PDA

View Full Version : Richwood Les Paul



lepaul
19 maart 2006, 17:54
Hallo,

Al geruime tijd speel ik acoustische gitaar (waarbij de gitaar soms lange tijd stof aan het happen was), maar nu ben ik weer enthousiast aan het spelen op het gitaartje. Daarnaast speel ik ook steeds vaker op de elektrische gitaar van mijn broertje (Dean Vendetta 1.0) die ook pas net begonnen is. Nu wil ik dus zelf ook een elektrische gitaar aanschaffen. Ik ben dus aan het rondspeuren en mijn weg aan het graven door de vele topics op dit forum. Toch wilde ik graag even een topic beginnen om wat advies te vragen.
De vorm en de allure van een Les Paul heeft mij van af het begin af aan gelijk te pakken gekregen en het liefste zou ik als begingitaar ook graag een leuk kopietje scoren. Ik ben dus aan het speuren op sites van gitaarwinkels (Feedback, Pro-Music e.a.) en gitaarmarkt, marktplaats en speurders.

In het forum staat hier ook wel een hoop info op en vooral het Richwood-Les Paul topic heb ik aandachtig gevolgd. Mede daarop gebaseerd heb ik nu dus eigenlijk mijn oog op de Richwood Les Paul RE-129 laten vallen (alhoewel de RE-125 ook een toffe optie lijkt). Maar wat vaak terugkwam in dat topic is dat er wel wat gesleuteld aan moet worden en dat de kwaliteit per exemplaar verschilt. Maar als beginner zie ik mijzelf dus echt niet aan zo'n gitaar sleutelen (daarnaast denk ik dat ik ook niet veel verschil zal horen).

Graag hoor ik dus nog van jullie wat jullie mening is over mijn situatie.

:speed:

bram123
19 maart 2006, 17:58
tjonge wat een keurig geformuleerde vraag. wat zijn je grootste zorgen wat betreft het sleutelen? het vervangen van de pickups vergt nauwelijks moeite en daar kan je op afstand via dit forum ook wel doorheen geloodst worden.

lepaul
19 maart 2006, 19:54
Bedankt voor de snelle reactie (en het compliment, ik doe mijn best)

Mijn grootste zorg is het mollen van mijn eerste potentiële gitaar :)
Maar als het echt zo makkelijk is (voor een rookie als ik) dan is dat wel een mogelijkheid. Dan blijft de vraag hangen of het de moeite waard is of dat ik mijn zuurverdiende centjes beter ergens anders in kan steken...
Op de site van de lokale gitaartoko staat hij (de RE-129) trouwens voor E239 te koop, is dit überhaupt wel een goede prijs?

:speed:

iwamoto
19 maart 2006, 20:21
Pro Music Store
Rotterdam
2004-10-03
199.00

Wolve Music
Ede
2004-10-14
199.00

Piet Joosten Muziekhandel
Oosterhout
2003-08-19
330.00

u ziet, verschil is er zeer zeker, maar je moet gewoon ffe snuffelen, maar pas op hoor, bij music productiv betaal je voor een G400 iets van 250 ofzo, bij onze lokale was ie 550, dus een grote zaak is meestal wel wat goedkoper denk ik

lepaul
20 maart 2006, 23:40
Bedankt voor de informatie. Ik zal er goed op letten.

Hebben mensen nog ervaringen of adviezen om te delen?

Ik ga sowieso binnenkort naar de Pro-Music en de Feedback om op de RE-129, RE-125 en nog wat andere gitaren te spelen. Kan ik ook gelijk even met wat verkopers babbelen.

