen welke ik nou het best vind. Daarom vraag jullie je ervaringen met mij te delen.

-Welk van deze 2 merken vind jij het best??
-Welke heeft beste levensduur??
-Welke heeft beste klank??
-Welke oxideert het minst??

enz... enz...

Dat zijn flinke telefoonkabels trouwens, hehe.

Ik gebruik meestal D'Addario .009
Weinig problemen mee verder. 't Is ook een kwestie van er voor zorgen dat je geen braampjes aan de brug hebt en zo.

drap
22 maart 2006, 00:32
dadario 0.11. Dunner wil ik niet, eerder dikker. De actie redelijk hoog en gaan met die banaan en vooral hard aanslaan

grayfink
22 maart 2006, 00:41
Sinds een half jaar Elixir, eerst alleen op mijn acoustische, nu heb ik het overal op. Voor iemand die vrij weinig speelt, zoals ik is het een uitkomst. Geen enkele oxidatie, blijft maanden goed (en misschien nog wel langer, vraag me over een paar maand maar weer.

vinni
22 maart 2006, 00:47
ik gebruik meestal dadarrio (of hoe je het ook schrijft) als ik geen galli's meer heb. galli is lekker goedkoop (5,05 euro inc verzendkosten ed. :) ) en ik heb nog maar zeer weinig verschil gehoord/gevoeld tussen die 2, en aangezien ik 2 gitaren moet besnaren (binnekort 3 hoop ik) vind ik dat geld zat voor een paar snaren, al helemaal voor een arme scholier!

Hoezo goedkoop?
Koop mn DR-snaren altijd op www.saitenkatalog.at
Daar zijn die D'addarios Eur 4,55
Boven de Eur 100 verzending gratis.
Als je samen met de bassist een zooitje besteld zit je al snel boven de 100.
En zeer snel met leveren. (soms al binnen twee dagen!)

Vinni

Trocar
22 maart 2006, 00:56
Heb eerst een tijd met Ernie Ball gespeeld, overgestapt op D'Addario. En toen vond ik D'Addario ineens niet fijn meer; 't idee dat ze veranderd waren of zo. Toen 1 of 2 setjes terug op Ernie en in een aanbieding een pak GHS Boomers gekocht. Voor mijn gevoel wat stroever dan Ernie Ball, maar dat bevalt me eigenlijk wel. Dus GHS it is.

Schunhart
22 maart 2006, 01:27
Ik heb in het verleden altijd D'adario's gebruikt, omdat ze het goedkoopste waren. Maar m'n snaren braken wel redelijk vaak, dus toen heb ik wat verschillende setjes geprobeerd en kwam uit op Ernie Ball, waar ik nu al 3-4 jaar trouw bij zweer.
Ik vind ze fijn spelen, en gaan bij mij langer mee dan D'adario's.

Floris1984
22 maart 2006, 03:32
Bij mij roestte de Ernie Balls redelijk snel, en de d'addario's daarentegen veel minder. Vandaar dat op D' addario's speel, maar ga binnenkort weer EB's en andere snaren proberen, echt heel veel verschillende heb ik nog niet gehad namelijk.

Arnie
22 maart 2006, 09:09
Elixir heb ik tussendoor ook nog wel eens gebruikt... Alleen brak er vaak eentje kort nadat ik een nieuw setje erop had gezet...

Toevallig, ik had precies hetzelfde!

Ik wilde ze een keer proberen. Snaren er op zetten ging gewoon goed. Daarna even gespeeld en geluisterd. Ik vond die Elixirs 'doffer' klinken dan de Ernie Balls (010) die ik normaal gebruik. Een dag later die Elixir snaren weer een beetje opgerekt en toen brak de G-snaar spontaan.

Ook heb ik Pyramids erop gehad. Dat vond ik ook goede snaren. Ik kon echter qua klank niet veel verschil horen met Ernie Balls.

Toen ik net begon met spelen had ik een aantal keer Fender snaren gekocht. Dat was helemaal ruk. Braken snel en hadden een vrij iel geluid.

Voor de rest heb ik altijd op Ernie Ball gespeeld. Dat bevalt prima. Goede klank, goede levensduur.

Satriani
22 maart 2006, 09:16
tsja, dat is redelijk subjectief. D'Addario's blijven naar mijn mening wat langer goed (helder) maar mijn ervaring is dat ik ze sneller breek.
Ernie balls klinken goed maar worden (bij mij) iets sneller dof.

Precies, dat heb ik nou ook. daarom gebruik ik ook ernie ball

Soulcollector
22 maart 2006, 11:05
Dr.
Breken naar mijn ervaring minder snel en blijven ook langer zuiver.

JesseBeau
22 maart 2006, 22:08
Ernie's... waarom? Geen idee... Ze zijn goed voor wat ik doe en het merk sprak mij meer aan dan D'Addario :sssh:

guitardude
22 maart 2006, 22:27
ik gebruik altijd ernie ball, waarom? geen idee eigenlijk... Misschien omdat toen ik voor het eerst mn snaren verving de verpakking er het leukst uit vond zien ofzo :D ...Ze bevallen iniedergeval prima... En toevallig kwam vandaag net mn bestelling binnen van 12 setjes (voor maar 42 euro :) ), dus kan er weer ff tegen aan.

