PDA

View Full Version : Twin Reverb versies, Blond?



BVD
18 maart 2006, 15:58
Hallo, ik botste op dit Twin Reverb model: http://www.ampwares.com/ffg/twin_blonde.html
Weet iemand hier wat meer over?
Vooral qua sound, hoe verhoudt hij zich tot een BF Twin Reverb?
Ik zie ook dat er een blonde Bandmaster en Bassman zijn, waarvan de Bassman bekend (alvast voor mij toch) is van Brian Setzer.
Kan deze Twin ook een potje rocken als je hem wat op zijn donder geeft met een goeie booster ofzo?
Kheb nog een oude Bassman liggen waar ik niet echt tevreden mee ben, 100Watter, en er is mij verteld dat hij (quasi) dezelfde PT van de Twin Reverb had, en de OT zelfs zwaarder was, misschien valt die om te bouwen tot Twin?
Alvast bedankt

BVD
18 maart 2006, 16:05
Excuses, het gaat over de Twin Amp, is nog geen Twin Reverb.
Logisch ook, er zit geeneens reverb op het bakkie.
Was fout met dat rijtje op de fender field guide waar hij voor de Twin Reverb staat maar in het rijtje Twin.

Mr.Jay
18 maart 2006, 17:07
Hallo, ik botste op dit Twin Reverb model: http://www.ampwares.com/ffg/twin_blonde.html
Weet iemand hier wat meer over?
Vooral qua sound, hoe verhoudt hij zich tot een BF Twin Reverb?
Ik zie ook dat er een blonde Bandmaster en Bassman zijn, waarvan de Bassman bekend (alvast voor mij toch) is van Brian Setzer.
Kan deze Twin ook een potje rocken als je hem wat op zijn donder geeft met een goeie booster ofzo?
Kheb nog een oude Bassman liggen waar ik niet echt tevreden mee ben, 100Watter, en er is mij verteld dat hij (quasi) dezelfde PT van de Twin Reverb had, en de OT zelfs zwaarder was, misschien valt die om te bouwen tot Twin?
Alvast bedankt

Die Twin zul je niet of zeer zelden tegenkomen. De Piggybacks uit die serie zie je vaker. Rocken zal ie best kunnen met een pedaaltje. Ik heb al vaker zo;n blonde Bassman gehad, en die heeft wel een rocky, ruig karakter. Als je een Bassman100 wil ombouwen, wat wel kan natuurlijk, zal het er aan liggen welke speakers/box je gaat gebruiken. Die blonde Twin had behoorlijk krappe speakers, ik denk dat ze dat ook nooit overleefd hebben. Hou er rekening mee dat die amp behoorlijk hard gaat, dus best lang clean zal blijven. Verschil met een blackface Twin is dat die laatste verfijnder klinkt, wat brillianter met middendip.
P.S.: je hebt PM

JaY

PeeVee
19 maart 2006, 12:28
Hallo, ik botste op dit Twin Reverb model: http://www.ampwares.com/ffg/twin_blonde.html
Weet iemand hier wat meer over?

Het is geen Twin Reverb maar een reverbloze "Twin - Amp". Is zelfde circuit als (Dual) Showman uit die tijd met 4 eindbuizen en 2 x 12" speakers. De brownface circuits zitten beetje tussen tweed en blackface in maar op een wat aparte manier; klinken letterlijk bruin en op hoog volume erg brutaal / schreeuwerig, prikt wel goed overal doorheen. Brownfaces zijn ook maar zeer kort gemaakt (for obvious reasons?). Mooi ding om te zien, klinkt ongetwijfeld ook "apart" maar denk niet fantastisch klinkt. Ik heb overigens nooit gespeeld op zo'n brownie Twin maar wel op andere brownfaces met soortgelijk circuit.

Om te "rocken" zal ie het best goed doen, maar denk dat het 80W vrij brutale Watten zijn, toch beter uitkijken naar een Bassman of Bandmaster uit die tijd.

