PDA

View Full Version : floyd of niet?



Rude Perception
18 maart 2006, 20:37
ik vraag even om jullie mening. Ik wil een tweede gitaar erbij kopen. Heb het geld nog niet, maar zit wel alvast rond te kijken (doe ik eigenlijk sowieso al, maar het wordt steeds meer met als doel een gitaartje te vinden dat bij mij past). Ik heb nu een squier strat uit '83. Ik ben er helemaal gek van, maar ik wil ook nog een gitaartje met 2 humbuckers voor het hardere werk. Nu heb ik een vraagje, misschien komt het over als een beginnersvraag, maar ik wil toch wat ervaringen en meningen horen.
Het gaat om het volgende:
Is het verstandig/nuttig om een gitaar met floyd rose te nemen?

Het lijkt mij wel een leuk speeltje, maar hoe groot zijn de nadelen? Het gaat hier niet om een dure gitaar, want dan zou ik wel een floyd willen, maar om een gitaartje tot ongeveer 450-500 euro. Ik heb gehoord van ontstemmingen en verslijten van de tremolo. Hoe erg is dit? En is dit echt zo erg dat ik dit serieus mee moet nemen in mijn overwegingen?
Ik vraag hier niet om advies, maar om jullie ervaringen en meningen.

Aron Maiden
18 maart 2006, 21:53
het leek mij 2 jaar geleden ook erg vet en kocht toen maar een jackson ss fusion pro, lekkere gitaar, heb em nog steeds maar die floyd... nooit aan gezeten, Speel zoeizo nooit geen metal meer, dat is al lang afgelopen, ik doe em niet weg, goedkoop ding, en toch een soort emotionele waarde gehecht,

Voordelen:
- met een floyd ontstemt je gitaar eigelijk (bijna) nooit... Dat is een zeer groot voordeel, (i fuckin hate tuning)!!;)
- erg handig voor duikvlugten en het stevige hardrock werk, zoals je ook ziet bij de meeste hardrock gitaristen, merken als Jackson enz met floyd

nadelen:

- Als je het niet gebruikt heb je erg weinig aan
- Lastig voor andere stemmingen, Dan gaan je snaren aan lopen enz..
- Afstellen, niet echt een nadeel, dit hebben alle gitaren,

Ik hoop je een beetje geholpen te helpen!

Orpheo
18 maart 2006, 22:18
imo het grootste nadeel is, als je een snaar breekt, hoppa. alles ontstemt.

wat ook rot is:

als je flinkt 'knijpt' raakt t ook ontstemt. als je wil dtunen, ontstemt t ook.

en het stemmen zelf is ook een crime.

kortom: ga voor een les paul :D ben je van al t gezeik af haha

Ritch
18 maart 2006, 22:31
Well, voor een gitaar binnen het budget wat jij noemt is een goede floyd (met goed metaal etc.) lastig te vinden. De enige die dan nog goed zijn, zijn de Ibanez S met hun ZR tremolo. (zie voor specs www.ibanez.com (http://www.ibanez.com/) ;) )

hooo, spelfouten even weg.

Outrage
19 maart 2006, 00:02
wat de ZR tremolo's betreft, blijkt wat stevelukather zegt waar te zijn.

Ik zie die floyd als wat meer dan een leuk speeltje, mits controle en oefening kan het een aardig deel van je gitaarspel voeden.

Vaak hoor je dat je minder sustain hebt bij een floyd, en dat helemaal tegenspreken ga ik niet doen, maar sustain zit ook in je vingers en hangt daarnaast ook af van de bouw van je gitaar.

Rude Perception
19 maart 2006, 01:29
dit zijn de reacties die ik had gehoopt!
Bedankt! Jullie komen met gitaren waar ik ook al aan heb gedacht (les paul, ibanez S). Is het niet zo dat goedkope floyds na een flinke duikvlucht ontstemmen?

wanna1
19 maart 2006, 01:57
Voor de slijterij hoef je het niet te laten staan.

Voor 400 a 500 is wel een leuke japanse strat met Floyd Rose te vinden en een humbucker.

Bij Floyd rose moet je rekening houden met een zwevende of een rustende brug.

