PDA

View Full Version : Hehe eindelijk...! Drie jaar ploeteren en...



Picker
19 maart 2006, 21:39
...vandaag heb ik eindelijk mijn on-line gitaarlessen afgemaakt! Drie jaar geleden mee begonnen... tja, het was best veel werk en ik had bijna nooit gelegenheid er aan te werken. Er zijn vandaag een paar leuke filmpljes bijgegezet, dus ook de volleerde gitaristen hier vinden het misschien wel leuk even een kijkje te nemen.


www.eltjohaselhoff.com (http://www.eltjohaselhoff.com) / Guitar Lessons / Lesson Six.

gertdm
19 maart 2006, 21:53
Ha! dat leest, kijkt en luistert lekker weg....proficiat :)

Zeer informatief voor beginnende gitaristen...leuk. En trouwens ook voor meer gevorderden....

Alhambrist
19 maart 2006, 22:13
Erg nuttig en mooi gepresenteerd materiaal, Picker. Ik heb jouw CD en tab-boek en heb daar ook al erg veel plezier van gehad. Petje af!

krizz
19 maart 2006, 23:22
Zoals reeds gezegd; erg goed! Prima website!

Tijnoow
20 maart 2006, 17:33
Klinkt erg goed!(en ziet er ook goed uit natuurlijk :) )

fransvs
25 maart 2006, 14:39
Gefeliciteerd, mooie website. Goede tips over de gitaar, spelen, mentaliteit en hard oefenen.... inderdaad ook voor wat meer gevorderden!
Keep up the good work!

kornelius
25 maart 2006, 19:21
Hey picker jij bent dan al tweede waarvan ik hoor dat ie op een gegeven moment gewoon de nagels heeft afgeknipt en na een paar week geen problemen meer mee had. De andere is Dominic Miller ('van Sting', zeg maar).

ga ik ook proberen. sinds we een boerderij hebben schiet het niet op met de nagels namelijk. (over die tip om ver te blijven van gereedschap... tellen bosmaaiers, motorzagen ook mee? :D dan val ik af..)

Picker
26 maart 2006, 19:48
Hey picker jij bent dan al tweede waarvan ik hoor dat ie op een gegeven moment gewoon de nagels heeft afgeknipt en na een paar week geen problemen meer mee had. De andere is Dominic Miller ('van Sting', zeg maar).

ga ik ook proberen. sinds we een boerderij hebben schiet het niet op met de nagels namelijk. (over die tip om ver te blijven van gereedschap... tellen bosmaaiers, motorzagen ook mee? :D dan val ik af..)

Ik kan je wel zeggen: het is een hele bevrijding, zo zonder nagels! Nooit meer terug!

kornelius
26 maart 2006, 20:25
Die bevrijding had ik vandaag al bij het werk. Niet meer voorzichtig doen, oppassen dat je nagel niet omklapt etc. lekker hoor.

qua spelen gaat het niet eens zo slecht. Het minst gaan nog de rasguedo-achtige slagen die ik uit mijn flamenco 'periode' heb meegenomen, waarbij je met de vingers van je af bewegend de snaren aanslaat.

thijs88
29 maart 2006, 17:19
Zeer duidelijke website, hier hebben we wat aan.. ;)

Masterclass met Tommy Emmanuel, jaloers!
Ik ben maandag nog naar zijn concert in de Naald geweest, echt geweldig.

kornelius
29 maart 2006, 20:09
kleine update op het nagelloze spelen,
had gisteren een blaar op mijn vingertop... iets te enthousiast gespeeld

Picker
29 maart 2006, 21:35
Niet piepen, stug doorspelen. Gaat vanzelf over.

Vonk
29 maart 2006, 23:06
Presto! You just played the first half of the first bar. Now repeat it, until you can play it with your eyes closed, or your family members start throwing heavy objects at you, whatever comes first.




Bij mij werden er eerst dingen naar me gegooid, en toen kon ik het met mijn ogen dicht. Je weet wel precies hoe het er thuis bij bijna alle gitaristen aan toe gaat ;)

Icarus169
30 maart 2006, 00:26
Prachtig werk!