:speed:

Eko
20 maart 2006, 23:55
Ik weet dat er een aantal mensen direct de boom in vliegen maar vooruit. Een Richwood of RG design is geen slechte gitaar voor een beginner. Ze zijn redelijk gebouwd en geven ook nog klank. Met de tijd dat je het verschil gaat horen en beleven heeft hij z`n taak verricht , n.l. jou laten spelen en je plezier bezorgen.
Als je wat verder bent kun je altijd nog upgraden of inruilen. Zoveel kun je er niet op verliezen.
Alle commentaar van anderen is vaak gericht op het feit dat ze zelf kunnen horen of beoordelen dat er beter materiaal is. Ja , dat klopt er is beter ( veel beter zelfs ) maar dat is ook veel beter geprijsd. Echter niet alle goedkope gitaren zijn slecht. Ik denk dat bv de London City strats/teles over een aantal jaren leuke prijzen opbrengen.
Veel plezier ermee.

nielsduursma
21 maart 2006, 12:55
Bedankt voor de informatie. Ik zal er goed op letten.

Hebben mensen nog ervaringen of adviezen om te delen?

Ik ga sowieso binnenkort naar de Pro-Music en de Feedback om op de RE-129, RE-125 en nog wat andere gitaren te spelen. Kan ik ook gelijk even met wat verkopers babbelen.

:speed:

met verkopers babbelen is niet slim, die willen alleen maar geld vangen!!

en bij feedback (rotterdam) heb ik nog nooit een richwood les paul zien hangen...

jw009
21 maart 2006, 12:59
Kan je niet beter kijken voor een 2e hands Epiphone Les Paul?

Betaal je wel ietsje meer maar weet je zeker dat je voor een tijdje goed zit.

Scali
21 maart 2006, 13:16
en bij feedback (rotterdam) heb ik nog nooit een richwood les paul zien hangen...

Nee, maar bij de Correct, die een paar honderd meter verder zit, hebben ze wel een hoop Richwoods. Dus als je in de buurt bent, zeker even kijken.
Ik vond ze best aardig, voor de prijs. Afwerking was niet top, en de afstelling was verre van goed, maar dat is natuurlijk zo te verhelpen als je een beetje handig bent.
Volgens mij wel een goede optie, en helemaal als je er goede elementen in doet (ik heb zelf dus een Epi met Gibson-elementen en dat bevalt me ook prima).

bert k
21 maart 2006, 13:41
Volgens mij is Correct weer gestopt met Richwood. Maar goed ook, ze weten er dus echt niks van...
Pro Music store heeft ze weer, is een redelijhk betrouwbaar adres.
Maar ik heb het al eerder gemeld hier, Richwood ik ok, maar er zijn grote kwaliteitsverschillen. Zoek echt tot je een goeie treft, er hangen ook baggerexemplaren tussen. Als je er niet zo veel van weet, neem dan een bevriende gitarist mee. ('Ja maar, ik heb helemaal geen vrienden, boehoe..')

Scali
21 maart 2006, 13:47
Volgens mij is Correct weer gestopt met Richwood.

Geen idee, het was alweer een paar maanden geleden dat ik er ben geweest.
Op hun website staan de Richwoods nog wel: http://www1.correct.com/klantsoort.php?VOORRAADSOORT=A&KLASSE=6&SOORT=10020&PHPSESSID=854b17d9d11f16c37ea73230e14bdb58

nielsduursma
21 maart 2006, 13:49
Nee, maar bij de Correct, die een paar honderd meter verder zit, hebben ze wel een hoop Richwoods. Dus als je in de buurt bent, zeker even kijken.
Ik vond ze best aardig, voor de prijs. Afwerking was niet top, en de afstelling was verre van goed, maar dat is natuurlijk zo te verhelpen als je een beetje handig bent.
Volgens mij wel een goede optie, en helemaal als je er goede elementen in doet (ik heb zelf dus een Epi met Gibson-elementen en dat bevalt me ook prima).

