PDA

View Full Version : Advies beginnersgitaar



GeeMPie
17 maart 2006, 17:12
Sinds ik geen antwoord kreeg zal ik maar nieuwe topic openen.
Ik ben nieuw op dit forum en ben van plan om binnen paar maandjes elektrische gitaar te kopen.
Misschien handig om te melden dat ik totaal geen ervaring heb met gitaar.
Ik dacht dat ik in deze topic wel wat informatie zou vinden, maar er worden zoveel verschillende merken en types aangeraden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Iemand heeft me al beetje uitleg gegeven, en vroeg eerst welk soort muziek ik wou spelen. Ik speel liever zacht (bv. Pink Floyd) maar ook graag wat harder (bv. Iron Maiden).
Ik heb gehoord dat je voor "zachte" muziek een single coil nodig hebt om heldere klanken te hebben, en humbucker om metal te spelen.
Is het dan niet beter om een gitaar te nemen met 1 humbucker en 2 single coils in mijn geval?
bv. dit pakket.
http://www.keymusic.com/details.asp?prodid=78168&taal=0

alvast bedankt.

fragmaster2003
17 maart 2006, 17:19
Ziet dr opzich wel leuk uit, maar heb zo geen ervaring met Washburn, mijn eerste gitaar was een Stagg.. spelen opzich wel leuk.. :)

vasnd
17 maart 2006, 17:48
maar het was een stagg

GeeMPie
17 maart 2006, 23:52
niemand? :(

Hypercub
18 maart 2006, 01:23
Het ligt een beetje aan je budget natuurlijk.
Ik als beginner heb een Ibanez AFS75 gekocht, met een 2e hands effecten module erbij (roland/boss gx700), zo kan ik met een zeer veelzijdige gitaar van best goede kwaliteit een keus aan geluiden/stijlen uitproberen om te kijken wat me nu het beste ligt. Het leuke van de effecten module is dat het plezier niet snel vergald wordt door onzuiverheden in het gitaarspelen, er is altijd wel een effect wat de boel een beetje verdoezeld..en gaandeweg leer ik steeds meer. Ik was voor 500 euro klaar en kan met de set nog jaaaaaaaren voooruit voor ik echt de kwaliteits verschillen van duurdere gitaren op waarde kan schatten.

Wimvdb
18 maart 2006, 09:17
als je toch naar keymusic gaat , neem een oscar schmidt mee , heb ik ook fantastische gitaren in alle soorten voor max 300 € !
( begint vanaf 100 €)

http://www.oscarschmidt.com/ Op de prijzen van die site moet je je niet baseren ... + ze staan er niet allemaal op

guitartub
18 maart 2006, 09:40
Het is altijd heel moeilijk om iemand die begint een goed advies te geven. Zo stel je bijvoorbeeld dat je voor zachte?? muziek een single coil nodig hebt en voor harde?? muziek een humbucker ??? Ik kan je verzekeren dat na ruim 30 jaar gitaar spelen je daar volledig anders over denkt.
Over merken gesproken: Ik zou niet met een Stagg beginnen maar kijken naar de budget lijn van merken als Ibanez, Squier, Epiphone, Washburn of ook Richwood en Vintage. Blijf bij merken als Stagg of andere vage merken vandaan, de kwaliteit en sound van deze dingen zullen je ontmoedigen.

Suc6,
Bert.

GeeMPie
18 maart 2006, 10:30
Het ligt een beetje aan je budget natuurlijk.


Het is mijn eerste gitaar dus ik ga er niet teveel aan uitgeven.
Liefst niet meer dan 500 euro.


als je toch naar keymusic gaat , neem een oscar schmidt mee , heb ik ook fantastische gitaren in alle soorten voor max 300 € !
( begint vanaf 100 €)

http://www.oscarschmidt.com/ Op de prijzen van die site moet je je niet baseren ... + ze staan er niet allemaal op

Het moet niet persé van keymusic komen hoor.
Was maar om een voorbeeld te geven.


Het is altijd heel moeilijk om iemand die begint een goed advies te geven. Zo stel je bijvoorbeeld dat je voor zachte?? muziek een single coil nodig hebt en voor harde?? muziek een humbucker ??? Ik kan je verzekeren dat na ruim 30 jaar gitaar spelen je daar volledig anders over denkt.
Over merken gesproken: Ik zou niet met een Stagg beginnen maar kijken naar de budget lijn van merken als Ibanez, Squier, Epiphone, Washburn of ook Richwood en Vintage. Blijf bij merken als Stagg of andere vage merken vandaan, de kwaliteit en sound van deze dingen zullen je ontmoedigen.

