PDA

View Full Version : expressie pedaal met 2 outputs?



thisafternoon
21 maart 2006, 11:57
Hallo,

Ben opzoek naar een expressie pedaal met 2 outputs, een voor naar mijn g-system en een voor naar een midi interface (gr-30 of vergelijkbaar)

Dus als ik van 0 tot 127 ga met het pedaal, moet het naar 2 afzonderlijke apparaten!

Kan ik hiervoor een ernieball pedaal gebruiken? Of is er een ander pedaal dat dit kan?

Mitch
21 maart 2006, 16:19
De nieuwe volumebak van Boss, FV500 heeft stereo outs en is dacht ik ook te gebruiken als expressiepedaal. Ik twijfel alleen of dat niet alleen op de laag-ohmige versie was. Check de site anders.

piezo
21 maart 2006, 16:53
De laagohmige versie is stereo (of 2x mono) in en uit, de hoogohmige mono in en uit. Beide hebben 1 expressie output.

Maar als je 2 toestellen wilt aansturen met 1 expressiepedaal kun je toch gewoon MIDI CC van het eerste naar het tweede sturen via de MIDI OUT op de eerste?

Misschien weet je het niet - de meeste gitaristen zijn niet erg thuis in MIDI -maar een expressiepedaal stuurt geen MIDI signalen. Het is gewoon een potmeter die een (analoge) spanning uit de "pedal" in/output van een toestel varieert. Dat toestel zet die spanningsvariaties om in een digitaal controlesignaal voor de interne besturing en bijna altijd ook in een stroom MIDI CC messages die naar de MIDI OUT gezonden worden. Je hoeft dus alleen met een MIDI kabel de MIDI OUT van nr. 1 met de MIDI IN van nr. 2 te verbinden om beide met het op nr 1 aangesloten expressiepedaal te kunnen aansturen.

Ik zou zelfs haast zeggen: "Is er ook nog een andere manier dan?"

MSNL
21 maart 2006, 17:01
Met speciale kabels kun je zo'n Boss ook gebruiken als expressiepedaal voor 2 apparaten. Welke kabel is afhankelijk van het apparaat waarop je het aansluit (mono of stereo aansluiting).

Maar volgens mij kun je het signaal van de expressieoutput ook splitsen en naar beide apparaten sturen.

grtz

Msnl

thisafternoon
22 maart 2006, 12:52
Bedankt, ik heb een Behringer fcv100 (tegen wil en dank, maar toch degelijk ding) gekocht, met 2 outputs, maar die werkt helaas niet.

Toch maar een ernie ball en die splitten in 2 mono signalen...

Ik ben redelijk bekend met midi. Maar mijn g-system stuurt helaas geen midi uit (alleen maar program en bank changes, geen parameter changes) dus ik moet er iets anders op vinden.

piezo
22 maart 2006, 14:21
Weet je zeker dat die Ernie Ball pedalen niet alleen volumepedalen zijn met TS outputs en 500 kOhm pots? Een expressiepedaalaansluiting werkt doorgaans met TRS verbindingen ("stereo" pluggen) en 10 tot 25 kOhm pots.

Dat de Behringer FC-100 waarschijnlijk niet zou werken had ik je zo kunnen vertellen. Ik heb er hier één in bruikleen liggen, om te proberen of ie als expressiepedaal werkt op mijn analoge Oberheim synth. Dat doet ie dus niet en dat is geen wonder ook want het ding blijkt gewoon een nagemaakte Yamaha FC9 te zijn. En ook die Yamaha FC9 (en FC7) schijnen heel vaak op andere dan Yamaha spullen niet te werken. Ik had dus al een FC7 en die werkte ook niet op de Oberheim.
Bij die Behringer (en de FC9) kun je overigens alléén output 2 als expressieaansluiting gebruiken.
Het enige verschil tussen de Behringer FC-100 en de Yamaha FC9 lijkt de ingangsimpedantie te zijn, die bij de behringer 300 kOhm is en bij de Yamaha 10 kOhm. Waarschijnlijk heeft Behringer dat gedaan om het ding ook als volumepedaal voor gitaren te kunnen verkopen.
Nou, voor wie heeft overwogen daarvoor een FC-100 te kopen, DOE HET NIET!!!!!! Het ding ruist als een type 5 orkaan, zowel direct ná de gitaar als na eventuele buffering. Alleen met een echt line-level signaal werkt ie behoorlijk als volume pedaal.

piezo
22 maart 2006, 14:32
Maar volgens mij kun je het signaal van de expressieoutput ook splitsen en naar beide apparaten sturen.Zoals gezegd, een expressiepedaal geeft geen eigen signaal, maar is alleen een potmeter/spanningsdeler waarmee je een spanning die van de synthesizer (oid) komt kunt variëren. Als je gaat splitsen is het dus maar zeer de vraag of het werkt met de (waarschijnlijk verschillende) spanningen van de aan te sturen apparaten. Ik kan me voorstellen dat een volle pedaalslag dan bij het ene apparaat een volledige sweep van controllerwaarden geeft en bij het andere bijna niets.