PDA

View Full Version : gitaar opleuken



RainbowJen
19 maart 2006, 21:59
Ik zag laatst op het Internet dat mensen soms hun gitaar versieren met zogenaamde inlays.

Ik wil heel graag mijn akoestische gitaren versieren met mijn eigen stijl..

Iemand enig idee hoe ik dit aan kan pakken?

Archenemy
19 maart 2006, 22:51
Gaat lastig worden denk ik , de top van je acoustische gitaar is redelijk dun , om inleg in je body te maken moet je een stuk hout wegfrezen en daar de inleg inlijmen , er gevaarlijk werk dus eigenlijk als je te ver gaat heb je een extra klankgat :)

ernieman
20 maart 2006, 07:25
Dat gaat best hoor, maar je moet natuurlijk wel heel zeker van jezelf zijn.

Een bovenblad is meestal niet dunner dan 2mm en daar komt dan nog eens je laklaag bij die bij fabrieksgitaren niet te onderschatten is qua dikte.
Als je op de helft infreest blijft er nog minstens 1mm hout (of triplex) staan en heb je 1mm om in te leggen. Dit moet toch voldoende zijn.
Probeer het eerst eens uit op een stuk triplex.
Het achteraf inleggen op een toets of headstock lijkt me geen probleem.

Wat misschien wel minder gaat zijn is dat je allerlei nare randjes krijgt in de lak wanneer je die met je dremeltje gaat bewerken. Dit zal best op te lossen zijn, maar daar weten anderen misschien meer raad op.

Ernstjan

fred dons
20 maart 2006, 08:51
er is, als je geen zin hebt of niet durft in te leggen, ook fineer parelmoer dat heel er dun is, je moet hier nog wel overheen lakken en wel zodanig dat je niet meer van de "inleg" voelt (dit spul wordt onder andere gebruikt voor de meeste logo's die op de koppen van gitaren zitten zoals Crafters en Jacksons)

om netjes in te leggen gebruik ik een opzet stuk bij de dremel en carbide bitjes van stewmac die er voor zorgen dat je hout niet gaat rafelen bij het frezen (alleen voor de randjes gebruiken bij grote oppervlakken vrezen breekt het bitje gegarandeerd)
het parelmoer dat ik bij voorkeur gebruik is 1-1,5 mm dik en je moet met name bij de 1,5 een redelijk dikke top hebben wil je niet het risico lopen er door heen te frezen