PDA

View Full Version : Compressor: valsspelen of niet?



Scali
21 maart 2006, 14:48
Ik gebruikte vroeger vaak een compressor voor de distortion als ik hi-gain scheursolo's speelde...
Dat had 3 effecten:
1) Het geluid werd strakker omdat iedere aanslag 'even hard' werd, zodat je heel relaxed en ontspannen kon aanslaan en toch een vet geluid kreeg.
2) Je kreeg meer sustain, dus je kon noten langer uitmelken.
3) Je kon makkelijker feedback krijgen zonder je versterker te hard te moeten zetten en/of er vlak voor te gaan staan.

Toen besloot ik dat het eigenlijk valsspelen is, en ben ik toch weer zonder compressor gaan spelen.
Vandaag heb ik toch nog even geprobeerd hoe het ook alweer was met die compressor erbij... en ik merk wel dat het geluid gewoon dikker is met die compressor. Ik vind dat ik me een beetje moet forceren als ik zonder compressor zo hard wil aanslaan dat ik een beetje datzelfde geluid heb. Met de compressor erbij rolt het er allemaal zo uit, heel ontspannen, eigenlijk toch wel fijn.

Dus vroeg ik me af... zijn er nog meer mensen die dit doen, en vind je het dan ook valsspelen, of zeg je juist: "onzin, als het vet klinkt is het goed"?

BVD
21 maart 2006, 14:54
Vind ik persoonlijk weinig valsspelen aan, dan kan je zeggen dat een drive ook valsspelen is, want je moet maar de ballen hebben om je amp helemaal open te gooien.
Onder de noemer valsspelen valt bij mij eerder van die shredgasten die met een zware delay schijnbaar tegen 1000 noten per minuut zitten te spelen terwijl het puur de delay is.
Een compressor is trouwens best wel moeilijk af te stellen, wil je de dynamiek niet uit je spel halen enzo tenminste.

Swan
21 maart 2006, 15:07
"onzin, als het vet klinkt is het goed"

je kan niet valsspelen bij gitaar IMHO, doe gewoon wat jij wilt.

Dirk_Hendrik
21 maart 2006, 15:22
Mee eens. Vals spelen doe je als je niet goed gestemd bent. Verder is het aan de speler om te bepalen wat hij fijn vind.

fullorder
21 maart 2006, 20:39
Op die manier kun je alles als valsspelen bestempelen. Ook het spelen van electrische gitaar over een versterker. Heb je 500V en een paar buizen nodig om volume te kunnen maken? Mietje! ;)
Cheats bestaan niet met muziek maken. Het mooie van (moderne) muziek is, is dat het een ubervrije expressievorm is. Je produceert een harmonie van geluiden, met behulp van 1 of meerder instrumenten. De meeste forumbezoekers hier bespelen het volgende instrument:
gitaar-pedalen-versterker-speaker.
Elk onderdeel daarvan is even belangrijk, maar weer niet zo belangrijk als degene die het instrument bespeelt.
In het algemeen dondert het bij muziek maken niet waar het geluid vandaan komt en hoe je het tot leven wekt. Of het nou een gitaar, een koekblik, een sampler, een piano, een trommel, een toilet, de bips van je moeder, een paar stembanden, een synth of een piemel op een drumstel is. Het zijn allemaal instrumenten om melodie en ritme mee te maken. Of het mooi is, is heel wat anders en een puur subjectieve vraag. In ieder geval wel een garantie voor eindeloze discussies ;)

Rude Perception
21 maart 2006, 20:52
Op die manier kun je alles als valsspelen bestempelen. Ook het spelen van electrische gitaar over een versterker. Heb je 500V en een paar buizen nodig om volume te kunnen maken? Mietje! ;)
Cheats bestaan niet met muziek maken. Het mooie van (moderne) muziek is, is dat het een ubervrije expressievorm is. Je produceert een harmonie van geluiden, met behulp van 1 of meerder instrumenten. De meeste forumbezoekers hier bespelen het volgende instrument:
gitaar-pedalen-versterker-speaker.
Elk onderdeel daarvan is even belangrijk, maar weer niet zo belangrijk als degene die het instrument bespeelt.
In het algemeen dondert het bij muziek maken niet waar het geluid vandaan komt en hoe je het tot leven wekt. Of het nou een gitaar, een koekblik, een sampler, een piano, een trommel, een toilet, de bips van je moeder, een paar stembanden, een synth of een piemel op een drumstel is. Het zijn allemaal instrumenten om melodie en ritme mee te maken. Of het mooi is, is heel wat anders en een puur subjectieve vraag. In ieder geval wel een garantie voor eindeloze discussies ;)

+1, helemaal mee eens.
ik ben zelf niet zo van de pedalen (vooral door geldgebrek:angry:), maar ik vind het grote onzin om het valsspelen te noemen.

MongoSucks
21 maart 2006, 22:42
valsspelen :') het is niet alsof dat apparaat voor jou gitaar speelt

Johannes
22 maart 2006, 01:11
Een elektrische gitaar is niet true!!!! Een akoestische wel, alhoewel, een klankkast is ook een beetje nep eigenlijk. Nee, doe mij maar een plankje met snaren, dát is voor de echte mannen.......

Speeddemon
22 maart 2006, 01:27
Ik snap wel hoe Scali bij die gedachte van valsspelen komt hoor.

Maar ik doe 't zelf ook, wanneer ik een tapping-solo moet spelen. Met compressor (die ook licht boostend is afgesteld) wordt het duidelijker en evenwichtiger.

Ik gebruik een ouwe Ibanez CP9, die vanzichzelf helder/bright en dun klinkt. Hiervoor een kleine mod gedaan, zodat ik niet zo veel laag meer kwijt raak, maar die helderheid blijft ie houden. Verder maakt ie de sound ronder, ivm een dirty boost.

Standaard heb ik m'n Tubefactor aan voor distortion, en daarvoor staat een boost/drive (Boss BD-2, OD-3 of Ibanez TS9 RI (modded) en daarvoor dan de CP9.

Speel ik vette metal, gebruik ik de BD-2 + TF, speel ik ouwe rock/metal (Priest, Maiden), dan gebruik ik de CP9 + TF= iets mildere, rondere tone, iets minder high-gain.

En voor bijv. zoiets als Ozzy's Crazy Train heb ik de BD-2 met TF aan (uiteraard + noisegate), maar wel iets milder afgesteld, voor rhythm.
Komt de solo, dan gaat de CP9 ook aan.

Predator
22 maart 2006, 14:45
je kan niet valsspelen bij gitaar IMHO, doe gewoon wat jij wilt.Took the words right out of my mouth...

Rock&Roll
22 maart 2006, 15:10
Mijn Barber tone press staat altijd aan... Het is als het ware een extra dimensie bij mijn sound. Hij staat namelijk niet echt extreem ingesteld.

Negative K3 fan
22 maart 2006, 15:34
sommige amps hebben ook al genoeg compressie van zichzelf, op mijn vox (en de pimp london city trouwens ook) was het tien keer makkelijker spelen tov mijn zelfbouw die je fouten uitvergroot. dat maakt de ene amp trouwens ook echt niet beter of slechter dan de andere, alleen anders :)