PDA

View Full Version : Snaren breken



Borisbecker
19 maart 2006, 23:41
Was gewoon benieuwd hoe vaak breken jullie je snaren en wat is meestal de oorzaak?Heb net namelijk weereens een snaar gebroken terwijl ik een normale bend deed.Dit is me trouwens nog nooit gebeurt bij het benden, meestal gaat ie gewoon aan het uiteinde(bij de brug dus) kapot als ik me een beetje laat gaan.Gebruik trouwens ernie ball snaren(0.10 met heavy bottom). Oh ja nog tips hoe het breken van snaren voorkomen kan worden?

Metfuk
19 maart 2006, 23:44
Ik breek nooit snaren. :D

harrie-beton
19 maart 2006, 23:51
vanvond de A snaar, de eerste sinds 2 jaar ofzo. Ik vervang elke 4 maanden setjes.

Trocar
19 maart 2006, 23:53
Als je snaar altijd op dezelfde plek breekt bij de brug, kun je even kijken of er geen scherpe braampjes zitten op de plaats waar de snaar over de brug loopt.

Als die er wel zitten, haal je ze weg, en is er minder kans op het breken van een snaar.

wateenbende
19 maart 2006, 23:59
Ik breek ook nouwelijks mijn snaren.
Ik speel op een ibanez met vaste brug, ernie ball 010 snaren.
Maar ik speel dan vooral ook ritmisch of tokkelend. soleren niet echt...

nauwelijks met een a...
niet met een o..
maar met een a..
als in nauwelijks..
dus niet nouwelijks...
maar nauwelijks...

vester86
20 maart 2006, 00:07
ik heb al heeel erg lang geen snaren meer gebroken, ik vervang ze eens in de paar maanden, en sowieso vlak voor een optreden

faasie
20 maart 2006, 00:10
Breek af en toe een snaar meestal de G of B maar heb ook wel eens de hoge E of de A gehad. Als ik er heel veel breek is er iets mis met de brug zoals laatst op mijn epi, nieuwe zadels er op en geen problemen meer. Soms heb je pech met de snaar, net nieuwe snaren, optreden, breek ik in het tweede liedje een snaar en echt in het midden zo'n beetje. En soms zijn ze gewoon te oud.

Voorkomen? tja de brug is volgens mij meestal het probleem dus zorg dat die goed is.

Veekeren
20 maart 2006, 00:23
Volgens mij al een jaar of 3 niet meer gebeurd, en op een aantal verschillende gitaren. Ik snap niet hoe sommigen het voor elkaar krijgen bij 2 van de 3 setjes een snaar te breken...

Lenweë Míriel
23 maart 2006, 16:38
Ik heb net maar weer eens een snaar gebroken.
Ik denk toch dat het of aan de brug ligt of aan mijn manier van aanslaan.
Hoewel je toch redelijk moet kunnen rammen voor ze kapot gaan.
Ik heb de laatste tijd al problemen met het knappeen van a en d snaren.
Terwijl dit toch niet de meeste dunne snaren zijn.

schizo910
23 maart 2006, 16:42
Even goed de brug nakijken zoals eerder vermeld. Het kan echt een minibraampje zijn dat het veroorzaakt. Een andere tip is wat grafiet gebruiken zodat de snaren beter over de brug geleiden.

iwamoto
23 maart 2006, 16:44
ja dus check je brug dan, ik kan echt benden en tremeloweren wat ik wil, breken doen ze niet, maar je moet ook gewoon zacht aanslaan, zoals ik vanmorgen nog naar een klasgenooit mailde
speel alsof het een veertje is, en klein zacht kinder handje, laat je leiden door de muziek, volg je plectrum, probeer hem niet te dwingen, gewooon zachtjes laten meevoeren.
dat helpt mischien ook wel, en ja, daar kan je ook mee raggen :p

guvnor
23 maart 2006, 16:53
Toen ik het topic zag dacht ik effe dat het niet erg serieus zou zijn.
Boris Becker die een snaar breekt pakt toch gewoon een ander racket?

FruscianteFan
23 maart 2006, 18:52
Ik breek best regelmatig snaren. Akoestisch altijd bij het aanslaan (of ik nu zachtjes aansla of keihard), elektrisch vaak bij het benden, maar meestal tijdens het stemmen (ik trek nou eenmaal hard).

