PDA

View Full Version : Vervangen buis in Fender Performer 1000



Juup
20 maart 2006, 23:53
Hallo, ik wil een buis vervangen in mij Fender Performer 1000. Nu heb ik nog een RCA 7025. Kan ik deze gebruiken?????

Greetzzz Juup

Dirk_Hendrik
21 maart 2006, 09:10
Ja,

Veel veschil gaat het niet maken vrees ik. Get vervormen in een performer wordt niet met de buis gedaan. De buis werkt alléén als filter met een "buizige" karakteristiek.

matto
21 maart 2006, 09:10
Ja dat is een prima buis daarvoor, maar of de originele al versleten is?

Juup
21 maart 2006, 10:00
Hoe weet ik of de buis versleten is??????
Hoe vervang je zo,n buis eigenlijk???
Greetzzz Juup

bert k
21 maart 2006, 10:24
Ja, waarom wil je hem dan vervangen? (Het is heel makkelijk. Ouwe buis eruit trekken, nieuwe buis erin.)

Dirk_Hendrik
21 maart 2006, 13:00
De originele is niet versleten. De buis in een Performer 1000 staat niet op hoogspanning..........


of,

Voordat er allemaal tips worden gegeven over hoe om te gaan met buizen etc etc. eerst even Dit:
http://www.pat2pdf.org/patents/pat5727069.pdf
lezen.

Is het originele patent voor zowel de Performer's als de Rocpro's. De meer oplettende lezer zal opmerken dat het geen "gewone" buizenvoortrap is. Spanningen komen niet boven de 30 volt uit. Het geheel werkt dus volgens het "starved plate" principe waarbij de buizen amper verslijten en een andere buis wel heel erg anders moet zijn wil je horen dattie anders is...

Geronimo
21 maart 2006, 14:09
Ik lees juist in dat stukje dat de distortion juist wel door die buis gemaakt wordt... Misschien dat het dus wel verschil zou kunnen maken.

Dirk_Hendrik
21 maart 2006, 15:24
Nope. De buis limit/filtert het signaal (wat idd wat vervorming met zich mee brengt.) Het feitelijke vervormen wordt gedaan door de 2 antiparallelle diodes even eerder.

Geronimo
21 maart 2006, 15:55
In het stukje staat over de dioden: "A pair of oppositely poled diodes 28 are provided to limit signal applied to the FET switch so that no signal will be passed by the switch when it is in off condition".
Lijkt mij dus dat ze niet zijn bedoeld om te clippen.

Misschien is het wel onzin en clippen ze het signaal wel degelijk en gebruiken ze dit verhaal om de overtuiging te wekken dat de overdrive alleen door de buizenlimiter gegenereerd wordt, en niet door de dioden.

Dirk_Hendrik
21 maart 2006, 18:46
;)
Dat is toch wat ik bedoel?
Het clippen (vervormen) gebeurt door een 2-tal halfgeleiderdiodes.(2) Even later komen er twee als diode geschakelde buistriodes die niets anders doen dan het signaal limiten/filteren met een buiskarakteristiek. Omdat die buizen werken met een plaatspanning van een volt of 30 zitten ze in hun zo extreem niet-linearie werkgebied dat de ene of de andere buis a)weinig invloed heeft en b) belangrijker, amper slijt door de lage plaatspanning.