PDA

View Full Version : Gefrette bas vs. fretloze bas...



Niels...
17 maart 2006, 19:17
Hallo,

Wat is het grote verschil tussen een fretloze bas en een gefrette bas? Ja, de een heeft frets en de ander niet, maar zit er een echt verschil in qua geluid?

Niels...

piezo
17 maart 2006, 21:57
Jawel, maar het is nogal afhankelijk van snaren, afstelling en aanslag(-plaats).
Uitgaande van flatwounds, hoge afstelling en vinger-aanslag op de meest gebruikelijke plek is het verschil tussen gefret en fretloos niet zo groot, naarmate je actie lager wordt en/of je meer richting hals aanslaat wordt het geluid steeds meer contrabas-achtig.
Uitgaande van roundwounds levert hoge actie en vingeraanslag op de gebruikelijke plaats vooral een minder felle attack op, naarmate je afstelling lager wordt (met ook rechtere hals) en/of je meer richting hals aanslaat kan het geluid - in het bijzonder bij een slide - een wringende en helder knerpende "zzzzonggggg" opleveren die zeer geliefd is bij bassisten.

Jaco Pastorius (jazzrock), solo en met de band Weather Report is verplichte kost voor fretloze bassisten. Meer voorbeelden: Brand X (jazzrock) met Percy Jones (zeer percussief spel), Mick Karn (avant garde, oosterse invloeden).

Andere forummers zullen ook weer andere bassisten noemen natuurlijk. De meeste info zul je waarschijnlijk op het "zusterforum" :) www.basgitaarforum.nl kunnen vinden.

EDIT: linknaam gewijzigd n.a.v. onderstaand terecht commentaar van deszelves webmaster.

niels_r
20 maart 2006, 00:02
Andere forummers zullen ook weer andere bassisten noemen natuurlijk. De meeste info zul je waarschijnlijk op het "zusterforum" :) www.basgitaar.nl kunnen vinden.

Bijna goed, maar mijn forum heeft niets te maken met Muziekhuis Westerhaven ;-)

http://www.basgitaarforum.nl

piezo
20 maart 2006, 08:30
Sorry, Niels. Dat krijg je als je altijd maar op een link in de lijst met "favorieten" klikt. :)
Ik bedoelde uiteraard jouw vluchthaven voor de "nederig" gestemde medemens. :D

Overigens wel opmerkelijk dat je mijn - formeel onterechte - etikettering van het basgitaarforum als "zusterforum" niet becommentarieert.