Ik heb er al van alles aan gedaan: graphtech zadels, dikkere snaren, ander merk.. maar het ligt gewoon aan mij :P

(met 'best regelmatig' bedoel ik trouwens ongeveer elke maand wel één of 2)

erikforce
23 maart 2006, 19:06
vooral de eerste paar jaar dat ik gitaar speelde brak er nooit een snaar (ik heb misschien wel 4 jaar op het zelfde setje gespeelt). tegenwoordig speel ik wat harder en nu breken er wel eens snaren ( eens in de 3 maanden ofzo). dit gebeurt dan als ik gewoon aansla, dus niet eens tijdens een bend
het is wel bijna altijd de hoge E snaar die breekt.

Herman
23 maart 2006, 21:15
1x snaar gebroken, die technisch gezien mn broer gemold heeft...waren de snaren die erop zaten toen ik mn gitaar kocht...verder nog nooit een snaar geknapt...

zjanke
23 maart 2006, 22:05
Bij mij krijgen ze de kans niet om te breken, elke maand nieuwe omdat er gewoon geen geluid meer inzit, kwestie van zuur zweet denk ik...

Ik heb nu roestvrij staal besteld, gaan er bij de volgende wissel op...

Eko
23 maart 2006, 23:58
Zjanke,
Ik denk dat roestvrij niet echt zal werken. Echt RVS is te zacht om snaren van te maken. Ook is de toon anders. Als ik normale snaren gebruik liggen die er na 1 repetitie er af vanwege het zweet. Een tijd terug ( 2 jaar ) ben ik overgestapt op DR Blackcoated snaren. Ik speel nu .011-.050 in normale stemming. Kan er nu een maand mee spelen , repeteren en optreden.
Back on Topic,
Ik breek zelden snaren , maar dat is meer omdat ze geen tijd krijgen om te roesten. Roest is samen met slijtage een grote reden tot breuk. Afgezien van echte mankementen aan je axe.

hoofd
24 maart 2006, 00:26
je moet ook gewoon zacht aanslaan, zoals ik vanmorgen nog naar een klasgenooit mailde
dat helpt mischien ook wel, en ja, daar kan je ook mee raggen :p

Onzin, je moet gewoon beuken! Ik speel de laatste tijd niet vaak met plectrum, maar als ik met plectrum speel dan 's 't een hard plastic 2mm ding waar ik echt hard mee op me snaren ram...en toch al zeker meer dan 3 jaar geen snaar gebroken!

Zacht aanslaan is voor mietjes!

vulvasonic
24 maart 2006, 00:49
Hier nog 1.
Ik ram zo hard op de snaren dat ik er pijlen mee af kan schieten, maar breken doen ze nooit. Voor de zekerheid neem ik altijd een reservegitaar mee voor een optreden, maar die hoef ik vrijwel nooit te gebruiken.

Toch denk ik dat het voor een groot deel te maken heeft met je techniek (er vanuit gaande dat je gitaar fatsoenlijk is onderhouden).

En wellicht dat de zuurtegraad van je zweet ook meespeelt. Ik ben sowieso niet van het zweterige type. Maar ik ken mensen die ieder optreden of repetitie een snaar er af rammen. Vaak hebben ze hele zweterige handjes. Misschien moet je je eten beter afstemmen en minder gaan zweten? :chicken:

iwamoto
24 maart 2006, 01:02
mn vriendin heeft laatst n snaar van dr pa gebroken, ze vroeg of ze mocht draaien, dus ik zeg is goed, dus ik zo hoger, ja nog ietsje, en ik mompelde zo van, ja zo issie goed, maar dat had ze dus niet gehoord, en voor ik er erg in had PANG! zei echt vreselijk geschrokken, arm ding, naja, snaartje was zo vervangen, maar toch

Tupelo
24 maart 2006, 05:11
Sommige setjes zit een waarschuwing bij dat de snaren in je ogen kunnen schieten als je ze te ver rekt en ze breken. Ik breek eigenlijk zelden snaren. Is echt heel erg lang geleden eigenlijk. Meestal halen ze de volgende revisie wel en dat duurt per gitaar toch wel 6 maanden.

schizo910
24 maart 2006, 09:17
Hier nog 1.
Ik ram zo hard op de snaren dat ik er pijlen mee af kan schieten, maar breken doen ze nooit. Voor de zekerheid neem ik altijd een reservegitaar mee voor een optreden, maar die hoef ik vrijwel nooit te gebruiken.

