PDA

View Full Version : Gitaarsynth



Sora
21 maart 2006, 19:27
Een vraag waar ik al een tijdje mee zit: wat is een gitaarsynth? :D

iwamoto
21 maart 2006, 20:11
Een vraag waar ik al een tijdje mee zit: wat is een gitaarsynth? :D
nou, correct me if i'm wrong, maar ik dacht dat dat was dat je gitaar ook een midi signaal verstuurd, wat kan worden omgevormd in de processor (volgens mij werkt een variax ook met zo'n soort principe) maar je hebt toch van die controller dingen daarvoor?
http://www.alchemystudio.it/Foto/Hardware/Pickup2.JPG
maar super veel weet ik er ook niet van, dus help die jonge ffe verder plz

Kaïn
21 maart 2006, 20:14
Een gitaarsynth maakt in feite van je gitaar een keyboard...maar dan eentje die je met snaren bespeeld;)
Als je een synth aansluit op je gitaar moet je over het algemeen een zogenaamd "hexafonisch" element op je gitaar zetten.Sommige gitaren hebben hier standaard een uitgang voor, denk aan Godin. Een hexafonisch element stuurt een signaal die de synth kan begrijpen.
Het voordeel van een synth op je gitaar is dat je heeeleee maffen dingen kan doen. Denk aan trompet spelen op je gitaar of andere rariteiten die je normaal alleen op keyboard kan uithalen.
Roland produceerd al een hele tijd gitaarsynth en ze schijnen dat redelijk verdienstelijk te doen. Op hun site kan je verschillende demotjes zien van hun guitarsynths.
Hopelijk is het duidelijk!:)

vulvasonic
21 maart 2006, 20:32
Bovenstaande is waar, maar niet per se. Het is wel de manier om het meest te klinken als een synthesizer. Die lelijke pickups zijn niet per definitie zo lelijk. Godin heeft veel modellen waarin het zit ingebouwd en Fender heeft de GR-ready strat, een chique oplossing voor dat lelijke bakkie op je gitaar.

Er zijn ook 'analoge' manieren om je gitaar te kleuren als een synthesizer. Met name Moog en Electro Harmonix hebben wat te bieden in die richting. Maar deze apparaten zijn toch wat meer 'extreme gitaareffecten' dan echte gitaarsynths. Het kan geen kwaad er eens mee te experimenteren.

iwamoto
21 maart 2006, 20:48
wel appart, ik heb dat eigenlijk altijd al wel gewild, maar waar connect je je gitaar dan heen? naar je pc of naar een keyboard of is dat naar keuze?

vulvasonic
21 maart 2006, 21:02
wel appart, ik heb dat eigenlijk altijd al wel gewild, maar waar connect je je gitaar dan heen? naar je pc of naar een keyboard of is dat naar keuze?

Je hebt twee outputs. Eén voor het gitaarsignaal en één voor je synthsignaal. Het gitaarsignaal gaat gewoon naar je gitaarversterker, het synthsignaal gaat (bijvoorbeeld) rechtstreeks naar de PA. Op je gitaar kun je kiezen tussen beide signalen of de twee signalen combineren. Het is echt heel interessant allemaal.
En je kunt er hele mooie dingen mee doen.

Je kunt alles met midi besturen uiteraard. Dus je kunt je gitaargeluiden, indien je een processor gebruikt, mee laten lopen met de synth (schakelen). Je kunt uiteraard ook externe synthmodules koppelen.

piezo
21 maart 2006, 23:45
Ik speel al een aantal jaren gitaarsynth en zal de bovenstaande info nog een beetje aanvullen.

Een gitaarsynth is gewoon een synthesizer die geschikt is gemaakt om door een snaartrilling aangestuurd te worden i.p.v. door een toetsenbord (=schakelaars). Bij een gitaarsynth gaat het om een dubbele vertaalslag waarbij je hand de snaar laat trillen en die snaartrilling vervolgens moet worden omgezet in voor een synthesizer begrijpelijke signalen.

