PDA

View Full Version : Jouw vetste en coolste ampsound!



tnijland
19 maart 2006, 22:25
Het valt mij iedere keer weer op. Op het podium of in de oefenruimte zijn de prachtig voor-ingestelde geluiden ineens niet zo mooi als thuis en spring je terug naar "oude" solo geluiden om zo goed mogelijk door de mix te komen. Vandaar mijn volgende vraag: wat is de optimale afstelling van jouw vetste en coolste geluid in de oefenruimte, op het podium en/of thuis?

Imo: De Mesa Boogie Triaxis scoort met de MarkII en IV geluiden op het podium zeer goed. Het gekke is dat dat meestal niet de geluiden zijn die ik thuis het mooist vindt (Mark I). Het is mij ook opgevallen bij optredens van veel gitaristen dat deze ook ontzettend mid-oriented door de mix komen en dat dat het nog goed klinkt ook. Thuis doe je zoiets dus nooit;)

Alleen als muzikanten solo spelen (Landeau, Lukather) hebben ze een mooie 'ronde' sound die vaak van crunch tot lead ongelooflijk goed en puur klinkt (de Custom Audio sound:)) of ze spelen een mooie neuzige sound zoals Robben Ford and Larry Carlton dat kunnen (de Dumble) of het wordt allemaal lekker Marshall/Gibson vet (Gov't Mule: echt goed). Zo alle helden even gehad, dat voelt lekker!

Magic Bean
19 maart 2006, 23:00
Als je je EQ 'scooped' ben je niet te horen in de algehele mix, wees dus niet te voorzichtig met je mids. Stel je amp af zodat het thuis net te schel en te hoog klinkt naar je gevoel, dan ben je meestal goed te horen in bandsituatie.
Als je met twee gitaristen bent let dan ook vooral op elkaar: Kies wie het hoge, heldere spel voor zijn rekening pakt en wie het lage gedonder.

ateng
20 maart 2006, 00:47
Wat je beter niet moet doen is je geluid thuis afstellen. Zoals je het al zei klinkt het op de bühne anders dan thuis.
Het beste is om in een oefenruimte je soundjes te maken op een redelijke volume. Vooral buizenversterker klinken het mooist op hoge volume.

Landau is mijn favoriet. Zijn sound (en dan bedoel ik niet zijn jaren 80 sound wat trouwens ook super is) is echt vet en komt altijd goed door de mix.

Dit is een solo van Landau met zijn band Coma live in Dallas geloof ik.
http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=345251&songID=3664259

vinni
20 maart 2006, 22:19
Gebruik zelf niet zoveel hoog en midden.
Wel veel laag-mid en laag.
Hou ervan om mijn palmmuting te voelen.
Valt mij op die niet zoveel gitaristen daarvan houden.
Het gekke is dat ze meestal wel naar me toe komen om me
te complimenteren met mn geluid.
Al ben ik er zelf nog niet zo tevreden over....ach de hairsplitting perfectionist !

Daarnaast lijkt het er ook dat gitaristen tegenwoordig bang zijn voor een beetje volume. Dan heb ik het niet over de Motorhead Db's....maar het mag toch wel een beetje ballen hebben heren!

Vinni

peter_heijnen
21 maart 2006, 00:27
Ik vind het altijd erg belangrijk om in te tunen op de akoestiek van de ruimte van de dag. Dat doe ik door altijd zowel mijn toonregeling als mijn volume hierop aan te passen.

Ik speel vaak met wisselende bandsamenstellingen en wil mijn sound graag aanpassen aan de band van de dag. Daartoe vraag ik of de drummer even een groove wil spelen: de drumsound bepaalt niet alleen het akoestische volume, maar behelst in principe ook het hele spectrum -van laag (kickdrum) tot hoog (cymbals)- waar ik de rest van die avond mee te maken zal krijgen, en geeft me een goed uitgangspunt om mee te beginnen.

Handigheidje hierbij: ik gebruik de loopdelay van mijn lexicon g2 vóór mijn versterker (=voor de toonregeling), om een zojuist geloopte riff/groove onafgebroken af te laten spelen. Op die manier stuurt de delay onafgebroken mijn gitaargeluid mijn versterker in en kan ik al luisterend aan mijn knoppen draaien, maar bijv ook de zaal in lopen om even op afstand te luisteren.

Nocki
21 maart 2006, 18:31
Dat laatste is een super tip! (met die looper)


Ik mer zelf met mn triaxis dat ik idd zoveel gain erin draai (doen bijna alle gitaristen) dat ik in de mix er niet makkelijk doorkom. heb de triaxis nog maar net dus ben erg druk bezig met alles.

een versterker (overdrives) moet je eigenlijk instellen dus je de gain zo laag houdt dat de noten net niet gelijk weg sterven als je ze hebt aangeslagen. dus dat ie net gaat zingen. als je daar ver bovven komt verzuip je. maar net op de grens van liquid naar niet en dan zit je redelijk goed. je luisterd vaak naar hoe je et wilt laten klinken maar het klinkt in de band toch anders. stel je m zo in dat net je sustain en tone niet invalt zit je vaak goed in de band en gaat je sound lekker zingen. maar ook dit zal voor velen anders zijn.

ik blijf lekker draaien... o nee... toetsen aan mn triaxis! (net zo lang als aan mn mark IV!)