Elixir heb ik tussendoor ook nog wel eens gebruikt..Bevielen opzich ook goed, je kon ze gemiddeld 3 maal langer gebruiken door de coating (waren ook 3x zo duur)..Alleen brak er vaak eentje kort nadat ik een nieuw setje erop had gezet... En je kon toen alleen complete setjes kopen, wat niet echt opschoot..Dus weer terug op EB
Waar koop je die zo goedkoop? Laatst bij de lokale muziek winkel 10 euro voor een pakje Ernie ball's 0.009 RPS snaren betaald :(

Orpheo
22 maart 2006, 22:52
ik koop geen d'addario's meer, tenzij ik perse een gitaar wil verkopen oid. d'addario's breken bij mij direct. een bend. pang. dag snaar. ik heb eb of ghs boomers. voor de les paul ernie ball 011, en voor de strat een 7 snarig pakje, waarbij de 010 bewaard wordt voor later. ik speel dus op mn strat met 060-013.

savecracker85
23 maart 2006, 00:28
Waar koop je die zo goedkoop? Laatst bij de lokale muziek winkel 10 euro voor een pakje Ernie ball's 0.009 RPS snaren betaald :(
Er was ooit oud topic, ik meen te herinneren van speeddemon, met een link naar deze ebay winkel: http://stores.ebay.com/Maverick-Music
Tis de 2de keer dat ik er wat besteld heb en het bevalt prima ($42 + $9 verzend/verzekeringskosten voor 12 setjes EB)...
De vorige keer was een jaar geleden (hmm..dat betekent dat ik dus bijna 12 setjes in een jaar verbruik :confused:)

guitardude
23 maart 2006, 01:00
Er was ooit oud topic, ik meen te herinneren van speeddemon, met een link naar deze ebay winkel: http://stores.ebay.com/Maverick-Music
Tis de 2de keer dat ik er wat besteld heb en het bevalt prima ($42 + $9 verzend/verzekeringskosten voor 12 setjes EB)...
De vorige keer was een jaar geleden (hmm..dat betekent dat ik dus bijna 12 setjes in een jaar verbruik :confused:)
Dankje! Ga binnenkort maar eens wat dingen bestellen daar :D

Orpheo
23 maart 2006, 01:04
Er was ooit oud topic, ik meen te herinneren van speeddemon, met een link naar deze ebay winkel: http://stores.ebay.com/Maverick-Music
Tis de 2de keer dat ik er wat besteld heb en het bevalt prima ($42 + $9 verzend/verzekeringskosten voor 12 setjes EB)...
De vorige keer was een jaar geleden (hmm..dat betekent dat ik dus bijna 12 setjes in een jaar verbruik :confused:)

zo weinig? ik gebruik er per gitaar 2 per maand. ze zijn dan gewoon OP.

Bram+
23 maart 2006, 01:08
ik koop geen d'addario's meer, tenzij ik perse een gitaar wil verkopen oid. d'addario's breken bij mij direct. een bend. pang. dag snaar. ik heb eb of ghs boomers. voor de les paul ernie ball 011, en voor de strat een 7 snarig pakje, waarbij de 010 bewaard wordt voor later. ik speel dus op mn strat met 060-013.
Fretslijtage misschien?
Als mensen het voor elkaar krijgen iedere keer à la minute snaren te breken, zou ik niet zeggen dat het aan de snaren ligt hoor.

ED BOB
23 maart 2006, 01:20
Sinds een half jaar Elixir, eerst alleen op mijn acoustische, nu heb ik het overal op. Voor iemand die vrij weinig speelt, zoals ik is het een uitkomst. Geen enkele oxidatie, blijft maanden goed (en misschien nog wel langer, vraag me over een paar maand maar weer.

voor iemand die veel speelt en veel gigs heeft is Elixer ook echt een uitkomst.
Voorheen gebruikte ik ernie ball en had elk optreden een nieuwe setje nodig. Na een optreden waren de snaren helemaal dood. Nu met Elixer doe ik gemiddeld 5 optredens met een setje en zijn ze eigenlijk nog niet op. Blijven veel langer helder.

Joppnl
23 maart 2006, 01:30
voor iemand die veel speelt en veel gigs heeft is Elixer ook echt een uitkomst.
Voorheen gebruikte ik ernie ball en had elk optreden een nieuwe setje nodig. Na een optreden waren de snaren helemaal dood. Nu met Elixer doe ik gemiddeld 5 optredens met een setje en zijn ze eigenlijk nog niet op. Blijven veel langer helder.

ook eens geprobeerd.

Totdat na heel snel er een snaar knapte. Sja, en als je dan weer een Elixer snaar terug wilt kopen wordt het wel een dure hobby zo.

Met mijn strat-type brug heb ik wel minder last van knappende snaren dan met mijn Les-Paul achtige brug maar goed, t gebeurt toch....

gerrekat
23 maart 2006, 08:00
GHS bevallen me het best.