PDA

View Full Version : shredsound



Lord Abortion
21 maart 2006, 17:55
Welk pedaaltje is het beste geschikt om een Vai-achtige sound uit te halen. Ik zoek echt een zingende distortion met veel hoog en een scherpe, duidelijke sound.

Ik weet ook dat gitaar en speelstijl daar veel mee te maken hebben, maar er moet toch ergens een pedaaltje zijn die die sound benadert.

Philippe
21 maart 2006, 18:00
Line 6 übermetal? of hoe dat ding ook heet..

Scali
21 maart 2006, 18:16
Vai gebruikt zelf een Boss DS-1 (of gebruikte iig, weet niet of ie intussen wat anders gebruikt).
Satriani gebruikte deze ook.
Moet je em wel in een Marshall (of soortgelijke) buizenamp pluggen voor het optimale effect.
Als je alles uit het pedaal alleen wilt halen, is misschien de Zoom HyperLead een goede optie.

wateenbende
21 maart 2006, 18:29
de ubermetal komt het dichts bij voor een lage prijs, boss ds-1 is dus absolute poep he, ruispedaaltje..

voor de optimale distortion heb je gewoon een goede versterker nodig met een goede distortion er in, neem een gemiddelde 100 watt buizen top van engl marshall of 5150 ofzo. maar dan nog kun je voor solo's ook beter gebruik maken van een delay en/of wah wah.

en natuurlijk een vibrato systemn op je gitaar.

Vampire
21 maart 2006, 18:59
Daar heb je noisegates voor toch?

Als Vai en Satriani hem beiden gebruikten, dan is het vast geen poeppedaal.

Lord Abortion
21 maart 2006, 18:59
De rest van mijn materiaal is wel ok. Ik speel op BC Riches met DiMarzio pickups over een Framus Dragon met een Rocktron Xpression in de loop. Dus dat zit wel snor. Ik zoek dus echt een pedaaltje om enkel en alleen een over-the-top schreeuwende solo-sound te krijgen.

wateenbende
21 maart 2006, 19:03
tubescreamer misschien

Speeddemon
21 maart 2006, 19:13
Als Vai en Satriani hem beiden gebruikten, dan is het vast geen poeppedaal.
die van hun zijn vast gemod en ze gebruiken 'm niet als een stand-alone distortion.

BeeJee
21 maart 2006, 19:13
Vai en Satch gebruiken de ds-1 puur als booster, met de gain dicht en de level omhoog. Dan valt de ruis reuze mee.

robert-gitarist
21 maart 2006, 19:19
Vai en Satch gebruiken de ds-1 puur als booster, met de gain dicht en de level omhoog. Dan valt de ruis reuze mee.

Precies :)
Line6 uber metal is inderdaad een goeie..Geen ruispedaal want zit een noise gate in gebouwd ;)
Maar volgens mij moet je gewoon een goeie boost hebben.Z'n Framus wil wel scheuren..Speeddemon maakt goeie boostpedalen dus misschien is dat een optie ;) Of ja wat veder kan een Boss Super Overdrive(mooi goedkoop) of een Ibanez Tube Screamer(TS-9 is een goeie)

Lord Abortion
21 maart 2006, 19:42
Ja, een overdrive komt er zowiezo al bij, waarschijnlijk een Maxon OD808. Maar ik heb al een idee voor een racksetup (o.a. pedalen via midi) en een aparte distortion mag er nog bij.

Scali
21 maart 2006, 19:50
Wat voor type versterker is het precies?
Misschien kun je wel alles eruit krijgen met een OD808 als booster en eventueel een eq-pedaaltje, als je versterker verder genoeg gain heeft, en het juiste karakter.
Ik heb het lead-kanaal van m'n 6101 nu ook shredbaar gemaakt, terwijl het eigenlijk meer een bluesvoicing had. Ik filter gewoon alles rond de 63 Hz uit m'n signaal, en dan een treble-booster, en dan de preamp in, en je hebt een geluid a la Vai/Satriani etc.
Een OD808 zou ook ongeveer als een treble-booster kunnen fungeren.

Lord Abortion
21 maart 2006, 19:52
De Dragon is ook meer vintage qua klank, maar er komt toch een redelijk stevige lead uit. Ik heb hier toch nog ergens een rackequalizer liggen, misschien ga ik daar wel wat mee experimenteren. Of gewoon eens een treblebooster proberen.

