PDA

View Full Version : wanneer klinkt een les paul goed ??



EC
20 maart 2006, 14:32
Ik las vanmiddag een intervieuw met Clapton, en hij ze ; "

De Les Paul die ik in the bluesbreakers had was de beste die ik ooit gehad heb...."

Maar wanneer heb je nou een goed klinkende Les Paul ??? Waar moet je op letten als je er 1 koopt ??

Dus wanneer weet je dat je een goed klinkende les paul in handen heb ..??

Bram+
20 maart 2006, 14:34
Het antwoord zit eigenlijk in de vraag: Je weet dat je een goedklinkende les paul hebt als hij goed klinkt.
Edit: en dat is dus subjectief...

arjanb01
20 maart 2006, 14:42
Ik las vanmiddag een intervieuw met Clapton, en hij ze ; "

De Les Paul die ik in the bluesbreakers had was de beste die ik ooit gehad heb...."

Maar wanneer heb je nou een goed klinkende Les Paul ??? Waar moet je op letten als je er 1 koopt ??

Dus wanneer weet je dat je een goed klinkende les paul in handen heb ..??

tsja wat clapton vindt, hoeft inderdaad geen goed geluid te zijn per definitie ! Jan Akkerman vindt zijn gitaargeluid top, maar ik vind het schelle herrie ! Zo zie je maar persoonlijk dus

Veekeren
20 maart 2006, 15:11
Ja das eigenlijk een onmogelijke vraag... Zoals eerder gezegd, tis een kwestie van smaak, maar ten tweede hoe moet je het omschrijven?

Wizz
20 maart 2006, 15:32
Niet om op te scheppen, maar ik heb drie LP Customs, en ze klinken alle drie goed, maar ook : Verschillend !
Toen ik als dertienjarige de Sex Pistols zag optreden in Huize Maas, Groningen, wist ik het zeker : Ik had een witte Custom nodig. Helaas was daar toen nog geen geld voor. Pas toen ik achttien was, werd een tweedehandsje mogelijk, maar die vind je alleen in het zwart, dus dat werd mijn eerste. Toen ik later "product manager" bij de importeur van Gibson werd, bestond nog steeds de droom om een witte te scoren, en zo af en toe kwam er één, of zelfs drie, binnen, maar ze haalden het nooit bij "Blackie". Een prachtige wijnrode werd wel gevonden en gekocht. Was van plan de zwarte te verkopen, maar toen ik ze naast elkaar thuis had staan, bleken ze erg verschillend : Wat de ene miste had de ander, en vice versa, dus eigenlijk vulden ze mekaar perfect aan !
Later toch nog een witte gekocht, een beul van een gitaar.
Blackie klinkt heel dynamisch, clean het beste van de drie, bijna als een goede Jazzgitaar.
De rooie klinkt veel strakker en agressiever en doet het dus met een distortion erg goed.
Mijn "White Beauty" zit er eigenlijk tussenin, dus die kan ik nu mooi nieuw en wit houden door met de andere twee op te treden.
De moraal van dit verhaal is dat het zeker een uitdaging is om een goede te vinden, maar dat er geen slechte bestaan, en dat je dus niet bang hoeft te zijn dat je een "verkeerde" koopt. Maar het is zeker verstandig om je niet teveel op een bepaalde kleur of uitvoering vast te pinnen.
Succes !

:rockon: Wizz

Ganjaman
20 maart 2006, 15:37
denk dat de topicstarter (ben jij t mark?) een LP wil kopen omdat hij het oude claptongeluid wil (waar zal EC voor staan? ;) ) en dat ie dat bedoelt, of niet?

Stratman70
20 maart 2006, 15:43
Tuurlijk, een goed geluid is subjectief, maar een goed Les Paul geluid moet toch wel te definiëren zijn? Wat is nou een typisch Les paul geluid? Ik denk een geluid met een 'hout-achtige' klank, die een enorme sustain heeft. Dat maakt het geluid wat meer typisch Les paul.
Een goede Les Paul (qua klank) heeft dus veel sustain en dat 'hout-achtige', dat organische in zijn klank denk ik.

Of misschien zijn er andere definities en/of aanvullingen?

arjanb01
20 maart 2006, 15:46
Tuurlijk, een goed geluid is subjectief, maar een goed Les Paul geluid moet toch wel te definiëren zijn? Wat is nou een typisch Les paul geluid? Ik denk een geluid met een 'hout-achtige' klank, die een enorme sustain heeft. Dat maakt het geluid wat meer typisch Les paul.
Een goede Les Paul (qua klank) heeft dus veel sustain en dat 'hout-achtige', dat organische in zijn klank denk ik.

Of misschien zijn er andere definities en/of aanvullingen?

mijn gibson les paul klinkt als volgt:

vol, veel bass, weinig mid, beetje bijtend en veel doorklank, maar vooral stevig.

Veekeren
20 maart 2006, 15:48
Tuurlijk, een goed geluid is subjectief, maar een goed Les Paul geluid moet toch wel te definiëren zijn? Wat is nou een typisch Les paul geluid? Ik denk een geluid met een 'hout-achtige' klank, die een enorme sustain heeft. Dat maakt het geluid wat meer typisch Les paul.
Een goede Les Paul (qua klank) heeft dus veel sustain en dat 'hout-achtige', dat organische in zijn klank denk ik.

Of misschien zijn er andere definities en/of aanvullingen?

Maar is wat je je bij die definities voor stelt weer niet enorm subjectief... Bij een houtachtige klank kan je je zo veel voorstellen denk ik. Oke, je kan het in grote lijnen omschrijven, maar voornamelijk in verhouding tot iets anders (als in vetter dan een strat bijv.).

EC
20 maart 2006, 16:00
ok lange sustain en hout achtig geluid, kan ik dat als "dik" geluid zien ?? Maar hij heb het zo over "zijn beste les paul" Dus ik denk wat verstaat ie daar onder...

dus ik moet opzoek naar een les paul met veel sustain en zo`n lekker BLues geluid ??? Het liefst speel ik zonder effecten... Dus dan wordt het denk ik de versterker voluit zetten ???


grtz

ja ik ben het patrick

arjanb01
20 maart 2006, 16:02
ok lange sustain en hout achtig geluid, kan ik dat als "dik" geluid zien ?? Maar hij heb het zo over "zijn beste les paul" Dus ik denk wat verstaat ie daar onder...

dus ik moet opzoek naar een les paul met veel sustain en zo`n lekker BLues geluid ??? Het liefst speel ik zonder effecten... Dus dan wordt het denk ik de versterker voluit zetten ???


grtz

ja ik ben het patrick

tip: koop een marshall bluesbreaker, HET geluid van Clapton tijdens zn les paul periode !

Orpheo
20 maart 2006, 16:13
voor mij is een goedklinkende les paul een gitaar die op iedere amp goed klinkt, strak is, een dikke dreunende sound heeft, maar wel met lekker wat hoog, precies genoeg dat t niet schel is. eentje waarmee je jazz kunt spelen, en eventjes omschakelen op je amp, en er direct heavy metal mee kunt spelen. das imo een toples paul.

met andere woorden: het is niet 1 2 3 te zeggen wat een top LP is. ik vind bv de mijne de beste die ik ooit heb geprobeerd, en anderen vinden t een zaadding.

arjanb01
20 maart 2006, 16:14
voor mij is een goedklinkende les paul een gitaar die op iedere amp goed klinkt, strak is, een dikke dreunende sound heeft, maar wel met lekker wat hoog, precies genoeg dat t niet schel is. eentje waarmee je jazz kunt spelen, en eventjes omschakelen op je amp, en er direct heavy metal mee kunt spelen. das imo een toples paul.

met andere woorden: het is niet 1 2 3 te zeggen wat een top LP is. ik vind bv de mijne de beste die ik ooit heb geprobeerd, en anderen vinden t een zaadding.

INDERDAAD en zo klinkt ie van mij dus ook ! :rockon: :rockon: :rockon:

Stratman70
20 maart 2006, 16:25
INDERDAAD en zo klinkt ie van mij dus ook ! :rockon: :rockon: :rockon:
Als een zaadding?

Orpheo
20 maart 2006, 16:28
Als een zaadding?

he he! niet een les paul met een strat verwarren! :angry:

Luke-wannabe
20 maart 2006, 19:05
voor mij is een goedklinkende les paul een gitaar die op iedere amp goed klinkt, strak is, een dikke dreunende sound heeft, maar wel met lekker wat hoog, precies genoeg dat t niet schel is. eentje waarmee je jazz kunt spelen, en eventjes omschakelen op je amp, en er direct heavy metal mee kunt spelen. das imo een topless paul.

met andere woorden: het is niet 1 2 3 te zeggen wat een top LP is. ik vind bv de mijne de beste die ik ooit heb geprobeerd, en anderen vinden t een zaadding.
(........)

vulvasonic
20 maart 2006, 20:03
Die Les Paul ga je niet vinden. Sorry.
Het gaat namelijk niet om de gitaar alleen, het gaat vooral om de juiste combinatie van gitaar/versterker en eventueel effecten. En dan nóg is de manier waarop je zelf speelt (of geleerd hebt te spelen) de belangrijkste factor in de schakel van het vinden naar een perfect geluid.

Een Les Paul is een Les Paul. En daar kunnen we heel moeilijk over doen, maar de Les Paul heeft een basisklank. We hebben het dus over nuances die onmogelijk over zijn te dragen middels onzinnige kretologieën als "warm, donker, bijtend, sustainrijk.......blabla".

Succes in je zoektocht!

Orpheo
20 maart 2006, 20:08
(........)

topless paul....

nee, sorry :) ik ben meer van de lp's met maple caps ;)

ieme
20 maart 2006, 22:24
heel vol, veel bas, romig! dat is een les paul

ieme
20 maart 2006, 22:25
met andere woorden: het is niet 1 2 3 te zeggen wat een top LP is. ik vind bv de mijne de beste die ik ooit heb geprobeerd, en anderen vinden t een zaadding.

daarom heb ik hem ook verkocht!

joey-t
20 maart 2006, 22:27
Mooiste les paul-geluid: slash in sweet child o' mine. Maar eigenlijk klinken bijna alle les pauls goed. Behalve de epi's, daar moeten nieuwe pups in.

Orpheo
20 maart 2006, 22:35
Mooiste les paul-geluid: slash in sweet child o' mine. Maar eigenlijk klinken bijna alle les pauls goed. Behalve de epi's, daar moeten nieuwe pups in.

niet met je eens. imo is het ideale les paul geluid t geluid van the darkness. liefst bald, hazel eyes, growing on me, i believe in a thing called love, en dan nog 2 anderen, maar dat zijn DE les paul nrs.

Tristan
21 maart 2006, 01:02
heel vol, veel bas, romig! dat is een les paul

Dat is dan waarschijnlijk niet zo'n hele goede Les Paul, goed dat je haar hebt verkocht.
Ik geloof dus wel in goede en slechte Les Pauls en ik denk ook te weten waar het aan ligt. Gibson is een fabrikant die heel veel gitaren produceert en hier heel erg veel geld voor vraagt, helaas zijn heel veel van die gitaren erg slecht, of ze klinken in ieder geval niet als een oude (voor de jaren '70) klinkt, dit komt door de inferieure kwaliteit mahonie die gebruikt wordt (geen honduras) die veel zwaarder is en minder resoneert, hierdoor gaat het laag de overhand in je geluid krijgen en klinken veel Les Pauls tegenwoordig modderig en zijn ze heel erg zwaar. De afwerking bij Gibson laat vaak ook enorm te wensen over, eerlijk gezegd vind ik de prijzen die tegenwoordig voor die dingen gevraagd wordt van een absurditeit die geen grenzen kent.
Ze hebben nu wel wat veranderingen doorgevoerd met de Standard serie waar je kan kiezen uit twee verschillende neckprofielen en ze monteren nu ook standaard Burstbucker Pro elementen, die wel een beetje middig en modern/hot klinken, maar toch wel vibe hebben. Ik vind ze wel okee, maar het echte koopje tegenwoordig als je op zoek bent naar een Les Paul is een Custom Shop '58 Plaintop, want deze zijn dus van een betere kwaliteit mahonie gemaakt en hebben de gewone burstbuckers die wat meer zoals een oud element klinken.
Een goede Les Paul voor mij ligt helemaal niet zo ver weg van een Strat in helderheid. De attack is alleen wat zompiger en de sustain is wat zingender, ook heeft het wat meer laag midden, maar geen modderigheid en dus bijna net zo helder als een Strat. De meeste Les Pauls (fabrieksmodellen) hebben teveel laag en klinken modderig, dus niet open en helder en op die Les Pauls kan je dus ook geen lekkere blues spelen naar mijn idee. Misschien lukt Metal Heavy Rock er wel op.
De Gibson Custom Shop '58 Plain Top scheelt maar een paar honderd euro in prijs met een Gibson Les Paul Standard fabrieksmodel, dus tel uit je winst, want de Custom Shop is een gitaar die zijn waarde blijft behouden en de gitaar die die belachelijke prijs wel waard is, maar die fabrieksmodellen moeten ze echt een paar (minstens 500 a 600) euro goedkoper maken, want die zijn gewoon way overpriced.
Een andere optie is dan nog (als je P90's ook vet vind, net als ik)
De Customshop Junior Les Paul, of de '56 Goldtop Custom Shop, dat zijn ook echte koopjes vergeleken met de rest.
Als je in een lagere prijsklasse wil shoppen en je wil ttoch een goede Les Paul hebben, dan zou ik je Heritage aanbevelen, want dan heb je voor 1500 tot 1750 euro al een Les Paul, die ook wat helderder klinkt dan de meeste fabrieks Gibsons en de prijs is ook een stuk lekkerder, want er is geen enkele Gibson van 1500 tot 1750 euro nieuw die tegen een Heritage opkan, dat kan ik je garanderen en wat mij betreft kunnen de meeste van die Standards het ook niet. Voor Heritage kijk je op www.haarguitars.nl
Als je dan toch Gibson wil dan kan je het beste naar Nederland Muziek gaan, die gasten zijn de importeurs ervan, dus die zullen de rotzooi niet binnensdeurs houden, die hebben meestal wel mooie spulletjes en zijn ook vriendelijk. Gewoon alles checken (alle '58 Plain Tops) en dan met de beste '58 Plain Top naar buiten wandelen lijkt me het beste.

Eko
21 maart 2006, 07:49
Het probleem is dat een ieder z`n eigen geluid wil en toch dezelfde Gibson. Ergens gaat dat niet samen. In de jaren 50/begin 60 werd er nog veel natuurlijk gedroogd en zelfs gewaterd en natuurlijk gedroogd hout gebruikt. Vandaar dat die gitaren toen al duur waren. Alleen nu wil iedereen zo`n gitaar en wil de fabriek die ook aan iedereen verkopen. Alles wordt dus in tempo opgejaagd om maar aan de vraag te voldoen. Aan de kwaliteit wordt concessies gedaan , de afwerking is hier en daar zelfs onder de maat. Als je de elementen nodig hebt om de klank goed te krijgen is er met de plank iets mis. Onversterkt moet het hout al goed klinken. De elementen moeten die klank oppakken en niet meer dan dat.
Ik heb betere Les Pauls in m`n handen gehad van kleine bouwers en inderdaad van Heritage. Alleen,....als je er per se Gibson op wilt hebben voor de restwaarde zul je het daar moeten zoeken. En goed zoeken.

Ganjaman
21 maart 2006, 10:28
wat een gibsonverhalen, de topicstarter is volgens mij naar een Epiphone opzoek alleen. (en ik vraag me af of je daar uberhaupt de goede LP-tone uit kan krijgen, aangezien er bijv voor de body andere materialen gebruikt zijn (heb gehoord dat ze nieteens echt mahonie gebruiken, maar wat ze 'mahonie' op de site noemen gewoon 'Nato' is :) ))

Orpheo
21 maart 2006, 11:16
Dat is dan waarschijnlijk niet zo'n hele goede Les Paul, goed dat je haar hebt verkocht.

is smaak. ik vind t bv weer een super les paul.


Een goede Les Paul voor mij ligt helemaal niet zo ver weg van een Strat in helderheid. De attack is alleen wat zompiger en de sustain is wat zingender, ook heeft het wat meer laag midden, maar geen modderigheid en dus bijna net zo helder als een Strat.
daar zit wat in. een goeie les paul is helder, niet zompig of modderig. een goeie les pual heeft alleen meer mids en laag, en een bijtender tophoog. maar dat geld voor iedere gitaar; geen enkele moet zompig zijn. ik heb genoeg strats bespeeld die ook zompig waren.


De Gibson Custom Shop '58 Plain Top scheelt maar een paar honderd euro in prijs met een Gibson Les Paul Standard fabrieksmodel, dus tel uit je winst, want de Custom Shop is een gitaar die zijn waarde blijft behouden en de gitaar die die belachelijke prijs wel waard is, maar die fabrieksmodellen moeten ze echt een paar (minstens 500 a 600) euro goedkoper maken, want die zijn gewoon way overpriced.
en wellicht zijn die extra paar honderd euro's nu net voor velen de bottleneck?


Als je dan toch Gibson wil dan kan je het beste naar Nederland Muziek gaan, die gasten zijn de importeurs ervan, dus die zullen de rotzooi niet binnensdeurs houden, die hebben meestal wel mooie spulletjes en zijn ook vriendelijk. Gewoon alles checken (alle '58 Plain Tops) en dan met de beste '58 Plain Top naar buiten wandelen lijkt me het beste.

NL muziek is niet de importeur. ze zitten alleen in hetzelfde pand als de importeur.

ik heb wat uit je post gehaald, want ik ga ffjtes wat dingen toelichten/onderuit halen.