Toch denk ik dat het voor een groot deel te maken heeft met je techniek (er vanuit gaande dat je gitaar fatsoenlijk is onderhouden).

En wellicht dat de zuurtegraad van je zweet ook meespeelt. Ik ben sowieso niet van het zweterige type. Maar ik ken mensen die ieder optreden of repetitie een snaar er af rammen. Vaak hebben ze hele zweterige handjes. Misschien moet je je eten beter afstemmen en minder gaan zweten? :chicken:


Ik breek zelden tot nooit een snaar. En als het gebeurt is het 9 van de 10 keer tijdens repeteren. Voor een optreden check ik altijd of er een nieuwe set snaren op moet. Ik vervang eigenlijk nooit een losse snaar, maar meteen de hele zooi. Ik ram idd ook behoorlijk op de snaren, soms tot bloedens toe...
Ik zweet peentjes tijdens optreden, maar gelukig heb ik geen klamme zweet handen.

Bouke
24 maart 2006, 09:32
Ik vervang voor elke gig, gewoon om het risico van snaarbreuk tijdens een gig te beperken. Ik heb ook altijd een back-up gitaar bij me. Ik breek regelmatig snaren, ik speel vrij heftig. En het is net of ik ongeveer kan inschatten wanneer snaren gaan springen. Ze lijken een maximaal aantal 'branduren' te hebben bij mij :D Verder is het volledig ontbreken van enige techniek ook zeker een oorzaak.

Bovenstaande geldt eigenlijk alleen voor m'n Tele en m'n Strat (met graphtechs). Mijn ES295 heeft een Bigsby en daar breek ik nooit een snaar op, net alsof de Bigsby altijd zoveel meegeeft dat ze gewoon niet knappen ofzo. Iemand anders ook die ervaring?

Verder vervang ik alleen als er een snaar breekt, tijdens repetitie of zo, of thuis. Dan gooi ik er een übergoedkoop merksnaartje op (lees: Fender Bullet > 1 euro per setje bij MP laatst). Maar voor gigs dus altijd verse EB Powerslinky's in Eb gestemd...

Bouke

fentemple
24 augustus 2006, 19:21
Ik breek nooit snaren, tenminste als ik ze om de 4 uur speeltijd vervang. Na die tijd, geen garantie. Het is altijd een van de bassnaren die breekt, e of a, en altijd op de brug. Nee geen bramen, de meeste gitaren hebben grav(f?)teck zadels, heb waarschijnlijk een super lompe aanslag. Gelukkig spelen we met de band maar een uurtje of drie dus optredens blijven mooi in de marge. ;)

Zino Z
24 augustus 2006, 20:11
ik breek elke paar maanden er wel een, nee ook geen bramen gewoon lomp tremelo gebruik ala Steve Vai :p

Pun
24 augustus 2006, 20:29
Ik breek eigenlijk tegenwoordig nooit geen snaren meer. Ik heb heel erg anti-karakteristiek voor mij uiteindelijk toch maar een nieuwe set snaren op mijn gitaar gegooid zonder er eentje gebroken te hebben.
En wat denk je, ben ik de rek er uit aan het trekken, breek gvd de D-snaar, kon ik een ander pakje open gaan trekken om een D-snaar er op te zetten :S

Helter Skelter
24 augustus 2006, 20:36
Ik ben een 'breker'... Ik neem ook altijd 3 gitaren mee naar optredens waarvan 1 hardtail dan kan ik bij een snaarbreuk in ieder geval doorspelen. De rockstand met reserve-gitaren is ook nooit ver weg, ik ben al een echte meester in het snel verwisselen van een gitaar, soms heeft de rest van de band het niet eens in de gaten.