Neem je een zwevende, dan ben je de klos als je een snaar breekt, en ook met palm muting is dat veraderlijk.

Neem je een rustende, dan kun je rustig een snaar breken en doorspelen.
besluit je het een tijdje niet te gebruiken dan schroef je gewoon de tremolo los.

De japanners hebben een rustende tremolo.

Persoonlijk heb ik nooit het nut gezien van een zwevende tremolo, en ik ken ook geen gitaristen die het gebruiken (maar die zullen er wel zijn)

Kaïn
19 maart 2006, 11:00
Hoe bedoel je kennen? In je sociale omgeving bedoel je? Omdat er zat bekende gitaristen zijn die met een zwevende tremelo spelen.

RedBuell
19 maart 2006, 11:13
Snaartje breken, nieuw exemplaar plaatsen en dan stemmen. Ben je wel ff zoet mee. Vooral een nieuw setje snaren plaatsen en stemmen is best ff werk.

wanna1
19 maart 2006, 11:52
Hoe bedoel je kennen? In je sociale omgeving bedoel je? Omdat er zat bekende gitaristen zijn die met een zwevende tremelo spelen.

Ik ken ook geen "bekenden" die het hebben en gebruiken, misschien Vai?
Help me eens.

vester86
19 maart 2006, 12:30
vai, petrucci, satriani, toch niet de minste lijkt me ;-)

ik heb zelf een RG met floyd, gebruik um nooit voor duikvluchten, maar voor het op stemming blijven issie IDEAAL! hoef eigenlijk nooit écht bij te stemmen, t gaat altijd om hele kleine beetjes,vind dat heerlijk ervan.
warme oefenruimte, koude buitenlucht, weer warme slaapkamer, dat ding wil gewoon niet ontstemmen! probeer dat maar es bij een les paul ;-)

Rude Perception
19 maart 2006, 12:47
Well, voor een gitaar binnen het budget wat jij noemt is een goede floyd (met goed metaal etc.) lastig te vinden. De enige die dan nog goed zijn, zijn de Ibanez S met hun ZR tremolo. (zie voor specs www.ibanez.com (http://www.ibanez.com/) ;) )

hooo, spelfouten even weg.

Wat is er zo bijzonder aan die ZR? ik lees er op de site wel iets over, maar ik wordt er niet echt veel wijzer van.
Omdat ik nu merk dat de verschillen dus en floyds groot zijn, kunnen jullie me iets meer uitleggen over de verschillen tussen bijv. de floyd van een rg/sa/s, dat waren toch wel de gitaren met floyd waar ik vooral naar keek namelijk.

wanna1
19 maart 2006, 13:06
vai, petrucci, satriani, toch niet de minste lijkt me ;-)

ik heb zelf een RG met floyd, gebruik um nooit voor duikvluchten, maar voor het op stemming blijven issie IDEAAL! hoef eigenlijk nooit écht bij te stemmen, t gaat altijd om hele kleine beetjes,vind dat heerlijk ervan.
warme oefenruimte, koude buitenlucht, weer warme slaapkamer, dat ding wil gewoon niet ontstemmen! probeer dat maar es bij een les paul ;-)

Heeft Satriani ook zwevend?

Op de dvd kan ik niet zien of ie er ook gebruik van maakt (wel naar beneden, maar ook omhoog?)

Zijn nieuwe CD is Super.

Rude Perception
19 maart 2006, 13:41
Heeft Satriani ook zwevend?

Op de dvd kan ik niet zien of ie er ook gebruik van maakt (wel naar beneden, maar ook omhoog?)

Zijn nieuwe CD is Super.

hieruit maak ik op dat een zevende omhoog kan en een nietzwevende alleen naar beneden? Kan een niet zevende dan ook de hele diepe duikvluchten maken, of niet?

pol
19 maart 2006, 13:56
ik ben geen voorstander van floyds op goedkope gitaren, vroeg of laat krijg je der toch wel problemen mee, maar dan kun de je de floyd nog altijd blokken en blijf je wel het voordeel behouden dat de gitaar nauwelijks onstemd.

Qua sustain valt het nog best mee, mijn Jackson Soloist heeft er toch helemaal geen gebrek aan.
En snaren vervangen + tremolo afstellen zodat die horizontaal blijft staan duurt bij mij +- een halfuurtje als ik van snaardikte en stemming verander.