Tristan
21 maart 2006, 12:44
Epiphone is teringzooi. Dat zijn geen Les Pauls.
Beginners doen er gewoon verstandiger aan om richting Fender achtige gitaren te kijken, want daar heb je voor een lage prijs soms nog wel een aardige tot goede gitaar, bij Gibson/Epiphone achtige modellen is dit geenszins het geval. Ik heb nog nooit een goede goedkope Epiphone/Gibson gezien. Je betaalt voor rommel en je krijgt rommel.
Nogmaals koop een Heritage als je een echte Les Paul wilt voor een normale prijs, anders zou ik gewoon een Customshop Gibson Les Paul kopen voor die paar honderd euro meer.
De goedkoopste Customshop Les Paul is de Junior, ik zou dan de single cutaway versie nemen met twee P90's, of als je humbuckers wilt natuurlijk de '58 Plaintop of de '57 Goldtop, want dat zijn de goedkoopste Customshops met humbuckers. De '56 Goldtop is ook heel cool en de Les Paul Special Single Cutaway ook.
Nog een andere optie is om er eentje tweedehands te zoeken voor een aangename prijs, maar dan zou ik toch eerder voor een nieuwe Heritage gaan, want die kost dan weer niet zo heel veel meer.

Orpheo
21 maart 2006, 13:03
Epiphone is teringzooi. Dat zijn geen Les Pauls.
Beginners doen er gewoon verstandiger aan om richting Fender achtige gitaren te kijken, want daar heb je voor een lage prijs soms nog wel een aardige tot goede gitaar, bij Gibson/Epiphone achtige modellen is dit geenszins het geval. Ik heb nog nooit een goede goedkope Epiphone/Gibson gezien. Je betaalt voor rommel en je krijgt rommel.
Nogmaals koop een Heritage als je een echte Les Paul wilt voor een normale prijs, anders zou ik gewoon een Customshop Gibson Les Paul kopen voor die paar honderd euro meer.
De goedkoopste Customshop Les Paul is de Junior, ik zou dan de single cutaway versie nemen met twee P90's, of als je humbuckers wilt natuurlijk de '58 Plaintop of de '57 Goldtop, want dat zijn de goedkoopste Customshops met humbuckers. De '56 Goldtop is ook heel cool en de Les Paul Special Single Cutaway ook.
Nog een andere optie is om er eentje tweedehands te zoeken voor een aangename prijs, maar dan zou ik toch eerder voor een nieuwe Heritage gaan, want die kost dan weer niet zo heel veel meer.

epi maakt soms heel goeie dingen hoor. de ace sig is bv een heel fijne les paul, maar ja, geen match tegen een gibson, logisch.

ik ben t ermee eens dat je beter een heritage LP kunt nemen. die dingen zijn meer les paul dan gibson zelf. meer kwaliteit. imo heeft heritage meer klasse dan een gibson, al was t alleen maar omdat ze echt 'luthiers'zijn, en niet 'samenstellers'. zo noem ik die lui bij gibson nl...

Scali
21 maart 2006, 13:06
Hier een clipje van mijn Epiphone Les Paul, met een setje tweedehands Gibson 490R en 498R erin, over m'n Marshall 6101 (toevallig eerder vandaag opgenomen, omdat iemand benieuwd was naar hoe een Les Paul ongeveer clean klinkt):
http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=3672242&q=hi&ref=2

Ik ben er zelf wel tevreden over, en qua prijs zit je natuurlijk nog onder de Les Paul Studio, dus dat is wel leuk.

Tristan
21 maart 2006, 13:08
is smaak. ik vind t bv weer een super les paul.


daar zit wat in. een goeie les paul is helder, niet zompig of modderig. een goeie les pual heeft alleen meer mids en laag, en een bijtender tophoog. maar dat geld voor iedere gitaar; geen enkele moet zompig zijn. ik heb genoeg strats bespeeld die ook zompig waren.


en wellicht zijn die extra paar honderd euro's nu net voor velen de bottleneck?



NL muziek is niet de importeur. ze zitten alleen in hetzelfde pand als de importeur.

ik heb wat uit je post gehaald, want ik ga ffjtes wat dingen toelichten/onderuit halen.

Punt 1: Ik heb de Les Paul van Ieme niet gehoord, maar zoals hij haar omschreef leek het mij te gaan om een te zompige Les Paul, naar mijn mening een slechte dus, daarom zei ik ook waarschijnlijk was het dan niet zo'n goede.

Punt 2: Ben ik het met je eens, behalve met jouw bewering dat het tophoog van een Les Paul bijtender is dan dat van een Strat. Een Les Paul heeft altijd een iets smoothere attack dan een Strat, dit komt vanwege de gelijmde halsbevestiging.

Punt 3: Dan ben je dus gewoon een dief van je eigen portemonnee. Nogmaals ik zou iedereen aanraden eens naar Heritage te kijken als ze een goede Les Paul willen voor een normale prijs.

Punt 4: Je hebt gelijk, dat is Electric Sound, maar volgens mij zitten daar gewoon dezelfde mensen achter, dus zeg ik voor het gemak dat het hetzelfde is. Het ging om het punt dat je daar heel veel Gibsons kan proberen en dat zij dus waarschijnlijk de rotzooi wel naar andere winkels versturen.

Josdevos
21 maart 2006, 13:14
en dat zij dus waarschijnlijk de rotzooi wel naar andere winkels versturen.

En waarschijnlijk krijgen de Europese verdelers ook maar de leftovers van de States...

Orpheo
21 maart 2006, 13:27
Punt 1: Ik heb de Les Paul van Ieme niet gehoord, maar zoals hij haar omschreef leek het mij te gaan om een te zompige Les Paul, naar mijn mening een slechte dus, daarom zei ik ook waarschijnlijk was het dan niet zo'n goede.


tis totaal geen zompige les paul :) tis juist er eentje met heel veel hoog, veel bite, maar wel een dijk van een sound. heel strak, dreunend, rollend, maar zeker niet zompig. maar t kan ook te maken hebben weer met de manier waarop ik speel; een gitaar is bij mij vaak wat scheller/helderder dan bij anderen.

bij n strat vind ik t hoog wat smoother dan bij de les paul. komt o.a. door t hout dat gebruikt is. tis wel zo dat de strat meer attack heeft (maar heeft ook te maken met mijn spel).

Luke-wannabe
21 maart 2006, 13:58
Ik geloof niet dat Epiphone 'rotzooi' is.. Ik heb zelf een epi en hij speelt goed én klinkt goed. Dit kan uiteraard beter, maar bij gibson betaal je imo voor de 'toplaag', dus de dingen dieniet per sé nodig zijn, maar die wel je gitaar een stuk beter maken. Maarja, dat is mijn mening natuurlijk

Flipkoos
21 maart 2006, 14:02
Tja als Epiphone al teringzooi genoemd wordt...dan weet ik nog wel een paar andere merken... Laten we niet vergeten dat niet iedereen zich een Gibson kan veroorloven en met een mooie Epiphone weliswaar geen Gibson, maar toch een mooie gitaar heeft.
Ach en je kunt ongelooflijk kut klinken op een Gibson en de sterren van de hemel pingelen op een Epiphone :rockon:

Ghehe...ik klink wel als een aanhanger van Epiphone...heb ik er soms zelf één?

Nee...niet meer.

Tristan
21 maart 2006, 15:44
Tja als Epiphone al teringzooi genoemd wordt...dan weet ik nog wel een paar andere merken... Laten we niet vergeten dat niet iedereen zich een Gibson kan veroorloven en met een mooie Epiphone weliswaar geen Gibson, maar toch een mooie gitaar heeft.
Ach en je kunt ongelooflijk kut klinken op een Gibson en de sterren van de hemel pingelen op een Epiphone :rockon:

Ghehe...ik klink wel als een aanhanger van Epiphone...heb ik er soms zelf één?

Nee...niet meer.

Ik zei het misschien wat ongenuanceerd, maar wat ik bedoelde is dat voor de prijs die je betaalt Epiphone echt geen goede kwaliteit biedt, evenals Gibson dat vaak ook niet doet. Je koopt voor net zoveel geld als een Epiphone gewoon een betere Fender achtige (Strat of Tele) gitaar dan dat je een Epiphone koopt die dan als een Les Paul zou moeten klinken, no way.
Gibson kan het zelf vaak al niet eens fatsoenlijk, laat staan dat Epiphone, het ondermerk van Gibson, het dan kan. Het lijkt in de verste verte nog niet op een Les Paul. Dat terwijl je voor weinig geld dus wel een leuke Strat of Tele op de kop kan tikken, dat was dus mijn punt...
Overigens bedoel ik ook niet alleen Epiphone, het is volgens mij gewoon een feit dat je geen goede Gibson achtige gitaar kan kopen voor zo weinig geld, van welk merk dan ook.

Droffie
21 maart 2006, 15:48
Dat is dan waarschijnlijk niet zo'n hele goede Les Paul, goed dat je haar hebt verkocht.
Ik geloof dus wel in goede en slechte Les Pauls en ik denk ook te weten waar het aan ligt. Gibson is een fabrikant die heel veel gitaren produceert en hier heel erg veel geld voor vraagt, helaas zijn heel veel van die gitaren erg slecht, of ze klinken in ieder geval niet als een oude (voor de jaren '70) klinkt, dit komt door de inferieure kwaliteit mahonie die gebruikt wordt (geen honduras) die veel zwaarder is en minder resoneert, hierdoor gaat het laag de overhand in je geluid krijgen en klinken veel Les Pauls tegenwoordig modderig en zijn ze heel erg zwaar. De afwerking bij Gibson laat vaak ook enorm te wensen over, eerlijk gezegd vind ik de prijzen die tegenwoordig voor die dingen gevraagd wordt van een absurditeit die geen grenzen kent.
Ze hebben nu wel wat veranderingen doorgevoerd met de Standard serie waar je kan kiezen uit twee verschillende neckprofielen en ze monteren nu ook standaard Burstbucker Pro elementen, die wel een beetje middig en modern/hot klinken, maar toch wel vibe hebben. Ik vind ze wel okee, maar het echte koopje tegenwoordig als je op zoek bent naar een Les Paul is een Custom Shop '58 Plaintop, want deze zijn dus van een betere kwaliteit mahonie gemaakt en hebben de gewone burstbuckers die wat meer zoals een oud element klinken.
Een goede Les Paul voor mij ligt helemaal niet zo ver weg van een Strat in helderheid. De attack is alleen wat zompiger en de sustain is wat zingender, ook heeft het wat meer laag midden, maar geen modderigheid en dus bijna net zo helder als een Strat. De meeste Les Pauls (fabrieksmodellen) hebben teveel laag en klinken modderig, dus niet open en helder en op die Les Pauls kan je dus ook geen lekkere blues spelen naar mijn idee. Misschien lukt Metal Heavy Rock er wel op.
De Gibson Custom Shop '58 Plain Top scheelt maar een paar honderd euro in prijs met een Gibson Les Paul Standard fabrieksmodel, dus tel uit je winst, want de Custom Shop is een gitaar die zijn waarde blijft behouden en de gitaar die die belachelijke prijs wel waard is, maar die fabrieksmodellen moeten ze echt een paar (minstens 500 a 600) euro goedkoper maken, want die zijn gewoon way overpriced.
Een andere optie is dan nog (als je P90's ook vet vind, net als ik)
De Customshop Junior Les Paul, of de '56 Goldtop Custom Shop, dat zijn ook echte koopjes vergeleken met de rest.
Als je in een lagere prijsklasse wil shoppen en je wil ttoch een goede Les Paul hebben, dan zou ik je Heritage aanbevelen, want dan heb je voor 1500 tot 1750 euro al een Les Paul, die ook wat helderder klinkt dan de meeste fabrieks Gibsons en de prijs is ook een stuk lekkerder, want er is geen enkele Gibson van 1500 tot 1750 euro nieuw die tegen een Heritage opkan, dat kan ik je garanderen en wat mij betreft kunnen de meeste van die Standards het ook niet. Voor Heritage kijk je op www.haarguitars.nl (http://www.haarguitars.nl)
Als je dan toch Gibson wil dan kan je het beste naar Nederland Muziek gaan, die gasten zijn de importeurs ervan, dus die zullen de rotzooi niet binnensdeurs houden, die hebben meestal wel mooie spulletjes en zijn ook vriendelijk. Gewoon alles checken (alle '58 Plain Tops) en dan met de beste '58 Plain Top naar buiten wandelen lijkt me het beste.

Sjesus Tristan...Wat een load of crap je verhaal. Volgens jou bouwt Gibson klote les pauls vanaf de zeventiger jaren?
- zowel zware als lichte gitaren kunnen goede resonantie hebben.
- burstbuckers Pro hebben veel meer vintage karakter dan BB 1 tm 3. Pro's hebben ook heel wat minder output. De neckpup van mijn Standard klinkt onwaarschijnlijk clean en verre van zompig.
- Wat voor een mahonie gebruikt gibson volgens jou en waar heb je dat vandaan?
- Historics worden op dezelfde wijze gebouwd als productie les pauls. De kans dat je Historic beter klinkt (wat overigens niet hoeft) dan een Standard komt door de long tenon. Dat heeft veel meer invloed op tone en sustain dan uit welk land de Mahonie komt.
- ik heb uitvoerig een Heritage bij Erik getest en geloof me. Het lijkt niet eens op een Les Paul, wel een fijne gitaar overigens.

Josdevos
21 maart 2006, 16:08
Sjesus Tristan...Wat een load of crap je verhaal. Volgens jou bouwt Gibson klote les pauls vanaf de zeventiger jaren?
- zowel zware als lichte gitaren kunnen goede resonantie hebben.
- burstbuckers Pro hebben veel meer vintage karakter dan BB 1 tm 3. Pro's hebben ook heel wat minder output. De neckpup van mijn Standard klinkt onwaarschijnlijk clean en verre van zompig.
- Wat voor een mahonie gebruikt gibson volgens jou en waar heb je dat vandaan?
- Historics worden op dezelfde wijze gebouwd als productie les pauls. De kans dat je Historic beter klinkt (wat overigens niet hoeft) dan een Standard komt door de long tenon. Dat heeft veel meer invloed op tone en sustain dan uit welk land de Mahonie komt.
- ik heb uitvoerig een Heritage bij Erik getest en geloof me. Het lijkt niet eens op een Les Paul, wel een fijne gitaar overigens.

Believe me ze gebruiken ander hout!

De meeste Historic Standards zijn lichter als Standards. Ze hebben idd de long tenon die voor meer resonantie zorgt, maar hebben ook GEEN relief holes om gewicht te besparen in de mahonie bodie. Het verschil in gewicht zou dus nog veel meer uitgesproken zijn moesten in Standards geen relief holes zitten.
Mijn historic klinkt helemaal anders dan de Standards die ik al gehad/bespeeld heb (Dat zijn er heel wat...) en ook helemaal anders dan de 05 LP Standard van m'n kameraad die ik er naast getest heb op een avond. (Paar keer heen en weer geswitcht op dezelfde amp. Een pak luider akoestisch, meer vibe, houteriger, gewoon veel levendigere tone. Versterkt is alles nog veel duidelijker. Waar de Standards wel mooi rond klinken zijn ze meestal ook ongelofelijk bassig.
Dat is vooral goed op te merken in de neckpositie. Dit is bij de goeie historics veel minder het geval. Klinken veel strakker.
Heritage heb ik nog niet getest, maar heb wel al goeie verhalen gehoord, zelfs een simpele CL150 zou dat modderige niet hebben. Uiteraard zullen ze van feel verschillen met een Gibson LP...
Persoonlijk vind ik de Historic collection, zeker de R7 en R8s de meerwaarde tov een standard zeker waard, en zeker als je ze 2dehands kan kopen, met in mijn geval nog geupgrade pickups... (WCR Coils...)

Orpheo
21 maart 2006, 16:09
- ik heb uitvoerig een Heritage bij Erik getest en geloof me. Het lijkt niet eens op een Les Paul, wel een fijne gitaar overigens.

raar toch? de heritage is even dik als de lp, zelfde houtsoorten, zelfde manier van bouwen, en toch zo anders in tone.

fred dons
21 maart 2006, 16:15
de heritage is niet helemaal gelijk, de body is iets kleiner, verder is de hardware flink anders (dik schaller spul ipv aluminum staart stuk)
en op de duurdere modellen de HRW pups (die imo niet echt lekker klinken)
de nek heeft een korte tenon maar dat hebben de produktie gibsons ook alleen hij is daardoor niet vergelijkbaar met een historic

als je de hardware en pups vervangt kom je akelig dicht bij het geluid van een gibson les paul maar in ieder geval heb je wel een heel goed gebouwde gitaar die erg lekker speelt

robert-gitarist
21 maart 2006, 16:17
Tja als Epiphone al teringzooi genoemd wordt...dan weet ik nog wel een paar andere merken... Laten we niet vergeten dat niet iedereen zich een Gibson kan veroorloven en met een mooie Epiphone weliswaar geen Gibson, maar toch een mooie gitaar heeft.
Ach en je kunt ongelooflijk kut klinken op een Gibson en de sterren van de hemel pingelen op een Epiphone :rockon:

Ghehe...ik klink wel als een aanhanger van Epiphone...heb ik er soms zelf één?

Nee...niet meer.