SteavisSmokin
19 maart 2006, 12:58
Brownfaces zijn ook maar zeer kort gemaakt (for obvious reasons?).

Niet helemaal mee eens (met het 'for obvious reasons'). Mijn brownface vibroluxje klinkt erg lekker en is mijn no.1 amp tegenwoordig.

PeeVee
19 maart 2006, 19:41
Hoi Steven,

Kan best hoor, da's dan de uitzondering op de regel wellicht? Mijn brownie Deluxe klinkt ook niet verkeerd maar de rest van de brownfaces die ik gehoord heb hadden allemaal iets naars schreeuwerigs. Als je dat soundje zoekt (rockt er wel lekker doorheen) dan is het prima. Ted Nugent speelde ooit met (slechts) ZES Super Twins (jawel, die van 180W per stuk)... Vind zijn plaatjes Wang Dang Sweet Poon Tang ;-)

Is jouw Vibroluuksie verder origineel qua trafo's, pots en koppelcaps?

Negative K3 fan
19 maart 2006, 19:43
tegenwoordig speelt die ted nugent toch op 5150s of haal ik nu mensen door elkaar?

PeeVee
19 maart 2006, 21:41
Leeft die baardaap nog dan? Heeft meer guns dan gitaren (en daar heeft ie er een boel van!) hehe

Jeanken
20 maart 2006, 09:05
Ik heb een Blonde Bassman en die is verre van verkeerd toch, is wel wat aan veranderd maar basis blijft de blonde, en als het is om te verbouwen ben je sowieso al bezig dus kan je ook maar wat modden.
80Watt van die Twin is niet niks om open te gooien, en niet elke 80Watt klinkt even hard, dus als dit nog eens een uit de kluiten gewassen 80-er is.. auwch..
Maar als je (PeeVee) 'aanraadt' om daarvoor de Bassman ofzo uit die periode te proberen.. De mijne heeft 50Watt, en dat gooi je ook niet zomaar open op een rep of gig, daarbij is het al meermaals aangetoond dat het verschil 80Watt-50Watt redelijk weinig is.
Qua zeldzaamheid zal het nog wel meevallen, alvast de non originelen, er is onlangs toch een witte/blonde twin uitgebracht voor de 40ste verjaardag van Fender? Kheb ze nog gezien op online winkels en een keer op het podium van een band wiens voorprogramma we deden, ik kan het je zweren, die kerel had een érg lekkere rocksound..
En die 'for obvious reason' slaat waarschijnlijk ook op de consistentie van de amps, kheb ook al wat klachten gehoord van allerlei problemen in zijn buikje, maar wederom, als je hem zelf bouwt hoef je niet in te zitten met de kwaliteit van de oude parts. Ik herinner me bv nog dat op mijn Bassman zeker de buisvoeten moesten vervangen worden volgens de tech omdat daar steeds problemen mee waren in die reeks, of vergis(t) ik(hij) mij (zich) nou?
PS: Hou ons op de hoogte want misschien komt er hier ook een SF Bassman aan.

EDIT: Excuses, die blonde RI is een gewone BF Twin Reverb ('65er~40jaar=2005), zie: http://www.musicstore.de/de/global/0_0_G_0_GIT0007780-000/0/0/0/detail/musicstore.html

Lucluc
20 maart 2006, 10:54
Ik dacht dat er ook nog een korte tijd een 40w Twin Amp is gemaakt met twee 6L6.

Wat Peevee denk ik bedoelt met het 'for obvious reasons' is denk ik de introductie van reverb op de BF combo's.

