PDA

View Full Version : Basgitaar over JTM45?



Johnny V
18 maart 2006, 15:28
Ik hoor vaak dat op gebied van elektronica de Marshall JTM45 bijna een kopie is van de Fender '59 Bassman. Hierover heb ik 2 vragen:

- Komt de JTM45 qua geluid dan overeen met de Bassman?

- Kan je dan ook basgitaar spelen over een JTM45?


Thanks

Negative K3 fan
18 maart 2006, 15:31
- er zijn heel veel verschillende bassmans!
- op een bepaalde manier komt de jtm45 dicht in de buurt bij bepaalde bassmans, het verschil in geluid wordt veroorzaakt door de eindbuizen (kt66/el34 in jtm en 6l6 in bassman) en natuurlijk de speakerconfiguratie, dus het is zeker niet hetzelfde
- ja je kunt bas spelen op een jtm45, of je het mooi vind of dathet werkt voor de muziek die je wilt maken is natuurlijk een tweede

Dude
18 maart 2006, 16:39
@topicstarter.... je kan niet bas spelen over gitaarspeakers he... maar dat wist je neem ik aan ook

Johnny V
18 maart 2006, 17:09
wist ik idd ook :) had het daarom enkel over de top.

BlackSun
18 maart 2006, 17:16
Over ELKE gitaarversterker kan je bas spelen, het zal die versterker een worst zijn wat voor signaal hij moet versterken. Of het goed klinkt is een 2e...

Maar zoals gezegd, geen bas over ene gitaarspeaker!

paulusdeBKB
23 maart 2006, 21:30
Heb in mijn eerste bandje 3 jaar bas gespeeld over een gitaarcombo en dat ging prima. Klonk niet goed natuurlijk, maar ik kon mezelf wel horen. De speakers hebben het keurig gehouden...

BlackSun
24 maart 2006, 11:58
Dan heb je geluk gehad :)

Mijn oefencombootje hield het niet eens 2 minuten uit met een basgitaar...

Scali
24 maart 2006, 12:14
Ik zie ook het probleem niet echt.
De meeste gitaarversterkers hebben 12" speakers, en het hele idee van een 4x12" speakerkast komt van de Fender Bassman, die dus voor bas bedoeld was. Juist de combinatie van 'basspeakers' met een gitaar geeft een mooi geluid, ipv het schelle geluid dat je zou krijgen met 'normale' speakers.
In de normale hifi-wereld is 12" zelfs voor een subwoofer nog een behoorlijk grote speaker.
De JTM45 is trouwens een afgeleide van de Bassman. Jim Marshall had het Bassman-circuit iets aangepast zodat hij onderdelen kon gebruiken die beter verkrijgbaar waren in Europa.

Geronimo
24 maart 2006, 14:38
De meeste gitaarversterkers hebben 12" speakers, en het hele idee van een 4x12" speakerkast komt van de Fender Bassman, die dus voor bas bedoeld was.

Dat is dus niet waar. Ome Jim heeft de 4x12 uitgevonden en de bassman kasten waren 2x15...

Scali
24 maart 2006, 14:43
Volgens mij waren er ook 4x10" Bassmans, en hebben die de 4x12" geinspireerd.

Geronimo
24 maart 2006, 14:56
Ok dat kan best waar zijn maar dat waren combo's. De losse 4x12 kast zoals we die nu kennen is bedacht door Jim Marshall. En voor bas is 4x10 best normaal, er zijn genoeg baskasten met 4x10, maar 4x12's zijn toch echt bedoeld voor gitaar.
Lijkt me wel stug dat ze naar de filistijnen gaan door een bas dat wel maar of het klinkt weet ik niet.

Scali
24 maart 2006, 15:12
Ik lees hier (http://www.vintageguitar.com/brands/details.asp?ID=176) dat John Entwistle van The Who vroeger ook bas speelde over een JTM45 met 2 4x12 kasten.

Geronimo
24 maart 2006, 15:35
Idd. Maar hij was een van de weinigen denk. Ik heb nog nooit bassisten over 4x12's zien spelen. Zal heus mogelijk zijn en ik denk ook dat ze er best tegen kunnen.

Leuk verhaal trouwens. Dat die gast begonnen is achterin z'n winkeltje en dat ie drumles gaf.

Negative K3 fan
24 maart 2006, 15:52
Dan heb je geluk gehad :)

Mijn oefencombootje hield het niet eens 2 minuten uit met een basgitaar...

nee maar dan heb je het over oefencombootjes die het ook maar 3 minuten uithouden met normale gitaren.

Bins
24 maart 2006, 15:58
Idd. Maar hij was een van de weinigen denk. Ik heb nog nooit bassisten over 4x12's zien spelen. Zal heus mogelijk zijn en ik denk ook dat ze er best tegen kunnen.

Leuk verhaal trouwens. Dat die gast begonnen is achterin z'n winkeltje en dat ie drumles gaf.

Onze bassist speelt al een hele tijd over een zelfbouw 4x12 met de cheap-ass celestion speakers uit mn H&K kast... Klinkt super! Daarvoor heeft ie over een 3x12 cab (vraag me niet) gespeeld. Hij vind de 12" een soort gulden middenweg tussen de 10" en de 15" speaker.

BlackSun
24 maart 2006, 16:11
nee maar dan heb je het over oefencombootjes die het ook maar 3 minuten uithouden met normale gitaren.

SNap ook dat je het niet kan vergelijken met een 4x12 kast oid, maar laat wel mooi zien dat je geen bas moet spelen over een slechte kwaliteit 10" gitaarspeaker:satisfie:

....en hij deed et al 3 jaar prima met gitaar, niks 3 minuten:stop:

Joey Handsome
24 maart 2006, 18:19
Je gitaarspeakers zullen er toch niet van kapot gaan? Ik speel ook wel eens met een octaver een oktaaf lager (bas dus) op m'n gitaarversterker en dat gaat prima. Klinkt natuurlijk niet hetzelfde als een basversterker, maar het lijkt me sterk dat de speakers het niet houden, misschien dat ze wat gaan barven op hoog volume, maar da's alles toch.

paulusdeBKB
24 maart 2006, 19:04
Was die 3x12 kast misschien van Trace Elliot? Die hebben ze een jaar of 15 geleden (misschien iets korter) op de markt gebracht. Commercieel zijn ze nooit een succes geworden maar ik vond het destijds wel een interessant concept.

Bluesbreaker
1 april 2006, 11:59
Idd. Maar hij was een van de weinigen denk. Ik heb nog nooit bassisten over 4x12's zien spelen. Zal heus mogelijk zijn en ik denk ook dat ze er best tegen kunnen.

Jack Bruce speelde ook gewoon over een JTM45 met 4x12 speakerkasten dacht ik toch?