Epiphone is echt geen rotzooi.Epiphone word echt heel erg veel verkocht en als het daad werkelijk rotzooi is zou het niet zo gewilt zijn en verkocht worden.Ik heb zelf 4 Epiphones waaronder een bloedmooie Les Paul en ben echt met alle 4 dik te vreden.Vooral de Les Paul is helemaal mijn ding.Het kan ietsjes beter zoals de elektronica maar veder prima dingen.Super goed afgewerkt en de bespeelbaarheid is top.Maar toch gitaarspelen zit ook deels in je vingers ;) Ik ben echt een zwaar Les Paul fan en zou best een echte Gibson willen hebben maar ik vind ze gewoon te duur.Ik red me prima op me Epi Les Paul.
OT: Waneer ik een Les Paul lekkerst vind klinken is op een plexi Marshall (JMP) met een mooie overdrive ervoor...die combi.Super.Maar als ik zo me Les Paul op me Randalls hoor vind ik dat ook godelijk klinken :D

Orpheo
21 maart 2006, 16:22
de heritage is niet helemaal gelijk, de body is iets kleiner, verder is de hardware flink anders (dik schaller spul ipv aluminum staart stuk)
en op de duurdere modellen de HRW pups (die imo niet echt lekker klinken)
de nek heeft een korte tenon maar dat hebben de produktie gibsons ook alleen hij is daardoor niet vergelijkbaar met een historic

als je de hardware en pups vervangt kom je akelig dicht bij het geluid van een gibson les paul maar in ieder geval heb je wel een heel goed gebouwde gitaar die erg lekker speeld

kleiner?? ik dacht even groot.... (op de cutout na).

maar inderdaad, die tailstop ziet er vaak niet uit, en long tennon.. ach, kheb lp's gehoord met long tennon die nergens naar klonken, en lp's met short tennnon, die weer goddelijk klonken.

fred dons
21 maart 2006, 16:29
scheelt niet zoveel maar het verschil is er wel
mijn heritage
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=63&page=8&ktw=e0fe48f26637bc02f0cb27b2da8a3e03
dit is mijn warmoth warmoth met precies de zelfde omtrek als mijn gibbie (het blijkt dat mijn foto's van mijn gibbies niet online staan dus die kan ik er niet naast zetten)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=83&page=11&ktw=e786cdc9790b79adb348e84383ca24bb

Tristan
21 maart 2006, 16:37
Sjesus Tristan...Wat een load of crap je verhaal. Volgens jou bouwt Gibson klote les pauls vanaf de zeventiger jaren?
- zowel zware als lichte gitaren kunnen goede resonantie hebben.
- burstbuckers Pro hebben veel meer vintage karakter dan BB 1 tm 3. Pro's hebben ook heel wat minder output. De neckpup van mijn Standard klinkt onwaarschijnlijk clean en verre van zompig.
- Wat voor een mahonie gebruikt gibson volgens jou en waar heb je dat vandaan?
- Historics worden op dezelfde wijze gebouwd als productie les pauls. De kans dat je Historic beter klinkt (wat overigens niet hoeft) dan een Standard komt door de long tenon. Dat heeft veel meer invloed op tone en sustain dan uit welk land de Mahonie komt.
- ik heb uitvoerig een Heritage bij Erik getest en geloof me. Het lijkt niet eens op een Les Paul, wel een fijne gitaar overigens.

Gibson heeft vanaf de Jaren '70 al problemen met de kwaliteit, de meeste Fenders uit de Jaren '70 zijn ook niet zo goed. Uitzonderingen bevestigen de regel en er zijn natuurlijk wel goede 70's Les Pauls en Fenders te vinden, dus als je wil zoeken ga je gang, misschien vind je wel een goede voor een goede prijs, maar dat zal een aardige zoektocht worden denk ik.

Zware gitaren hebben een andere resonantie die in het geval van veel Les Pauls niet gunstig uitpakt, waardoor ze dus te modderig en te bassig gaan klinken.

Gewone Burstbuckers (1 en 2) klinken meer vintage dan de Burstbucker Pro, dat komt door de Alnico 2 magneten die daarin zitten i.p.v. de Alnico 5 magneten in de Burstbucker Pro's, de Burstbucker 3 is de high output versie van de vintage elementen.

Historics worden op een andere manier gebouwd, zie wat je zelf zegt over de long neck tenon, gebruiken ander, lichter mahonie, andere pots, andere elementen etc... Ik vind dat het verschil van een paar honderd euro met een gewone Les Paul Standard wel waard, bovendien blijft een goede Customshop zijn waarde wel behouden, of wordt alleen maar meer waard lijkt me zo.

Heritage bouwt Les Paul achtigen voor een redelijke prijs die niet modderig klinken.

Droffie
21 maart 2006, 16:44
Believe me ze gebruiken ander hout!

De meeste Historic Standards zijn lichter als Standards. Ze hebben idd de long tenon die voor meer resonantie zorgt, maar hebben ook GEEN relief holes om gewicht te besparen in de mahonie bodie. Het verschil in gewicht zou dus nog veel meer uitgesproken zijn moesten in Standards geen relief holes zitten.
Mijn historic klinkt helemaal anders dan de Standards die ik al gehad/bespeeld heb (Dat zijn er heel wat...) en ook helemaal anders dan de 05 LP Standard van m'n kameraad die ik er naast getest heb op een avond. (Paar keer heen en weer geswitcht op dezelfde amp. Een pak luider akoestisch, meer vibe, houteriger, gewoon veel levendigere tone. Versterkt is alles nog veel duidelijker. Waar de Standards wel mooi rond klinken zijn ze meestal ook ongelofelijk bassig.
Dat is vooral goed op te merken in de neckpositie. Dit is bij de goeie historics veel minder het geval. Klinken veel strakker.
Heritage heb ik nog niet getest, maar heb wel al goeie verhalen gehoord, zelfs een simpele CL150 zou dat modderige niet hebben. Uiteraard zullen ze van feel verschillen met een Gibson LP...
Persoonlijk vind ik de Historic collection, zeker de R7 en R8s de meerwaarde tov een standard zeker waard, en zeker als je ze 2dehands kan kopen, met in mijn geval nog geupgrade pickups... (WCR Coils...)

Ik zeg toch ook niet dat ze 't zelfde hout hebben? Alleen dat het bouwproces het zelfde is.

Idd heeft de standard relief holes om te voorkomen dat ze niet net zo zwaar worden als 70'er jaren Les Pauls. Het is een kwestie van smaak, voor de één is een Les Paul de ultieme Rockgitaar en de ander wil er blues en jazz op pielen en die zullen eerder voor een ES335 of een historic gaan en de Rocker voor een Classic of Standard. (Als ik wil bluesen pak ik mijn Strat en als het pleister van het plafond af moet mijn Standard)
De beroemste LP's komen uit de 70ties, veel zwaarder en massiever dan uit die tijd vind je ze niet en veel van die gitaren worden gezien als ultieme les pauls.

Josdevos
21 maart 2006, 16:47
De beroemste LP's komen uit de 70ties, veel zwaarder en massiever dan uit die tijd vind je ze niet en veel van die gitaren worden gezien als ultieme les pauls.

Komen die niet uit de 50er jaren?

Omdat die Historics minder muddy en bassig klinken heb je vooral veel meer definitie imo... Klinkt heel erg anders vind ik...

Ivm hout, ok...

Scali
21 maart 2006, 16:52
Volgens mij zijn de beroemdste Les Pauls oa die van Jimmy Page, Eric Clapton en Gary Moore, en die zijn allemaal uit 59/60 of rond die tijd.

Orpheo
21 maart 2006, 16:54
@ droffies laatste post:

das helemaal waar. jammer dat jij op de meeting niet nog ff mijn les paul hebt kunnen bespelen. ik was benieuwd wat jij ervan had gevonden.

Orpheo
21 maart 2006, 16:55
Volgens mij zijn de beroemdste Les Pauls oa die van Jimmy Page, Eric Clapton en Gary Moore, en die zijn allemaal uit 59/60 of rond die tijd.


en die van slash, zakk wylde, gary moore, 'dudes van thin lizzy'.....die zijn nagenoeg even beroemd/berucht als die uit de 50ies.

fred dons
21 maart 2006, 16:56
Droffie heeft wel een beetje gelijk veel van de beroemde lp's komen uit de 70ties
(ace frehley's custom, john sykes custom, een aantal van slash's lp's, peter framptons custom etc) tis dus niet allemaal kommer en kwel
voor verzamelaars en de vintage toon puristen is de 59 lp natuurlijk het ultieme maar hoeveel mensen hebben er nu ooit in het echt op zo'n ding gespeeld en kunnen zo'n gitaar puur op toon herkennen (ik heb het geprobeerd en het is mij niet gelukt)

een leuk voorbeeld is de Thin Lizzy Thunder en lightning DVD (john sykes en scott gorham), ik ging er al jaren vanuit dan john de meeste solo's speelde met zijn typische felle geluid (wat ik associeer met norlin lp's) omdat ik alleen de geluidsopname had , zie ik op de dvd dat Scott de meeste solo's speelt met zijn 59 lp en die klinkt dus niet echt warm en romig

Josdevos
21 maart 2006, 16:59
Dat is ook waar... Nou tis waar je zelf blij mee bent natuurlijk en veel uitproberen is en blijft de boodschap!
Om vintage even buiten beschouwing te laten, voor de paar 100 euro die de Historics meer kosten krijg je wel meer uiteraard...

Scali
21 maart 2006, 17:00
en die van slash, zakk wylde, gary moore, 'dudes van thin lizzy'.....die zijn nagenoeg even beroemd/berucht als die uit de 50ies.

Gary Moore had ik dus al genoemd :)
Zijn meest gekoesterde Les Paul is die van Peter Green (ex-Fleetwood Mac), en die is dus uit 1959.
Natuurlijk heeft hij ook nieuwere Les Pauls, want die uit 1959 neem je niet mee voor ieder optreden.

Slash en Zakk Wylde hebben Les Pauls uit de custom shop. Wel beroemd, maar geen productiemodellen, itt tot die van Green/Moore, Page en Clapton.
Dus het lijkt me wel dat van de productiemodellen de modellen van eind jaren 50/begin jaren 60 de meest beroemde/begeerde modellen zijn.

fred dons
21 maart 2006, 17:03
inderdaad als je al zoveel geld gaat uitgegeven heeft het ook zin die extra investering in een historic te doen (anders krijg je later toch spijt dat je het niet heb gedaan :seriousf:)

mijn heritages heb ik overigens gekocht omdat ik binnen dat merk voor een redelijk bedrag een goede lp type kon vinden waar ik niet bang mee hoeft te zijn dat ik er een deukje in krijg en die ik kan modden zonder dat ik bang hoef te zijn dat de waarde achteruit holt en dat was mij ook wel wat waard

Droffie
21 maart 2006, 17:04
Gibson heeft vanaf de Jaren '70 al problemen met de kwaliteit, de meeste Fenders uit de Jaren '70 zijn ook niet zo goed. Uitzonderingen bevestigen de regel en er zijn natuurlijk wel goede 70's Les Pauls en Fenders te vinden, dus als je wil zoeken ga je gang, misschien vind je wel een goede voor een goede prijs, maar dat zal een aardige zoektocht worden denk ik.
Norlin heeft idd wat concessies gedaan tov van kwaliteit. Maar over het algemeen is het allemaal zwaar overdreven.


Gewone Burstbuckers (1 en 2) klinken meer vintage dan de Burstbucker Pro, dat komt door de Alnico 2 magneten die daarin zitten i.p.v. de Alnico 5 magneten in de Burstbucker Pro's, de Burstbucker 3 is de high output versie van de vintage elementen.

Persoonlijk denk ik dat het bassige in de neck positie een eigenschap van de BBpro is die ik persoonlijk niet zo fijn vind. Ik zit al een tijdje met de gedachte te spelen om die te vervangen voor een BB1 of 496.
In de brug is 't een fantastisch element.



Historics worden op een andere manier gebouwd, zie wat je zelf zegt over de long neck tenon, gebruiken ander, lichter mahonie, andere pots, andere elementen etc... Ik vind dat het verschil van een paar honderd euro met een gewone Les Paul Standard wel waard, bovendien blijft een goede Customshop zijn waarde wel behouden, of wordt alleen maar meer waard lijkt me zo.

Mijn punt is dat mensen denken dat CS gibsons met de handgebouwd worden of zo. Ze worden net zo gebouwd als productie LP's wat kleine uitzonderingen daar gelaten, tenons, pots ed.

fred dons
21 maart 2006, 17:06
Gary Moore heeft hem 2 weken geleden verkocht dus zo gekoesterd was hij inmiddels niets meer :) (bracht tegen de usd 1 mio op)

Zakk originele bulls eye is een maple neck 70 ties custom en zijn customshops zijn gebaseerd op zijn 70ties lp's
daarnaast speelt slash zeer regelmatig op 7o ties lp's op het podium (te herkennen aan de 3 delige tops)

Anders Destium
21 maart 2006, 17:09
Wat de ultieme Les Paul is dat is toch voor iedereen weer verschillend?

Voor mij is het een 68er black beauty qua looks, maar qua geluid is het al een stuk lastiger te zeggen. Ik ben zelf een fan van gitaren met de configuratie van LPs, maar "mijn" LP heb ik nog niet weten te vinden. Tenzij Droffie zijn standard hem wil verkopen of iemand die ik ken zijn originele 68er blijf ik zoeken :)

Scali
21 maart 2006, 17:14
Maar mensen als Slash en Zakk Wylde spelen op Les Pauls omdat hun helden daarop speelden...
Die helden zijn mensen als Peter Green, Jimmy Page en Eric Clapton. Die hebben de Les Paul gemaakt tot wat hij is.
Bij Slash kan ik me op zich nog wat voorstellen, die heeft wel een redelijk 'standaard' Les Paul-geluid, en dat klinkt ook erg mooi.
Maar Zakk Wylde... met z'n esdoorn hals en EMG-elementen heeft het absoluut niks meer met het 'standaard' Les Paul-geluid te maken. Ik vind het ook niet mooi, terwijl ik wel een Les Paul-fan ben. Ik vind de Les Paul mooi om het 'standaard'-geluid.

Droffie
21 maart 2006, 17:14
@ droffies laatste post:

das helemaal waar. jammer dat jij op de meeting niet nog ff mijn les paul hebt kunnen bespelen. ik was benieuwd wat jij ervan had gevonden.

Ik had er ook graag even op gespeeld. Mijn vader speelde altijd op een Norlin Custom, wijnrood. Ik ben bekend met de tone...:D

Orpheo
21 maart 2006, 17:22
Maar mensen als Slash en Zakk Wylde spelen op Les Pauls omdat hun helden daarop speelden...
Die helden zijn mensen als Peter Green, Jimmy Page en Eric Clapton. Die hebben de Les Paul gemaakt tot wat hij is.
Bij Slash kan ik me op zich nog wat voorstellen, die heeft wel een redelijk 'standaard' Les Paul-geluid, en dat klinkt ook erg mooi.
Maar Zakk Wylde... met z'n esdoorn hals en EMG-elementen heeft het absoluut niks meer met het 'standaard' Les Paul-geluid te maken. Ik vind het ook niet mooi, terwijl ik wel een Les Paul-fan ben. Ik vind de Les Paul mooi om het 'standaard'-geluid.

moah, bij zakk hoorde je (nu allang niet meer) het typische lp karakter. nu is t een fuzzy zooi.

Droffie
21 maart 2006, 17:23
Ik ben opgegroeid met LP tone geproduceerd uit voornamelijk Norlin LP's. Zelfs Jimmy page speelde op norlins als backup.
Dit is een lijstje met Norlin spelers:

Randy Rhodes, (Ozzy Osbourne) white Norlin Les Paul Custom
Billy Duffy, The Cult...(Custom)
Slash (Main live guitar) Briefly off the list, now back on
John Fogerty (CCR) black Les Paul Custom
Alex Lifeson (Rush) sunburst Norlin Les Paul, for the first few albums
Scott Gorham/Brian Robertson (Thin Lizzy) Les Paul Standards
Billy Thorp, Les Paul Custom
Lindsey Buckingham (Fleetwood Mac) white Les Paul Custom
Pete Townsend (the Who) numerous Les Pauls/deluxes
Rodger Fisher (Heart) white Les Paul Custom
Jimmy Page (Led Zeppelin) Red 73 Les Paul used as back-up guitar
Mick Ronson
Niel Schon (Journey) 25/50 Aniversery Les Paul, Blue Les Paul Custom
Elliot Easton (Cars)
Ace Frehley (Kiss)
Tommy Shaw (Styx)
Billy Duffy (The Cult)
Mike Ness (Social Distortion)
Al DeMeola
Phil Keaggy
Duane Allman (Allman Brothers) Black Les Paul Custom, 1970
Zakk Wylde (Ozzy Osbourne),(Black Label Society)
John Sykes
Dean Deleo (Stone Temple Pilots)
Don (Buck Dharma) Roeser (Blue Oyster Cult)
Earl Slick
John Mclaughlin
Carlos Santana (Santana)
Steve Howe (Yes)
Les Paul himself
The Edge (U2)
Keith Richards (The Rolling Stones)
Graham Coxan
James Dean Bradfield
Dave Biller
Traci Guns (La Guns)
Gary Rosington (Lynyrd Skynyrd) early days
Tom Keifer (Cinderella) Les Paul Custom
Mark Chatfield
Jan Akkerman (Focus), (Brainbox) Black Les Paul Custom, Les Paul Recording, Les Paul Personal
George Kooymans (Golden Earring) Late 70's Marauder
Paul Stanley (Kiss) Lots of Marauders, smashed at the end of the gig
Some dudes (Eagles) Les Paul Deluxe, ES1275 and possibly some SG's as well
Adam Jones (Tool) Les Paul Custom Silverburst

Niet zo gek he dat sommige van ons toch onbewust op zoek gaan naar die tone. Ik was niet bekend met de Historics toen ik ging shoppen voor een LP. Voor mij persoonlijk was de Standard een weloverwogen keuze omdat die voor mij de LP tone heeft die in mijn hoofd zat. Toch Norlin tone?
Interessante discussie...:D

Droffie
21 maart 2006, 17:25
Slash en Zakk Wylde hebben Les Pauls uit de custom shop. Wel beroemd, maar geen productiemodellen, itt tot die van Green/Moore, Page en Clapton.
Dus het lijkt me wel dat van de productiemodellen de modellen van eind jaren 50/begin jaren 60 de meest beroemde/begeerde modellen zijn.