Nocki

srv-man
21 maart 2006, 20:41
Dat met die looper is inderdaad een hele originele vondst. De vraag is dan gelijk in hoeverre het geloopte signaal gelijk is aan het origineel, maar dan ben ik gelijk alweer aan het miereneuken natuurlijk ;)

In mijn oren klinken alle geluiden die je thuis op laag niveau instelt nooit lekker in een band. Op laag niveau ga je een soort loudness-achtige compensatie toepassen om het lekker te laten klinken en dat verzuipt geheel in een band.
Eerlijk gezegd vind ik de geluiden die standalone op het onaangename af klinken in een band meestal prima.
Ik snap ook niet dat mensen een CAE een ronde toon vinden hebben, ze klinken eerder fizzy in het hoog. In een band prikt dat er juist heel lekker doorheen.
Verder doen vooral de midgeorienteerde geluiden het goed in een band. Zo'n Dumble heeft toch ook behoorlijk wat mid, althans bij Larry Carlton. De Ernst Rover klinkt standalone ook bijna onaangenaam (haast alleen maar mid en weinig laag), maar prikt wel lekker door een band heen.

peter_heijnen
23 maart 2006, 01:49
Dat met die looper is inderdaad een hele originele vondst. De vraag is dan gelijk in hoeverre het geloopte signaal gelijk is aan het origineel, maar dan ben ik gelijk alweer aan het miereneuken natuurlijk ;)

Hangt natuurlijk af van de kwaliteit van de looper.
Mijn Lexicon g2 converters zuigen ook toon, maar geven toch voldoende van mijn pure gitaargeluid weer om mijn versterker mee in te kunnen stellen.

Dick Wolkendeck
23 maart 2006, 13:39
Hoi ik kan met mijn Trio preamp eenvoudig de klank voor bijvoorbeeld de leadsounds aanpassen, ik gebruik geen EQ of compressie in mijn Replifex.

Als je een Triaxis of een Rockmaster of een GX 700 oid hebt waarbij je per patch een andere preamp instelling hebt (dus echt een ander geluid per patch hebt en niet zoals ik het hele optreden met een bepaalde basissound speelt), heb ik wel de tip voor je om te werken met een master EQ voor de poweramp. Bijv zo'n 1HE 2x16 bands stereo EQ. Dan stel je je geluid wat bij voor al je patches in één keer.

Of je leent er eentje en onthoudt een goede instelling, die je daarna thuis weer verwerkt in al je patches. Dan kan je daarna weer zonder master EQ.

Zo werkt een goede PA tech soms ook: even een cdtje draaien om de master EQ in te stellen voordat de eq's op de kanalen worden ingesteld.

FrankS
23 maart 2006, 16:14
'k Zou sowieso tijdens de repetitie met de gehele band je geluid afstellen zodat het geheel goed klinkt, daar gaat het uiteindelijk om imo.

Veel van die gitaristen maken zo'n hi-gain geluid met teveel laag en weinig mid wat misschien voor henzelf alleen wel vet klinkt maar compleet weggedrukt wordt door andere instrumenten als je met de band speelt.

arjanb01
23 maart 2006, 16:16
'k Zou sowieso tijdens de repetitie met de gehele band je geluid afstellen zodat het geheel goed klinkt, daar gaat het uiteindelijk om imo.

Veel van die gitaristen maken zo'n hi-gain geluid met teveel laag en weinig mid wat misschien voor henzelf alleen wel vet klinkt maar compleet weggedrukt wordt door andere instrumenten als je met de band speelt.

ik stel mn koch studiotone als volgt in: gain op 2/3, bass op 3/4, mid op 1/2, treble op 2/3... beter kan niet en ik kom overal bovenuit bij solo's terwijl het bij normaal slagvolume mooi mixt met de band !

FrankS
23 maart 2006, 16:20
hardstikke mooi dan :D

'k hem mn low-mid (meer dan bass) en high-mid aardig hoog, gain iets over de helft, en _geen_ depth-boost haha.

arjanb01
23 maart 2006, 16:24
hardstikke mooi dan :D

'k hem mn low-mid (meer dan bass) en high-mid aardig hoog, gain iets over de helft, en _geen_ depth-boost haha.

dacht ik he ! betere afstelling heb je bijna niet. Niet te dun en niet te dik ! Btje dezelfde afstelling wat jij hebt ! En dan in combi met een LP, briljant ! :rockon: :rockon:

FrankS
23 maart 2006, 16:27
'briljant' haha :D zegt een oude bekende uit losser ook altijd ;)

arjanb01
23 maart 2006, 16:35
'briljant' haha :D zegt een oude bekende uit losser ook altijd ;)

wie is die bekende ?

FrankS
23 maart 2006, 16:49
Harry Wijering (Harrow). Ik dacht, hee, jij komt uit Oldenzaal en zult er vast wel es komen dan :)

maar kzal niet verder offtopic gaan hehe :D

arjanb01
23 maart 2006, 16:50
Harry Wijering (Harrow). Ik dacht, hee, jij komt uit Oldenzaal en zult er vast wel es komen dan :)

maar kzal niet verder offtopic gaan hehe :D

nee nooit bij harrow geweest... moet ik maar es met mn bandje een demootje opnemen dan ! hoor goeie verhalen over hen !