PDA

View Full Version : Tip!!!! Faseswitch!



Orpheo
20 maart 2006, 16:37
soms hoor ik wel eens van mensen dat ze geen high output pickup willen gebruiken, want dan zouden ze hun clean verliezen. een tip is om je pup dan single/serie te schakelen met een push pull pot. maar ik heb een betere gevonden:

schakel je pickup met een push pull pot uit fase. ja, uit fase! met zichzelf dus. dat geeft een heel leuk effect in je tone; output drop (ten eerste) en ook nog eens dat een high output pup als in mijn geval de super2 en x2n, meer als een singlecoil gaan klinken. tis echt een extreem verschil.

wellicht een tip. op de site van seymour duncan staat t schemaatje om te wiren. niet eens zo heel lastig.

Squier4ever
20 maart 2006, 16:55
heb in me LP me 2 hums uit fase staan in de middenstand
klinkt idd heel single coil, bijna ielig zelfs

Trocar
20 maart 2006, 17:01
Ik denk dat Orpheo niet bedoeld "uit fase in de middenstand (met 2 hums)" maar "uit fase met zichzelf (1 hum)".

Orpheo
20 maart 2006, 17:06
Ik denk dat Orpheo niet bedoeld "uit fase in de middenstand (met 2 hums)" maar "uit fase met zichzelf (1 hum)".

precies! t klinkt wazig, de beschrijving. maar t klinkt meer singlecoil like, dan de hum singlecoil schakelen. maar tis vooral dat je ff met een knop snel volume kunt bepalen. vooral handig voor mensen met een singlechannel amp die snel cleann willen hebben, of gewoon de sound lekker vindne.

Jax
20 maart 2006, 17:12
Is zeker wel handig, dacht altijd dat het gewoon een leuke gadget was, maar sinds ik het meer gebruik merk ik dat het echt een functie vervuld. Gewoon wat meer diversiteit in je sound, echt een topuitvinding! :)

ieme
20 maart 2006, 17:20
brian may...

Orpheo
20 maart 2006, 18:03
brian may...

nee, niet brian may. je moet goed lezen kerel. may heeft in/uit fase tussen 2 pups, en dan kan hij kiezen of hij per pup kiezen of hij die uit fase zet tegenover de andere. net als dus wat squier4ever zei. wat IK heb, is dat de 2 spoelen van de humbucker IN fase staan. normaal staat de pup in serie, en de spoeltjes uit fase, dat canceled de noise. en nu heb ik de spoeltjes zelf IN fase, de pup zelf is UIT fase dus. subtiel verschil.

Lord Abortion
20 maart 2006, 18:08
Is dat hetzelfde als serie/parallel?

Trocar
20 maart 2006, 18:48
Is dat hetzelfde als serie/parallel?

Nope. :)

Er is een verschil tussen een serie/parallel schakeling, in/uit fase 'binnen' het element, en tussen 2 elementen.

Hier staan de mogelijkheden uitgelegd voor schakelingen bínnen 1 humbucker
http://www.guitarnuts.com/wiring/sw3.php

Orpheo
20 maart 2006, 19:16
Is dat hetzelfde als serie/parallel?

nop. is niet hetzelfde :) wat 'ik' nu gedaan heb, is eigenlijk het golfpatroon veranderen (ipv de 2 golven uit beide spoelen, 1 per spoel, samen te nemen, ten op zichte van elkaar uit fase. staan ze nu ten opzichte van elkaar in fase).

bij serie staan de 2 spoelen aan elkaar gelinkt, bij parallel dus niet. ik heb helaas geen paint om t mee te tekenen, wellicht kan iemand anders dat doen?

Trocar
20 maart 2006, 19:34
nop. is niet hetzelfde :) wat 'ik' nu gedaan heb, is eigenlijk het golfpatroon veranderen (ipv de 2 golven uit beide spoelen, 1 per spoel, samen te nemen, ten op zichte van elkaar uit fase. staan ze nu ten opzichte van elkaar in fase).

Je hebt net het omgekeerde gedaan. Althans, een normale humbucker is "in fase" met zichzelf. Het signaal van elk van de twee delen van de humbucker is afhankelijk van de windingen (tegen elkaar) én van de magneetrichting (ook tegen elkaar). Het netto effect is dat de twee signalen bij elkaar optellen/versterken (hogere output - de humbucker is in fase).
Echter, het oppikken van de ruis is niet afhankelijk van de flux van de magneten, waardoor het netto resultaat afhangt van énkel de windingen (in dit geval tegengesteld) en de ruis ge'bucked' wordt.

Jij laat nu de twee signalen van de twee delen van de hum. niet bij elkaar optellen, maar elkaar cancellen (waardoor je een zwak signaal krijgt - humbucker is uit fase). Met de ruis gebeurt nu het omgekeerde (versterkt), dus extra ruis.

Orpheo
20 maart 2006, 20:01
Je hebt net het omgekeerde gedaan. Althans, een normale humbucker is "in fase" met zichzelf. Het signaal van elk van de twee delen van de humbucker is afhankelijk van de windingen (tegen elkaar) én van de magneetrichting (ook tegen elkaar). Het netto effect is dat de twee signalen bij elkaar optellen/versterken (hogere output - de humbucker is in fase).
Echter, het oppikken van de ruis is niet afhankelijk van de flux van de magneten, waardoor het netto resultaat afhangt van énkel de windingen (in dit geval tegengesteld) en de ruis ge'bucked' wordt.

Jij laat nu de twee signalen van de twee delen van de hum. niet bij elkaar optellen, maar elkaar cancellen (waardoor je een zwak signaal krijgt - humbucker is uit fase). Met de ruis gebeurt nu het omgekeerde (versterkt), dus extra ruis.

dom van me. ik was vergeten dat het bucken van de hum gebeurd door de 2e spoel in reverse wound, en dat t niet iets te maken heeft met fase. dank voor het onder mn aandacht brengen.

de posts editten heb ik geen zin in :)