Je word hier wel handig na verloop van tijd.

voor tips hoe je een floyd afsteld : www.projectguitar.com en www.jemsite.com

wanna1
19 maart 2006, 13:57
hieruit maak ik op dat een zevende omhoog kan en een nietzwevende alleen naar beneden? Kan een niet zevende dan ook de hele diepe duikvluchten maken, of niet?

Een niet zwevende kan evendiepe duikers maken, en heeft daarbij vele voordelen m.b.t. het stemmen en het breken van een snaar.

En de onhoogfunctie zie ik weinigen gebruiken.

Bij de niet zwevende maakt hij meer contact met het hout en krijg je meer klankkleur (voor puristen)

vasnd
19 maart 2006, 13:57
zwevend kan omhoog en omlaag ( daarom zwevend )

bij sommige gitaren ligt de tremelo tegen de body aan, hierdoor kan je niet meer omhoog ermee ( omhoog kwa stemming dan) bijvoorbeeld een peavey EVH wolfgang ofzo, het voordeel daarvan is dat je bijvoorbeeld een d-tuna erop kan zetten, en je kan ook alle snaren eraf halen zonder dat je echt problemen krijgt

Trocar
19 maart 2006, 13:58
Heeft Satriani ook zwevend?

Op de dvd kan ik niet zien of ie er ook gebruik van maakt (wel naar beneden, maar ook omhoog?)

Zijn nieuwe CD is Super.

Jep. Zijn karakteristieke *pieieieieewieieie* waarbij hij met zijn linkerhand de trem-pook grijpt gaat echt heel erg omhoog. ;)
De nieuwe cd ga ik even bestellen nu.

Ohja, puur persoonlijk:
mijn gitaren moeten een floyd hebben. Ik gebruik dat ding veel, je kunt er meer (subtielere) dingen mee doen dan een grote duikvlucht.
Wat óók wil zeggen dat je wel iets moet willen gaan doen met de floyd als je een gitaar ermee koopt, vind ik. Als je er toch niets mee gaat doen zit hij in de weg, lijkt me. Stemmen en snaren vervangen heb ik nooit lastig gevonden, duurt bij mij ook echt niet lang.

Ritch
19 maart 2006, 19:37
Wat is er zo bijzonder aan die ZR? ik lees er op de site wel iets over, maar ik wordt er niet echt veel wijzer van.
Omdat ik nu merk dat de verschillen dus en floyds groot zijn, kunnen jullie me iets meer uitleggen over de verschillen tussen bijv. de floyd van een rg/sa/s, dat waren toch wel de gitaren met floyd waar ik vooral naar keek namelijk.

Slijtage is vrijwel weg, omdat de trem met een met 'roller'systeem werkt en niet meer met een 'scharnier'systeem (zo noem ik het maar)

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.jemsite.com/news/edge2003/ib400000.gif&imgrefurl=http://www.jemsite.com/news/edge2003/&h=228&w=362&sz=32&tbnid=FQ49rnlNIZtzdM:&tbnh=73&tbnw=117&hl=nl&start=4&prev=/images%3Fq%3Dzr%2Btrem%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26lr %3D

Zie hier voor info. (ZR staat voor Zero Resistance)

Plaatje onder: de kleinste pijl geeft aan dat ie in een lager ronddraait.

http://www.jemsite.com/news/edge2003/ib400000.gif

Malochia
19 maart 2006, 21:15
Tja, misschien een leuk speeltje, maar geeft wel behoorlijk veel last met stemmen. Normaal stemmen kan erg veel tijd kosten, als je effe een snaar omlaag wil stemmen ben je ook een tijdje bezig, en als je een snaar breekt zijn meteen alle snaren ontstemt, ben je ook weer een tijdje bezig.

Of ie nou meer of minder ontstemt laat ik over aan degenen die er meer ervaring mee hebben.

Je moet je gaan afvragen of je 'm wel wil gebruiken. Zo nee, neem alsjeblieft geen floyd, zo ja, natuurlijk wel doen. Zo een beetje, wordt het een afweging tussen (tijdrovende en vervelende) stemmingsproblemen hebben, of af en toe een trucje ermee kunnen doen.

