PDA

View Full Version : [Scali] What's Your Name, Hero?



Scali
17 maart 2006, 20:01
Na een hoop geexperimenteer en geimproviseer vind ik dat het nummer uiteindelijk nu toch wel z'n definitieve vorm heeft aangenomen:
http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3648989

Met dank aan Jan 'The Bassman' Nel voor het maken van het arrangement.

Freekje
18 maart 2006, 13:48
Klinkt wel aardig, zou dit soort muziek echter nooit zelf opzetten, er zit weinig "gevoel" in, maar het kan ook dat IK het gewoon niet hoor.

Ohwja, ik zou de bend op 1:44 veranderen, klinkt vals voor m'n gevoel.

zx81
18 maart 2006, 15:10
Het nummer klinkt gewoon goed. Maar dat van die bend klopt, en juist zulke kleine details kunnen een goed produkt naar beneden halen.

worst
18 maart 2006, 15:46
ik vindt et aardig klinken, maar iets vindt hinderlijk aan de drums..

gitaarwerk is wel top!!!!

MusicManMaestro
18 maart 2006, 17:32
Kwa compositie is het een lekker nummer alleen de backing is irritant.

Anders Destium
18 maart 2006, 19:48
Zit erg profi in elkaar qua compositie, technish ook goed gespeeld. Het nummer klinkt gewoon lekker! Behalve die bend bij 1:44 had ik ook bij 3:02 en nog een ander moment (ben ik vergeten) het idee dat de bend niet helemaal top was. Dat zijn de enige aandachtspuntjes, mooie smoothe solo's ook steeds!

De drums waren in mijn oren veel te aanwezig in de mix, ik heb zelf liever de nadruk op het gitaarspel in plaats van op de begeleiding :)

Goed dat je weer terug bent!

grayfink
18 maart 2006, 19:56
Op 1.44 is het even vals, ja. Maar niet storend. Vals kan heel mooi zijn. De "beat it" solo werd hier ergens laatst door iemand aangehaald als voorbeeld van mooi vals. Maar ontopic: lekker nummertje. Goed gespeeld. Waren dit nou buizen die ik hoorde of modeling?:???:

Han S
18 maart 2006, 20:47
Mooi gedaan, paar kleine kritiekpuntjes tho: de keyboard ietsje te prominent bij mij op de speakers, ik zou meer emotie willen horen in het gitaarspel en ik vind het jammer dat er ruim vier minuten hetzelfde schema langskomt wat helemaal op het eind een andere kant opgaat. Dat zou je ergens in het midden moeten doen, een brug als het ware.

Maar mooi gedaan.

Scali
18 maart 2006, 22:37
Bedankt voor jullie reacties.

Blijkbaar vallen de drums niet in de smaak.

MusicManMaestro: Waren het bij jou ook de drums die de backing 'irritant' maakten?

grayfink: Inderdaad heb ik die bend erin gelaten, een soort 'inpromptu'. Het gaf mij een beetje het effect dat die noot echt uit m'n tenen moest komen. Als je dat dan later opnieuw probeert in te spelen, krijg je het nooit meer zo, dus blijf ik er liever vanaf. Blijkbaar valt het niet bij iedereen in de smaak.
Buizen of modeling? Beetje van mezelf, en een beetje van Maggi.

Han S: Bij ongeveer 1:27 gaat hij over in een soort 'brug', tot aan de distortion-solo op 2:18, waar hij weer teruggaat naar de eerste reeks.

Op een ander forum had Ben van de Zeeland Music Factory trouwens z'n eigen versie van de backingtrack gemaakt.
Die vond ik heel goed klinken, dus heb ik daar een vrije improvisatie op los gelaten met de Les Paul.
Is misschien ook wel aardig: http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3658604

Han S
18 maart 2006, 23:11
Die brug is mij dan niet zo opgevallen terwijl de verandering vlak voor het einde wel opvalt. Het geluid van de keyboards is een pad en die zou je wat dieper moeten stoppen, het gaat namelijk om de gitaar.

Ik praat nu even niet over smaak maar over de productie, als ik het over mijn persoonlijke smaak heb wil ik je wijzen op de solo's van David Gilmour in 'Comfortably Numb', daar spat de emotie vanaf. Wat ik bij heel veel gitaristen hoor is techniek en truuks, maar dat lijkt dan het belangrijkst, maar voor mij is gevoel, passie en emotie een stuk belangrijker. Als je dat kunt overbrengen via je spel en geluid ben je geslaagd.

FrankS
19 maart 2006, 03:26
Wow ik vind dit super mooi man!! En die bend @ 1.44.. kvind em geweldig juist. Hij wringt ff (cool!) en eindigt net wel weer zuiver, daardoor dat cool juist vinnik. Het greep me ff. Gaaf :D En niet maar wat standaard gepiel, er zit lekkere melodie in ook. Thema'tjes :D Erg tof dit.

Robbert v.d. Hanenberg
19 maart 2006, 12:22
Lekkere composite/sfeer dit!
Leuke gitaarlijntjes ook!
Qua spel moet 't allemaal nog wat volwassener worden. Vooral qua timing, vibrato en feel moet 't nog wat groeien. Beetje meer karakter krijgen zeg maar. Heb ook wat oudere posts van je beluisterd en moet zeggen dat ik wel wel groei hoor in je spel.