oja!! das waar ook, en bert, ze hebben ze nog gewoon, alleen niet de goede serie met het gouden logo dacht ik. of dat gold alleen voor de strats en tele's, dat kan ook :)

eng elfjuh
21 maart 2006, 13:59
Ze hebben ze in ieder geval nog op hun site staan:
http://www1.correct.com/artikel.php?VOORRAADSOORT=A&KLASSE=6&SOORT=10020&ARTNR=293345&PHPSESSID=048b606da1a04ff9a061931750515d22
177 eurie!
IK WIL EEN CUSTOM!!!!!!
lezen elveding!!!!! dat staat boven al :S

bert k
21 maart 2006, 16:29
Dan waren ze zeker net op toen ik er laatst was. Maar sowieso, koop nooit bij Correct! Tenminste geen muziekinstrumenten. Ze weten er NIETS van, en service en nazorg hebben ze ook niet. Stel je voor dat je na een weekje met je Richwood terug gaat omdat je topkam niet goed is ingevijld. Zeggen ze waarschijnlijk:"Topkam? Waar zit dat ding?"

lepaul
21 maart 2006, 17:59
Hartstikke bedankt voor alle reacties!
Ik stel het heel erg op prijs.

London City hoor ik ook inderdaad superveel goeds over, is ook nog stiekem een optie alhoewel ik toch erg graag een LP'tje zou hebben.

Hoe zit dat nu precies met Epiphone? Dat is toch een dochter van Gibson, zoiets als Squier is van Fender? Of heb ik dat verkeerd begrepen.
En scheelt dat in kwaliteit heel veel (merkbaar voor een beginner)? Want als studentje zwem ik niet bepaald in geld en leek de Richwood tot nu toe de best optie voor de leukste prijs...

Ik kan niet wachten tot ik even naar wat winkels kan! Ik heb het nu jammer genoeg even erg druk met werk en tentamens, en dan heb ik ook nog eens een broertje met een onregelmatig rooster dat heel graag mee wil :) .

En @ bert k; ik heb vrienden genoeg, maar die weten allen nog minder van gitaren af dan ik (zo weinig ja). En bedankt voor de tip over de Correct.

Anyway, bedankt voor de reacties en blijf vooral posten!

:speed:

Wizz
21 maart 2006, 20:50
met verkopers babbelen is niet slim, die willen alleen maar geld vangen.

Wie is hier nou "niet slim" ?

:soul: Wizz

Scali
21 maart 2006, 21:05
London City hoor ik ook inderdaad superveel goeds over, is ook nog stiekem een optie alhoewel ik toch erg graag een LP'tje zou hebben.

London City heeft ook wel modellen die sterk op een PRS lijken: http://www.jic.nl/Gitaren_LC_H3_AMBST.htm
Heeft ook wel wat weg van een LP qua looks en sound.


Hoe zit dat nu precies met Epiphone? Dat is toch een dochter van Gibson, zoiets als Squier is van Fender? Of heb ik dat verkeerd begrepen.

Ja, maar eigenlijk zegt dat natuurlijk niks, behalve dan dat er geen problemen zij qua rechten, dus dat ze alles 100% kunnen namaken.
De fabrieken van Epiphone staan niet eens in hetzelfde land als die van Gibson, net als bij Squier en Fender. Dus wat dat betreft heeft Epiphone er net zoveel mee te maken als een London City of een Richwood.


En scheelt dat in kwaliteit heel veel (merkbaar voor een beginner)? Want als studentje zwem ik niet bepaald in geld en leek de Richwood tot nu toe de best optie voor de leukste prijs...

Niet echt. Epiphone maakt best goede gitaren, maar dat doet Richwood ook.
Het verschil zit hem er waarschijnlijk in dat Richwood nog goedkoper hout gebruikt, en misschien ook goedkopere elektronica (hoewel ik die uit m'n Epiphone ook niet bepaald denderend vond).
De klank zal dus iets verschillen van een echte Gibson Les Paul, meer dan bij een Epiphone. Maar dat wil niet zeggen dat de gitaar niet goed klinkt, of dat ie niet lekker speelt.