Daarnaast ben ik het ook met hem eens dat de Brownfaces die ik tot nu toe heb gehoord (Tremolux, Bandmaster en Bassman) inderdaad een scherp hoog hebben. Ik merk dat ik van mijn Tremolux wel altijd het bright kanaal gebruik, maar dan de treble altijd iets terug draai van het punt hoe ik hem eigenlijk wil hebben. Dan klinkt deze amp op z'n best. Op een BF komt het hoog altijd wat beter uit de verf, maar dat is mijn bescheiden mening, gebaseerd op een beperkt aantal versterkers. :sssh:

Mr.Jay
20 maart 2006, 13:14
Ik dacht dat er ook nog een korte tijd een 40w Twin Amp is gemaakt met twee 6L6.

was nog vroege 50's TWEED TWIN. Eind 50's was ie al 4x6L6 en zo gebleven.


Wat Peevee denk ik bedoelt met het 'for obvious reasons' is denk ik de introductie van reverb op de BF combo's.
Daarnaast ben ik het ook met hem eens dat de Brownfaces die ik tot nu toe heb gehoord (Tremolux, Bandmaster en Bassman) inderdaad een scherp hoog hebben. Ik merk dat ik van mijn Tremolux wel altijd het bright kanaal gebruik, maar dan de treble altijd iets terug draai van het punt hoe ik hem eigenlijk wil hebben. Dan klinkt deze amp op z'n best. Op een BF komt het hoog altijd wat beter uit de verf, maar dat is mijn bescheiden mening, gebaseerd op een beperkt aantal versterkers. :sssh:

Ik denk dat Peevee dat de brownface-amps niet echt 100% geslaagd waren, het was meer een overgangsfase van tweed naar blackfaceperiode.
De eerste brownfaces hadden ook deels nog tweedcircuit (eindtrap) en ontwikkelden door naar blackface, wat toch wel het uiteindelijke Fenderconcept is geworden en gebleven.
Ook speelt een rol bij de brownfaces > de speakers. Er werd steeds meer gebruik gemaakt van ceramische speakers i.p.v. alnico. Dit pastte (nog) niet geheel perfect bij fender's circuitconcept, wat in de 50'sTweedperiode wél het geval was. Ook het gesloten box-concept was nieuw. Kortom er moest nog veel geëxperimenteerd worden. In die brownface-tijd klopten ook vaak de schema's niet met de daadwerkelijke amps. Ik heb zelf al een paar 6G6bassmans gehad die behoorlijk afweken, er zaten zelfs al blackface waardes her en der die op geeneen 6G6schema staan.
Zo zie je maar........

JaY

BVD
20 maart 2006, 13:24
Het hoeft ook helemaal geen blonde te zijn voor mij hoor, ik was gewoon nieuwsgierig.
Er was mij verteld dat de powertransfo van de Bassman 100 dezelfde was van de Twin Reverb, dus keek ik eens naar de Twins en stootte ik op die blonde Twin, een beestje dat ik nog nooit gezien had en dat dus mijn aandacht wel trok bij deze.
Een Big Box Tweed Twin moet er toch ook mee te bouwen zijn?
PeeVee, ik zag al dat jij zo eentje gemaakt had voor een vriend, hoe is die zowat qua sound?
Allemaal al bedankt voor de replies!
B.

EDIT: Jay, je hebt PM terug.

Mr.Jay
20 maart 2006, 15:10
Het hoeft ook helemaal geen blonde te zijn voor mij hoor, ik was gewoon nieuwsgierig.
Er was mij verteld dat de powertransfo van de Bassman 100 dezelfde was van de Twin Reverb, dus keek ik eens naar de Twins en stootte ik op die blonde Twin, een beestje dat ik nog nooit gezien had en dat dus mijn aandacht wel trok bij deze.
Een Big Box Tweed Twin moet er toch ook mee te bouwen zijn?
PeeVee, ik zag al dat jij zo eentje gemaakt had voor een vriend, hoe is die zowat qua sound

De PT van een TWEEDTWIN is niet dezelfde > die amp heeft tuberectifiers, een Bassman100 niet.