Custom Shop bestond toen nog niet. Ik geloof pas sinds begin jaren 90...Dus dat verhaal gaan niet op.
De Customs kwamen gewoon uit de fabriek...

Orpheo
21 maart 2006, 17:30
Ik ben opgegroeid met LP tone geproduceerd uit voornamelijk Norlin LP's. Zelfs Jimmy page speelde op norlins als backup.
Dit is een lijstje met Norlin spelers:

Randy Rhodes, (Ozzy Osbourne) white Norlin Les Paul Custom
Billy Duffy, The Cult...(Custom)
Slash (Main live guitar) Briefly off the list, now back on
John Fogerty (CCR) black Les Paul Custom
Alex Lifeson (Rush) sunburst Norlin Les Paul, for the first few albums
Scott Gorham/Brian Robertson (Thin Lizzy) Les Paul Standards
Billy Thorp, Les Paul Custom
Lindsey Buckingham (Fleetwood Mac) white Les Paul Custom
Pete Townsend (the Who) numerous Les Pauls/deluxes
Rodger Fisher (Heart) white Les Paul Custom
Jimmy Page (Led Zeppelin) Red 73 Les Paul used as back-up guitar
Mick Ronson
Niel Schon (Journey) 25/50 Aniversery Les Paul, Blue Les Paul Custom
Elliot Easton (Cars)
Ace Frehley (Kiss)
Tommy Shaw (Styx)
Billy Duffy (The Cult)
Mike Ness (Social Distortion)
Al DeMeola
Phil Keaggy
Duane Allman (Allman Brothers) Black Les Paul Custom, 1970
Zakk Wylde (Ozzy Osbourne),(Black Label Society)
John Sykes
Dean Deleo (Stone Temple Pilots)
Don (Buck Dharma) Roeser (Blue Oyster Cult)
Earl Slick
John Mclaughlin
Carlos Santana (Santana)
Steve Howe (Yes)
Les Paul himself
The Edge (U2)
Keith Richards (The Rolling Stones)
Graham Coxan
James Dean Bradfield
Dave Biller
Traci Guns (La Guns)
Gary Rosington (Lynyrd Skynyrd) early days
Tom Keifer (Cinderella) Les Paul Custom
Mark Chatfield

Niet zo gek he dat sommige van ons toch onbewust op zoek gaan naar die tone. Ik was niet bekend met de Historics toen ik ging shoppen voor een LP. Voor mij persoonlijk was de Standard een weloverwogen keuze omdat die voor mij de LP tone heeft die in mijn hoofd zat. Toch Norlin tone?
Interessante discussie...:D

ik wist dat ik er nog n paar vergeten was...

Michael AE
21 maart 2006, 17:33
Een kennis van me heeft toevallig een aantal 50'er lp's. Ik heb er op 1 mogen spelen laatst, die volgens hem zijn beste exemplaar was. Geloof maar dat deze lp's echt DE holy grail zijn als het om lp klank gaat. Zo'n gitaar doet je beseffen dat DAT is hoe een lp zou moeten klinken; het zijn ook niet voor niets de meest gewilde lp's.

Nu heeft de beste man ook een aantal historics en die heb ik er dus ook even naast kunnen houden. Van alle lp's op de markt, komen die simpelweg het dichtste in de buurt van de oudjes. Hoe goed een 70-er lp ook mag klinken, de strakheid en de bak laag die meestal in die lp's zitten, zijn dus NIET per definitie karakteristiek. De meeste echt gewilde en veel bezongen lp's zijn degene die open en helder klinken met een bepaalde druk in het laagmidden. De meeste lp's uit de jaren 70 die ik heb bespeeld, hebben dit vaak niet. Het zijn geen slechte gitaren, maar het is imo NIET de typische lp sound.

Als men wil weten hoe een goede lp "hoort te klinken", dan moet je de plaintop van ons aller Robbert (Les Paul op het forum) maar eens proberen.

Scali
21 maart 2006, 17:33
Custom Shop bestond toen nog niet. Ik geloof pas sinds begin jaren 90...Dus dat verhaal gaan niet op.
De Customs kwamen gewoon uit de fabriek...

Ik heb hier ergens een oude Guitar World (februari 1992) met daarin een interview met Slash. Daar vertelt hij dat zijn twee 'main' Les Pauls handgemaakt zijn door iemand. Dat er geen officiele customshop van Gibson was, maakt niet zoveel uit. Ze zijn wel handgemaakt, en dus geen productiemodel. Het zijn ook geen Customs, ze lijken nog het meest op Standards, maar dan dus met die Seymour Duncan Alnico Pro II erin.

Les Paul
21 maart 2006, 18:15
Als men wil weten hoe een goede lp "hoort te klinken", dan moet je de plaintop van ons aller Robbert (Les Paul op het forum) maar eens proberen.

En omdat mijn "Burst" niet alleen geweldig klinkt, maar er ook goed uitziet:
http://www.xs4all.nl/~rspringe/forum/LesPaul.jpg

Scali
21 maart 2006, 18:17
Mooie Les Paul. En die dan over je 6101? Zo moet het he ;)

Les Paul
21 maart 2006, 18:19
Mooie Les Paul. En die dan over je 6101? Zo moet het he ;)

Favoriet is de Studio 15. Ook de ZVex Nano klinkt altijd erg lekker. In de oefenruimte gebruik ik een DSL100 met Greenbacks. Maar de 6101 is absoluut niet verkeerd ;)

Les Paul
21 maart 2006, 18:29
Nu ik toch bezig ben ook maar een foto van mijn "Ace":

http://www.xs4all.nl/~rspringe/forum/Ace.jpg

Les Paul
21 maart 2006, 18:35
En mijn 40th anniversary:

http://www.xs4all.nl/~rspringe/forum/40th.jpg

Tupelo
21 maart 2006, 19:14
En mijn 40th anniversary:

http://www.xs4all.nl/~rspringe/forum/40th.jpg

Goddamn, dit zou mijn ideale LP zijn. Prachtig!!!! :)..... kost zoiets...?

Wizz
21 maart 2006, 19:34
Mijn punt is dat mensen denken dat CS gibsons met de handgebouwd worden of zo. Ze worden net zo gebouwd als productie LP's wat kleine uitzonderingen daar gelaten, tenons, pots ed.

Helemaal waar !
Ik heb de fabrieken in Nashville (solidbodies), Memphis (Jazzbakken) en Bozeman meerdere malen bezocht, en ze bouwen ze inderdaad allemaal met de hand. Van de Studio tot de '59 Historic.
"We're the largest custom shop in the world" vertelden ze me fijntjes, en ik heb met eigen ogen gezien dat dit waar is.
En dat gelul over dat ze bij Heritage "Luthiers" zijn en bij Gibson "Samenstellers" ? Come on ! "Luthiers" zijn enge mensen, die je bullshit verkopen voor veel geld, geef mij dan maar gewoon een gitaar, liefst met Gibson of Fender op de kop. De toewijding die ik in alle Gibson-fabrieken zag is grandioos.
Een oordeel is altijd zo snel geveld, maar ik gezien hoe zelfs op het hoogste management-niveau alleen virtuoze gitaarfreaks werken.
Gibson rules !

:rockon: Wizz

Orpheo
21 maart 2006, 20:10
Helemaal waar !
Ik heb de fabrieken in Nashville (solidbodies), Memphis (Jazzbakken) en Bozeman meerdere malen bezocht, en ze bouwen ze inderdaad allemaal met de hand. Van de Studio tot de '59 Historic.
"We're the largest custom shop in the world" vertelden ze me fijntjes, en ik heb met eigen ogen gezien dat dit waar is.
En dat gelul over dat ze bij Heritage "Luthiers" zijn en bij Gibson "Samenstellers" ? Come on ! "Luthiers" zijn enge mensen, die je bullshit verkopen voor veel geld, geef mij dan maar gewoon een gitaar, liefst met Gibson of Fender op de kop. De toewijding die ik in alle Gibson-fabrieken zag is grandioos.
Een oordeel is altijd zo snel geveld, maar ik gezien hoe zelfs op het hoogste management-niveau alleen virtuoze gitaarfreaks werken.
Gibson rules !

:rockon: Wizz


waarom kost een simpel ander iets, bv ander kleurtje ofzo, zo extreem veel meer bij gibson, dan bij heritage of hamer? als het worlds largest customshop is, zou dat geen probleem mogen zijn.

Wizz
21 maart 2006, 20:30
Goede vraag. De prijzen worden niet door het materiaal bepaald. Waarom is een Standard duurder dan een Classic ? Waarom klonk mijn laatste aanwinst, een Custom, PRECIES HETZELFDE als een drie keer zo goedkope Studio maar vooral : Waarom kocht ik dan toch die Custom ?
Omdat ik al sinds mijn twaalfde van een Custom droom, en niet van een Studio. Omdat ik al heel wat gitaren heb, en van noodzaak dus al helemaal geen sprake was.
Als ik een stofzuiger koop, let ik op prijs/kwaliteit-verhoudingen, als ik een gitaar koop zit ik op een heel ander "level".
En zolang er idioten als ik rondlopen kunnen ze voor een Custom vragen wat ze willen. Geef ze dan eens ongelijk met die prijzen... als je het er niet voor over hebt, is er voor jou de Studio ! Net zo goed, en drie keer zo goedkoop.
Groetjes,

:rockon: Wizz

PS Toen ik een Gibson-bons deze vraag van jou stelde, was het antwoord :
"Cause we sell art !"

Les Paul
21 maart 2006, 21:00
Goddamn, dit zou mijn ideale LP zijn. Prachtig!!!! :)..... kost zoiets...?

Er stond er laatst 1 op marktplaats voor 2300 euro. Maar zelf heb ik er in 92 behoorlijk wat minder voor betaald. Wat aantoont dat een Gibson ook nog eens een prima investering is.
BTW Er zijn er maar 300 van gemaakt. De elementen zijn P100´s. Het is een fijne gitaar waar ik zelf erg veel op gespeeld heb.

Les Paul
21 maart 2006, 21:04
Als ik een stofzuiger koop, let ik op prijs/kwaliteit-verhoudingen, als ik een gitaar koop zit ik op een heel ander "level".


Ach, mijn plaintop heeft zo een geweldige sound, dat ik de prijs-kwaliteit verhouding nog steeds enorm goed is. Het zelfde geldt eigenlijk ook voor mijn Eric Johnson Strat. Een gitaar van 500 euro waar ik niet op speel vind ik juist weer veel te duur.

Tristan
21 maart 2006, 21:14
Ach, mijn plaintop heeft zo een geweldige sound, dat ik de prijs-kwaliteit verhouding nog steeds enorm goed is. Het zelfde geldt eigenlijk ook voor mijn Eric Johnson Strat. Een gitaar van 500 euro waar ik niet op speel vind ik juist weer veel te duur.

Exactly my point. :)

bram123
21 maart 2006, 21:51
PS Toen ik een Gibson-bons deze vraag van jou stelde, was het antwoord :
"Cause we sell art !"

art, my ass. als een gibson art is dan is een fokkin senseo ook art, en ik sterf in een radicaal doodseskader voordat de senseo als dusdanig erkent mag worden. gibson verkoopt gewoon gebruiksvoorwerpen, die er mooi uitzien voor sommigen (ja ik vind ze ook mooi).

Wizz
21 maart 2006, 22:21
art, my ass. als een gibson art is dan is een fokkin senseo ook art, en ik sterf in een radicaal doodseskader voordat de senseo als dusdanig erkent mag worden. gibson verkoopt gewoon gebruiksvoorwerpen, die er mooi uitzien voor sommigen (ja ik vind ze ook mooi).

Toch voel ik me anders als ik met een nieuwe Les Paul thuiskom dan wanneer het om een stofzuiger gaat. Ik vier dit jaar dat ik vijfentwintig jaar in de gitaarhandel zit, en ik had het er onlangs met één van mijn vrienden die nu bij Fender werkt over : Je moet een beetje gek zijn om "ons" werk te willen doen (weinig vrije dagen, overuren worden als vrijwilligerswerk gezien, lage salariëring, en vrij weinig waardering van je clientele) maar we doen het toch met heel veel plezier, omdat je inderdaad "emotie" verkoopt, en niet alleen maar een gebruiksvoorwerp. Ik vind het een groot voorrecht om dagelijks mee te mogen maken hoe jonge mensen "gitarist" worden, of de "volgende stap" naar een echte Amerikaanse gitaar zetten. Voor zo'n jongen/meisje is zoiets een groots moment in zijn/haar leven, en ik was erbij !
Misschien vergis ik me, maar ik denk niet dat je die "thrill" als verzekeringsagent of witgoedhandelaar ooit meemaakt. Tis alleen jammer dat we steeds meer met handelaren en verzekeringsagenten op één hoop gegooid worden.
Las vandaag nog op dit forum ene Niels Duursma beweren "Praat nooit met verkopers, die zijn alleen op je geld uit".
Jammer Niels, ik hoop dat jij niet op mijn kennis uit bent, want die kun je na zo'n opmerking dus wel mooi vergeten !

:hippie: Wizz

Orpheo
21 maart 2006, 22:36
PS Toen ik een Gibson-bons deze vraag van jou stelde, was het antwoord :
"Cause we sell art !"


art m'n reet. even een ander kleurtje erop zetten?! is dat al dat extra geld waard? ik dacht 2000 euro ofzo...

Bram+
21 maart 2006, 22:44
Ze blijven sowieso gewoon te duur, dikke vette punt.

bram123
21 maart 2006, 22:59
nog even terugkomend op de gitaar als kunst. een mooie chique overprijsde gibson custom krijgt z'n meerwaarde omdat men zo een stukje status, pretenties, exclusiviteit en een mooi verhaaltje erbij koopt. in die zin is er een raakvlak met kunst, waar dezelfde verkoopswijzen worden toegepast. het product zelf heeft wat mij betreft weinig met kunst te maken.
en ja het is inderdaad ook vaak zo dat dingen die als kunst worden verkocht niks meer is dan de gebakken lucht erom heen. dan zit je beter met een gibson.

turboblues
21 maart 2006, 23:01
Ik heb hier ergens een oude Guitar World (februari 1992) met daarin een interview met Slash. Daar vertelt hij dat zijn twee 'main' Les Pauls handgemaakt zijn door iemand. Dat er geen officiele customshop van Gibson was, maakt niet zoveel uit. Ze zijn wel handgemaakt, en dus geen productiemodel. Het zijn ook geen Customs, ze lijken nog het meest op Standards, maar dan dus met die Seymour Duncan Alnico Pro II erin.
Slash zijn "Appetite for destruction"-Les Paul is niet eens een Gibson, ook al staat dat er op : het is een replica gemaakt door whatever his name is (ik kan het opzoeken maar ben te lui); iemand die niet voor Gibson werkt..

Scali
21 maart 2006, 23:04
Slash zijn "Appetite for destruction"-Les Paul is niet eens een Gibson, ook al staat dat er op : het is een replica gemaakt door whatever his name is (ik kan het opzoeken maar ben te lui); iemand die niet voor Gibson werkt..

Dat staat in dat artikel ergens, ja.

turboblues
21 maart 2006, 23:15
Verder kan ik ook nog vermelden dat mijn best klinkende Gibson Les Paul, nou net mijn zwaarste is en mijn meest resonante. Tot zover de theorie dus dat hoe lichter hoe resonanter de LP, althans wat mij betreft. Ik heb er 4 gehad , nu nog 2. Maar wel meerdere bespeeld en vergeleken met mijn favoriet. Ik ga er nog altijd van uit dat je elke gitaar apart moet zien. Ik heb een strat met een neck/body verbinding die echt te wensen over laat (ik kan er een plectrum in kwijt bij wijze van spreken); laat dat nou toevallig mijn Strat met de beste sustain zijn van de 3 die ik nu heb..Totaal onlogisch, zo zie je maar!

Droffie
21 maart 2006, 23:47
Slash zijn "Appetite for destruction"-Les Paul is niet eens een Gibson, ook al staat dat er op : het is een replica gemaakt door whatever his name is (ik kan het opzoeken maar ben te lui); iemand die niet voor Gibson werkt..

Precies...als ik me niet vergis is zijn main axe een 84 reissue Standard of zo. Norlin leftover. Niets customshop...gewoon een Standard ;)

Droffie
21 maart 2006, 23:56
nog even terugkomend op de gitaar als kunst. een mooie chique overprijsde gibson custom krijgt z'n meerwaarde omdat men zo een stukje status, pretenties, exclusiviteit en een mooi verhaaltje erbij koopt. in die zin is er een raakvlak met kunst, waar dezelfde verkoopswijzen worden toegepast. het product zelf heeft wat mij betreft weinig met kunst te maken.
en ja het is inderdaad ook vaak zo dat dingen die als kunst worden verkocht niks meer is dan de gebakken lucht erom heen. dan zit je beter met een gibson.

Gebakken lucht? je vergeet dat Gibson het bedrijf is dat de Les Paul in markt gezet heeft. Het was een gitaar die ze in de begin jaren aan de straatstenen niet kwijt konden. Gibson heeft de hype om de gitaar niet gecreeerd maar de gitaristen zelf. Elk ander merk dat ze in die 50 jaar gekopieerd heeft onder het mom die van ons zijn beter en goedkoper verkoopt in feite gebakken lucht.

Orpheo
22 maart 2006, 00:55
ff over een goeie les paul tone (in mijn oren):

the darkness (aan de ene kant van t 'heavy-spectrum')

en aan de andere kant: Opeth blackwater park (t nummer) luister t maar. kijk, das imo een goeie, zware, dreunende, flink overstuurde les paul.