Leest echt lekker door, goed en duidelijk uitgelegd.


kleine update op het nagelloze spelen,
had gisteren een blaar op mijn vingertop... iets te enthousiast gespeeld

Ja, van lange nagels hou je van die softe babyvingertjes :D

Daniël_san
1 april 2006, 22:34
Hier heb ik wat aan Picker. Ik heb sinds ik een gitaar heb altijd met een plectrum gespeeld. (doe ik nog altijd het meest) Alleen heb nooit gesnapt hoe je nou met je vingers moet spelen. Nu ik dit lees begin ik het te begrijpen. Dit is echt erg goed uitgelegd :)

Freekje
2 april 2006, 17:56
Je site zit erg goed in elkaar, volgens mij ga ik er een hoop leren.

Wat mij dan wel weer opviel, misschien omdat ik medisch student ben, is het filmpje van "lesson 6" en het onderschrift wat erbij hoort: "Note my right foot tapping!"

Blijkbaar heb je het filmpje gespiegeld! ;) :D

RIES
2 april 2006, 18:13
Echt leuk gedaan en trouwens wat een leuk nummer "Cornerstone".

Mooi werk!

kornelius
9 april 2006, 22:36
toch ff melden..
inderdaad, twee weken verder en ik speel nu net zo lekker zonder nagels - of nog lekkerder... al leuk laagje eelt op de rechterhandvingers erbij nu. waarom heb ik dat niet eerder gedaan ... :)

paulusdeBKB
10 april 2006, 11:56
Eltjo, mooi werk!

Vraagje: je zegt dat de site af is, maar je hebt toch nog wel meer te vertellen over gitaarspelen mag ik hopen? Kunnen we in de toekomst nog meer info verwachten?

Picker
10 april 2006, 12:29
Eltjo, mooi werk!

Vraagje: je zegt dat de site af is, maar je hebt toch nog wel meer te vertellen over gitaarspelen mag ik hopen? Kunnen we in de toekomst nog meer info verwachten?

Wat zou je nog meer willen zien, bijvoorbeeld?

paulusdeBKB
10 april 2006, 12:36
Haha, misschien moet je eerst een grens aangeven in de tijd die je in je site wilt steken!

Maar serieus, ik zal eens een leuk lijstje verzinnen...

gertdm
10 april 2006, 12:38
toch ff melden..
inderdaad, twee weken verder en ik speel nu net zo lekker zonder nagels - of nog lekkerder... al leuk laagje eelt op de rechterhandvingers erbij nu. waarom heb ik dat niet eerder gedaan ... :)


Ik raad wel het gebruik van een duimplectrum aan. En dan niet zo'n Ibanez o.i.d. , maar een 'pop' (voorheen herco). Met een duimplectrum in combinatie met je vingers (zonder picks uiteraard) , kun je meer varieren in je geluid en in je picking. Met name in de stijl van TE , Atkins, Dadi en ook Eltjo, is het belangrijk om af te kunnen dempen met voldoende volume in je bassen. Zelf wil en kan ik al 100 jaar niet meer zonder. Vooral ook op de 12string onontbeerlijk, maar ook op de 6.
De 'pops' zijn helaas maar op enkele plaatsen in NL verkrijgbaar.

kornelius
10 april 2006, 15:16
@gertdm

what the ** is een Pop voorheen dinges :)

Ik heb wel een duimplectrum, ongetwijfeld van het verkeerde model, sinds kort, maar ik merk als ik dat ding om doe, dat ik heel erg gewend ben om met mijn duim snaren te dempen, en dat lukt dan niet meer. Dus dan zou ik een behoorlijk stuk van mijn speelwijze aan moeten passen denk ik.

groeten
koos

paulusdeBKB
10 april 2006, 17:01
Over duimplectrums wil ik ook wel wat meer weten. Ik heb er vorige week een zooitje gekocht om te bekijken of het iets voor me is en zo ja, welke me het beste bevalt.

gekocht:
- Dunlop wit groot
- Dunlop wit medium
- Dunlop bruin groot
- Dunlop bruin medium
- merkloos doorzichtig plastic, groot
- merkloos doorzichtig plastic, medium
- Dunlop metaal (blik?)

De medium plectrums vallen in eerste instantie af. Ik heb geen grote handen maar die dingen zitten echt zeer ongemakkelijk. Ook de grote maten gaan na 10 minuten onprettig aanvoelen. Hoort dat zo?

Verder valt het me op dat ze een flink end onder mijn duim uitsteken, zo op het oog een millimeter of 8. Hoort dat zo of is het de bedoeling dat je ze zelf
naar eigen inzicht afvijlt?