Volgens mij kun je rustig een Richwood nemen. Ik zou dan wel aanraden om hem bij een echte gitaarwinkel af te laten stellen. Dan ben je een paar tientjes kwijt, maar dan speelt de gitaar meteen lekker.
Door de tijd kun je dan de elektronica vervangen door echt kwaliteitsspul, zodat je gitaargeluid wat strakker gaat klinken, en wat meer het Les Paul-karakter krijgt (of juist niet, ligt eraan waar je heen wilt).
En dan heb je waarschijnlijk een prima gitaartje voor weinig.

lepaul
21 maart 2006, 21:54
Dank je Scali, je reactie klaart een aantal dingen op en ik heb er een hoop aan. :)

:speed:

frekie
22 maart 2006, 16:48
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/RWLP.htm

150 euri inclusief 2 nieuwe GFS Crunchy PAFs :)

P.S. Epi komt nu ook uit China, de gossip wil dat de importeur de helft moet terugsturen ivm mankementen. OK bij RW hangen die B-gitaartjes gewoon in de winkel, oppassen dus.

bert k
22 maart 2006, 17:46
Epi komt uit Korea, China, en Tjechie, zo gaan de geruchten! Dus ff uizoeken wat je vastpakt; Tjechies schijnt niet beroerd te zijn.

Gear
22 maart 2006, 17:48
Leuk die 150 euri voor jou gitaar frekie, maar zelfs met de originele pu's kan ik behoorlijk uit de voeten met mijn re-125, na een setje nieuwe snaren en een uitgebreide afstelbeurt speelt dat ding nu zo verrekte lekker dat ik hem vaker pak dan de bedoeling was in eerste instantie. Dus topicstarter, zoveel hoef je niet te verbouwen aan die richwood lp, het is wel verstandig om iemand mee te nemen die enigszinds een idee heeft over hoe een gitaar in elkaar steekt want er zit inderdaad wel verschil tussen de exemplaren....

Wizz
22 maart 2006, 22:09
Epi komt uit Korea, China, en Tjechie, zo gaan de geruchten! Tjechies schijnt niet beroerd te zijn.

Tjechies zou ik bijna "Gibsons met kut-elementen" durven noemen, vergelijkbaar met de echte oude Hägströms en Ibanezzen. Maar vind er maar eens één... :confused:
De meesten zijn Chinees, de Koreanen zijn al een stuk beter, en als je een Koreaan met een serienummer dat begint met een "S" vindt (hoogst waarschijnlijk alleen nog tweedehands, of de winkel moet hem al héél veel jaartjes hebben zoals soms nog een "lefthanded") ben je een bofkont : Elementjes d'r uit , Di Marzio erin, voila ! :rockon:

:hippie: Wizz

Scali
22 maart 2006, 22:18
en als je een Koreaan met een serienummer dat begint met een "S" vindt (hoogst waarschijnlijk alleen nog tweedehands, of de winkel moet hem al héél veel jaartjes hebben zoals soms nog een "lefthanded") ben je een bofkont

Yup, dan heb je er eentje uit de Samick-fabriek, zoals ik.
Samick maakt zelf trouwens ook Les Paul-achtige modellen. Ze lijken niet 100%, maar als ze dezelfde kwaliteit hebben als de Epi's van destijds, dan zijn het zeker aanraders: http://www.samickguitar.com/electricportal_avion.html

drap
22 maart 2006, 22:23
Hoe duur is zo'n Samick les paul achtige gitaar ongeveer? Ik zag namelijk ook een linkshandige. Ik vind ze persoonlijk wel mooi qua vorm

Scali
22 maart 2006, 22:42
Ik zie er hier twee staan: http://www.speelonk.nl/N_grp_18_1_11-1.html

Verschilt dus nogal... de een 179e, de ander 389e.
Ik denk dat die van 389e de meeste kans maakt om kwalitatief in de buurt te komen van de Epis van destijds (die kostten toen rond de 900-1000 gulden). 179e is wel errug goedkoop, zou een stunt zijn als ze voor dat geld een wereldgitaar konden maken (exclusief elektronica dan).