JaY

BVD
20 maart 2006, 16:40
Een diodegelijkrichter instoppen of zo'n coppercap van Weber lost dat probleem wel op.
Ik begrijp het 100Watt-50Watt probleem niet zo goed, je hoort iedereen zeggen dat het weinig verschil geeft, plus je kan van een 4 buizen eindtrap 2 buisjes trekken (met als enige verschil impedantie?).
Mr JaY vroeg me in een PB wat het nut was van een amp te bouwen rond transfo's in plaats van een amp te bouwen die ik wil.
Eerst en vooral, de bedoeling is een leukere amp te maken van mijn Bassman 100, hierna kan ik nog altijd een heel nieuwe buizenamp gaan bouwen als bv de tweed Bassman ofzo waar ik dan 'de goeie' onderdelen voor koop, maar nu is het me dus in de eerste plaats om die Bassman 100 te doen.
Ook de amp die ik wil eruit bouwen, eigenlijk heb ik geen amp extra meer nodig, ik heb voorlopig wat ik wil en ik ben er nog steeds tevreden mee, dit doe ik enkel omdat de buizentechniek me interesseert, en je kan er nog zoveel over lezen als je wil, soms moet je (al dan niet onder begeleiding) maar eens tot actie overgaan.
Natuurlijk is het nog eens zo leuk als de versterker ook lekker uitdraait, maar met deze OT/PT wordt het toch al geen echte Tweed Bassman of low power Twin qua sound zelf al gebruik ik die schema's, waarom dan niet eens gaan experimenteren met iets anders? Zeldzaam als die blonde Twin is lijkt hij me erg leuk, valt de sound achteraf wat tegen, jammer, maar die Bassman 100 valt ook al erg tegen, en dan heb ik er uiteindelijk weer een hele boel uit geleerd en wie weet komt er wel een geslaagd ontwerp uit.

Ik zal mijn oproep eens anders verwoorden, welke leuke amps zijn er uit die Bassman 100 te bouwen, en dan doel ik op de voor handen zijnde plaats in het chassis en behoud van transfo's.
Ik ben een Fender liefhebber, dus liefst in die richting, maar andere leuke voorstellen zijn ook welkom.
Alvast bedankt.
B.

Lucluc
20 maart 2006, 17:07
Ik begrijp het 100Watt-50Watt probleem niet zo goed, je hoort iedereen zeggen dat het weinig verschil geeft...

Met 4 eindbuizen zal ie toch niet zo snel oversturen. Zet maar eens een Bassman 100 naast een Bassman 50. Ik vind het verschil echt wel groot, om nog maar eens wat meer verwarring te stichten. :satisfie:

BVD
20 maart 2006, 17:45
Met 4 eindbuizen zal ie toch niet zo snel oversturen. Zet maar eens een Bassman 100 naast een Bassman 50. Ik vind het verschil echt wel groot, om nog maar eens wat meer verwarring te stichten. :satisfie:
Of zet eens een SF 50Watt Bassman tegen een Blackface 50Watt Bassman tegen een Brownface 50Watt Bassman etc etc
Bij 4 kan je nog een paar trekken ook.
En snel oversturen is allemaal zo relatief, kheb 50Watters gehad die moeilijker overstuurden dan 100Watters, of erg cleane amps die met een goeie boost/drive geweldig opbreken.
Ik zou gewoon even de mogelijkheden op een rijtje willen zetten en dan zien we wel.

Mr.Jay
20 maart 2006, 17:54
Of zet eens een SF 50Watt Bassman tegen een Blackface 50Watt Bassman tegen een Brownface 50Watt Bassman etc etc

Laatste 2 zijn er niet

JaY

BVD
20 maart 2006, 18:10
Laatste 2 zijn er niet

JaY

Waaronder klasseer je de AA864/AA165/AB165 en 6G6/6G6-A/6G6-B dan?

Mr.Jay
20 maart 2006, 18:15
Waaronder klasseer je de AA864/AA165/AB165 en 6G6/6G6-A/6G6-B dan?