Scali
21 maart 2006, 20:07
Okee, de truc is gewoon om het laag eruit te halen en het hoog te versterken.
Zo krijg je dus dat geluid dat echt kan 'schreeuwen' in het hoog, en goed op flageoletten reageert etc, en in het laag strak blijft.
Met te veel bas gaat het fuzzy worden, en gaat de bas de rest wegdrukken (dat heet officieel intermodulatie, geloof ik).
Een Tubescreamer is een geschikte booster omdat die redelijk 'dun' klinkt, dus dan krijg je ook dat effect dat je in verhouding veel treble krijgt en weinig bas.
Maar het is afhankelijk van de versterker hoeveel bas en treble er precies nodig zijn.
Als je een goede equalizer hebt, is dat natuurlijk ideaal om mee te experimenteren.

LPplayer
23 maart 2006, 11:23
Tubescreamer is optimaal, omdat klein beetje extra meer sustain te geven en ook om de schelheid, hardheid en scherpte van je sologeluid te bepalen.
Daarvoor kan je op de TS aan de Toneknop draaien.


Okee, de truc is gewoon om het laag eruit te halen en het hoog te versterken.
Zo krijg je dus dat geluid dat echt kan 'schreeuwen' in het hoog, en goed op flageoletten reageert etc, en in het laag strak blijft.
Met te veel bas gaat het fuzzy worden, en gaat de bas de rest wegdrukken (dat heet officieel intermodulatie, geloof ik).
Een Tubescreamer is een geschikte booster omdat die redelijk 'dun' klinkt, dus dan krijg je ook dat effect dat je in verhouding veel treble krijgt en weinig bas.
Maar het is afhankelijk van de versterker hoeveel bas en treble er precies nodig zijn.
Als je een goede equalizer hebt, is dat natuurlijk ideaal om mee te experimenteren.

Ash ketchum
23 maart 2006, 14:33
Dit ligt een beetje voor de hand, vooral de naam;
Marshall Shredmaster
Met zo'n ding wil zelfs de tamste versterker shredden.

Scali
23 maart 2006, 14:36
Shredmaster is inderdaad goed. Maar anders dan de naam doet vermoeden, kun je er ook een hoop minder extreme geluiden uithalen.
Helaas wordt de Shredmaster niet meer gemaakt. De Marshall Jackhammer is zijn opvolger. Dat is min of meer 3 pedalen in 1. Een overdrive, distortion en booster, met uitgebreide toonregeling.

Ash ketchum
23 maart 2006, 14:44
Sinds de "master" (drivemaster, bluesmaster, etct.) serie niet meer wordt gemaakt vind ik alle pedalen van marshall de moeite niet waard. Dat zie je ook in de prijzen wat ze nog voor zo'n oude pedaal vragen. Tip, op marktplaats staat is er nog shredmaster ;)

Dick Wolkendeck
24 maart 2006, 14:29
Vai gebruikte toch een solid state Pearce preamp op Passion and Warfare? Mijn favo Vai tone is die op Flexable: gitaartje door een 100W Carvin buizenbak. Mooi! Vooral the Attitude Song.

Maar in een pedaaltje... ik gebruik een Sansamp.

Nitefly7
24 maart 2006, 15:26
inderdaad:

alleen pedaaltje: DS-1 (despite the sound, is dat tóch het pedaal dat hij en Satch gebruiken...Vai gebruikt ook geen Keeley DS-1 meer, maar een gewone DS-1 -> Keeley TS-9 (Baked mod volgens mij)...en dat dan naar een Carvin Legacy)

DS-1 en/of Baked TS-9

ik vind z'n toon niet zo mooi eigenlijk, heel herkenbaar en bruikbaar voor wat hij doet... maar alleen (daar gaan we weer) FTLOG, Blue powder en Sisters vind ik "mooi-mooi" (en nog een paar, maar qua toon zijn dat volgens mij wel de nummers die eruit springen...) -> P&W-sound...

.... en Building the Church (het 'lekkerste nummer' van Real Illusions, Firewall is wel kicken, maar soms zenuwachtig...) is wel cool...

en de 'mooie' nummers van Alien Love Secrets (dus alles behalve Bad Horsie, Ya-yo-gakk en Killtheguywiththeballthegodeaterswatlivewelgaafism aaropplaatna2keeralnietmeer)


"totaal": DS-1/TS-9 -> Legacy

voordeel hiervan is dat 't 1-op-1 is met hem (zonder de ventilator)...én dat de Legacy eigenlijk een van de goedkoopste en coolste versterkers is voor Vai'ish dingen...

en strict genomen ook 1 van de goedkoopste amps (die ik zou willen krijgen) überhaupt...