PDA

View Full Version : SD JB/Jazz combi



Fumi SG
21 maart 2006, 14:49
hoi,

Ik zoek een nieuwe pu-combi voor in m'n SG. Nou heeft Seymour Duncan setjes voor een hele leuke prijs, ik wil namelijk gewoon een beetje proberen. Ze hebben ook een setje met de SH4 JB (brug) en de SH2 Jazz (neck).

Ik zoek een veelzijdig setje, voor lekker clean (beetje funky), blues, (hard) rock en metal (geen death metal ofzo!).

Zou dit setje geschikt zijn?? Ik ben dan trouwens ook van plan de potmeters te vervangen door push/pulls om de elementen te schakelen tussen in/uit fase of serie/parallel (tips?).

Doen??

glacius
21 maart 2006, 14:57
heb een lekkere combi gevonden .. eindelijk ..

ik vind de jb te schelletjes en de jazz te muf..

ik gebruik nu een seymour duncan sh5 duncan custom brug
en een dimarzio ej custom neck

erg goeie combi.. bruut brug pickupje voor stevige rocksound..
en heerlijk transparant klinkende neck pickup

Tristan
21 maart 2006, 15:37
hoi,

Ik zoek een nieuwe pu-combi voor in m'n SG. Nou heeft Seymour Duncan setjes voor een hele leuke prijs, ik wil namelijk gewoon een beetje proberen. Ze hebben ook een setje met de SH4 JB (brug) en de SH2 Jazz (neck).

Ik zoek een veelzijdig setje, voor lekker clean (beetje funky), blues, (hard) rock en metal (geen death metal ofzo!).

Zou dit setje geschikt zijn?? Ik ben dan trouwens ook van plan de potmeters te vervangen door push/pulls om de elementen te schakelen tussen in/uit fase of serie/parallel (tips?).

Doen??

Ik weet het niet. Ik heb zelf pushpull potmeters op mijn ES335 voor coil taps, maar ik vind het niet zoveel toevoegen, dus ik zou het niet aanraden. Je kan wel als je de middenpositie van je elementenschakelaar niet goed vindt klinken je hals element er andersom inzetten, dan staat je halselement uit fase met je brugelement en dat schijnt voor sommigen wel goed te werken.
Ik zelf ben absoluut geen fan van de JB, want deze heeft een heel specifiek karakter, zo groot zelfs dat je je eigen gitaar niet meer hoort, maar alleen maar het element. Je klinkt al heel gauw als Robben Ford op welke versterker je ook speelt. Die Jazz ken ik niet zo, maar dat is een beetje een steriel klinkend element geloof ik, niet crunchy ofzo.
Seymour Duncan Seth Lovers zijn vet of Antiquities.
Je kan ook de Gibson '57 Classic proberen, die vindt bijna iedereen wel vet klinken. Burstbuckers zijn ook een optie, maar deze elementen zijn allemaal niet geschikt voor coiltaps en/of fase opties (zijn tweedradig).
Als je toch die fase/coiltap opties wil, dan zou ik inderdaad voor Seymour Duncan gaan. Eentje uit de Vintage lijn in de halspositie (behalve dan de Seth Lover want die is tweedradig) en dan eentje uit de Progressive lijn in de brug.
Custom Custom vind ik wel goed en de Custom 5 hoor ik ook hele goede verhalen over. Ik zou er geen element met keramische magneten inzetten, die zijn vaak een beetje eenzijdig en doen alleen echt heavy rock.
Kijk ook even op de site www.seymourduncan.com want daar heb je ook zo'n pickup kiezer of zoiets en daar kan je ook geluidssamples horen en advies vragen.

Fumi SG
21 maart 2006, 15:54
hmz.. klinkt niet zo leuk. Wat ik trouwens nog ben vergeten te vertellen. Ik zoek ook een hele lekkere crunchy sound!