...........40W?
JaY

fullorder
20 maart 2006, 18:20
...........40W?
JaY


gaan ook errug hard ;)

BVD
20 maart 2006, 18:24
...........40W?
JaY
Achzo, stonden op Fender Field Guide op 50Wat.
Iemand ervaring met Tweeds met SS gelijkrichting?

Al
20 maart 2006, 20:37
Een diodegelijkrichter instoppen of zo'n coppercap van Weber lost dat probleem wel op.

Diodegelijkrichter zit er al in. Goede optie is de coppercap. Je kan, als je maar twee eindbuizen gaat gebruiken, een buisvoet voor inrichten. Ik ben een fan van de bassman 100 OT, erg (!) mooie OT. Ik denk dat je met die trafo's een prima tweed bassman clone kan bouwen, dwz een die niet onder doet voor een hedendaagse. Als je goede parts gebruikt wordt ie door de OT zelfs beter. (Vergelijk met een oude is een ander verhaal.) Met 8 ohm kan je prima 4x10 aansturen als je dat zou willen. Ook kan die PT EL34 aan mits je er twee gebruikt. 4 moet ook gaan zeker als je maar 3 preampbuisjes gebruikt, lijkt me dat je dan gewoon SS rect iblijft gebruiken.

Al

Al
20 maart 2006, 20:40
Laatste 2 zijn er niet

JaY

Is door Fender opgegeven vermogen. Klopt wel meer niet maar dan mag die SF ook niet 50W meekrijgen.

Al

BVD
21 maart 2006, 09:10
Diodegelijkrichter zit er al in. Goede optie is de coppercap. Je kan, als je maar twee eindbuizen gaat gebruiken, een buisvoet voor inrichten. Ik ben een fan van de bassman 100 OT, erg (!) mooie OT. Ik denk dat je met die trafo's een prima tweed bassman clone kan bouwen, dwz een die niet onder doet voor een hedendaagse. Als je goede parts gebruikt wordt ie door de OT zelfs beter. (Vergelijk met een oude is een ander verhaal.) Met 8 ohm kan je prima 4x10 aansturen als je dat zou willen. Ook kan die PT EL34 aan mits je er twee gebruikt. 4 moet ook gaan zeker als je maar 3 preampbuisjes gebruikt, lijkt me dat je dan gewoon SS rect iblijft gebruiken.

Al

Haha, misschien kan ik wel eens Jim Marshall gaan spelen en van de Tweed Bassman vertrekken naar 2 EL34's en misschien een dual rectifier insteken, coppercap/diode, pentode-triode switchen.
Kan er een leuk leerprojectje van maken denk ik.
Dan heb ik nog een buisvoet over, kan je met een coppercap ook 2 gelijkrichtersbuizen simuleren?
En welke versie Tweed Bassman zou er het leukste uitkomen met die OT denk je?
4 EL34's met 3 preampbuisjes, kan ik zelfs een Plexi uithalen dan.
B.

BVD
21 maart 2006, 14:00
Via de coppercaps op de Weber site terechtgekomen, is het ok om vanaf die schema's/layouts te vertrekken of beter die op Schematicheaven/Fender Field Guide?
De Webers zijn heel netjes en duidelijk, vandaar.
In ieder geval, hier is het schema dat ik in gedachten had:
https://weberspeakerscom.secure.powweb.com/store/5f6a_schem.jpg
en bijhorende layout:
https://weberspeakerscom.secure.powweb.com/store/5f6a_layout.jpg
Als aanpassing voor de EL34 had ik dus over pin 4 en 6 van beide uitgangsbuizen 1k (1000Ohm)- 2Watt geplaatst in plek van de 470Ohm- 1Watt en pinnen 1 en 8 met elkaar verbonden.
Op deze manier zou ik puur op de bias moeten kunnen swappen tussen EL34 of 6L6GC, denk ik toch, of zie ik iets over het hoofd?
Verder, de 56K biasweerstand, als ik die vervang door een pot en een andere weerstand in serie, welke waardes neem ik dan best? In gedachten houdend dat ik er zowel EL34 als 6L6GC mee wil kunnen biassen.
Dan de DPDT om diode/coppercap gelijkrichting te kiezen staat er ook bij al omdat ik het planetje zo ga gebruiken.
http://img152.imageshack.us/img152/3036/el34aanpassingen0mr.jpg