Droffie
22 maart 2006, 01:04
ff over een goeie les paul tone (in mijn oren):

the darkness (aan de ene kant van t 'heavy-spectrum')

en aan de andere kant: Opeth blackwater park (t nummer) luister t maar. kijk, das imo een goeie, zware, dreunende, flink overstuurde les paul.

Iedereen heeft een eigen definitie van de ulitiem tone. Smaak is subjectief.

Ik associeer LP tone met idd Darkness, Slash, Lizzy, ed. zie lijst. M.a.w. Rock met grote ballen...
Een kennis van mij heeft een Historic Goldtop...Toen we beide gitaren vergeleken over mijn Koch moesten we constateren dat die van mij meer kloten had en die van hem meer subtiliteit. Ik wil gewoon die rauwe, ongepolijste tone uit mijn Les Paul horen. En dat zit er in. M.a.w. ik ben tevreden. Alhoewel die black beauty er voor mij ook nog wel eens bij komt.

Orpheo
22 maart 2006, 01:08
Iedereen heeft een eigen definitie van de ulitiem tone. Smaak is subjectief.

Ik associeer LP tone met idd Darkness, Slash, Lizzy, ed. zie lijst. M.a.w. Rock met grote ballen...
Een kennis van mij heeft een Historic Goldtop...Toen we beide gitaren vergeleken over mijn Koch moesten we constateren dat die van mij meer kloten had en die van hem meer subtiliteit. Ik wil gewoon die rauwe, ongepolijste tone uit mijn Les Paul horen. En dat zit er in. M.a.w. ik ben tevreden. Alhoewel die black beauty er voor mij ook nog wel eens bij komt.

mee eens. maar ik zit met n probleem aangaande les pauls:














ik vind customs steeds mooier worden en standards steeds lelijker...:chicken: :angry:

Droffie
22 maart 2006, 08:53
mee eens. maar ik zit met n probleem aangaande les pauls:

ik vind customs steeds mooier worden en standards steeds lelijker...:chicken: :angry:

Ik zie 't probleem niet. Je hebt toch een Custom?

Ikke niete begrijp :confused:

eng elfjuh
22 maart 2006, 09:00
ik wel..................





......hij wil MEER!!!

schizo910
22 maart 2006, 09:52
Ik heb echt de ballen verstand van wat goed en slecht zou moeten zijn aan een gitaar. Intereseert me ook geen fuck. Ik heb een classic waarvan wordt beweerd dat 9 van de 10 klote dingen zijn. Dat ik hem ging kopen heb ik 5 AAA premium+ planken uitgetest. 3 waren idd ruk. Waarom? Geen idee, ik vond ze gewoon niet lekker klinken of spelen... klonken ze echt als een Les Paul? Geen idee... dat is zo subjectief... Er bleven er 2 over een honeyburst en een vintageburst. Ze klonken beide anders maar even lekker en ze speelden ook even lekker. Dus tussen die twee ben ik op het uiterlijk afgegaan en heb de Honeyburst gekocht. Klinkt hij als zoals een Les Paul volgens de 'kenners' moet klinken... geen idee, hij klinkt als mijn Les Paul. Klinkt hij lekker, ja ik vind van wel.

Al dat geneuzel over gitaren dit en dat en deze is beter, en fender zuigt en gibson is te duur en Gretsch is alleen maar goed voor rockabilly en Ibanez en Jacksons zijn om te shredden..bladibladibla. Fuck that shit, with a capital F.
Pak een plank, wordt verliefd op het ding en speel alsof de duivel je op de hielen zit.

fabrizio
22 maart 2006, 10:03
even tussendoor: als ik het goed begrijp kan je best bij de custom shop modellen 1959 LP standard (of 1960 als de je de dunnere nek leuker vindt) en 1956 goldtop terecht als je vooral die heldere les paul sound wil, niet zozeer de zware. (dan ligt die klank idd al niet meer zo ver van fender af). ik vind bijvoorbeeld dat lenny kravitz heel mooie heldere sounds haalt uit zijn LP's.

enkelen onder jullie zegden al dat die dingen niet zo veel duurder zijn. wat zijn de gangbare prijzen dan voor die custom shop modellen?

Wizz
22 maart 2006, 10:32
Ik zie 't probleem niet. Je hebt toch een Custom?

Ikke niete begrijp :confused:

Ik heb er drie en ik ben nog steeds niet tevreden... :eek:

:rockon: Wizz

Scali
22 maart 2006, 10:37
Semi off-topic: Wat vinden jullie het beste materiaal voor de topkam van een Les Paul?
Plastic, grafiet, been, koper...?
(Mijn Les Paul heeft toch een refret nodig, en ik wil meteen de plastic topkam laten vervangen... ik dacht aan koper, maar misschien ook niet :))

Droffie
22 maart 2006, 10:39
Al dat geneuzel over gitaren dit en dat en deze is beter, en fender zuigt en gibson is te duur en Gretsch is alleen maar goed voor rockabilly en Ibanez en Jacksons zijn om te shredden..bladibladibla. Fuck that shit, with a capital F.
Pak een plank, wordt verliefd op het ding en speel alsof de duivel je op de hielen zit.

Los van 't feit dat je HELEMAAL gelijk hebt, is de functie van 't forum om juist over dit soort dingen te debateren.
Je kan er lang en breed over lullen, op 't moment dat je er één gaat kopen neem je toch die ene die je het mooiste vind klinken en past bij je spel en stijl.

Argumenten van neem die '59 plaintop voor maar 300 euro meer want dan heb je een Customshop model zijn nutteloos als je valt voor een Standard of Classic.
Ik heb pas geleden in een Amsterdamse gitaarzaak een uur of meer zitten spelen op een ordinaire Classic met een tone to die for. Als ik 't geld had had ik geen 2 seconden nagedacht. Maf he?

Droffie
22 maart 2006, 10:42
Ik heb er drie en ik ben nog steeds niet tevreden... :eek:

:rockon: Wizz

Wizz, kan jij wat licht laten schijnen op mijn boomerige neckpup (zie mijn Burstbucker 1 topic). Ik ga eerst nog even met polepiece adjustment in de weer voor ik een beslissing neem.
Heb jij tips en hints. graag in andere topic reageren. Ik wil deze niet kapen. :D

Droffie
22 maart 2006, 10:46
even tussendoor: als ik het goed begrijp kan je best bij de custom shop modellen 1959 LP standard (of 1960 als de je de dunnere nek leuker vindt) en 1956 goldtop terecht als je vooral die heldere les paul sound wil, niet zozeer de zware. (dan ligt die klank idd al niet meer zo ver van fender af). ik vind bijvoorbeeld dat lenny kravitz heel mooie heldere sounds haalt uit zijn LP's.

enkelen onder jullie zegden al dat die dingen niet zo veel duurder zijn. wat zijn de gangbare prijzen dan voor die custom shop modellen?

Bij NL muziek '58 plain top voor 2695,-

Scali
22 maart 2006, 10:46
Ik vraag me ook af in hoeverre je een gitaar zo snel even kunt beoordelen als je er 5 minuten op speelt.
Er zijn zo veel factoren die de sound en de feel van een gitaar kunnen veranderen... Dikte van de snaren, snaarhoogte, intonatie, hoogte van elementen, hoogte van polepieces, type element, noem maar op.
Als je de tijd had om ze allemaal precies naar jouw smaak aan te passen, zou je oordeel dan nog steeds hetzelfde zijn? En hoe groot zouden de verschillen dan nog zijn?

Orpheo
22 maart 2006, 11:14
Ik zie 't probleem niet. Je hebt toch een Custom?

Ikke niete begrijp :confused:


je slaat de spijker op de kop: EEN custom :( ik wil er nog meerrrrrrrr, maar die krengen kosten zoveeeeeelllllll

Anders Destium
22 maart 2006, 11:19
Als een gitaar heel slecht is afgesteld dan kan dat je oordeel beïnvloeden, maar het is IMO de taak van een winkel om ervoor te zorgen dat de gitaren die ze (willen) verkopen ook gebruiksklaar zijn!

Je merkt heel snel of een gitaar iets is voor je of niet, 5 minuten is misschien wat kort maar dat kan heel snel. Dat is ook de reden dat ik (nog) geen LP heb, geen enkele paste bij me tot nog toe.

schizo910
22 maart 2006, 11:43
Als een gitaar heel slecht is afgesteld dan kan dat je oordeel beïnvloeden, maar het is IMO de taak van een winkel om ervoor te zorgen dat de gitaren die ze (willen) verkopen ook gebruiksklaar zijn!

Je merkt heel snel of een gitaar iets is voor je of niet, 5 minuten is misschien wat kort maar dat kan heel snel. Dat is ook de reden dat ik (nog) geen LP heb, geen enkele paste bij me tot nog toe.

Toen ik die Les Pauls ging uitproberen had ik afgesporken dat ze alle gitaren hetzelfde zouden afstellen, zelfde snaren etc. Ook hadden ze precies dezelfde top+cab neergezet als waar ik destijds zelf over speelde.
Ik was om 9 uur in die winkel en ging om 2uur 's middags pas weg.

Anders Destium
22 maart 2006, 12:06
Dat is heel netjes! En toch merkte je waarschijnlijk vrijwel direct welke "het" zouden kunnen zijn en welke niet, of niet?

Droffie
22 maart 2006, 12:19
Ik vraag me ook af in hoeverre je een gitaar zo snel even kunt beoordelen als je er 5 minuten op speelt.
Er zijn zo veel factoren die de sound en de feel van een gitaar kunnen veranderen... Dikte van de snaren, snaarhoogte, intonatie, hoogte van elementen, hoogte van polepieces, type element, noem maar op.
Als je de tijd had om ze allemaal precies naar jouw smaak aan te passen, zou je oordeel dan nog steeds hetzelfde zijn? En hoe groot zouden de verschillen dan nog zijn?

Daar heb je een punt. Maar als de gitaar onversterkt slecht klinkt zal dat alleen maar erger worden op over een amp. Dus daar op kan je goed oordelen. Idd pup hoogte, polepiece hoogte hebben grote invloed op de tone.
Het de gevoel dat een gitaar opwekt speelt ook een belangrijke rol in de keuze.

Ganjaman
22 maart 2006, 12:53
Toen ik die Les Pauls ging uitproberen had ik afgesporken dat ze alle gitaren hetzelfde zouden afstellen, zelfde snaren etc. Ook hadden ze precies dezelfde top+cab neergezet als waar ik destijds zelf over speelde.
Ik was om 9 uur in die winkel en ging om 2uur 's middags pas weg.
zozo, namens wizz: je hebt ze toch wel een flinke fooi gegeven hoop ik? want zulke dingen horen natuurlijk niet bij de funtieomschrijving ;)

Wizz
22 maart 2006, 13:01
zozo, namens wizz: je hebt ze toch wel een flinke fooi gegeven hoop ik? want zulke dingen horen natuurlijk niet bij de funtieomschrijving ;)

Als je namens mij gaat posten, mag jij me ook wel eens een flinke fooi geven in de vorm van een "dikke". Staat ook niet in mijn funktieomschrijving, daarom niet minder lekker...

:hippie: Wizz

Ganjaman
22 maart 2006, 13:02
Als je namens mij gaat posten, mag jij me ook wel eens een flinke fooi geven in de vorm van een "dikke". Staat ook niet in mijn funktieomschrijving, daarom niet minder lekker...

:hippie: Wizz
als ik een keer in je zaak ben (weet ff niet welke het is) zal ik er 1tje meenemen voor je ;)

schizo910
22 maart 2006, 13:10
Dat is heel netjes! En toch merkte je waarschijnlijk vrijwel direct welke "het" zouden kunnen zijn en welke niet, of niet?

Ja, best wel snel, ik bleef twijfelen tussen 2 even mooie ,even goede, maar totaal verschillende LP's.


zozo, namens wizz: je hebt ze toch wel een flinke fooi gegeven hoop ik? want zulke dingen horen natuurlijk niet bij de funtieomschrijving ;)

Nee, ik kreeg als goede klant zelfs nog een redelijke korting, die ze flink hebben terug verdiend omdat ik een nog betere klant werd nadien.
Inmiddels 2 Gretsches, 1 strat (is weer weg), 1 tele en een APX verder... en vrienden en bandleden die ook klant zijn geworden op aanraden van mij door hun goede service.

Mattia
22 maart 2006, 17:52
Helemaal waar !
Ik heb de fabrieken in Nashville (solidbodies), Memphis (Jazzbakken) en Bozeman meerdere malen bezocht, en ze bouwen ze inderdaad allemaal met de hand. Van de Studio tot de '59 Historic.
"We're the largest custom shop in the world" vertelden ze me fijntjes, en ik heb met eigen ogen gezien dat dit waar is.
En dat gelul over dat ze bij Heritage "Luthiers" zijn en bij Gibson "Samenstellers" ? Come on ! "Luthiers" zijn enge mensen, die je bullshit verkopen voor veel geld, geef mij dan maar gewoon een gitaar, liefst met Gibson of Fender op de kop. De toewijding die ik in alle Gibson-fabrieken zag is grandioos.
Een oordeel is altijd zo snel geveld, maar ik gezien hoe zelfs op het hoogste management-niveau alleen virtuoze gitaarfreaks werken.
Gibson rules !

:rockon: Wizz

Wat een onzin, man. Biggest custom shop in the world my ASS. Dat hebben ze bij zowat alle Amerikaanse gitaar fabrieken. Maar toch, Gibson blijft een fabriek, met redelijke 'skilled' werkers, dat wel, maar het is geen fabriek die nou bepaald bekend staat om de consistentie van het product, als ik nou kijk naar wat ik zelf zie en bespeel. En ik ben bepaald niet onder de indruk van hun factory tour. Die dingen zijn niet puur 'handegmaakt'. Dat maakt ook verder geen ruk uit, als het aankomt op het geluid; proof's in the product.

Oja, en 'Luthiers' zijn helemaal geen engen mensen, maar het is wel een wat verwaterde term; als je geen gitaar van a tot b kunt bouwen, inclusief houtselectie, constructie, inleg, finishing, electronica, setup, alles, dan moet je jezelf geen luthier noemen. Wil niet zeggen dat je dat per gitaar allemaal zelf moet doen, en wil niet zeggen dat er geen luthiers werken bij Gibson, Hamer, Fender, etc. (die zijn er wel), maar niet iedereen die bij een gitaarfabriek werkt is luthier, zelfs niet guitar maker, IMO (een wat minder pretenitiueze term die min of meer hetzelfde betekend). Het is allemaal marketing, ook bij de kleiner handbouwer, waarbij je net zoveel geweldige, behulpzame topbouwers hebt (vaak begonnen bij custom shops van bekendere fabrieken, trouwens) als enge idioten die met marketing prietpraat je vanalles en nogwat proberen aan te smeren. Alhoewel, Heritage, Gibson en Fender maken zich daar net zo schuldig aan...

Gibson is gewoon een massa-producer van gitaren met een geweldige PR machine en een rijke geschiedenis.

Wizz
22 maart 2006, 21:59
als ik een keer in je zaak ben (weet ff niet welke het is) zal ik er 1tje meenemen voor je ;)

:soul: Tja, en dat mag ik dan weer niet vertellen, want dan word ik weer beticht van sluikreklame (Spam) maar verder, ik hou je d'r aan !

:hippie: Wizz

Wizz
22 maart 2006, 22:01
En ik ben bepaald niet onder de indruk van hun factory tour. Die dingen zijn niet puur 'handegmaakt'. Gibson is gewoon een massa-producer van gitaren met een geweldige PR machine en een rijke geschiedenis.

Wanneer was je er voor het laatst ? Voor of na 1984 ?

Wizz

schizo910
22 maart 2006, 22:04
:soul: Tja, en dat mag ik dan weer niet vertellen, want dan word ik weer beticht van sluikreklame (Spam) maar verder, ik hou je d'r aan !

:hippie: Wizz


Dus als ik zeg dat dat Nederland Muziek is in Almere mag het wel? Ik ben immers onpartijdig in deze...

;)

Wizz
22 maart 2006, 22:11
Dus als ik zeg dat dat Nederland Muziek is in Almere mag het wel? Ik ben immers onpartijdig in deze...

;)

He he, wat krijg je van me, Schizo ?

:sssh: Wizz

schizo910
22 maart 2006, 22:13
He he, wat krijg je van me, Schizo ?

:sssh: Wizz

ach een schouderklopje volstaat...

Mattia
22 maart 2006, 22:26
Wanneer was je er voor het laatst ? Voor of na 1984 ?

Wizz

Nooit. Ik heb het over de videos niet nog vorig jaar op hun website te bezichtigen waren.

Wizz
22 maart 2006, 22:30
ach een schouderklopje volstaat...

Klop-klop !

:) Wizz

Wizz
22 maart 2006, 22:33
Nooit. Ik heb het over de videos niet nog vorig jaar op hun website te bezichtigen waren.

Dan moet je niet lullen. Die video's zijn inderdaad promo, ik was er reeds vele malen en heb kritische vragen mogen stellen, aan iedereen, op alle niveaus.
Indrukwekkend, zonder meer. Ze spelen allemaal gitaar als duivels, om maar eens wat te noemen.

:sssh: Wizz

Orpheo
22 maart 2006, 22:38
Dan moet je niet lullen. Die video's zijn inderdaad promo, ik was er reeds vele malen en heb kritische vragen mogen stellen, aan iedereen, op alle niveaus.
Indrukwekkend, zonder meer. Ze spelen allemaal gitaar als duivels, om maar eens wat te noemen.

:sssh: Wizz

maar als ze allemaal zo erg van die gitaren en t vak houden, waarom zijn dan toch zoveel gibsons zo slecht?