Verder, het moet allemaal gedefinieerd zijn. Ik moet alles kunnen horen wat ik speel, het moet geen warboel worden van noten. Ook moet het allemaal lekker strak klinken. Andere suggesties?:)

Tristan
21 maart 2006, 16:07
Bij Seymour Duncan denk ik als je wel een heter brugelement wil hebben en de coil tap/fasemogelijkheden aan een combinatie van '59 bij de hals en Custom 5 bij de brug. Als je dan een wat smoothere vergelijkbare combinatie wil hebben met wat minder laag kan je de Alnico 2 Pro bij de hals nemen en de Custom Custom bij de brug. Pearly Gates is eventueel ook nog een optie als element, die zijn volgens mij ook heel vet.
Als je echt toch een beetje een Vintage sound wil en die coiltap/fase mogelijkheden achterwege laat dan kan je natuurlijk ook de Seth Lovers proberen, dat zijn ook hele mooie elementen en ik heb nog nooit iemand verkeerd zien gaan met een setje Gibson Vintage '57, dus misschien is dat dan ook wel wat.
Het hangt er ook vanaf hoeveel je wil besteden, want Seymour Duncan Antiquities en Gibson Burstbuckers zijn weer een stukje duurder, maar ook de moeite waard.
Je kan ook even bij Vox Humana langsgaan, want volgens mij hebben ze daar een gitaar waar je alle elemten in kan testen en Dijkman in Amsterdam heeft volgens mij ook zoiets. Je kan ook de elementen bestellen bij een gitaarbouwer, want dan zet deze ze er meestal gratis voor je in. Probeer ook altijd een soort van deal te krijgen dat als je het niet bevalt je ze nog mag omruilen voor andere. Huub Van Schooneveld, een gitaarbouwer uit Berlicum, heeft dat ook voor mij gedaan en ik had dus eerst die JB in de brug van mijn ES335 waar ik uiteindelijk niet zo tevreden over was en nu dus de Custom Custom die ik wel okee vind. Mijn smaak is inmiddels weer een beetje veranderd, dus misschien ga ik wel weer op zoek naar andere elementen.
Overigens zou ik niet die tweedradige elementen laten rewiren tot vierdradig, want dan gaan ze volgens mij toch wel anders klinken, dat heb ik laten doen bij mijn neck pickup Vintage '57 en ik ben er toch niet zo tevreden over.

Fumi SG
21 maart 2006, 16:27
Toevallig dat ik net die Duncan Custom tegen kwam. Volgens die ToneComparison heeft die wel veel laag, maar ook veel hoog. Wordt dat niet te schel??

Die '59 lijkt me ook wel wat, afgaande op wat ik er van gehoord heb (van mensen en de samples op de site). Volgens mij is die meer crunchy en beter voor rock of niet??

Lijkt me ook een leuke combi, er staat ook op de site van SD dat de Custom goed gematched kan worden met de '59.

Tristan
21 maart 2006, 16:42
Toevallig dat ik net die Duncan Custom tegen kwam. Volgens die ToneComparison heeft die wel veel laag, maar ook veel hoog. Wordt dat niet te schel??

Die '59 lijkt me ook wel wat, afgaande op wat ik er van gehoord heb (van mensen en de samples op de site). Volgens mij is die meer crunchy en beter voor rock of niet??

Lijkt me ook een leuke combi, er staat ook op de site van SD dat de Custom goed gematched kan worden met de '59.

Ik heb het niet over de Duncan Custom, want die heeft keramische magneten, maar ik had het over de SH11 Custom Custom of de SH14 Custom 5, dat zijn bijna dezelfde elementen als de Duncan Custom alleen dan met Alnico magneten en dat klinkt minder schel.

Negative K3 fan
21 maart 2006, 17:28
ik ben trouwens wel een fan van de JB, ondanks dat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb, kan ik me nauwelijks een veelzijdigere humbucker voorstellen. Ik hou overigens erg van een open sound met genoeg treble/presence, anderen zouden dat schel kunnen noemen.

ik heb deze in combinatie met een 59 in de nek positie, de 59 heeft duidelijk een vintage karakter, veel laag, af en toe modderig, maar altijd genoeg definitie. Kan me voorstellen dan een Jazz beter past bij mij...

