PDA

View Full Version : Elektronica Richwood aanpassing?



llahsraM
20 maart 2006, 17:55
Ik wil een keer de bedrading/potmeters etc. vervangen in mijn Richwood les paul. Ik wil dan ook dat alleen het bridge humbucker nog werkt (seymour duncan Alnico II Pro). Ik las ook dat je die humbucker kan splitten ofzo. Ik wil zegmaar dat je kan kiezen of je het onderste coil wilt van de humbucker of de bovenste coil of allebei. Maar hoe moet ik hem dan schakelen? Welke manier? en welke onderdelen heb ik daar voor nodig?

1 (http://www.seymourduncan.com/support/schematics/hum_vol_tone-w-sers_para.html)

2 (http://www.seymourduncan.com/support/schematics/hum_vol_tone-w-coil_split.html)

3 (http://www.seymourduncan.com/support/schematics/hum_1vol-w-coil_split.html)

4 (http://www.seymourduncan.com/support/schematics/hum_1vol_series-split-par.html)


En is een tone potmeter noodzakelijk. Ik heb meestal de tone potmeter helemaal open op me gitaar, maar als ik hem er niet op zou aansluiten is het geluid dan hetzelfde zonder die tone potmeter? En waar kan online in Nederland goeie potmeters/schakelaartjes etc. voor me gitaar bestellen? Of kan ik die ook halen in een muziekwinkel (Feedback, Staffhorst, Poppeliers)?

Alvast bedankt :)

Negative K3 fan
20 maart 2006, 18:42
in jouw geval zal je de 2e of 3e moeten hebben, een tone potmeter kun je idd ertussen weglaten, dat heb ik ook bij mijn les paul kopie gedaan, je krijgt dan zelfs iets meer hoog dan wanneer de toon knop voluit staat

llahsraM
20 maart 2006, 18:53
in jouw geval zal je de 2e of 3e moeten hebben, een tone potmeter kun je idd ertussen weglaten, dat heb ik ook bij mijn les paul kopie gedaan, je krijgt dan zelfs iets meer hoog dan wanneer de toon knop voluit staat

Ok, dus met 2e of 3e kun je dus met een push-pull potmeter schakelen tussen de bovenste coil en de onderste coil van de humbucker? ik had zelf eerder gedacht 1ste of 4e. En moet die potmeter push-pull Logaritmisch of Lineair zijn?

Trocar
20 maart 2006, 19:14
Ik had een uitgebreide reactie en uitleg getypt in het 'electrische gitaren' forum, maar bert k heeft hem dichtgegooid voordat ik op 'antwoord verwerken' kon drukken. Dus in het kort:

Als je toch je toonpot niet meer wilt, neem dan schema 3. Dan kan de push-pull pot op de plek van je oude toonpot. Linear of log. hoef je je dán ook geen zorgen over te maken, omdat je hem niet meeschakelt als toonpot.

llahsraM
20 maart 2006, 19:21
Ik had een uitgebreide reactie en uitleg getypt in het 'electrische gitaren' forum, maar bert k heeft hem dichtgegooid voordat ik op 'antwoord verwerken' kon drukken. Dus in het kort:

Als je toch je toonpot niet meer wilt, neem dan schema 3. Dan kan de push-pull pot op de plek van je oude toonpot. Linear of log. hoef je je dán ook geen zorgen over te maken, omdat je hem niet meeschakelt als toonpot.

En kan ik met zo'n push pull potmeter dus kiezen uit. Bovenste coil, onderste coil en allebei de coils(de gehele humbucker) ?

Trocar
20 maart 2006, 20:03
Hmm, nee. Je kiest tussen '1 coil' en 'hele humbucker'.
Welke coil die '1 coil' is, hangt af van hoe je je schema aansluit.

llahsraM
20 maart 2006, 20:36
Hmm, nee. Je kiest tussen '1 coil' en 'hele humbucker'.
Welke coil die '1 coil' is, hangt af van hoe je je schema aansluit.


Oow zit dat zo. Dat wou ik nou weten. Nou dan ga ik maar aan de slag. Maar als ik 2 humbuckers zou aansluiten (de bridge met split) en de andere niet dan kan ik gewoon ook kiezen uit Logaritmisch of Lineair? (zonder tone potmeter, alleen volume pot)

Negative K3 fan
20 maart 2006, 21:39
En kan ik met zo'n push pull potmeter dus kiezen uit. Bovenste coil, onderste coil en allebei de coils(de gehele humbucker) ?

het maakt echt weinig uit of je de onderste of bovenste neemt, je kunt nu schakelen tussen 2 coils en 1 coil.

Negative K3 fan
20 maart 2006, 21:40
Oow zit dat zo. Dat wou ik nou weten. Nou dan ga ik maar aan de slag. Maar als ik 2 humbuckers zou aansluiten (de bridge met split) en de andere niet dan kan ik gewoon ook kiezen uit Logaritmisch of Lineair? (zonder tone potmeter, alleen volume pot)

voor volume is normaal gesproken logarithmisch altijd het best. Maar ik kan me goed voorstellen dat lineair voor sommige mensen beter werkt.

aad
21 maart 2006, 10:43
voor volume is normaal gesproken logarithmisch altijd het best. Maar ik kan me goed voorstellen dat lineair voor sommige mensen beter werkt.

Dit kan ik me niet voorstellen.

Negative K3 fan
21 maart 2006, 11:20
als je bijvoorbeeld mooie staccato volume swells wilt??

aad
21 maart 2006, 11:57
als je bijvoorbeeld mooie staccato volume swells wilt??

Als je een lineaire regeling van je volume mooi vindt. Maar nogmaals dat kan ik me niet voorstellen.
Je gehoor werkt nou eenmaal logarithmisch.

bert k
21 maart 2006, 12:48
Dat kan wel zijn, maar dat is meer iets voor de volumeknop van je amp. Als je gewoon een snelle actie en een kleine beweging wilt kan ik me het verhaal van NK3 best voorstellen.

Negative K3 fan
21 maart 2006, 17:26
ik denk dat een gitarist als tom morello wel raadt weet met een lineaire volume knop, ik af en toe vast ook wel

aad
21 maart 2006, 18:49
ik denk dat een gitarist als tom morello wel raadt weet met een lineaire volume knop, ik af en toe vast ook wel

Ok ok ik geef me over :D