Wizz
22 maart 2006, 23:03
maar als ze allemaal zo erg van die gitaren en t vak houden, waarom zijn dan toch zoveel gibsons zo slecht?

Is dat zo, dan ? Ik denk veel eerder dat bepaalde winkels voortdurend "B-keuze partijtjes" uit Amerika halen om een paar tientjes goedkoper te kunnen zijn... Dan gaat wat in feite een één op de honderd misser is in een bepaalde stad toch ineens de meerderheid vormen, terwijl ze normaliter op zolders over de hele wereld zouden moeten verdwijnen !

Wizz

Mattia
22 maart 2006, 23:06
Is dat zo, dan ? Ik denk veel eerder dat bepaalde winkels voortdurend "B-keuze partijtjes" uit Amerika halen om een paar tientjes goedkoper te kunnen zijn... Dan gaat wat in feite een één op de honderd misser is in een bepaalde stad toch ineens de meerderheid vormen, terwijl ze normaliter op zolders over de hele wereld zouden moeten verdwijnen !

Wizz

Tja, blijft het feit dat dit een mening is die door zeer velen wordt gedeeld, en ook door mij. Het feit dat ze uberhaupt die 'B-partijtjes' toelaten op de markt zegt meer over het bedrijf dan over de handelaren.

Enneh, als de videos op de website 'marketing' moeten voorstellen, vind ik het bedroevend slechte marketing. Ik heb echt niet zo'n 'wow, wat interssant/goed/mooi gedaan!' gevoel als ik ernaar kijk. Dat ze allemaal gitaar kunnen spelen, dat zal me dan ook helemaal worst wezen; ik verwacht goede bouwers, niet goede spelers, en het een heeft bitter weinig met het andere te maken.

Orpheo
22 maart 2006, 23:21
Is dat zo, dan ? Ik denk veel eerder dat bepaalde winkels voortdurend "B-keuze partijtjes" uit Amerika halen om een paar tientjes goedkoper te kunnen zijn... Dan gaat wat in feite een één op de honderd misser is in een bepaalde stad toch ineens de meerderheid vormen, terwijl ze normaliter op zolders over de hele wereld zouden moeten verdwijnen !

Wizz

ik heb vandaag weer een paar customshops getest. de eigenaar van de zaak haalt ze op in de USA, in nashville zelf naar ik begrepen heb. maar fuck, die customshops vond ik echt bagger!! een slash, een perry, een zakk, en 2 customs. mijn eigen afgeragte '76er is veel veel beter....

Scali
22 maart 2006, 23:30
ik heb vandaag weer een paar customshops getest. de eigenaar van de zaak haalt ze op in de USA, in nashville zelf naar ik begrepen heb. maar fuck, die customshops vond ik echt bagger!! een slash, een perry, een zakk, en 2 customs. mijn eigen afgeragte '76er is veel veel beter....

Of is het juist andersom? Dat die nieuwe gitaren juist veel meer lijken op de originele Les Pauls uit de jaren 50/60 (dat is wel de bedoeling), en dus niet op de jouwe? Dan is de jouwe dus 'bagger', vanuit puristisch oogpunt. Maar als een 70s Les Paul nou precies je ding is, heb je wel pech met de nieuwe modellen natuurlijk.

Wizz
22 maart 2006, 23:30
ik heb vandaag weer een paar customshops getest. de eigenaar van de zaak haalt ze op in de USA, in nashville zelf naar ik begrepen heb. maar fuck, die customshops vond ik echt bagger!! een slash, een perry, een zakk, en 2 customs. mijn eigen afgeragte '76er is veel veel beter....

Precies wat ik zeg dus, de leftovertjes van een grote Amerikaanse winkelketen. De mooie zijn voor zijn eigen klantjes, voor de één op honderd die echt niet okee is heeft hij een "mannetje in Nederland" voor wie de prijs en niet de kwaliteit telt.

Wizz

Orpheo
22 maart 2006, 23:45
Of is het juist andersom? Dat die nieuwe gitaren juist veel meer lijken op de originele Les Pauls uit de jaren 50/60 (dat is wel de bedoeling), en dus niet op de jouwe? Dan is de jouwe dus 'bagger', vanuit puristisch oogpunt. Maar als een 70s Les Paul nou precies je ding is, heb je wel pech met de nieuwe modellen natuurlijk.

he scali! bedankt!!!! zo had ik er nog nooit naar gekeken!! thnx dude

Orpheo
22 maart 2006, 23:47
Precies wat ik zeg dus, de leftovertjes van een grote Amerikaanse winkelketen. De mooie zijn voor zijn eigen klantjes, voor de één op honderd die echt niet okee is heeft hij een "mannetje in Nederland" voor wie de prijs en niet de kwaliteit telt.

Wizz

dus als ik in de USA een lp haal (dus niet via internet) dan is de kans groot dat ik een veel betere heb dan eentje in NL (op jou toko na)

Bram+
23 maart 2006, 00:01
Ik snap het niet helemaal, die B-partij gitaartjes komen toch uit dezelfde gibson-fabriek met al die geweldige en eerlijke gitaarbouwers? Ok, je hebt wel eens een maandagmorgengitaar, maar als heel Europa overstroomd wordt met 'slechte' gitaren, dan is er toch veel meer aan de hand?

Orpheo
23 maart 2006, 00:02
Ik snap het niet helemaal, die B-partij gitaartjes komen toch uit dezelfde gibson-fabriek met al die geweldige en eerlijke gitaarbouwers? Ok, je hebt wel eens een maandagmorgengitaar, maar als heel Europa overstroomd wordt met 'slechte' gitaren, dan is er toch veel meer aan de hand?

precies... my thoughts exactly...

Anders Destium
23 maart 2006, 00:09
Gibson is op dit moment ook op grote schaal Amerikaanse dealers aan het afpissen en ze aan het dwingen om wurgcontracten te tekenen. Nee Gibson dat is echt een bedrijf waarvan je zegt "jullie zijn klasse bezig op dit moment" :stop:


Ik heb teveel crappy Gibsons in mijn klauwen gehad om te geloven in de verkoperspraat van Wizz. Een goede LP is door vrijwel geen andere gitaar te evenaren, maar dat zijn er relatief veel te weinig IMO. Als je gitaren tegenkomt die tegen de 2000 euro moeten opbrengen met lakfouten, slecht fretwerk waardoor het spelen niet fijn is en daarnaast ook nog klinken als een modderschuit dan houdt het voor mij op. Voor dat geld moet je erop kunnen vertrouwen dat álles in orde is aan een gitaar, en dat is bij Gibson niet zo...

Wizz
23 maart 2006, 03:09
:) Even antwoord op jullie vragen : Als je een Gibson koopt bij een Nederlandse winkel die hem bij de Nederlandse groothandel koopt, zal het altijd een klasse gitaar zijn, hooguit niet iets voor jou, qua kleur, klank, whatever. Geen enkele passeert ongezien de controle van een zeer deskundige reparateur. Wat als "lakfouten" wordt bestempeld is negen van de tien keer terug te voeren op de verkeerde gitaarstandaard, gewone "aging" van de unieke nitro-cellulose-lak (komt bij andere merken nauwelijks meer voor, wordt wel vaak beweerd) en ... op het feit dat het handwerk is !
Groetjes,

Wi :zz:

fred dons
23 maart 2006, 07:39
met alle respect Wiz, hoewel ik genoeg goede gibsons zie voorbij komen
(en heb genoeg contacten in de biz om ze te bekijken voordat ze naar de winkel gaan) is helaas niet iedere gibson die in de winkel hangt een klasse gitaar
bij een groot aantal les pauls zijn de frets bijna vierkant afgevlakt omdat het fretboard om te beginnen al ongelijk is (komt omdat gibson zijn toetsen met de frets er al in verlijmd), een beetje fabriekant crowned zijn frets na het vlakken maar dat is bij gibson helaas niet het geval
dan zijn er ook gibsons waarbij de frets niet gevlakt zijn (faded series) en waarbij de frets de eerste paar keer als schuurpapier spelen omdat ze niet gepolijst zijn.
daarnaast kun je ook op de historic modellen regelmatig lijmresten naast de frets tegenkomen die niet verwijderd zijn na het fretten.
op zich zijn dit dingen waarmee ik zou kunnen leven op een gitaar van =/- 500 euri maar niet op de prijzen die gibson verlangt.
Nogmaals er zitten best hele goede gitaren tussen maar ik heb toch het gevoel dat het een beetje een hit en miss situatie is.
Nog 1 lullig voorbeeldje, de custom shop historic jimmy page die bij de american musicstore hangt, een bijna perfecte kopie van de originele no1
waarom heeft gibson dan niet even de moeite genomen om op een gitaar van meer dan eur 5000 een bookmatched top te nemen (deze heeft een slipmatched top waarbij de vlam op beide kanten van linksboven naar rechtsbeneden loopt)

Orpheo
23 maart 2006, 07:57
Nog 1 lullig voorbeeldje, de custom shop historic jimmy page die bij de american musicstore hangt, een bijna perfecte kopie van de originele no1
waarom heeft gibson dan niet even de moeite genomen om op een gitaar van meer dan eur 5000 een bookmatched top te nemen (deze heeft een slipmatched top waarbij de vlam op beide kanten van linksboven naar rechtsbeneden loopt)


ik wil niet een heel erge mierenneuker zijn, maar ik heb dat al bij 2 page's gezien.... :chicken:

ccc
23 maart 2006, 08:07
Wat een onzin, man. Biggest custom shop in the world my ASS. Dat hebben ze bij zowat alle Amerikaanse gitaar fabrieken. Maar toch, Gibson blijft een fabriek, met redelijke 'skilled' werkers, dat wel, maar het is geen fabriek die nou bepaald bekend staat om de consistentie van het product, als ik nou kijk naar wat ik zelf zie en bespeel. En ik ben bepaald niet onder de indruk van hun factory tour. Die dingen zijn niet puur 'handegmaakt'. Dat maakt ook verder geen ruk uit, als het aankomt op het geluid; proof's in the product.

Oja, en 'Luthiers' zijn helemaal geen engen mensen, maar het is wel een wat verwaterde term; als je geen gitaar van a tot b kunt bouwen, inclusief houtselectie, constructie, inleg, finishing, electronica, setup, alles, dan moet je jezelf geen luthier noemen. Wil niet zeggen dat je dat per gitaar allemaal zelf moet doen, en wil niet zeggen dat er geen luthiers werken bij Gibson, Hamer, Fender, etc. (die zijn er wel), maar niet iedereen die bij een gitaarfabriek werkt is luthier, zelfs niet guitar maker, IMO (een wat minder pretenitiueze term die min of meer hetzelfde betekend). Het is allemaal marketing, ook bij de kleiner handbouwer, waarbij je net zoveel geweldige, behulpzame topbouwers hebt (vaak begonnen bij custom shops van bekendere fabrieken, trouwens) als enge idioten die met marketing prietpraat je vanalles en nogwat proberen aan te smeren. Alhoewel, Heritage, Gibson en Fender maken zich daar net zo schuldig aan...

Gibson is gewoon een massa-producer van gitaren met een geweldige PR machine en een rijke geschiedenis.

+1

Maar om Hamer nu een gitaarfabriek te noemen (10 man personeel - 60 gitaren per maand) is wat ver gaan. Toen ze zo een tien jaar geleden verhuisden van Chicago naar Connecticut, verhuisde gewoon het grootste deel van hun bouwers mee (met gezinnen, honden, katten..) en op de elementen na doen ze alles van A tot Z alles zelf.

hansies
23 maart 2006, 08:14
Mooiste les paul-geluid: slash in sweet child o' mine. Maar eigenlijk klinken bijna alle les pauls goed. Behalve de epi's, daar moeten nieuwe pups in.

en welke andere zou jij in een Epi er dan wel inzetten, bijvoorbeeld bij een les paul standard...
greetz
Hansies

Harm
23 maart 2006, 08:35
met alle respect Wiz, hoewel ik genoeg goede gibsons zie voorbij komen
(en heb genoeg contacten in de biz om ze te bekijken voordat ze naar de winkel gaan) is helaas niet iedere gibson die in de winkel hangt een klasse gitaar
bij een groot aantal les pauls zijn de frets bijna vierkant afgevlakt omdat het fretboard om te beginnen al ongelijk is (komt omdat gibson zijn toetsen met de frets er al in verlijmd), een beetje fabriekant crowned zijn frets na het vlakken maar dat is bij gibson helaas niet het geval
dan zijn er ook gibsons waarbij de frets niet gevlakt zijn (faded series) en waarbij de frets de eerste paar keer als schuurpapier spelen omdat ze niet gepolijst zijn.
daarnaast kun je ook op de historic modellen regelmatig lijmresten naast de frets tegenkomen die niet verwijderd zijn na het fretten.
op zich zijn dit dingen waarmee ik zou kunnen leven op een gitaar van =/- 500 euri maar niet op de prijzen die gibson verlangt.
Nogmaals er zitten best hele goede gitaren tussen maar ik heb toch het gevoel dat het een beetje een hit en miss situatie is.
Nog 1 lullig voorbeeldje, de custom shop historic jimmy page die bij de american musicstore hangt, een bijna perfecte kopie van de originele no1
waarom heeft gibson dan niet even de moeite genomen om op een gitaar van meer dan eur 5000 een bookmatched top te nemen (deze heeft een slipmatched top waarbij de vlam op beide kanten van linksboven naar rechtsbeneden loopt)

Hoi Fred!

Volgens mij is de No 1 van Jimmy namelijk niet bookmatched maar iets slipmatched... Ik heb nog ff lopen zoeken, maar foto's zijn moeilijk te vinden van het origineel... Zijn no2 (van Joe Walsh) is wel bookmatched! Die bij TAGS speelt wel als een droom, mijn enige LP waar ik mij direct op thuis voelde... Zag er verder mooi afgewerkt uit, in tegenstelling tot de meeste Lp's die ik in de handen heb gehad! Sinds mijn Nik Huber Orca heb ik geen behoefte meer aan een LP! Misschien later nog eens... het blijft tenslotte GAS!

fred dons
23 maart 2006, 08:44
http://www.treveven.no/temasider/gitarer/images/jimmypage_1.jpg

inderdaad hij is dus een beetje gesliptmatched :D (maar die bij TAGS was wel extreem)

Orpheo
23 maart 2006, 09:02
http://www.treveven.no/temasider/gitarer/images/jimmypage_1.jpg

inderdaad hij is dus een beetje gesliptmatched :D (maar die bij TAGS was wel extreem)

tis een ongelooflijk mooie les paul fred, maar tis niet zijn number 1. de number 1 had zwarte bobbins. ik zoek ook nog wel ff naar de nr. 1.

fred dons
23 maart 2006, 09:14
nee hoor dit is hem wel, alleen begaf zijn originele double white paf het en heeft hij hem in de jaren 70 vervangen voor een T-top met zwarte bobbins

Scali
23 maart 2006, 09:21
bij een groot aantal les pauls zijn de frets bijna vierkant afgevlakt omdat het fretboard om te beginnen al ongelijk is (komt omdat gibson zijn toetsen met de frets er al in verlijmd), een beetje fabriekant crowned zijn frets na het vlakken maar dat is bij gibson helaas niet het geval

Ik dacht altijd dat ze met opzet helemaal plat gemaakt waren, en dat daar ook de term 'fretless wonder' vandaan komt.
Door die platte, brede frets kun je namelijk heel makkelijk over de snaren op en neer glijden.

Scali
23 maart 2006, 09:24
en welke andere zou jij in een Epi er dan wel inzetten, bijvoorbeeld bij een les paul standard...
greetz
Hansies

Ik heb de standaard Gibsons erin gezet, 490R en 498T, maar als je de Slash-sound wil, moet je Seymour Duncan Alnico Pro II hebben, die gebruikt Slash zelf ook.

Orpheo
23 maart 2006, 09:25
Ik dacht altijd dat ze met opzet helemaal plat gemaakt waren, en dat daar ook de term 'fretless wonder' vandaan komt.
Door die platte, brede frets kun je namelijk heel makkelijk over de snaren op en neer glijden.

nee, laag gemaakt. frets horen ietwat rond te zijn. bij veel huidige gibsons zijn ze gewoon vierkant (van het vlakken) en ze worden niet of slecht gekroond.

@ Fred: hm, dan is mijn info verkeerd. ik ga nog wel ff wat rondzoeken.

fred dons
23 maart 2006, 09:32
nee, ik heb een originele fretless wonder gehad (een 54 custom) en die had de originele frets er nog op zitten en die waren gewoon netjes gecrowned (weer rond gemaakt) nadat ze gevlakt waren maar die waren gewoon laag toen ze werden geinstalleerd
platte frets benden wel lekkerder maar de intonatie klopt vaak niet meer op de hogere frets

bat
23 maart 2006, 10:10
platte frets benden wel lekkerder maar de intonatie klopt vaak niet meer op de hogere frets
Ook op de lagere, maar daar merk je dat minder. Frets horen gewoon goed gecrowned te zijn, zeker op een duurdere gitaar.


op het feit dat het handwerk is !
Dus als het handwerk is mogen er op een € 2.000,00 plus gitaar ineens foutjes zitten? Dat gaat er bij mij niet in, voor dat geld verwacht ik een gitaar die gewoon goed in elkaar zit, er spotless uitziet en hooguit een (als service natuurlijk gratis uitgevoerde) set-up nodig heeft. Ben het wel met je eens dat perceptie een grote rol speelt: wat de een een lakfout vind, is voor de ander hooguit een niet te voorkomen oneffenheidje.

Anders Destium
23 maart 2006, 10:18
Voor het geld dat je voor een Gibson betaalt zou je áltijd een goede gitaar moeten verwachten. Wat zeg ik, een hele goede gitaar! Hoe komt het dat zoveel andere merken hun QC wél op orde hebben maar dat het geweldige merk Gibson het daar laat afweten?