Fumi SG
21 maart 2006, 17:43
Waarom zou een Jazz misschien beter bij je passen?? Is het setje dat je nu hebt ook geschikt voor metal en de cleane stukjes?? Hoe komt de crunch naar voren??

Zo, krijg posts met alleen maar vragen!:o

Tristan
21 maart 2006, 20:24
ik ben trouwens wel een fan van de JB, ondanks dat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb, kan ik me nauwelijks een veelzijdigere humbucker voorstellen. Ik hou overigens erg van een open sound met genoeg treble/presence, anderen zouden dat schel kunnen noemen.

ik heb deze in combinatie met een 59 in de nek positie, de 59 heeft duidelijk een vintage karakter, veel laag, af en toe modderig, maar altijd genoeg definitie. Kan me voorstellen dan een Jazz beter past bij mij...

Ik zou de JB niet schel noemen hoor, wel een beetje bijtend, maar dat is juist lekker voor je crunch. Ik had alleen wat moeite met de midrange van het element, die heeft een soort piekje op een laagmidden frequentie die ik niet mooi vind (vergelijkbaar met Bogner amps en Suhr pickups) en dat ik er niet uit kreeg op welke versterker ik ook speelde en dat verdrong een beetje het karakter van mijn gitaar.
Als je die '59 te modderig vind klinken, maar voor de rest wel mooi, dan zou je ook een Pearly Gates of een Alnico 2 Pro kunnen proberen, die zijn minder modderig door het gebruik van de Alnico 2 magneten i.c.m. met een beetje een modernere wiring, maar wel meer vintage/crunchy dan een Jazz.

Fumi SG
21 maart 2006, 21:00
Het wordt er allemaal niet makkelijker op!:p

Ik vind de sound (met name sologeluid) van Slash erg mooi, ik twijfel alleen een beetje van de bruikbaarheid/veelzijdigheid van die Alnico II pro's.

Wat ik verder een érg lekker geluid vind, is het geluid van Nuno Bettencourt - Extreme. Die heeft echt een enorm lekkere scheur!! Ik kan me daar zo geen pickup bij bedenken, iemand een idee??

Tristan
21 maart 2006, 21:10
Het wordt er allemaal niet makkelijker op!:p

Ik vind de sound (met name sologeluid) van Slash erg mooi, ik twijfel alleen een beetje van de bruikbaarheid/veelzijdigheid van die Alnico II pro's.

Wat ik verder een érg lekker geluid vind, is het geluid van Nuno Bettencourt - Extreme. Die heeft echt een enorm lekkere scheur!! Ik kan me daar zo geen pickup bij bedenken, iemand een idee??

Nuno Bettencourt heeft iets van Bill Lawrence achterin zitten met van die rails en ook keramisch denk ik met high output, dat is waarschijnlijk niet een element voor jou als je een veelzijdige sound zoekt, dan zou ik eerder naar die Alnico 2 Pro kijken, want dat is dan naar mijn mening juist een veelzijdiger element.

Orpheo
21 maart 2006, 22:43
in een sg zou ik in de brug overigens een superdistortion zetten, (of super2, als je van heel erg heldere pups houdt) en in de hals een '59 (SD),of een air norton. jazz+JB is lekker in de les paul, in een sg minder denk ik.

bert k
21 maart 2006, 23:15
Ook maar een vraagje van mijn kant: hoe zou een JB in de brug klinken op een Charvel model 4? Is basswood body en rosewood toets.

Fumi SG
21 maart 2006, 23:19
@Orpheo, waarom zou die combi in een SG minder zijn dan. Wordt dat te schel ofzo omdat een Les Paul van zichzelf wat donkerder, 'zwaarder' klinkt en een SG wat feller??

Orpheo
21 maart 2006, 23:21
@Orpheo, waarom zou die combi in een SG minder zijn dan. Wordt dat te schel ofzo omdat een Les Paul van zichzelf wat donkerder, 'zwaarder' klinkt en een SG wat feller??


precies. ik heb me laten vertellen dat de jb/jazz eigenlijk gemaakt zijn voor een les paul. t klopt nl helemaal, tonewise, die 2 pups.
ik zou voor de andere combi gaan.