Wizz
22 maart 2006, 22:43
Een huidige Samick is alweer een heel ander verhaal hoor. Ik heb het over in opdracht èn onder toezicht van Gibson zelf door Samick gebouwde gitaren uit de jaren tachtig, begin negentig, minstens tien jaar oud dus.

Wizz

Scali
22 maart 2006, 22:45
Ja, ik heb er eentje uit 1995, en die heeft zelfs iets wat voor een long tenon door zou kunnen gaan. De tenon komt iig halverwege het halselement uit, waar ie bij een moderne Gibson alleen onder de toets zelf zit.

bat
22 maart 2006, 22:48
Een huidige Samick is alweer een heel ander verhaal hoor. Ik heb het over in opdracht èn onder toezicht van Gibson zelf door Samick gebouwde gitaren uit de jaren tachtig, begin negentig, minstens tien jaar oud dus.

Wizz
Misschien weet jij dat: volgens mij is er een serie Epiphone LP's geweest die een kop hadden die bijna hetzelfde als van een Gibson was, dus niet met die lelijke langwerpige gevallen van tegenwoordig. Klopt dat of is mijn herinnering gekleurd?

Wizz
22 maart 2006, 22:48
Ja, ik heb er eentje uit 1995, en die heeft zelfs iets wat voor een long tenon door zou kunnen gaan. De tenon komt iig halverwege het halselement uit, waar ie bij een moderne Gibson alleen onder de toets zelf zit.

Ik zei het al, dan ben je dus een bofkont !
Wat is het, een Custom ?

Wizz

Scali
22 maart 2006, 22:52
De mijne is een Standard Plus, als ik het goed heb. Honeyburst met tijgerstreep.
Foto (http://scali.eu.org/~bohemiq/Marshall/6101.jpg)

Ik heb er dus een Gibson 490R en 498T in gezet. Binnenkort laten refretten, en dan moet ie helemaal toppie zijn :)

bat
22 maart 2006, 22:54
niet gedroomd dus:

http://www.ishibashi.co.jp/soundmedia/1f/lpstdhb.jpg

Hadden ze nooit mee moeten stoppen.

Wizz
22 maart 2006, 22:54
Misschien weet jij dat: volgens mij is er een serie Epiphone LP's geweest die een kop hadden die bijna hetzelfde als van een Gibson was, dus niet met die lelijke langwerpige gevallen van tegenwoordig. Klopt dat of is mijn herinnering gekleurd?

Bij Epi's Les Pauls was het kopje altijd wat ronder dan bij Gibsons, maar bijvoorbeeld de Tsjech heeft inderdaad een wat grotere kop, iets mooier volgens mij... De Samick kop was dan juist weer vrij smal, maar verder een van de betere...

Wizz

Wizz
22 maart 2006, 22:58
niet gedroomd dus:

http://www.ishibashi.co.jp/soundmedia/1f/lpstdhb.jpg

Hadden ze nooit mee moeten stoppen.

Een Tsjech !

Wizz

bat
22 maart 2006, 23:02
Een Tsjech !

Wizz
Ik kom ze vooral tegen op Japanse sites. Ze worden dus nog steeds gemaakt.

Moeten ze gewoon weer op alle Epi's doen.

pietros
22 maart 2006, 23:34
hier (http://www.gibson.jp/epiphone/products/list.php?brand=003&category_l=001&category_s=043&name=japan) bijvoorbeeld.

en hier (http://www.ishibashi.co.jp/webshop/guitar/epiphone/japanlimited-index.htm)

bat
22 maart 2006, 23:45
Damn, zo'n 650 euro voor een wel mooi uitziende Epi.

Borisbecker
22 maart 2006, 23:55
Hey weet iemand hoe je aan zo'n epiphone kan komen vind namelijk alleen die kop van die "normale" epiphones zo lelijk maar deze zijn weer mooi

COrrectie:GVD zie er net 1 op ebay en dan heb ik een maandje geleden een ibanez RG gekocht.ARGHHHHHHH