Is dat omdat je bij Gibson andere maatstaven moet hanteren dan bij andere merken omdat het GIBSON is? I don't buy that shit...

Scali
23 maart 2006, 10:31
Misschien is het ook wel zo'n internet-mythe... Net als dat alle Zoom-apparatuur waardeloos is, dat een DSL veel beter klinkt dan een TSL, en dat soort dingen.
Iemand zegt dat ergens, en voor je het weet, wordt het door iedereen herhaald, zonder het zelf ooit geprobeerd te hebben.
Beetje overdreven. Er zullen best wel betere en mindere Les Pauls gemaakt worden... maar als je sommige mensen hier hoort, zou er geen een goed zijn. Lijkt me wat overdreven. Niet dat ik zelf zo veel Les Pauls probeer, maar wat ik in m'n handen heb gehad, was zeker niet slecht.
Hoge bomen vangen veel wind, zullen we maar denken.

Josdevos
23 maart 2006, 10:35
ik heb vandaag weer een paar customshops getest. de eigenaar van de zaak haalt ze op in de USA, in nashville zelf naar ik begrepen heb. maar fuck, die customshops vond ik echt bagger!! een slash, een perry, een zakk, en 2 customs. mijn eigen afgeragte '76er is veel veel beter....

Geeeeeuuuuuwwwwwww! :stop:

Anders Destium
23 maart 2006, 10:37
Misschien is het ook wel zo'n internet-mythe... Net als dat alle Zoom-apparatuur waardeloos is, dat een DSL veel beter klinkt dan een TSL, en dat soort dingen.
Iemand zegt dat ergens, en voor je het weet, wordt het door iedereen herhaald, zonder het zelf ooit geprobeerd te hebben.
Beetje overdreven. Er zullen best wel betere en mindere Les Pauls gemaakt worden... maar als je sommige mensen hier hoort, zou er geen een goed zijn. Lijkt me wat overdreven. Niet dat ik zelf zo veel Les Pauls probeer, maar wat ik in m'n handen heb gehad, was zeker niet slecht.
Hoge bomen vangen veel wind, zullen we maar denken.

Ik zeg niet dat er geen goed zijn, ik zeg dat je er niet op kunt vertrouwen dat elke Gibson goed is. Er zitten teveel lemons tussen, voor dat geld moet dat niet kunnen. Je mag toch wel verwachten dat je voor 2000 euro hoe dan ook een goede gitaar te pakken hebt?

Hoe komt het dat Gibson deze problemen heeft maar andere merken niet of nauwelijks? Dat is geen internet mythe maar de trieste waarheid.

arjanb01
23 maart 2006, 10:43
Misschien is het ook wel zo'n internet-mythe... Net als dat alle Zoom-apparatuur waardeloos is, dat een DSL veel beter klinkt dan een TSL, en dat soort dingen.
Iemand zegt dat ergens, en voor je het weet, wordt het door iedereen herhaald, zonder het zelf ooit geprobeerd te hebben.
Beetje overdreven. Er zullen best wel betere en mindere Les Pauls gemaakt worden... maar als je sommige mensen hier hoort, zou er geen een goed zijn. Lijkt me wat overdreven. Niet dat ik zelf zo veel Les Pauls probeer, maar wat ik in m'n handen heb gehad, was zeker niet slecht.
Hoge bomen vangen veel wind, zullen we maar denken.

tsja, mensen zeiken graag dure gitaren af en doet dit af als: geen waar voor je geld ! Onzin zeg ik !
Als je geen dure gear kunt betalen, moet je ook niet afgeven op deze dure gitaren. De prijs is tot stand gekomen door de hoge vraag, de historie en de populariteit van deze merken en daar kan niets aan veranderd worden. Gibsons zullen alleen maar meer waard worden door economische ontwikkelingen dus so be it, mensen !

Scali
23 maart 2006, 10:47
Hoe komt het dat Gibson deze problemen heeft maar andere merken niet of nauwelijks? Dat is geen internet mythe maar de trieste waarheid.

Andere merken niet?
Nou, ik heb bij Rock Palace toevallig eens op de Strats gelet, en daar zag ik ook dat sommige Mexicaanse Strats beter waren afgewerkt dan sommige Amerikaanse. Hals die niet mooi in de neckpocket past, lak die niet helemaal perfect aangebracht is, dat soort dingen.
In mijn ervaring is Fender nog slechter dan Gibson.
Maar kennelijk is het leuker om tegen Gibson aan te trappen op het internet dan tegen Fender.

taylor
23 maart 2006, 10:48
ja, maar omdat zo'n massa product is heb je zelfde als met een strat of een tele je moet er echt 30 of zo gaan proberen voordat je er 1 koopt.

een wat de 1 dan een lemon vind is voor de ander weer te gek,in de jaren 70 hadden fender en gibson allebei een mindere periode maar dit wil niet zeggen dat alle gitaren crap zijn dat is idd meer mythe dan op waarheid gebaseerd.

het probleem is dat de strat in het begin al perfect was een zo kun je zo gewoon niet meer maken ,daar is die hele mythe onstaan.
met les paul was dat iets minder dat kwam zo rond 58 tot 60 dat ie als perfect werd gezien.

fred dons
23 maart 2006, 10:58
@ arjan ik heb geen moeite een gibson te betalen (naast mijn 4 les pauls heb nog een 60 andere gitaren) dus tis geen nijd :D
en we moeten inderdaad niet alle gibsons over 1 kam scheren maar ik ben het met Anders eens dat je voor een 2000 + een minimale constante kwaliteit mag verwachten
ja er zijn ook slechte fenders en dat zou ook niet mogen maar procentueel gezien zijn er meer slechte gibbies dan fenders en daarnaast zijn die fenders ook nog eens goedkoper dan gibson.
tuurlijk is het makkelijk schoppen tegen gibson, tis een high profile bedrijf maar als je ziet wat gibson (als bedrijf) de laatste jaren met name, verkeerd doet lokken ze een dergelijke reaktie ook wel uit

arjanb01
23 maart 2006, 11:04
@ arjan ik heb geen moeite een gibson te betalen (naast mijn 4 les pauls heb nog een 60 andere gitaren) dus tis geen nijd :D
en we moeten inderdaad niet alle gibsons over 1 kam scheren maar ik ben het met Anders eens dat je voor een 2000 + een minimale constante kwaliteit mag verwachten
ja er zijn ook slechte fenders en dat zou ook niet mogen maar procentueel gezien zijn er meer slechte gibbies dan fenders en daarnaast zijn die fenders ook nog eens goedkoper dan gibson.
tuurlijk is het makkelijk schoppen tegen gibson, tis een high profile bedrijf maar als je ziet wat gibson (als bedrijf) de laatste jaren met name, verkeerd doet lokken ze een dergelijke reaktie ook wel uit

klopt, maar ik heb met mn vertrouwde gitaardealer gesproken van The American Guitarstore enne die is het niet helemaal eens met de slechte kwaliteit gibsons. De laatste jaren (vanaf 2000) is de bouwkwaliteit gewoon constant. Het is wel zo dat ze in de jaren 80/begin 90 aan het prutsen zijn geweest, dus wat dat betreft klopt je redenering wel.
Maar ik kan ook beamen dat met mijn gibson lp standard uit 2004 de top weer terug gekeerd is in gibson bouwland. Die top is perfect, de hals body verbinding is perfect, fretwerk perfect. Dus ik denk dat Gibson aan de beterende hand is.

taylor
23 maart 2006, 11:07
ik heb niks tegen gibson ofzo maar voor 2000 euro zou ik nooit een les paul kopen,ik denk dat mensen voornamelijk naar merk kijken dan en niet na wat een zeer goed instrument is dan kom je bij merken uit die meeste niet eens kennen..

guhlenn
23 maart 2006, 11:08
Semi off-topic: Wat vinden jullie het beste materiaal voor de topkam van een Les Paul?
Plastic, grafiet, been, koper...?
(Mijn Les Paul heeft toch een refret nodig, en ik wil meteen de plastic topkam laten vervangen... ik dacht aan koper, maar misschien ook niet :))

Koper als het fel met zijn, been als je wat smoother geluid wil. Plastic klinkt beter dan ik verwacht IMHO

Heb TSL en DSL naast elkaar getest. Tis geen mythe.

Scali
23 maart 2006, 11:09
ja er zijn ook slechte fenders en dat zou ook niet mogen maar procentueel gezien zijn er meer slechte gibbies dan fenders

Dat wil ik dan wel eens aangetoond zien in een onafhankelijk onderzoek.


en daarnaast zijn die fenders ook nog eens goedkoper dan gibson.

Dat lijkt me niet meer dan logisch, aangezien Fenders gewoon een stuk minder arbeidsintensief te bouwen zijn (zo zijn ze speciaal ontworpen), en ook de materiaalkosten zijn lager.
Het is net zoiets als een Mercedes C-klasse vs een S-klasse.
Natuurlijk is de C-klasse goedkoper en minder luxe, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dan met een mindere afwerking genoegen hoef te nemen.

Scali
23 maart 2006, 11:11
Heb TSL en DSL naast elkaar getest. Tis geen mythe.

Jawel. Ze klinken anders, maar anders is niet beter of slechter (een JCM800 klinkt ook anders dan een Plexi). Daar zit hem de mythe. Mensen als jij, die dat verschil niet begrijpen, houden die mythe dus in stand.

fred dons
23 maart 2006, 11:16
ik bouw zelf gitaren en kan je vertellen dat het verschil in de materiaal kosten verwaarloosbaar zijn tussen een gibson lp en een fender strat (+ 100 euri)
wat betreft makkelijker/goedkoper te maken, in vergelijk; PRS is op een gegeven moment met zijn "goedkope" EG lijn (bolt on)gestopt omdat men er achter kwam dat het net zo lang duurt om een bolt on te bouwen als een set nek maar er wel minder voor mocht rekenen

en natuurlijk is er geen onafhankelijk consumentenbond onderzoek inzake de kwaliteits verschillen fender en gibson dus wat dat betreft moet je helaas afgaan op wat er op internet verteld word
voor mij zelf kan ik in ieder geval die conclusie wel trekken omdat ik dagelijks met gitaren bezig ben (naast mijn normale werk) en de bekende gitaarbeurzen wereldwijd bezoek en hierdoor een aardig vergelijk kan maken

taylor
23 maart 2006, 11:18
nou ik weet wel zeker dat er meer crap is onder gibson of die gitaren moeten nou net je smaak zijn :)

echt zit veel troep tussen heb er zelf ook 1 van gehad toen der tijd ook gekocht op looks(was 14 of 15 toen),tevens ken ik een gibson verzamelaar en daar zit ook niet 1 tussen waar van ik zeg ja dat is nou echt super,mooi om te zien ja dat wel maar en duur..

fred dons
23 maart 2006, 11:19
en als kleine toevoeging; vergelijk een PRS met een Gibson in de zelfde prijsklasse, je zult zien dat de PRS veel constanter gebouwd is en gemiddeld ook van een "betere" kwaliteit is in vergelijk met een gibson (verbindingen, lakwerk, inleg etc)

als prs dit kan waarom gibson niet ?

Scali
23 maart 2006, 11:40
ik bouw zelf gitaren en kan je vertellen dat het verschil in de materiaal kosten verwaarloosbaar zijn tussen een gibson lp en een fender strat (+ 100 euri)
wat betreft makkelijker/goedkoper te maken, in vergelijk; PRS is op een gegeven moment met zijn "goedkope" EG lijn (bolt on)gestopt omdat men er achter kwam dat het net zo lang duurt om een bolt on te bouwen als een set nek maar er wel minder voor mocht rekenen

Dan vergeet je nog dingen als inlegsels, binding, gevlamde esdoorn top, etc.
Sorry, maar ik geloof je gewoon niet. Er zit veel meer werk in een Les Paul dan in een Strat.
Bij een Strat heb je twee stukken hout, die je compleet machinaal in vorm kunt zagen, en op elkaar schroeven, en dan ben je klaar.
Bij een Les Paul of PRS komt zoveel meer kijken, zeker als je ook alles nog perfect wilt doen.
Misschien is PRS beter, maar ja, iemand moet de beste zijn, toch?

taylor
23 maart 2006, 11:44
[QUOTE=Scali]Dan vergeet je nog dingen als inlegsels, binding, gevlamde esdoorn top, etc.
Sorry, maar ik geloof je gewoon niet. Er zit veel meer werk in een Les Paul dan in een Strat.


er zijn merken met deze dingen die je voor +- 1000 euro kan kopen wel uit het oosten maar goed het zelfde material hoor.

Scali
23 maart 2006, 11:49
er zijn merken met deze dingen die je voor +- 1000 euro kan kopen wel uit het oosten maar goed het zelfde material hoor.

Het gaat me ook om de arbeidskosten die erin gaan zitten.
En inderdaad, in het Oosten zijn die een stuk goedkoper dan in de VS. Dat maakt voor een groot deel het verschil.
Net zoals er vroeger van bv Ibanez en Yamaha gitaren op de markt kwamen die net zo goed waren als Amerikaanse, maar een stuk goedkoper.
Nu is dat een beetje verschoven naar Korea, en op weg naar China.

fred dons
23 maart 2006, 11:49
tis inderdaad ongelooflijk :)

maar reken maar even mee, (voor prijzen zie curlymaple.com of holzfascination.de) en dit zijn particuliere prijzen, gibson betaald (veel) minder
l
es paul
mahonie voor de body 50 eur
flame top 100 eur
ebben toets 20 euri
inleg (die bij gibson van plastic wordt gemaakm behalve bij de custom)
eur 1,00
binding 10 euro (stewmac)
en ja het kost tijd en mankracht om dit te verlijmen echter als je dit regelmatig doet niet meer dan 10 minuten

een strat body is niet alleen zagen en frezen , het zijn ook de afrondingen die grotendeels met de hand geschuurt worden en uiteindelijk is nou ook niet zo veel minder werk dan een les paul body (die overigens ook grotendeels machinaal wordt gemaakt)

fred dons
23 maart 2006, 11:54
bij een aziaat kun je echt het verschil materiaal arbeid zien

vorig jaar op de frankfurt musikmesse gesproken met een chinese fabrikant, hij had een steinberger kopie met een hele goede trem (beter dan de huidige goedekope US steinberger lijn)
ik wilde die trem van hem kopen in een kleine partij (20 stuks) en ik vroeg de prijs, (hou er rekening mee dat deze trem mij bij steinberger usd 600 kost en deze ook in china gemaakt wordt)
ik verwachte voor de trem zo'n 150 euri per stuk te moeten betalen, echter hij quote mij een fob prijs van eur 50 voor de hele gitaar (!)

taylor
23 maart 2006, 11:59
maar veel hebben toch ook iets met dat made in usa gedoe wat ook niks zegt over een instrument opzich vind ik dan.

in de usa zijn wel beter merken dan gibson te krijgen maar die hebben niet de naams bekendheid van gibson,weet ik veel anderson,surh,valley arts etc zo'n gitaar zou ik eerder kopen dan een gibson.
dat zijn misschien ook meer gitaren die gemaakt zijn voor players in plaats van looks.

Scali
23 maart 2006, 12:02
Doe mij maar een paar Steinbergers van 50e dan, zeg!

fred dons
23 maart 2006, 12:51
nou de nekken waren wel bagger hoor :seriousf:
maar de trem is prima
ik heb 2 weken geleden een p series steinberger met transtrem gekocht en die trem is eerlijk gezegd minder stabiel dan de chinese kopie

guhlenn
23 maart 2006, 12:59
Jawel. Ze klinken anders, maar anders is niet beter of slechter (een JCM800 klinkt ook anders dan een Plexi). Daar zit hem de mythe. Mensen als jij, die dat verschil niet begrijpen, houden die mythe dus in stand.


Ah, gelukkig sla je weer je oude, vertrouwde toon aan. Met jouw redenatie bestaat er alleen nog verschil en is alles subjectief, waarmee ik mij dus afvraag waarom verschil dat door jouw geconstateerd word opeens WEL de kwalificatie beter of slechter mag dragen.

edit; natuurlijk zijn al mijn beweringen over gear gestoeld op persoonlijke smaak. Ik veronderstelde dat dat impliciet al werd aangenomen. Bij deze expliciet.

Mattia
23 maart 2006, 13:00
tis inderdaad ongelooflijk :)

maar reken maar even mee, (voor prijzen zie curlymaple.com of holzfascination.de) en dit zijn particuliere prijzen, gibson betaald (veel) minder
l
es paul
mahonie voor de body 50 eur
flame top 100 eur
ebben toets 20 euri
inleg (die bij gibson van plastic wordt gemaakm behalve bij de custom)
eur 1,00
binding 10 euro (stewmac)
en ja het kost tijd en mankracht om dit te verlijmen echter als je dit regelmatig doet niet meer dan 10 minuten

een strat body is niet alleen zagen en frezen , het zijn ook de afrondingen die grotendeels met de hand geschuurt worden en uiteindelijk is nou ook niet zo veel minder werk dan een les paul body (die overigens ook grotendeels machinaal wordt gemaakt)

Reken maar nog minder, inderdaad. Zelf kan ik voor 45 euro een Mahonie body blank kopen, hals 10-15, ebben toets van topkwaliteit 12 euro (productiegitaren hebben meestal toetsen waar ik eerder 6-8 euro aan uit zou geven), ookal is je parelmoer inleg echt is dat misschien een tientje, 25 voor Abalone.

Qua prijsverschil van materiaalkosten zit er tussen Gibson en Fender waarschijnlijk 50-60 euro, en dan vooral omdat mahonieprijzen sinds de Braziliaanse export ban omhoog zijn geschoten.