Hector_Tsolodimos
24 augustus 2006, 21:08
bij mij klinkken ze na 3 weken al zo dof als het maar kan, maar toch vervang ik ze pas na een week of 5-6, anders word het me wat te duur

vulvasonic
27 augustus 2006, 00:59
Ik breek zelden snaren, hoe hard ik ook probeer aan te slaan. En dat is maar goed ook, want als ik ergens een hekel aan heb dan is het snaren vervangen. Ik speel al 25 jaar gitaar (+/-) en ik weet nog steeds niet hoe ik fatsoenlijk een snaar moet opzetten. Lang leve de slotted mechanieken en de locking mechanieken. Jammer dat ik ze niet heb (op 1 gitaar met slotted mechanieken na.....).

Mijn snaren vervang ik dan ook maar eens in de paar maanden, soms zelfs langer. En het geluid? Boeien.......... :D

rickert
27 augustus 2006, 01:57
Ik breek zelden snaren, hoe hard ik ook probeer aan te slaan. En dat is maar goed ook, want als ik ergens een hekel aan heb dan is het snaren vervangen. Ik speel al 25 jaar gitaar (+/-) en ik weet nog steeds niet hoe ik fatsoenlijk een snaar moet opzetten. Lang leve de slotted mechanieken en de locking mechanieken. Jammer dat ik ze niet heb (op 1 gitaar met slotted mechanieken na.....).

Mijn snaren vervang ik dan ook maar eens in de paar maanden, soms zelfs langer. En het geluid? Boeien.......... :D

Ik herken dat echt ZO erg:D als ik een snaar breek zet ik die gitaar aan de kant en speel op me andere, en pas als ik die gitaar mis ga ik misschien eens overwegen nieuwe snaren erop te gooien :hippie: hou er nie zo van :soul:

zjanke
27 augustus 2006, 08:09
Zjanke,
Ik denk dat roestvrij niet echt zal werken. Echt RVS is te zacht om snaren van te maken. Ook is de toon anders. Als ik normale snaren gebruik liggen die er na 1 repetitie er af vanwege het zweet. Een tijd terug ( 2 jaar ) ben ik overgestapt op DR Blackcoated snaren. Ik speel nu .011-.050 in normale stemming. Kan er nu een maand mee spelen , repeteren en optreden.
Back on Topic,


Als we dan toch ouwe topics gaan recyclen, zal ik maar even mijn commentaar geven. RVS klink inderdaad wat helderder (lees minder warm) dan nickel plated, maar het blijft wel klinken voor de 6 weken dat ze er nu op blijven zitten. Er zit dan een aanslag op die zelfs met droogmaken en GHS fast fret niet te voorkomen is. Ik breek geen snaren meer, wat bij addario's wel regelmatig gebeurde.

Ik ben er erg tevreden over, dus RVS is voor mij voorlopig de snaar!

grayfink
27 augustus 2006, 09:42
Citaat:
Origineel gepost door vulvasonic
Ik breek zelden snaren, hoe hard ik ook probeer aan te slaan. En dat is maar goed ook, want als ik ergens een hekel aan heb dan is het snaren vervangen. Ik speel al 25 jaar gitaar (+/-) en ik weet nog steeds niet hoe ik fatsoenlijk een snaar moet opzetten. Lang leve de slotted mechanieken en de locking mechanieken. Jammer dat ik ze niet heb (op 1 gitaar met slotted mechanieken na.....).

Mijn snaren vervang ik dan ook maar eens in de paar maanden, soms zelfs langer. En het geluid? Boeien.......... :D



Ik herken dat echt ZO erg als ik een snaar breek zet ik die gitaar aan de kant en speel op me andere, en pas als ik die gitaar mis ga ik misschien eens overwegen nieuwe snaren erop te gooien hou er nie zo van
__________________




Ik herken dat helemaal niet. Ik speel ook al ± 25 jaar. Fatsoenlijk spelen lukt nog steeds niet, maar snaren vervangen vind ik een fluitje van een cent. Binnen 10 minuten vervang en stem ik 6 snaren. Toch nog één talent blijkbaar...:seriousf:

Ontopic: Ik breek ook zelden snaren, vooral ook omdat ik weinig speel, hooguit 45 minuten per dag gemiddeld, en daar reken ik de wekelijkse bandrepetitie (± 3 uur) bij. Ik vervang ook om de paar maand zo ongeveer, en voor optredens (dit najaar een keer of 4) om het risico van snaarbreuk in te perken. Merken heb ik weinig verschil in. Ik heb er nu Harley Bentons van Thomann van 1€ per set op. Klinken eigenlijk prima, beter dan D'Addario's van 3 weken oud tenminste...