PeeVee
21 maart 2006, 14:39
Ik dacht dat er ook nog een korte tijd een 40w Twin Amp is gemaakt met twee 6L6.
Was de low power tweed Twin toch? 5E8 geloof ik. Ben ik nu aan het bouwen (maar dan met reverb circuitje).


Wat Peevee denk ik bedoelt met het 'for obvious reasons' is denk ik de introductie van reverb op de BF combo's.
Dat bedoelde ik niet maar je hebt wel een punt. De enige brownface met reverb is de Vibroverb en ik zie dat toch wel beetje als "voorloper" van de het bekend blackface AB763 reverb circuit.


Daarnaast ben ik het ook met hem eens dat de Brownfaces die ik tot nu toe heb gehoord (Tremolux, Bandmaster en Bassman) inderdaad een scherp hoog hebben.
Dat is ook mijn ervaring en dat is ook wat je vaak leest hoort. Was verder geen waarde oordeel hoor, ik ben ook gek op mijn brownie Pro en er is ook wel wat voor te zeggen (apart is het in ieder geval) en ook niet gezegd dat je dat "nare" er niet uitkrijgt met wat tuning en de juiste speakers. De grotere brownies die ik tot nu toe heb gehoord klinken van zichzelf wat penetrant en nasaal. Mijn brownie Deluxe is daar wel beetje een uitzondering op maar die lijkt dan qua circuit toch nog wat meer op z'n voorganger (maar iets stevigere PI), heeft geen 350k hoog pots met 70k tap etc.

Volgens mij had jij daar in het begin met jouw Vibrolux toch ook last van Steven? Bij blonde brownface Bassman is dat misschien ook weer wat minder merkbaar vanwege de gesloten kast (eigenlijk klinkt alles wel lekker op zo'n kast) maar heb het idee dat het ook in dat circuit met die 350k pots met 70k vaste tap zit ofzo. Heb er lang over nagedacht wat dat nou precies doet maar raak steeds de weg kwijt (Nicooooo?!)

Heb het idee dat ik bij het draaien aan treble knop van "te schel" opeens overga naar "te donker" en kan geen standje vinden dat me bevalt. Het zit overigens volgens mij in het hogere midden (mid-hoog) gebied. Al heeft ooit een theorie geopperd waarom de brownfaces maar zo kort (minder dan 2 jaar) zijn geproduceerd, hij vermoedde een samenhang met beperkte beschikbaarheid (kostenoverweging) van (duurdere) alnico speakers die dat circuit wel nodig lijkt te hebben. In die dagen kwamen er meer en meer goeie (en goedkopere) ceramische speakers beschikbaar, vandaar wellicht de wat vlottere overgang naar een circuit met nog wat meer bas, dip in het midden en wat meer tophoog? Ik vind het een aannemelijk verhaal.

