PDA

View Full Version : [n00b]: Stemmen E-snaar



Qwerios
1 november 2002, 09:22
Hallo mensen,

Nou mede dankzij jullie forum heb ik eindelijk een gitaar gekocht (Motion JB07C, Western Steel-string). Jullie hebben een leuk forum hier en ik hoop hier net zoveel te leren als thuis op de bank met de gitaar. Ik heb deze week dus voor het eerst een gitaar in mijn handen gehad, dus wees voorzichtig met me aub....

Maar dan nu mijn probleempje. Ik heb een stem apparaat gekocht bij de gitaar en die werkt heel simpel. Daarmee is het me gelukt om zelf voor het eerst mijn gitaar te stemmen. Alleen de dikke E-snaar wil niet helemaal lukken. Om de een of andere manier blijft de klank een beetje zweven. En als ik de snaar dan goed denk te hebben en ik sla de G aan (3e fret) dan klinkt ie toch niet helemaal lekker.

Kan iemand me wat tips geven over wat ik misschien fout doe?

DOLBY
1 november 2002, 10:59
hoe bedoel je 'niet lekker'. Is dat ten opzichte van de g-snaar?
Als één toon niet lekker klinkt lijkt het mij dat dat niet aan het stemmen ligt. Alleen als ie ten opzichte van andere snaren niet lekker (vals) klinkt (in een akkoord) dan is het een stemprobleem.
Niet lekker klinken van één enkele toon is een gitaarprobleem.

Qwerios
1 november 2002, 11:45
Als het inderdaad een gitaar probleem is, hoe zou ik dat dan op kunnen lossen?

De klank jankt een beetje of misschien is zweven een beter woord. Ik kan na veel voorzichtig stel werk de E zelf wel redelijk goed krijgen (op de meter en het gehoor), maar zo gauw als ik dan mijn vinger op een fret zet en de snaar speel dan jankt die toon weer. Ook de meter vind het dan niet goed meer.

Het stellen van de E zelf gaat ook een stuk lastiger dan de rest. De meter gaat alle kanten op tijdens de toon. Misschien stel ik wel gewoon niet goed?

moretel
1 november 2002, 13:43
Probeer het stemmen eens op de volgende manier.
Stem m.b.v. een stemvork (aantikken en op de klankkast plaatsen) de a snaar.
Nu ga je de rest van de snaren afstemmen op de A snaar.
Als je in een goed boek kijkt dan staan daar de methodes wel voor in.
De beste methode vind ik die van flageoletten.

Verschillende accoorden b.v. D en Am klinken dan niet perfect. Als het Am accoord goed klinkt is D weer niet zuiver en andersom. Dat heeft te maken met de constructie van de gitaar in het algemeen, zelfs de duurste exemplaren hebben dat probleem.

Het stemmen op gehoor is een goede oefening, als je dat elke keer doet voor het spelen dan taal je op een moment niet meer naar het stemapparaat.
Gebruik het stemapparaat alleen als je er niet uitkomt op de andere manier, je hoeft nu ook weer niet een kwartier te stemmen op gehoor. Verder is zo’n apparaatje handig met wat rumour om je heen.

Wat de esnaar betreft zou je eens kunnen kijken of het mechaniekje goed draait, vaak is bij wat goedkopere gitaren het stemmechaniek een sluitpost en kwalitatief wat minder.

Maar vergeet niet dat het stemmen voor menig gitarist in het begin erg lastig was.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2002-11-01 13:44 ]</font>

Qwerios
1 november 2002, 14:13
Bedankt voor de tips moretel. Ik heb al het boek "De gitaar" in bestelling staan (ook weer dankzij dit forum) en ik kan van de week een boek van een vriend van me even lenen.

Tot die tijd blijf ik het op gehoor en met het apparaat doen.


Ik ben blij dat er zo vriendelijk gereageerd wordt op beginners op dit forum. Merci!