Hector_Tsolodimos
27 augustus 2006, 10:57
Ik herken dat helemaal niet. Ik speel ook al ± 25 jaar. Fatsoenlijk spelen lukt nog steeds niet, maar snaren vervangen vind ik een fluitje van een cent. Binnen 10 minuten vervang en stem ik 6 snaren. Toch nog één talent blijkbaar...:seriousf:

Ontopic: Ik breek ook zelden snaren, vooral ook omdat ik weinig speel, hooguit 45 minuten per dag gemiddeld, en daar reken ik de wekelijkse bandrepetitie (± 3 uur) bij. Ik vervang ook om de paar maand zo ongeveer, en voor optredens (dit najaar een keer of 4) om het risico van snaarbreuk in te perken. Merken heb ik weinig verschil in. Ik heb er nu Harley Bentons van Thomann van 1€ per set op. Klinken eigenlijk prima, beter dan D'Addario's van 3 weken oud tenminste...
haha, woow..dat is wel heel goedkoop.. waar haal je die dingen vandaan?? nog nooit van gehoord

grayfink
27 augustus 2006, 11:21
Zeg ik toch, Thomann.

http://www.thomann.de/thoiw7_harley_benton_valuestrings_010_prodinfo.htm l

.009 is er ook trouwens.

Nadeel is de hoge verzendkosten, alleen lucratief als je heel veel besteld, of iets anders er bij koopt. En ook niet iedereen heeft een creditcard. Misschien kun je ook anders betalen, weet dat niet zeker.

Hector_Tsolodimos
27 augustus 2006, 11:28
Zeg ik toch, Thomann.

http://www.thomann.de/thoiw7_harley_benton_valuestrings_010_prodinfo.htm l

.009 is er ook trouwens.

Nadeel is de hoge verzendkosten, alleen lucratief als je heel veel besteld, of iets anders er bij koopt. En ook niet iedereen heeft een creditcard. Misschien kun je ook anders betalen, weet dat niet zeker.
hmm..nee laat maar dan..

FruscianteFan
27 augustus 2006, 11:54
Ik heb er ooit een bestelling gedaan, via mijn vader (die heeft een creditcard)

die Benton snaren gaan iets minder lang mee maar dat mag ook wel voor die prijs. In de winkel kosten de goedkoopste losse snaren méér dan een setje van deze snaren!

Als je er nog wat anders bij bestelt, heb je de verzendkosten er wel snel uit hoor.

Hector_Tsolodimos
27 augustus 2006, 13:04
Ik heb er ooit een bestelling gedaan, via mijn vader (die heeft een creditcard)

die Benton snaren gaan iets minder lang mee maar dat mag ook wel voor die prijs. In de winkel kosten de goedkoopste losse snaren méér dan een setje van deze snaren!

Als je er nog wat anders bij bestelt, heb je de verzendkosten er wel snel uit hoor.
ja oke..misschien probeer ik het ook eens..

FruscianteFan
27 augustus 2006, 13:54
Ik zou zo zeggen: bestel er een hele zooi. Als ze niet bevallen, gebruik je ze op je Squier (als je die toch niet als main gitaar hebt).

Hector_Tsolodimos
27 augustus 2006, 14:14
Ik zou zo zeggen: bestel er een hele zooi. Als ze niet bevallen, gebruik je ze op je Squier (als je die toch niet als main gitaar hebt).
ja, dat kan ook, maar daar zit NET 0.11 op van D'addario :P

FruscianteFan
27 augustus 2006, 16:08
Ja und?

Je kunt die setjes best een paar maanden bewaren, zo niet jaren.

Yapser
28 augustus 2006, 13:56
Ik breek ze alleen bij het stemmen of bij het wisselen, heel stom. Nooit echt bij gerag.

Nickname
28 augustus 2006, 13:59
Ik breek nooit snaren bij het spelen, hoogstens bij het verwisselen ervan :)

Nils Veen
28 augustus 2006, 19:03
Breken nooit, wegens regelmatige vervanging, zo'n 3 maanden doe ik met een setje.