PDA

View Full Version : Klassiek vs Western



Wimvdb
20 maart 2006, 18:36
Mijn stratacoustic en Jack and danny 12 string staan nu te koop, die fender is mijn ding niet , en 12 string is mij iets te moeilijk.

Maar bon , die jack and danny vind ik gewoon fantastisch, dus ga ik er waarschijnlijk een 6 snarige van kopen. Ik heb zo'n 150 € uit te geven binnenkort en vraag mij af wat ik het best doe ...

Mijn verstand zegt dat een klassieke gitaar beter is als je naar die prijs gaat kijken ( aangezien je daar soms al gitaren hebt vanaf 50 € ), maar is dit echt zo , of zitten gitaren van de zelfde prijs sowieso op dezelfde kwaliteit ( dan bedoel ik western vs elektrisch )

Wat zijn jullie ervaringen trouwens met de huismerken ?
Jack and danny ( Die 12 string is supersound ! ook elektrisch schijnen ze hun mannetje te staan naast epiphones e.d. ), collins , harley benton , ...

En wat weten jullie van de kwaliteit van:
Richwood, Dylon, dean playmate , ...

Groeten Wim

Wimvdb
21 maart 2006, 17:20
up danmaar , is wsch al veel langsgekomen maar toch ....

Tristan
21 maart 2006, 20:48
Ik vind dat je meer Western gitaren hebt die een goede kwaliteit bieden voor een lage prijs dan Klassieke gitaren. Kijk eens naar Blueridge of Ayers western gitaren, dat zijn volgens mij echte aanraders en gitaren waar je de rest van je leven nog plezier van zal hebben. In tegenstelling tot veel andere merken en vooral ook Klassieke gitaren, want bij niets geldt de regel dat dure gitaren goed klinken zo als bij Klassieke gitaren. Het is nu zelfs zo dat de enige Klassieke gitaren die ik echt bruikbaar vind en goed vind klinken zeker zo'n 3000 tot 5000 euro en vaak nog meer kosten.
Die Blueridges zijn ongeveer 500/700 euro en zijn erg goed. Furch is ook een aanrader om eens te bekijken, die zijn wel wat duurder.

Tristan
21 maart 2006, 20:54
Sorry, nu lees ik pas dat je maar 150 euro te besteden hebt, dan kan je je beter niets aantrekken van het verhaal dat ik hieronder heb gezet (of je moet door willen sparen). Ik zou dan inderdaad voor een klassieke gitaar gaan (ietsje doorsparen tot ongeveer 200 euro) en dan gewoon iemand die er een beetje verstand van heeft meenemen naar de winkel en een goede klassieke gitaar uitzoeken (vaak Alhambra of Jose Salvador). 175 euro is echt het minimum voor een redelijke klassieke gitaar en westerns zijn meestal crap voor deze prijs, denk ik, dan doe je er beter aan door te sparen en wel naar mijn onderstaande verhaal te kijken.
Een klassieke gitaar heeft vaak een bredere hals en is daardoor voor sommige mensen moeilijker te bespelen, maar hij heeft weer als voordeel op de western gitaar dat je minder kracht nodig hebt om hem te bespelen.

Merc Wiersma
22 maart 2006, 08:34
Als je een Almansa klassieke gitaar ziet staan voor die prijsklasse probeer die dan zeker ook eens. Zeer goede prijs/ kwaliteitsverhouding

kornelius
22 maart 2006, 19:23
Kijk ook eens naar gebruikte gitaren. Ik heb een tweedehands yamaha FG-340 met fishman element, voor 175 euri gekocht op marktplaats.
Gebruikte yamaha's of ibanez gitaren zijn er vaker in die prijsklasse en beter dan de nieuwe die je kan kopen.