Negative K3 fan
22 maart 2006, 15:22
Je klinkt al heel gauw als Robben Ford op welke versterker je ook speelt.

ik kan me grotere rampen voorstellen :D

Negative K3 fan
22 maart 2006, 15:23
Waarom zou een Jazz misschien beter bij je passen?? Is het setje dat je nu hebt ook geschikt voor metal en de cleane stukjes?? Hoe komt de crunch naar voren??

Zo, krijg posts met alleen maar vragen!:o

omdat een jazz wat helderder is...

setje wat ik nu heb is perfect/ideaal voor metal...

clean met de JB is wat te veel van het goede, maar parallel of met de 59 goed te doen.

crunch is geweldig

vinni
22 maart 2006, 16:16
Uiteraard heb ik de JB/Jazz combi gehad.
Voor het geluid wat jij zoekt is de JB te heavy....ook te schel zoals al eerder
werd genoemd. Ik ben voor de bridge uitgeweken naar een Dimarzio Tonezone.
Ook heavy maar wat mee in balansklinkend.
Die Pearly gates (ook gehad :nervous:) vond ik ook heel lekker klinken.
Ligt een beetje ook aan je hout natuurlijk.

Heb nu '59 van SD in mn gitaar. T'is allemaal wel heel erg vintage.
T'is dan ook een ES335 model van Heritage. Ga ze niet vervangen, zeker niet
Maar ietsjes moderner klinkend zeg ik geen nee tegen.

Vinni

Negative K3 fan
22 maart 2006, 16:38
Heb nu '59 van SD in mn gitaar. T'is allemaal wel heel erg vintage.
T'is dan ook een ES335 model van Heritage. Ga ze niet vervangen, zeker niet
Maar ietsjes moderner klinkend zeg ik geen nee tegen.

Vinni

precies op zon manier denk ik ook over mijn '59 al heb ik minder ervaring dan jij met verschillende elementen

glacius
22 maart 2006, 17:35
Ik vind de sound (met name sologeluid) van Slash erg mooi, ik twijfel alleen een beetje van de bruikbaarheid/veelzijdigheid van die Alnico II pro's.



ik heb nog 1 brug alnico liggen .. intresse ?
zeer fijn pickupje verder ..

bel me : nul zes vijf twee drie een vier vijf een drie

Fumi SG
22 maart 2006, 19:12
Glacius, ik moet je helaas teleur stellen. Ik koop sowieso nieuwe elementen (waarom eigenlijk?), deze SD's zijn niet zo duur. Ook zie ik dat je zebra's hebt, staat helemaal niet in m'n SG, ik wil gewoon zwarte!;)

Als ik zo het stuk van NK3 lees is de JB juist een lekkere pu, mede doordat de crunch geweldig wordt gevonden (erg belangrijk!). Maar als ik dan weer het stukje van Vinni lees ben ik de draad weer kwijt, te heavy. Hoe bedoel je?? Ik zoek eigenlijk wel een zware sound, heavy in de zin van lekker zwaar voor metal ofzo??

Ik heb ook dat andere topic over deze combi t.o.v. EMG's gelezen, daar zijn de meesten erg te spreken over de JB. Twijfel, Twijfel...:satisfie:

Josdevos
22 maart 2006, 19:32
Glacius, ik moet je helaas teleur stellen. Ik koop sowieso nieuwe elementen (waarom eigenlijk?), deze SD's zijn niet zo duur. Ook zie ik dat je zebra's hebt, staat helemaal niet in m'n SG, ik wil gewoon zwarte!;)

Als ik zo het stuk van NK3 lees is de JB juist een lekkere pu, mede doordat de crunch geweldig wordt gevonden (erg belangrijk!). Maar als ik dan weer het stukje van Vinni lees ben ik de draad weer kwijt, te heavy. Hoe bedoel je?? Ik zoek eigenlijk wel een zware sound, heavy in de zin van lekker zwaar voor metal ofzo??