Scali
23 maart 2006, 13:19
Ah, gelukkig sla je weer je oude, vertrouwde toon aan.

Jij blijkbaar ook weer.
Ik ga het verder niet uitleggen, want ik heb inmiddels al door dat dat toch verspilde moeite is. Je volgt de een drogreden op met de andere, en ofwel je hebt het zelf niet eens door, of je doet het gewoon om constant uit te lokken.
Daar doe ik niet meer aan mee.

bert k
23 maart 2006, 13:33
Waarschuwing: geen geflame in dit leuke topic, anders gaat het dicht. Commentaar per PM, of nog liever, helemaal niet.

Uw altijd alerte mod

Anders Destium
23 maart 2006, 13:37
Om nog even terug te komen op Fender, in mijn ogen heeft Fender dezelfde luxe en daardoor dezelfde soort QC problemen als Gibson. Als je je gitaren toch wel kunt blijven verkopen dan krijg je onherroepelijk de afweging: wanneer ga je gitaren afkeuren als je weet dat mensen ze bijna puur vanwege de naam alleen al blijven kopen?

Fender wordt volgens mij ook vaak genoeg afgekraakt, ik vind het persoonlijk bijvoorbeeld belachelijk dat ze niet eens in staat zijn om een brug te bouwen die goed gestemd blijft als je hem gebruikt.

Ik had het toen ik zei "andere merken hebben hier niet of nauwelijks last van" vooral over merken die in de zelfde hoek zitten als Gibson: Hamer, PRS, Heritage, Godin, Dean, BC Rich, Tom Anderson, Suhr enz. Stuk voor stuk merken die veel consistentere (hoge) kwaliteit leveren. Een goede LP is hemels maar hoe kan het zijn dat je bij die andere merken zo goed als áltijd een goede gitaar in je handen hebt maar bij Gibson zeker niet? De reden is bijna voor de hand liggend, Gibson blijft veel gitaren verkopen zolang er Gibson Les Paul op staat en dat weten ze. De andere merken die ik hier noem moeten het echt van de gitaren zelf hebben die daarom ook goed moeten zijn. Voor Gibson kun je ook Fender invullen hier.

arjanb01
23 maart 2006, 13:40
Om nog even terug te komen op Fender, in mijn ogen heeft Fender dezelfde luxe en daardoor dezelfde soort QC problemen als Gibson. Als je je gitaren toch wel kunt blijven verkopen dan krijg je onherroepelijk de afweging: wanneer ga je gitaren afkeuren als je weet dat mensen ze bijna puur vanwege de naam alleen al blijven kopen?

Fender wordt volgens mij ook vaak genoeg afgekraakt, ik vind het persoonlijk bijvoorbeeld belachelijk dat ze niet eens in staat zijn om een brug te bouwen die goed gestemd blijft als je hem gebruikt.

Ik had het toen ik zei "andere merken hebben hier niet of nauwelijks last van" vooral over merken die in de zelfde hoek zitten als Gibson: Hamer, PRS, Heritage, Godin, Dean, BC Rich, Tom Anderson, Suhr enz. Stuk voor stuk merken die veel consistentere (hoge) kwaliteit leveren. Een goede LP is hemels maar hoe kan het zijn dat je bij die andere merken zo goed als áltijd een goede gitaar in je handen hebt maar bij Gibson zeker niet? De reden is bijna voor de hand liggend, Gibson blijft veel gitaren verkopen zolang er Gibson Les Paul op staat en dat weten ze. De andere merken die ik hier noem moeten het echt van de gitaren zelf hebben die daarom ook goed moeten zijn. Voor Gibson kun je ook Fender invullen hier.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Gibsons bouwkwaliteit was in de jaren 80 en begin 90 niet constant. Echter, vanaf 2002 zijn ze weer constanter met hun bouwkwaliteit. Ik heb een 2004 Gibson LP Standard (met burstbuckers) en die maple top is PERFECT, fretdraad PERFECT, hals/body verbinding meer dan perfect (iets wat in het verleden bij gibson nogal wisselvallig was). Dus ja, ik heb een hemelse Gibson LP !

Orpheo
23 maart 2006, 13:55
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Gibsons bouwkwaliteit was in de jaren 80 en begin 90 niet constant. Echter, vanaf 2002 zijn ze weer constanter met hun bouwkwaliteit. Ik heb een 2004 Gibson LP Standard (met burstbuckers) en die maple top is PERFECT, fretdraad PERFECT, hals/body verbinding meer dan perfect (iets wat in het verleden bij gibson nogal wisselvallig was). Dus ja, ik heb een hemelse Gibson LP !

ja JIJ!!!! dat zegt anders net!! lezen kerel! hij zegt net, dat dat niet altijd het geval is, en dat gibson en fender op hun naam teren. ga eens de wereld in, en test les pauls van gibson. bij veel zaken. dan merk je pas hoe KUT gibson vaak is!!!

Anders Destium
23 maart 2006, 14:06
Wel relaxed blijven reageren Orpheo!

Ik heb Les Pauls meegemaakt waar ik bij wijze van spreken een moord voor zou doen, maar telkens als ik zelf een of meerdere uittest in winkels dan valt het tegen of ik kijk naar de prijs en denk "voor dát geld?". Zelfs met afdingen vind ik het vaak nog te duur. Ik vind dat jammer, ik ben namelijk een fan van zowel het geluid als de vorm en uitstraling van LPs. Misschien is het omdat ik al verwend ben met een aantal andere gitaren maar als ik veel geld uitgeef aan gitaren dan wil ik er wel op kunnen vertrouwen dat het goed zit.

arjanb01
23 maart 2006, 14:15
ja JIJ!!!! dat zegt anders net!! lezen kerel! hij zegt net, dat dat niet altijd het geval is, en dat gibson en fender op hun naam teren. ga eens de wereld in, en test les pauls van gibson. bij veel zaken. dan merk je pas hoe KUT gibson vaak is!!!

zo zo zo.... beetje overspannen reactie jongen ! Als je mn post heb gelezen, dan heb ik gezegd dat met name in de jaren 80 en begin 90 gibson heeft gekloot met de kwaliteit. En mn LP is uit 2004 dus perfect. Naar mijn mening (en die van mn vertrouwde gitaar leverancier, die 2x per jaar naar de gibson fabriek gaat) is gibson vanaf 2002 weer top gaan bouwen (en constant) en daar mag wat tegenover staan qua geld ! Dat ze op hun naam teren, is vanwege het feit dat ze al meer dan 50 jaar bezig zijn en die reputatie hebben ze zorgvuldig opgebouwd.
Dus volgende keer een btje beter mn posts lezen, dan zal ik dat ook doen, oke ? :hippie:

Wicked Willy
23 maart 2006, 14:47
Ik ben vandaag overgestapt van een LP (studio) naar een PRS SC. Niet echt vergelijkbare gitaren, maar ik was op zoek naar een vervanger voor de Studio (aangezien deze nooit uit de koffer kwam.). Wilde eerst een 'duurdere' LP er voor in de plaats bijvoorbeeld een Classic of een Standard. Maar een paar jaar geleden heb ik een PRS Custom 22 gekocht en sindsdien ben ik hooked. Lang op zoek geweest naar een 2e high-end gitaar (hoefde niet persé PRS te zijn), maar de kwaliteit van de PRS-en is vele malen hoger dan de van de Gibbie's. Een Singlecut klinkt niet als een LP, hij is gedefineerder en minder bass heavy. Maar dat vind ik juist het mooie van PRS-en, dat sprankelende randje.

Kortom, kijk verder dan je neus lang is en probeer eens wat anders dan Gibson. Er zijn genoeg goed klonen en zelfs bouwers die het tegenwoordig beter doen dan Gibson zelf.

schizo910
23 maart 2006, 14:49
om de zoveel posts wordt de discussie weer opnieuw begonnen, met bijna dezelfde woorden als op pagina 1 van deze thread.
Ik gok op een pagina of 100 voor deze in de vergetelheid zakt...

Scali
23 maart 2006, 14:55
Volgens Les Paul is dit de best klinkende Les Paul:
http://www.danacountryman.com/csm/back/Number27/27_Les-Paul.jpg

Anders Destium
23 maart 2006, 15:00
Wat weet hij er nou van ;)

Scali
23 maart 2006, 15:03
Nou, ik denk dat de meesten niet zullen vinden dat Les Paul een karakteristieke Les Paul-tone heeft...
Dus eigenlijk weet Les Paul er geen drol vanaf :)
Sowieso is dat een vaag ding met twee van die diagonale oversized singlecoils (het zijn ook geen P90s). Volgens mij is die gitaar ook nooit te koop geweest.
Maar 1 ding is zeker... Wat mensen eerder in de thread zeiden over de helderheid van een Les Paul, die niet ver van een Strat af zit... bij het geluid van Les Paul hebben ze helemaal gelijk :)

fred dons
23 maart 2006, 15:10
dit is volgens mij de lp recording (heeft nagenoeg de zelfde electronica als de les paul personal) en die is wel in productie geweest maar het was niet echt een succes (dit model had laag ohmige pick ups)

Scali
23 maart 2006, 15:28
Ah, dat kan kloppen.
Ik had wel eens een recording gezien, maar volgens mij was die met humbuckers.
Na wat googlen kom je inderdaad op dit soort gitaren uit. Schijnen ergens in de jaren 70 gebouwd te zijn, hele beperkte oplage (ik lees 146 stuks op een website).

edit: moet ik wel goed lezen :)

Orpheo
23 maart 2006, 15:32
Ah, dat kan kloppen.
Ik had wel eens een recording gezien, maar volgens mij was die met humbuckers.
Na wat googlen kom je inderdaad op dit soort gitaren uit. Schijnen ergens in de jaren 70 gebouwd te zijn, hele beperkte oplage (ik lees 143 stuks op een website).

neuh, volgens the blue book iets meer. maar niet HEEL veel meer. ik vind t overigens ongelooflijk lelijke dingen, die recording/personal les pauls.

Tristan
23 maart 2006, 21:02
Ikzelf vind het gewoon verschrikkelijk dat je er niet op kan vertrouwen een goede gitaar te kopen als je duizenden euro's afdraagt en er Gibson of Fender op de kop staat.
Heeft iemand eigenlijk Nik Huber al genoemd, de Orca van hem is ook een Les Paul achtig type en ik was erg onder de indruk van zijn Dolphins, die vond ik nog een stuk beter dan PRS, meer mijn sound. Vooral ook die Dolphin met Braziliaans Pallisander hals is echt waanzinnig, hele mooie open klank. Orca heb ik nog niet gehoord, maar als die Dolphins een voorbeels geven voor de kwaliteit van de Orca's dan moeten dat hele bijzondere gitaren zijn.
Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds vind dat je geen betere ES/Les Paul en Strat/Tele kan vinden dan een goede Gibson of Fender.
Zij weten echt wat die gitaar tot specifiek die gitaar maakt en de bouwers die goed zijn, wijken hier juist vanaf, waardoor het uiteindelijk toch heel andere gitaren worden. Ik ben gewoon helemaal weg van de sound en feel van een echte goede Fender of Gibson.
Daarom wordt ik er ook zo kwaad over, want stel je voor, je kan iets heel goed (misschien wel het beste van iedereen) en dan zou je het niet doen, alleen omdat het geld scheelt. Dat is hetzelfde als dat Shawn Lane bij Britney Spears zou gaan spelen, daar kan je toch ook alleen maar witheet van woede over worden (als je erom geeft). Anders kan je alleen maar gelaten reageren en zo'n iemand ben ik dan toch niet als het om gitaren en muziek gaat.

taylor
24 maart 2006, 10:52
wat heb je aan andere merken gehad dan??er is echt wel heel goed spul buiten gibson en fender waar ook goeie tussen zitten natuurlijk.

Harm
24 maart 2006, 11:55
Heeft iemand eigenlijk Nik Huber al genoemd, de Orca van hem is ook een Les Paul achtig type en ik was erg onder de indruk van zijn Dolphins, die vond ik nog een stuk beter dan PRS, meer mijn sound. Vooral ook die Dolphin met Braziliaans Pallisander hals is echt waanzinnig, hele mooie open klank. Orca heb ik nog niet gehoord, maar als die Dolphins een voorbeels geven voor de kwaliteit van de Orca's dan moeten dat hele bijzondere gitaren zijn.

Ik heb een Nik Huber Orca, super gitaar, duur maar de afwerking is super (vind ik) De klank is erg mooi, speel er op en je voelt kwaliteit... Is het een echte Gibson Les Paul qua sound? Ik vind van niet maar ik weet "HET" echte LP geluid niet omdat ik op tig LP's gespeeld heb en ze allemaal anders klonken! De LP van Jimmy Page (Gibson customshop) lijkt er nog het meest op qua bespeelbaarheid en mooie klank van de gitaar zelf. De Huber is dan iets opener en sprankelt iets meer, nogmaals mijn mening! Ik heb mijn Classic plus weggedaan omdat ik mijn ultieme LP gevonden had in de vorm van de Huber Orca! Het geld? Tuurlijk prijzig maar voor dit geld had ik nooit mijn ultieme LP van Gibson gekregen! :P

Scali
24 maart 2006, 12:09
Die Orca ziet er inderdaad schitterend uit...
Waar kun je Nik Huber zoal kopen... en in wat voor prijsklasse ligt zo'n Orca ongeveer?

Anders Destium
24 maart 2006, 12:48
Ik vind hoe dan ook dat je een prachtverzameling hebt Harm zo te zien, enige kans op een aantal foto's (in de vorm van een haremtopic?) :)

De Hubers die ik tot nog toe heb gezien zagen er prachtig uit, ik heb helaas nog nooit de kans gehad om er eentje uit te proberen!

Harm
24 maart 2006, 13:00
Die Orca ziet er inderdaad schitterend uit...
Waar kun je Nik Huber zoal kopen... en in wat voor prijsklasse ligt zo'n Orca ongeveer?

Nik levert volgens mij aan een aantal bedrijven in Nederland, zijn afspraken over... Maar The American Guitarstore kan ze leveren! Echter... de maar dus... Ik weet echt niet hoe lang het kan gaan duren voordat het bestelde model binnen is want Nik is erg druk!

De Orca ligt, denk ik, in een prijsklasse van 3500 euro (gewone top, geen inlays) tot 4500 (inlays en mooie top) maar pin me er niet op vast hoor! Het zou me niet verbazen als ze duurder zijn geworden omdat tsja, die prijzen altijd stijgen!.. Jukebox en Purple guitars hebben volgens mij ook Nik Huber maar alleen Dolphins dacht ik... Anders vraag het eens aan Analie-G (sorry voor de spam Anand!), die heeft ook een super Orca!!!

Ash ketchum
24 maart 2006, 13:18
hmmm, wanneer klinkt een LP goed, misschien in de handen van een goede gitarist?!

Harm
24 maart 2006, 13:19
Ik vind hoe dan ook dat je een prachtverzameling hebt Harm zo te zien, enige kans op een aantal foto's (in de vorm van een haremtopic?) :)

De Hubers die ik tot nog toe heb gezien zagen er prachtig uit, ik heb helaas nog nooit de kans gehad om er eentje uit te proberen!

Hoi Anders Destium! Ik heb verdorie (nog) geen digitale camera... dus je moet nog ff geduld hebbenm, ik ben van plan er eentje te lenen en dan ff de collectie dames op de digitale gevoelige plaat te leggen!

Ach prachtige verzameling, ja klopt, lang gekoesterd en bezig geweest... Op dit moment wordt het steeds moeilijker om de gitaren in de aanslag te houden! Heb er teveel denk ik! Ik speel erg veel op de Orca, de PRS (is nieuw en klinkt echt geweldig mooi en sprankelend... breed inzetbaar) en ook op de Musicman Petrucci...

Droffie
24 maart 2006, 20:04
@AD

Die QC issues waar Gibson/Fender mee te kampen heeft. Zou dat niet enigszins te maken kunnen hebben met productie aantallen en marktaandeel.
Hoe groter het bedrijf hoe moeilijker het is om fouten te ontdekken. Ik denk dat dit inherent is aan groei.
De reden waarom PRS wél die degelijke QC heeft is denk ik omdat ze waarschijnlijk het proces veel beter onder controle hebben vanwege lagere aantallen.
Omdat Gibson veel meer produceert, komen er ook veel meer (onnodige)lemons op de markt. En die verhalen lees je dan weer op internet.

Eerder in de discussie werd ook gezegd over de B-kwaliteit Gibsons. Voor Guitar Center bouwde Gibson een zogenaamde budgetlijn Les Pauls. Ik heb op het LPF mails van Gibson gelezen waarin ze dat min of meer toegaven.
GC wilde dat van Gibson om aan de grote vraag te voldoen. QC zou eigenlijk door GC zelf worden gedaan, setup ed. ook.
Daar is heel veel fout gegaan. Europese gitaarwinkels wisten ook hun hand te leggen op die LP's en zijn diverse winkels te vinden.
Te herkennen aan multiple piece backs...;)

Tristan
24 maart 2006, 22:28
wat heb je aan andere merken gehad dan??er is echt wel heel goed spul buiten gibson en fender waar ook goeie tussen zitten natuurlijk.

Daar zitten wel goede gitaren tussen, maar niet met de echte sound van een goede Gibson of Fender, wat dat betreft zijn de enige twee betaalbare (fabrieks) merken Heritage en G&L. Music Man heeft veel minder van een Fender weg en PRS weer veel minder van Gibson en dan vind ik Nik Huber weer beter. Tom Anderson bouwt naar mijn mening de beste superstrats, beter dan Suhr en Tylers zijn wel erg goed maar nog duurder dan Tom Anderson. Morgaine vind ik ook hele goede gitaren bouwen, zowel Strats als LP's, maar die zijn ook reteduur.