PDA

View Full Version : Vraagje: Ideale snaardikte bij... ?



Predator
20 maart 2006, 11:48
Hello folks!

Ik wist even niet zeker waar ik deze topic moest plaatsen dus ik doe het maar hier. Zojuist online even gekeken op Lord of the Strings om snaren te bestellen.

Als ik in standaard stemming speel, neem ik altijd D'addario EXL110 (.010 - .046w). Dit wordt nog strakker dan normaal gemaakt omdat mijn brug heel strak aangespannen staat (helt achterover) dus ik ben strak gespannen snaren gewend.

Maar deze keer is het anders, ik ben bezig met de opname van een nummer dat gestemd is in C# (niet gedropped ofsow, gewoon omlaag: C# F# B E G# C#). Welke snaardikte zal ik nu kiezen? .011 Of .012? ...

De neckscale is 25.5". Ik wil geen slappe snaren, geen tonaal verschil bij hard aanslaan en ook als ik bend wil ik niet dat de toonhoogte bizar snel uit den hoogte schiet zoals met .010 in C# het geval is.

Alvast bedankt!

taylor
20 maart 2006, 11:53
ideale snaar diktes bestaan niet het tis maar wat je wil,dat verhaal over de snaarspanning daar snap ik niks van??

vaak zie je wel dat gitaristen 011 enz nemen als de tuning lager wordt.

Predator
20 maart 2006, 12:29
Nou, c'est três simple! :p

Ik heb een gitaar met een arched headstock, een gebogen kop dus. De snaarspanning wordt veminderd hierdoor omdat er een buigpunt in de snaren zit aan het eind van de hals waar de snaren meegaan in de buiging van de kop.

Omdat ik gewend was met een rechte kop en dus zonder die spanningsvermindering te spelen en ook nog eens zonder locknut maar gewoon een topkam waardoor je VOLLEDIGE lengtje van je snaren gebruikt van brug tot stemmechaniek, heb ik mijn brug iets verder achterover laten hellen waardoor de snaarlengte toeneemt en dus de spanning ook. De spanning van mijn snaren is nu dus vergelijkbaar met die van een gitaar zonder locknut en gewoon rechte kop en niet meer met wat het hoort te zijn: snaarlengte slechts van brug tot locknut.

Mijn snaren zijn dus altijd strakker gespannen dan bij de meeste gelijksoortige gitaren, gitaren met floating tremelo's.

Met "ideale" bedoelde ik meer te zeggen: wat zou jij gebruiken in mijn geval? Wat zijn jouw ervaringen hiermee? En als richtlijn van mijn wensen geef ik een aantal factoren waaraan het moet voldoen: geen slappe snaren, geen tonale verschillen bij hard aanslaan en niet te makkelijk bend-baar.

En oh ja: de gitaar waar de snaren op gaan is die met topkam en straight headstock, dus de langere snaarlengte.

taylor
20 maart 2006, 12:47
ik gebruik altijd 09 of 010 setjes andere moet ik niet hebben.en stem in standaard of halve toon lager.

dat van die snaarspanning klopt niet in de zin van je snaar staat daarom niet strakker dan bij een strat.
misschien heel iets bij het begin van de kop(nut) of brug,je zult het misschien eerder merken met andere mensuren.

Tristan
20 maart 2006, 15:07
Nou, c'est três simple! :p

Ik heb een gitaar met een arched headstock, een gebogen kop dus. De snaarspanning wordt veminderd hierdoor omdat er een buigpunt in de snaren zit aan het eind van de hals waar de snaren meegaan in de buiging van de kop.

Omdat ik gewend was met een rechte kop en dus zonder die spanningsvermindering te spelen en ook nog eens zonder locknut maar gewoon een topkam waardoor je VOLLEDIGE lengtje van je snaren gebruikt van brug tot stemmechaniek, heb ik mijn brug iets verder achterover laten hellen waardoor de snaarlengte toeneemt en dus de spanning ook. De spanning van mijn snaren is nu dus vergelijkbaar met die van een gitaar zonder locknut en gewoon rechte kop en niet meer met wat het hoort te zijn: snaarlengte slechts van brug tot locknut.