Ik heb ook dat andere topic over deze combi t.o.v. EMG's gelezen, daar zijn de meesten erg te spreken over de JB. Twijfel, Twijfel...:satisfie:

De JB klinkt in de juiste gitaar super. In een alder Strat met maple toets, of in de meeste superstrats met veel alder en maple klinkt ie snel nogal schel en zonder body. Was zo in mijn ESP Horizon. Daar steekt nu een Dimazio Tonezone in die zeer mooi uitbalanceerd. Rare is en de USA Jackson Soloist van Pol (+- zelfde specs) zit ook een JB en die klonk daar wel goed in.

In m'n Dean V heb ik sinds kort ook een JB/Jazz setje steken ipv Dimarzio Superdistortion en dat bevalt me veel beter. (Mahonie met maple top) Moet wel nog wat tweaken met de pickuphoogte want de Jazz klinkt voorlopig wat zwakjes. (Maar zit voorlopig zonder cab thuis... en op repetitie wordt er niet getweakt!)

De JB blijft wel een strakke pickup, maar is heel veelzijdig als je er mee om kan...

(Je kan er altijd een kapje overzetten, of hem met kapje kopen, maakt hem wat mellower...)

http://users.pandora.be/brike/pics/DSC00001.JPG

DarknessAwaits
22 maart 2006, 19:44
On request:

Mijn SD's zitten in een Cort X Custom. Die body is van american basswood dus het wordt niet te schel i.c.m. de JB. De Jazz klinkt ook erg lekker en de coilsplit levert me een heel goed bruikbaar clean slaggeluid.

Ikzelf vind het wel een goed lekker klinkend setje al zal het best wel kunnen dat er nóg betere combi's te bedenken zijn.

frekie
23 maart 2006, 10:27
Het is een kwestie van de gitaar(houtsoorten, constructie) i.c.m. de elementen. Jazz/JB heb ik op een Jap Tokai Lp, mahonie/maple. Klinkt prima vooral scheur en crunch. Op een dynamische versterker kan je met de volumepot gaan van hardrock naar classic rock naar lichte crunch. Voor clean produceert de JB wat veel mid. Op een ES335 zou ik nooit een JB zetten, teveel van het goede, neem dan een 59er bij de brug. Als het goedkoop moet en je hebt een creditcard of Paypal, kijk dan eens op Guitarfetish.com, GFS heeft regelmatig "blowout sales" voor belachelijke prijzen. Erg goed voor het geld.

Nitefly7
26 maart 2006, 15:49
m'n LGX heeft de SD Jazz/Custom 5 combi

de SD Jazz vind ik 1 van de fijnste elementen tot nu toe, voor jazz, funk en voor vloeiende solo's à la Santana (maar ook Petrucci'ish)...

maar die Custom 5, vind ik meer ZZ Top/Classic Rock, 'schel' en minder balls-to-the-wall als de JB die in m'n Parker zit (hoewel ik 'n mahonie LGX/LP-stijl niet met een swamp ash Superstrat-stijl mag vergelijke...)

JB + 1....

vinni
26 maart 2006, 16:25
Wat Jos zegt klopt....

Alder met JB is te schel...
Zoals gezegd...had twee gitaren met EMG's....de ene Alder body de ander Mah/maple top.....in die laatste klonken de EMG's minder schel ja....
Maar zit je (tenminste ik dan) nog steeds met het EMG-karakter als ik het zo mag noemen.

Wat ik ook een beetje raar vind....
JB = Jeff Beck.....en waar speelt meneer Beck het meest op...p'sies...
strats...meestal van Alder als je het mij vraagt....
Misschien is hij door de jaren wel een beetje doof geworden zodat het hoog hem wat minder opvalt. Ook speelt hij niet met plectrums...
Als je alleen met je vingers speelt heb je volgens mij ook minder hoog in je geluid....vandaar war meer hoog in je PU.

Aldus Vinni

vinni
26 maart 2006, 16:26
Hee Nitefly,

Heb ook een SA gehad....daar heb ik ook een Tonezone in gestopt...

Veeeel beter geluid dan die Stock Dimarzio's.