Eko
19 maart 2006, 21:22
Tegen mensen die beginnen zeg ik altijd..blijf er vanaf. Als je zelf niet kunt stemmen en intoneren....niet doen.
Mocht je dat allemaal wel kunnen... gewoon doen als je stijl er om vraagt , of als je het echt gebruikt.

Ritch
19 maart 2006, 21:29
Tegen mensen die beginnen zeg ik altijd..blijf er vanaf. Als je zelf niet kunt stemmen en intoneren....niet doen.
Mocht je dat allemaal wel kunnen... gewoon doen als je stijl er om vraagt , of als je het echt gebruikt.

Je moet toch ergens beginnen? Beetje scheve beredenering.

Cris
19 maart 2006, 21:34
Als je een Floyd op je axe wilt dan moet je wel een echte kopen en niet een gitaar met zo'n crappy licensed erop.

iwamoto
19 maart 2006, 21:48
Snaartje breken, nieuw exemplaar plaatsen en dan stemmen. Ben je wel ff zoet mee. Vooral een nieuw setje snaren plaatsen en stemmen is best ff werk.
nou, ik wil niet opscheppen, maar met 1 nieuwe plaatsen, nou, geef me 3 minuten, ik vind het echt makkelijk, maar een nieuw setje moet je gewoon 1 voor 1 doen, dan ist easy as pie

Thom TK
19 maart 2006, 22:34
Slijtage is vrijwel weg, omdat de trem met een met 'roller'systeem werkt en niet meer met een 'scharnier'systeem (zo noem ik het maar)

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.jemsite.com/news/edge2003/ib400000.gif&imgrefurl=http://www.jemsite.com/news/edge2003/&h=228&w=362&sz=32&tbnid=FQ49rnlNIZtzdM:&tbnh=73&tbnw=117&hl=nl&start=4&prev=/images%3Fq%3Dzr%2Btrem%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26lr %3D

Zie hier voor info. (ZR staat voor Zero Resistance)

Plaatje onder: de kleinste pijl geeft aan dat ie in een lager ronddraait.

http://www.jemsite.com/news/edge2003/ib400000.gif

Maar een ZR trem heeft toch ook als eigenschap dat als er een snaar breekt, dat hij dan gewoon recht blijft?
Het zogenoemde Zer Point system als ik het niet verkeerd heb (die naam staat me bij, of dat een juiste is weet ik niet)...
Dus hij ontstemt niet na een snaarbreuk...toch?

vester86
19 maart 2006, 23:24
zero point, dat is een systeem wat je ook kunt kopen voor gewone floyds, het heten tremsetters :)

ik vind het jammer dat er zo negatief gedaan word over die floyds, als je begint met gitaarspelen is het idd een hel denk ik, maar als je eenmaal een paar jaartjes speelt is het echt fijn. kan ook zijn omdat ik bijna nooit snaren breek, en dus daar nooit gekloot mee heb. hoef vrijwel nooit te stemmen, en als je eenmaal een beetje door hebt hoe het werkt dan gaat afstellen en intoneren ook erg snel

RedBuell
19 maart 2006, 23:29
nou, ik wil niet opscheppen, maar met 1 nieuwe plaatsen, nou, geef me 3 minuten, ik vind het echt makkelijk, maar een nieuw setje moet je gewoon 1 voor 1 doen, dan ist easy as pie


Snaar zit er ook binnen no time op, alleen het stemmen is een rot klus.

Rude Perception
20 maart 2006, 19:37
dat probleem met snaren verwisselen (en het stemmen dan), heb je dat ook bij een niet-zwevende brug (maar dus wel me floyd)?

vasnd
20 maart 2006, 21:49
nee dan niet, je moet alleen wel de snaren nog afknippen maar dat is niet meer werk

wanna1
21 maart 2006, 00:15
nee dan niet, je moet alleen wel de snaren nog afknippen maar dat is niet meer werk

Hoezo afknippen?

Ik doe ze er altijd omgekeerd in.

vasnd
21 maart 2006, 07:47
jah maar dat ziet er stom uit, die bolletjes zijn niet mooi als je ze aan je stemmechanieken hebt zitte