Mijn snaren zijn dus altijd strakker gespannen dan bij de meeste gelijksoortige gitaren, gitaren met floating tremelo's.

Met "ideale" bedoelde ik meer te zeggen: wat zou jij gebruiken in mijn geval? Wat zijn jouw ervaringen hiermee? En als richtlijn van mijn wensen geef ik een aantal factoren waaraan het moet voldoen: geen slappe snaren, geen tonale verschillen bij hard aanslaan en niet te makkelijk bend-baar.

En oh ja: de gitaar waar de snaren op gaan is die met topkam en straight headstock, dus de langere snaarlengte.

Ik begrijp niet waar je over lult, maakt ook niet uit, maar ik zou als je in Db gaat stemmen zeker een setje 012 gebruiken. Als je normaal in E 010 speelt dan is een setje 011 in Eb vergelijkbaar met de spanning die je nu op je gitaar hebt. 012 wordt het dan in D en 013 wordt het dan in Db. Ik ga ervan uit dat je normaal 009 speelt en dan kom ik dus uit op een setje 012 in Db.
Dus samengevat zou ik minstens een setje 012 of 013 nemen. Misschien dan eentje zonder omwonden G. Overigens scheelt de snaarspanning ook per snaarmerk. D'Addario's hebben met afstand de grootste snaarspanning naar mijn idee en spelen dus het zwaarst, daardoor klinken ze ook anders, maar een setje 010 D'Addario voelt voor mij aan als een setje 011 van de meeste andere fabrikanten. Goede andere fabrikanten zijn: GHS en Ernie Ball.

pol
21 maart 2006, 14:02
Ik zou er daddario's XL145 opgooien, da's 012-054, en de G snaar is niet omwonden.
Verder doet dat hele verhaal van die schuine kop er allemaal niks toe, de spanning hangt af van je mensuurlengte , en die blijft gewoon 25,5 inch, maakt niet uit hoe die kop staat.

GHS is rotzooi vind ik, klinken dadelijk zo dood als een pier, en gaan dus ook niet lang mee.

Ik hou meer van D'addario, Ernie Ball en Dean Markley's.
Van dat dikker aanvoelen van d'addario's heb ik nooit iets gemerkt, ik denk zelf niet dat ik het verschil zou voelen tussen die verschillende merken.

Put
21 maart 2006, 16:18
Ik heb mijn ( lievelings ) gitaar ook in C gestemd . en heb ook 0.11 bevatl er goed, niet te strak niet te slap .

ik heb wel DR coated snaren . ( die trouwnes wel heel relaxed zijn. voelt lekker ana gaan schijnbar 3 -5 keer langer mee enzo )

Predator
21 maart 2006, 16:49
Zat zelf ook aan .012 te denken eerlijk gezegd. Tristan maakte een goed punt met zijn 'rekensom' achtige benadering al maak ik normaal gebruik van .010 en niet .009 zoals hij dacht. Maar .009 vind ik geen irritante snaardikte ofsow. Ik vrees dat ik bij gebruik van .013 het gevoel krijg dat ik bass aan het spelen ben dus dat durf ik niet aan!

Verder doet dat hele verhaal van die schuine kop er allemaal niks toe, de spanning hangt af van je mensuurlengte , en die blijft gewoon 25,5 inch, maakt niet uit hoe die kop staat.Je zou hier inderdaad denken dat je gelijk hebt, dacht zelf eerst dat het ook zo zat maar wacht maar tot je bend. Je neemt dan toch de gehele lengte van je snaar mee als je geen locknut hebt, experimenteer zelf maar. Je trekt gewoon het kleine stukje strakgespannen snaar op de headstock tussen topkam en stemmechaniek mee, vooral als je een goede topkam hebt waarin de snaren niet blijven haken of snijden.

