PDA

View Full Version : Nieuw hier, en een raar geluid



Steven.
20 maart 2006, 19:38
Hallo iedereen, ik ben Steven en nieuw in de gitaar wereld, ik ben opzoek gegaan naar een gitaar forum omdat ik met een probleem zit...
Ik beschik niet over een superdure gitaar, maar ik moet het dan ook nog allemaal leren...
Ik hoop hier in ieder geval heel wat vraagtekens op te lossen en dat jullie het niet al te erg vinden dat ik in jullie ogen waarschijnlijk domme vragen zal stellen. :)

Maar ik zit met het volgende : Ik ben begonnen met het leren van vier hoofdakkoorden : A, E, D en G hoewel ik nog wat traag ben klinkt het wel allemaal goed, maar daarstraks vond ik de begintabs van de "white stripes - seven nation army" ik speel dit op de dikke 'E' snaar, maar hoewel het juist klinkt, heb ik enorm veel last van 2 rare geluiden :
(ik wil wel even meedelen dat ik nog niemand heb gevonden die me eens wil voordoen hoe je de snaren met je linkerhand moet aanraken, misschien licht de fout dus bij mij)

het eerste geluid is wanneer ik mijn vinger van de snaar haal om naar de volgende fret te gaan, ik druk de snar in, raak met men rechterhand de snaar aan, en haal dan men vinger van de snaar met men linkerhand, op dat ogenblik blijft de snaar dan even aan men vinger plakken waardoor deze opeens de toon verandert...

Het 2e geluid is wanneer ik dan op een andere manier probeer te spelen door met men vinger over de snaar te schuiven, ik weet eigelek dan ook ni goed hoe je het juist doet. door de ribbeltjes in de snaar (omwikkeling) krijg ik dan een geluid zoals je de rits van je jas toe doet...


Ik hoop dat iemand me soms even hieruit kan helpen, speel ik verkeerd? of smeren jullie soms iets op de snaren ofzo ?
In ieder geval al bedankt, met vriendelijke groeten
Steven

hendrix2
20 maart 2006, 20:21
Het tweede geluid is vrij normaal hoor, luister maar eens naar veel akoestische albums (bij electrische gitaar het je dit ook)...daar hoor je voortdurend de vingers over de snaren glijden. (cfr. Clapton Unplugged, daar hoor je dit veel)

Het eerste geluid weet ik niet echt wat je bedoeld, misschien haal je je vingers te agressief van de snaar, waardoor er een soort van pull-off ofzo ontstaat..??.?? Kweet het eigenlijk niet...

Het internet kan een zeer nuttig hulpmiddel zijn om gitaar te leren. Je kan er van verstelt staan hoeveel sites er wel niet bestaan over gitaren.

Nog veel plezier met gitaarspelen!!!

Steven.
20 maart 2006, 21:57
bedankt voor je reactie, na wat oefenen is het een heel klein beetje verbeterd, als ik heel rustig men vinger van de snaar haal, hoor ik het niet meer, maar dan kan je natuurlijk niet zo snel spelen...

Ik heb ook last van een trilling door een ongelijke fret denk ik. Wanneer ik de 3e fret van de dikke 'E' snaar speel, dan hoor ik een krassend geluid wat volgens mij veroorzaakt wordt doordat de snaar de 4e fret lichtjes raakt, het is echt enkel op de 3e fret, maar ik durf er niet goed aan gaan vijlen, ik heb gelezen dat dit nogal delicaat is.

Als iemand soms nog enkele tips heeft om juist te spelen of dergelijken, dan hoor ik het natuurlijk altijd graag ;)

Met vriendelijke groeten
Steven

Don Capo
21 maart 2006, 12:16
Hoi Steven, als eerste welkom op het gitaarforum.

Aangezien je pas net begonnen bent is het heel normaal dat je gitaar geluiden voortbrengt die niet kloppen. Maak je het eerste jaar dat je speelt niet druk om dit soort geluiden, in 99 procent van de gevallen zal dit aan je gebrek aan techniek en kennis liggen. Dit is niks om je voor te schamen het is ons allemaal overkomen. Om je nu al zorgen te gaan maken om ongelijke frets e.d. is rijkelijk te vroeg. Leer je basis eerst. Overweeg lessen te nemen of zoek op het net naar bruikbare tips (dit forum is daar heel geschikt voor) Belangrijker nu is om plezier te hebben in het spelen, de kwaliteit van je gitaar is van latere zorg. Veel speelplezier.

Eko
21 maart 2006, 17:25
Steven, welkom in de wereld der gitaristen. Het is een mooie wereld waar iedereen aan het leren blijft, zelfs de meest ervaren gitarist. Je bent dus in goed gezelschap.
Als je problemen hebt met de gitaar, kan het geen kwaad na een paar maanden spelen eens terug te gaan naar de winkel. Ze kunnen dan de gitaar even opnieuw afstellen. Door het spelen in een andere ruimte dan waar de gitaar gekocht is , wil hij nog wel eens gaan verkopen of onzetten. Dit komt door invloed van vocht of droogte. De hals wil dan wel eens holler of boller gaan staan. Je kunt dan last krijgen van aanlopen van snaren en meer van dit soort klachten.
De meeste zaken vinden het normaal dat je regelmatig terugkomt voor service en of andere zaken. Ook kun je dan dingen vragen aan mensen die er het meeste verstand van hebben.
Zet hem op!

Steven.
21 maart 2006, 17:53
Ok, bedankt voor de reacties, ik zal me van die geluiden niet te veel meer aantrekken en me terug concentreren op oefenen en oefenen en nogeens oefenen... Ik heb m'n gitaar nu 1 week, ik zou wel graag op les gaan, maar dat is niet echt mogelijk vanwege mijn budget ;) daarom wil ik graag zoveel mogelijk zelfstandig leren, met natuurlijk het risico dat ik dingen fout aanleer wat eventueel later voor grote problemen kan zorgen... maar dit is niet het moment om daarover te gaan zitten piekeren, vandaar dat ik er gewoon voor ga en doormiddel van het internet en boeken zoveel mogelijk probeer bij te leren. :)

Ik wil ook nog even iets vragen :
Welke akkoorden kan ik het best eerst leren ? ik veronderstel eerst alle hoofdakkoorden, maar kunnen jullie me soms zeggen welke mineurakkoorden erg veel worden gebruikt, en daardoor toch wel belangrijk zijn voor me om deze ook te leren ?

Alvast bedankt voor alle moeite,
Met vriendelijke groeten
Steven ;)

hendrix2
21 maart 2006, 20:53
Veel gebruikte akkoorden

A C D E F G
Am Dm Em
A7 D7 E7
Het B en Bm akkoord is iets moeilijker als beginner, maar dit leer je best ook.
Verder vlot leren wisselen tussen de akkoorden.
En geleidelijk aan nieuwe akkoorden leren en de grepen van de akkoorden goed memoriseren en vlot leren spelen.
Voor je het weet kan je een heleboel van je favoriete nummers spelen of zelf je eigen nummers beginnen maken!

Het is aan te raden om veel te oefenen op barré akkoorden, eens je dit onder de knie hebt ken je er plots een hele boel akkoorden bij.