Als ik je 'n tip mag geven...probeer 's wat 'anders' te gaan luisteren naar je fav. gitaristen. Probeer er 'ns meer op te letten HOE ze iets spelen dan WAT ze precies spelen.
Veel gitaristen zijn vooral gefocused op 'noten' of 'licks' terwijl het ontwikkelen van 'n goede 'tone/feel/frasering/dynamiek' veel belangrijker is. Vaak hangt dat laatste af van 'n stuk muzikaliteit of 'bezieling' wat wel of niet aanwezig is maar het is wel hetgene wat 'n gitarist GITARIST maakt zeg maar.

Althans, zo denk ik er over...

dus...:)

Scali
19 maart 2006, 14:38
Bedankt voor de complimenten!

FrankS: Het verbaast me dat je het mooi vindt. Als ik jouw laatste stukje muziek beluister, zou ik denken dat dit VEEEL te soft is voor jou :)

Robbert v.d. Hanenberg: Ik ben het helemaal met je eens. 'Tone/feel/frasering/dynamiek' heeft bij mij altijd hoger op het lijstje gestaan dan techniek... maar om dat in praktijk te brengen is natuurlijk lastig :)
Sowieso ben ik redelijk 'subtiel' ingesteld. Ik probeer wel emotie in een solo te leggen met de bovengenoemde elementen, maar dat probeer ik altijd 'klein' te houden. Ik probeer niet 'over-the-top' te spelen, zoals bv een SRV of een Hendrix. Dat vind ik zelf niet eens mooi.
Ik probeer zelf meer als bv Joe Satriani te spelen. Ik heb vroeger wel wat nummers van hem ingestudeerd, en bij bv Cryin' probeerde ik zelfs het aantal cycli van het vibrato gelijk te houden.
Dus ja, ik ben het met je eens, maar ik ben blijkbaar nog niet zo ver dat het ook overkomt in mijn gitaarspel.

Ik heb net nog even een improvisatie opgenomen, waarbij ik heb geprobeerd om wat meer nadruk te leggen op de bovenstaande punten... ben benieuwd of je dit beter vindt: http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3661960

meul
19 maart 2006, 18:31
niet verkeerd, sfeerisch!
persoonlijk vind ik de 2de solo jammer al begrijp ik waar je naar toe wil. eigenlijk vind ik dat je die eerste half cleane solo best mooi speelt en qua toon ook niet zo verkeerd in die stijl van spelen, ik vind dat je met die sound en dat solo genre meer tot je recht komt dan in met de 2de.

gr,
j

duckman
20 maart 2006, 12:50
klinkt goed! Debacking track is wat klinisch, maar het stoort me niet.Goed gespeeld dude!! :gitarist:


cheers,
Arjan

Maiden Michiel
20 maart 2006, 14:01
Klinkt lang niet gek dit!
Mooie clean ook moet ik zeggen.
Mooie compositie, lekkere ballad!
Ik vind de drums juist eigenlijk wel mooi

Scali
20 maart 2006, 19:30
Weer bedankt voor de reacties :)

De backing is gemaakt met een Boss JamStation... Niet de meest professionele apparatuur misschien, maar toch kun je er hele aardige dingen mee maken. Luister ook eens naar Tom's Navigator (http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=439876), die backing vond ik zelf verbazingwekkend goed uit de JamStation komen.

Maiden Michiel: Ik vind het op zich wel grappig dat je het clean mooi vindt... vanwege de apparatuur die ik daarvoor gebruikt heb :)
Misschien dat iemand een poging wil wagen om te raden wat het zou kunnen zijn geweest? :)

Jan the Bassman
29 maart 2006, 21:29
Mag ik ook mee raden Scali?

Grappig dat je de track ook hier gepost hebt.
Opbouwende kritiek waar je wat mee kan.

Tja, waar de Jamstation zo ongeveer ophoudt gaat Ben nog
een paar niveautjes verder en de synthlijnen worden zo wel
erg mooi en diep.

Het is uiteindelijk een mooie track geworden.

Het zou natuurlijk fantastisch zijn als we van Robbert v/d Hanenberg nog
een mooie versie zouden krijgen, om een hele mooie punt achter dit
project te zetten.

Robbert?

Scali
30 maart 2006, 00:18
Je mag wel raden, maar ik denk dat jij wat inside-information hebt? :)
De backingtrack van Ben is zeker goed, maar het sfeertje was toch net even anders, vandaar dat ik toch bij jouw vijfde versie gebleven ben, daarmee kon ik het nummer meer uitwerken op de manier die ik voor ogen had.
Die van Ben was 'te vol' om de slaggitaar in te verwerken, bv, en ik denk dat het eerste melodietje met 'het randje' ook niet zo goed boven de track uit zou komen.
Daarom heb ik het maar bij die improvisaties gelaten. Beetje de sfeer proeven, meer niet.

taylor
30 maart 2006, 11:07
ik ben het wel eens met de meeste (kleine) kritieken dus dat ga ik niet herhalen,maar ik vind wat ik zo nog weet van scali dat die juist meer is afgestapt van de satriani licks en iets meer zich zelfs is hier,wat dus positief is.

Scali
2 april 2006, 16:51
Okee, dank je.
Ik had zelf het idee dat ik in dat eerste en laatste stuk wat meer de David Gilmour-kant op ging.
Maar misschien dat Satriani-fans liever meer Satriani-achtige licks horen dan die andere, dus die vinden het misschien weer negatief :)