Ic3gl0vE
1 november 2002, 15:52
krijg je een soort 'ratel' door je geluid? want dan kan het gewoon zijn dat je je vinger niet helemaal goed neer zet

ook raad ik je aan om even naar http://www.cyberfret.com te gaan en te zoeken naar 'harmonics'
als je dan weet wat een harmonic op de 12e fret is kan je luisteren of je gitaar wel octaafzuiver is. eerst de harmonic aanslaan en dan gewoon de 12e fret (duidelijke uitleg over harmonics incl. filmpje staat op die site die ik net noemde)
Als je gitaar niet octaafzuiver is zou ik hem (of haar :smile:) even terugbrengen naar de winkel
veel plezier met spelen!

Qwerios
1 november 2002, 17:19
Dat ratelgeluid ken ik idd. Daar was ik al een paar keer ingetrapt. Als je dan je vinger gewoon beter neer zet ben je d'r vanaf. Volgens mij trilt de snaar dan gewoon omdat je niet hard genoeg duwt.

En zo leer je elke dag weer wat....

Als ik vanavond thuis ben zal ik nog een poging ondernemen de e-snaar te temmen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Qwerios op 2002-11-01 23:34 ]</font>

Leen Kap
1 november 2002, 22:45
Ik denk dat het inderdaad in de constructie van de gitaar zit. Het is een goedkoop exemplaar en dan kun je dergelijke constructiefouten tegenkomen.
Als je als beginner al hoort dat akkoorden niet kloppen dan ga ik er van uit dat er heel wat mis is met dit instrument. Ik zou er mee terug gaan. Tenzij je met een zg. absoluut gehoor bent gezegend. Dan kun je het instrument gezien de lage prijs de schuld niet geven van bepaalde onzuiverheden.

Qwerios
1 november 2002, 23:32
Ik heb nogmaals geprobeerd de gitaar te stemmen en nu heb ik ook de snaren onderling beter gestemd. Dus door steeds de 5e fret in te drukken en tegelijkertijd een snaar lager aan te tikken. Dat ging al iets beter.

Ik kan echt niet goed beoordelen of het een constructie fout in de gitaar is. Te vaak klinken de snaren niet goed simpelweg omdat mijn vingers niet goed heb staan of omdat ik een andere snaar per ongeluk demp.

De reden waarom ik een goedkopere gitaar heb gekocht is omdat ik echt voor het eerst een gitaar ter hand neem en ik dan niet gelijk voor E350,= aan materiaal wil kopen. Dat doe ik wel zo snel als ik die worstenvingers van mij in het gareel krijg. Ik vind het in ieder geval nog steeds leuk na een week elke avond proberen, dus dat is een goed teken....

Ik neem aan dat het per ongeluk dempen van andere snaren op je fretboard wel minder wordt als je meer oefent en je de houding van je rechterhand verbeterd. Ik probeer overigens zoveel mogelijk echt de toppen van mijn vingers te gebruiken (ondanks dat de stalen snaren ondertussen uit te teken zijn op mijn vingers).

edit: Ik heb ook wat akkoorden gespeeld (A,C,D majeur en zo) en die klonken op zich wel goed.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Qwerios op 2002-11-01 23:34 ]</font>

AMS_yeah
5 november 2002, 21:25
Het kan ook zijn dat je snaren niet dik genoeg zijn, als je dan de E-snaar op de 3e fret pakt, buig je de snaar al zodanig dat de spanning hoger wordt. Dit kan je verhelpen door gewoon een dikkere set snaren erop te zetten. Weet je niet hoe dat moet? dan vraag je het gewoon aan het winkelpersoneel, als het niet te druk is willen ze je daar vast mee helpen.
veel plezier en succes ermee!

Qwerios
5 november 2002, 22:32
Dat is ook een goede tip, bedankt.

Ondertussen begint het allemaal wat beter te klinken doordat ik een beetje door begin te krijgen hoe ik mijn vingers moet plaatsen.

Practice makes perfect.

Marijn
9 november 2002, 18:07
Ten eerste hele goede keuze om het boek de gitaar te kopen.Ik heb hem zelf ook.
Over het probleem het kan zijn dat de snaar zo vals staat omdat je hem nog maar net hebt dat het stem aparaat de toon niet kan vinden omdat de toon buiten het gehoor van je stem aparaat ligt.