Ik heb tot van de grote brownies alleen Pro, Bassman en Bandmaster gehoord en hadden toch allemaal hetzelfde nare verschijnsel in het midhoog. Overigens was dat volgens mij NOOIT met de originele speaker dus dat onderstreept nog eens Al's theorie. Mijn brownie Pro uit 1960/1961 zet overigens een whopping 460V op de platen, niet voor de poes natuurlijk en wel een wezenlijk verschil met de tweed voorgangers. Konden daarmee aardig wat meer power en dynamiek maken. Die arme originele '59 P15N heeft het niet overleefd. Ooit gemeten; kwam ruim 40W vanaf voor klippen en (met klein Vibrolux output trafootje). Mijn Pro was verre van origineel dus besloten daar een Vi-Pro-Verb van te maken. Zelfde kunstje wat Al hier noemt; het Pro chassis heeft origineel gaten voor octale buisvoeten, heb er een buisvoetje bijgezet waar nu een Weber WZ34 coppercap in zit en kom nu mooi rond de 400V uit. Lekker hoor! Heb die rare 350k pots met 70k taps maar lekker laten zitten trouwens, komt nu 2 x 10" baffle in met Weber P10Q's en denk dat het dan een leuk club ampie is.


dat is mijn bescheiden mening, gebaseerd op een beperkt aantal versterkers. :sssh:
Precies, dat geldt natuurlijk ook voor mij. Ik heb niet alle brownfaces ter wereld gehoord, misschien zitten er juweeltjes tussen. Ze zijn vrij zeldzaam maar zie ook dat ze niet echt courant zijn. Bassman is ander verhaal, wordt voor verkocht vanwege de "Setzer endorsement" natuurlijk. Als Setzer destijds een blackface Bandmaster had gescored dan was dat nu misschien wel dé rock-a-billy amp geweest dat weet je toch niet. Setzer klinkt toch wel als Setzer. Heeft een tijd lang VOX AC30 gespeeld (geinspireerd door producer Dave Edmunds) omdat (quote) "z'n Fender amp steeds kuren had" (interview wat ik ergens heb gelezen, weet niet meer waar, zal wel op briansetzer.com geweest zijn).

BVD
21 maart 2006, 15:16
Heej, ik merk hiernet dat de Big Box Twin niets anders is dan de geprezen 5F6-A Tweed Bassman met 2 keer 12" en 4 keer 6L6GC in plaats van 2 keer.
Verder op het eerste zicht nog niet echt verschil tussen Weber en FFG gezien.
Wat zou ik doen, de 4 powertubes aanhouden en dus in feite een Twin maken (die hetzelfde is van de Bassman verder) waaruit ik dan de twee buitenste kan trekken en ik heb mijn Bassman als ik cab verander.
Ik kan voorlopig puur op diodegelijkrichter werken en als ik eens aan een Coppercap kan geraken (de lage, niet buisvormige) die inwendig plaatsen.
De mogelijkheid om EL34's te plaatsen wil ik zeker voortzetten, kan ik wat meer experimenteren met buizen, ben wel eens benieuwd waar identieke amp met 6L6 tegenover EL34 nu precies verschilt.

Al
23 maart 2006, 13:17
... Wat zou ik doen, de 4 powertubes aanhouden en dus in feite een Twin maken (die hetzelfde is van de Bassman verder) waaruit ik dan de twee buitenste kan trekken en ik heb mijn Bassman als ik cab verander.
Ik kan voorlopig puur op diodegelijkrichter werken en als ik eens aan een Coppercap kan geraken (de lage, niet buisvormige) die inwendig plaatsen.
De mogelijkheid om EL34's te plaatsen wil ik zeker voortzetten ..

Je kan beter geen 4 EL34 icm met die PT gebruiken, 2 is ok. Een EL34 trekt meer gloeistroom wat bij volle bak de PT kan overbelasten.

Al

BVD
23 maart 2006, 13:50
Ook kan die PT EL34 aan mits je er twee gebruikt. 4 moet ook gaan zeker als je maar 3 preampbuisjes gebruikt, lijkt me dat je dan gewoon SS rect iblijft gebruiken.

Al

Ok, had hem vandaar, maar 4 keer EL34 is sowieso erg veel, ik zou wel 4 keer 6L6 willen kunnen doen, dan heb ik de Tweed Twin zogezegd ook eens geprobeerd, maar zal hoofdzakelijk op 2 eindbuizen draaien normaalgezien, zal al hard genoeg gaan.