Er zijn verschillende geavanceerde "snaar aangedreven" synthesizer systemen in omloop (geweest), maar tegenwoordig is het door Roland ontwikkelde 13 pins systeem toch wel de norm geworden. Vooral omdat gitaristen nu eenmaal een gewone gitaar willen bespelen en niet een of ander peperduur fururistisch geval waarop je niet de normale gitaarspeeltechnieken kunt toepassen.

Dat Roland systeem werkt als volgt:
- Van iedere snaar apart wordt de trilling opgepikt. Dat kan met een op de gitaar te plakken/schroeven hexafonisch (= 6 stemmig) element als de Roland Gk-2A - dat principieel niet anders werkt dan een gewoon gitaarelement - of met 6 losse piezo-zadeltjes.
- Die 6 snaarsignaaltjes worden middels een voorversterkertje in/op de gitaaar opgepept en via een 13-aderige kabel naar een z.g. pitch-to-MIDI convertor gestuurd. Ook worden via die kabel het signaal van de gewone gitaarelementen en een aantal schakelsignalen verstuurd.
- De pitch-to-MIDI convertor berekent per snaar de gespeelde toonhoogte, aanslagsterkte en eventuele bends/vibrato en zet die informatie om in stuursignalen voor een synthesizer.
- De convertor kan een losse convertor zijn die de stuursignalen alleen als MIDI boodschappen verstuurt naar een willekeurige externe MIDI-synthesizer, of de convertor en synth zijn geïntegreerd, waartbij stuursignalen zowel naar de interne klankbron als via de MIDI OUT verzonden worden.
- Met die stuursignalen kunnen nu de ingestelde klanken van de in- en/of externe synthesizer hoorbaar gemaakt worden.

- Met behulp van schakelaars kun je kiezen tussen alleen-gitaar-geluid, alleen-synt-geluid of allebei. (EDIT: zoals Vulvasonic ook al zei).
- Verder kun je gitaar en convertor op elkaar afstemmen en zijn er aanvullende mogelijkheden om het synthgeluid te beïnvloeden.



- Belangrijkste nadeel van gitaarsynths: de dubbele vertaalslag zorgt voor enig tijdsverschil tussen gitaargeluid en synthgeluid, heel weinig bij de hoge tonen en te veel bij de lage tonen.
- Belangrijkste voordeel (volgens mij dan) van gitaarsynths: met een gitaar kun je synth spelen met een veel "lijfelijker" gevoel dan met een rij zwarte en witte aan/uit schakelaars mogelijk is.

Lord Abortion
22 maart 2006, 07:00
Zijn die Brian Moore gitaren eigenlijk een beetje goed? Want zij hebben wel heel wat synth-gitaren, en ik zit er aan te denken om dat toch ooit eens aan te kopen. En waar moet je dan op letten? Want ik neem aan dat die synths even goed klinken gelijk uit welke gitaar het komt.

piezo
22 maart 2006, 10:48
De Brian Moore gitaren hebben een goede naam en zijn voorzien van een RMC piezo systeem, maar de Godin gitaren met Synth-access (en tegenwoordig ook RMC) doen er niet voor onder, zijn algemener en vaak goedkoper (Godin xt-Sa kost 999 euro bij Feedback)

Hoe een bepaalde synthesizer zal klinken is vrijwel alleen afhankelijk van de aanslagrespons van het pickup/pre-amp systeem. Met een steile respons krijg je meer meer synth sustain en een "snappier" klank maar veel minder volume- en klank nuances dan met een flauwere responscurve. Want bij de meeste synths wordt niet alleen het volume maar vaak ook de klank gestuurd met de aanslagsterkte.

Sora
22 maart 2006, 16:44
Bedankt voor de reacties, kdenk niet dat ik het meteen zal kopen, maar ik vroeg me af wat het was :)

Fvddungen
22 maart 2006, 21:44
De Ibanez RG1520 heeft zo'n GK module ingebouwd.

Nitefly7
5 april 2006, 14:12
De Ibanez RG1520 heeft zo'n GK module ingebouwd.
het oude model had gewoon een GK-2a achtig element ingebouwd (GK-2a kit maar dan anders)

het nieuwe model gebruikt piezo-zadeltjes om te triggeren..

helaas dat Ibanez dan niet 1+1 doet en die piezo's dan ook voor akoestisch geluid gebruikt...