Gratis tip! :)

Vinni

crapton
26 maart 2006, 21:55
Heb een Sheraton gehad met een JB/Jazz erin. Beide elementen geven een zeer duidelijk en gedefinieerd geluid. Output is gemiddeld, JB is iets feller. JB heeft vrij veel mid/hoog, de Jazz is meer gebalanceerd. Ik vond ze erg goed klinken, maar ietwat braaf dus voor stevige rock iets minder. Hoewel dat ook heel veel aan je gitaar, amp en speeltechniek ligt.

Heb ook DiMarzio Tonezone en Air Norton gehad, zijn heavier, meer laag, meer rock. Wel iets minder definitie (vond ik). Aggressiever.

Ook de Bill Lawrence L500 geprobeerd, maar die vond ik niks. Te clean. Dat is een humbucker die klinkt als een Fender en wie wil dat nou...

vinni
27 maart 2006, 02:11
Met alle respect hoor....
Output JB gemiddeld?
DC Resistance = 16,4 !!!!!

Ik stop er mee.....

Vinni

Orpheo
27 maart 2006, 02:17
Met alle respect hoor....
Output JB gemiddeld?
DC Resistance = 16,4 !!!!!

Ik stop er mee.....

Vinni

ja dus? van de x2n is dat 15.8 en van de superdistortion is dat 13.68. wat is je punt? tis 'maar' de weerstand hoor.....

bert k
27 maart 2006, 10:49
Wat ik ook een beetje raar vind....
JB = Jeff Beck.....Aldus Vinni

Heb ik toch een vraagje over. Meestal wordt de JB dus de Jeff Beck genoemd, maar ik heb ooit een verhaal gelezen dat JB helemaal geen Jeff Beck betekent, maar Jazz/Blues. Hoe zit dat?

Ik heb trouwens zaterdag een JB gekocht en in mijn Charvel gefrommeld...Wow, wat een wereldelement. En beslist niet te schel, ondanks de basswood.

Fumi SG
27 maart 2006, 13:24
heeh, leuk om te horen dat het element je goed bevalt!! Over die afkorting kan ik je verder niks vertellen. Ik moet nog even wachten met kopen en prutsen, het gaat momenteel erg slecht op school!:( Maar de keuze is al bijna gemaakt, dank!:)

fred dons
27 maart 2006, 14:07
omdat Jeff niet een officiele endorser was mocht de pup niet Jeff Beck genoemd worden maar heette het de Jazz Blues
zelfde gold voor de EVH = Even Harmonics en dit heeft natuurlijk helemaal niets met Eddie van Halen te maken

bert k
27 maart 2006, 14:36
Aha! Kijk, dat is nou een grappige verklaring, duidelijk verhaal.

pol
27 maart 2006, 20:32
Wat Jos zegt klopt....

Alder met JB is te schel...
Zoals gezegd...had twee gitaren met EMG's....de ene Alder body de ander Mah/maple top.....in die laatste klonken de EMG's minder schel ja....
Maar zit je (tenminste ik dan) nog steeds met het EMG-karakter als ik het zo mag noemen.

Wat ik ook een beetje raar vind....
JB = Jeff Beck.....en waar speelt meneer Beck het meest op...p'sies...
strats...meestal van Alder als je het mij vraagt....
Misschien is hij door de jaren wel een beetje doof geworden zodat het hoog hem wat minder opvalt. Ook speelt hij niet met plectrums...
Als je alleen met je vingers speelt heb je volgens mij ook minder hoog in je geluid....vandaar war meer hoog in je PU.

Aldus Vinni


de ene gitaar van alder is de andere niet.
Ik ben redelijk tevreden van de JB in mijn Jackson soloist, die klint niet te schel in die gitaar.
Al wil ik ook nog wel iets anders proberen, ik ga binnenkort eens een duncan custom in de soloist stoppen.

Naar het schijnt kunt je ook wel veel van die schelheid weghalen door 250k pots te gebruiken, maar ik zie eigenlijk niet echt wat het probleem is van een te schelle gitaar, dan draai je toch gewoon wat minder treble en presence op de amp ?