De stalen duimplectrum speelt/zit eigenlijk het lekkerst maar klinkt wel erg metalig. Bovendien is het daarmee heel moeilijk om een upstroke goed te laten klinken.

Nou Gert, het woord is aan jou. :)

gertdm
10 april 2006, 18:34
plastic is het beste en bij voorkeur een breed exemplaar. Een plaatje:
http://www.people.zeelandnet.nl/gertdem/pop.jpg

Sjak Zwier verkoopt ze en ook het postorderbedrijf Texas and Tweed (ik heb geen tel nummer, wel adres: Texas & Tweed. Oosterscheldestraat. 36. Oost-Souburg) . Ik heb al menig gitarist in binnen-en buitenland aan die duimplectrums geholpen en die willen geen andere meer. :)
Wel de heavy exemplaren nemen. Medium en light springen gemakkelijk van je duim af.

Picker
11 april 2006, 18:42
Over duimplectrums wil ik ook wel wat meer weten. Ik heb er vorige week een zooitje gekocht om te bekijken of het iets voor me is en zo ja, welke me het beste bevalt.

gekocht:
- Dunlop wit groot
- Dunlop wit medium
- Dunlop bruin groot
- Dunlop bruin medium
- merkloos doorzichtig plastic, groot
- merkloos doorzichtig plastic, medium
- Dunlop metaal (blik?)

De medium plectrums vallen in eerste instantie af. Ik heb geen grote handen maar die dingen zitten echt zeer ongemakkelijk. Ook de grote maten gaan na 10 minuten onprettig aanvoelen. Hoort dat zo?

Verder valt het me op dat ze een flink end onder mijn duim uitsteken, zo op het oog een millimeter of 8. Hoort dat zo of is het de bedoeling dat je ze zelf
naar eigen inzicht afvijlt?

De stalen duimplectrum speelt/zit eigenlijk het lekkerst maar klinkt wel erg metalig. Bovendien is het daarmee heel moeilijk om een upstroke goed te laten klinken.

Nou Gert, het woord is aan jou. :)

Ik was in het begin heel kritisch met thumbpicks, maar dat is gewoon beginners-angst. Ik kan nu met alle thumbpicks overweg, het is gewoon een kwestie van stomweg doorspelen en niet letten op hoe belabberd het aanvankelijk klinkt.

Die 8 mm zijn prima. Het lijkt veel, maar dat gaat over. Ik vijl niets af. Heavy en XL thumbpicks zijn ook prima, al speel ik meestal met Dunlop medium.

Die Fred Kelly Slick Picks vind ik te kort, die gebruik ik alleen op de Martin backpacker (omdat je anders steeds tegen het hout tikt vanwege het kleine klankgat). Fred Kelly Speed Picks zijn mij te dun en te slap, en ze geven daardoor een raar klikgeluid. Ik hoor liever het geluid van de gitaar en niet die van het plectrum.

Harald
12 april 2006, 10:55
Ook wel eens geprobeerd met eerst afvijlen (Dunlop Heavy voor mij) Leek in eerste instantie makkelijker spelen. Heb toch besloten ze zonder vijlen te gebruiken. Is even wennen, maar je kunt dan tenminste gelijk uit de voeten met een nieuwe thumbpick. En na genoeg wennen kun je ook zacht ermee spelen. Koste wel wat tijd bij mij.

paulusdeBKB
12 april 2006, 12:22
Ik ga er ook maar eens mee aan de gang want ik merk dat ik met het begeleiden van een zangeres de hele tijd loop te klooien met mijn gewone plectrums. In mijn mond, in mijn handpalm, op een barkruk, tussen mijn tenen. En maar wisselen... zucht.

SBloke
12 april 2006, 15:23
Ik ga er ook maar eens mee aan de gang want ik merk dat ik met het begeleiden van een zangeres de hele tijd loop te klooien met mijn gewone plectrums. In mijn mond, in mijn handpalm, op een barkruk, tussen mijn tenen. En maar wisselen... zucht.


Kijk een keertje naar Steve Morse, hi heeft inmiddels een vaste plek gevonden om z'n plectrum te parkeren.


Trouwens, Er mooie lesjes Picker... mijn complimenten. Nu nog even m'n G en C accoorden aanpassen. (Ik speelde altijd zonder die extra vingers erin...)
..ook een Erg mooie ovation (Custom legend? of is het een Adamas.. fotootje graag :D )