Het klinkt inderdaad vrij onlogisch maar je voelt het verschil heel goed. En nee, dat wat ik aan soepelheid voel bij een superstrat is absoluut niet de trem die meebeweegt! Daar is bij mij amper sprake van... ;)

Bedankt voor de hulp btw!

pol
21 maart 2006, 20:45
weet niemand fabrikanten die een 011-054 setje verkopen met onomwonden G toevallig ?
Bij de 011-052 vind ik die lage E weer net iets te dun.

Tristan
21 maart 2006, 21:40
Moet je even zoeken op google naar de sites van de snarenfabrikanten, maar ik geloof dat GHS ze wel heeft.
Merken waar je naar kan zoeken:
GHS
Ernie Ball
D'Addario
Dean Markley
Pyramid

G.G.
22 maart 2006, 09:10
Hello folks!

..........

Als ik in standaard stemming speel, neem ik altijd D'addario EXL110 (.010 - .046w).

Hoi, ik zie dat je uit Rotterdam komt. Wat oor brug heb je? Is het toevallig een Floyd die geen ball-ends nodig heeft?

Ik vind net een setje GHS Lock end snaren in jouw maat .010 - .046 (zijn erg oud, maar zitten nog nieuw in de verpakking en zijn nog helemaal goed.

Als je er wat aan hebt, reageer ff, kan je ze voor niets komen ophalen, ik zit zelf ook in Rotterdam en heb niets aan die snaren. Zijn voor mij veelste dun. Speel zelf op .012 - .052 vanwege de sound van die dikte.

Groetjes

Predator
22 maart 2006, 10:42
Hoi, ik zie dat je uit Rotterdam komt. Wat oor brug heb je? Is het toevallig een Floyd die geen ball-ends nodig heeft?

Ik vind net een setje GHS Lock end snaren in jouw maat .010 - .046 (zijn erg oud, maar zitten nog nieuw in de verpakking en zijn nog helemaal goed.

Als je er wat aan hebt, reageer ff, kan je ze voor niets komen ophalen, ik zit zelf ook in Rotterdam en heb niets aan die snaren. Zijn voor mij veelste dun. Speel zelf op .012 - .052 vanwege de sound van die dikte.

GroetjesJezus! Jij speelt DIK! ... Speel jij zo dik in E!?!? Ben je een jazz-gitarist ofsow?

Bedankt voor je aanbod. Heb een double edge tremelo, die ball-ends kunnen er bij mij dus af! PM je wel.

G.G.
22 maart 2006, 12:12
Jezus! Jij speelt DIK! ... Speel jij zo dik in E!?!? Ben je een jazz-gitarist ofsow?

Bedankt voor je aanbod. Heb een double edge tremelo, die ball-ends kunnen er bij mij dus af! PM je wel.

Je hebt Pm terug. Die snaren komen wel bij, dat komt wel goed.

En nee, ik ben geen echte jazzgitarist. Ik speel pas net weer 2 weken sinds een pauze van ongeveer 10 jaar. Ik speel alles altijd in Es (heb vroeger veel SRV bestudeerd). Ik denk nu ook alleen nog maar in Es. Vereist in het begin wel wat denkwerk met nummers die gewoon in E stemming staan maar op een gegeven moment weet je niet meer anders.

Vind het gewoon lekkerder klinken met dikkere snaren lagergestemd

Predator
22 maart 2006, 15:37
Stevie Ray Vaughan style dus, .012!!! Had ik natuurlijk ook kunnen bedenken. Die vent is ook bizar hoor! PM-ed you back..

G.G.
22 maart 2006, 16:26
Je hebt ook weer pm (lastig eigenlijk dat er geen pop-upo venstertje verschijnt als je een berichtje hebt (zal wel aan mijn instellingen liggen ofzo))