Zoals ik al zei ken ik er niet veel van, ik ben dan ook naar hier gekomen om er wat meer over te leren.
Iemand die paar maandjes gitaar speelt heeft mij verteld dat je voor "zwaardere" geluiden een humbucker nodig hebt en voor zuivere geluiden "single coil".
maar daar klopt dus niks van?
Je zegt dat Washburn goed merk is, is dat starterspakket wat ik heb gepost dan goed om mee te beginnen?

o1251
18 maart 2006, 10:48
Voor 500 heb je volgens mij als snel een aardig pakketje..
Maar als je budget zo hoog is (voor een starterpakket) kan je misschien ook kijken voor een losse gitaar en versterker..
Maar als je perse een pakket wilt zou ik als ik jou was kijken naar Squier..

taylor
18 maart 2006, 11:09
als je totaal geen ervaring hebt met gitaar spelen zou het heel weinig uit maken wat je koopt,je kunt immers nog niet spelen.

dus eigenlijk moet je het zo goedkoop mogelijk houden en zo snel mogelijk op les gaan.

kijk wel of de gitaar goed is afgesteld of alles werkt etc dus niet zo'n pijl en boog gitaar met een actie van 3 meter :)

guitartub
18 maart 2006, 11:19
Humbuckers klinken over het algemeen voller en vetter maar net zo mooi clean als single coils, die vaak helder maar dun kunnen klinken. Dat verschil is verder gehoormatig. Voor je dat zelf goed kunt horen ben je toch wel een paar jaartjes verder dus als je dat na een paar maanden al aan kunt geven vind ik dat knap, maar zet ik er mijn vraagtekens bij.
Indien je die €500- kunt en wilt uitgeven dan heb je voor €300- een goede beginnersgitaar en voor die 200 meer een passende versterker. Ik zou dan NIET voor een starterspakket gaan maar kiezen voor een van de bovengenoemde opties.
NEEM JE TIJD OM UIT TE TESTEN, want voor dat bedrag is er zat te koop.

Orpheo
18 maart 2006, 11:34
500 euro, huh?

100 euro voor de epi valve junior (amp)

400 euro voor n dean. beetje slijmen bij de winkelier, dan krijg je er wel n leuke kabel bij, wellicht nog wel n pakkie snaren en n strap.

Floris1984
18 maart 2006, 11:41
500 euro, huh?

100 euro voor de epi valve junior (amp)

400 euro voor n dean. beetje slijmen bij de winkelier, dan krijg je er wel n leuke kabel bij, wellicht nog wel n pakkie snaren en n strap.

+1
Inderdaad gewoon zo'n Epiphone valve amp (of de Ibanez VBG, wel wat duurder), en dan heb je geld zat over voor een hele leuke gitaar!

Orpheo
18 maart 2006, 11:51
+1
Inderdaad gewoon zo'n Epiphone valve amp (of de Ibanez VBG, wel wat duurder), en dan heb je geld zat over voor een hele leuke gitaar!

precies. kijk ook op marktplaats naar epi's, leuke fender stratjes, etc etc etc. voor 500 euro kan je zoveel leuk spul kopen.

als ik 500 euro had en ik zou net moeten beginnen met elec. gear, zou ik dit doen:

epi valve junior (120 euro)
boss distortion (80 euro)
epi les paul ( http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=57629 ) deze bijvoorbeeld)

of gewoon een leuke strat, een dean vendetta (of hoe heette dat ding ook alweer!) de EVO, whatever. leuke strat kan ook. een washburn is ook niet te versmaden.

maar geen starterspakketten, en ik zou zeker geen nieuwe gear kopen.

edit: mocht je meer van stratjes oid houden, kijk eens naar OLP gitaren! ook supergave dingen, en heel goedkoop. zijn mooi afgewerkt, kunnen imo t zeker houden tegenover epiphone!

marcelca
18 maart 2006, 12:22
je krijgt in deze topic heel veel verschillende tips, verschil van smaak zullen we maar zeggen

stagg heb ik zelf nooit in mijn handen gehad maar de ervaringen die ik hier op het forum is niet goed dus daar moet je in ieder geval van af blijven



ik had zelf 6 maanden geleden ook 500 euro te besteden voor elektrisch gitaar en een versterker.....

ik heb een VOX ad30VTversterker gekocht , dit is een zogenaamde modeling versterker en kan dus verschillende versterkers nabootsen, als je in deze prijsklasse koopt, en ik heb verschillende versterkers beluisterd hierin geeft Vox een wat warmer geluid als bijvoorbeeld een marshall ( ja ik weet het er zijn ook marchalls die warmer klinken ) dit is dus een kwestie van smaak....


Mijn gitaar is een london city spitfire II, deze heb ik gekocht omdat er heel eel positieve gelluiden over te lezen waren en ik wilde een stratocaster omdat dit bijhoorlijk veelzijdig is.... ( lees: mijn favourite artiesten spelen op een stratocaster )

Nu na een half jaar intensief gebruik ( minimaal 1,5 uur per dag ) bevalt ie nog uitstekend, lekker geluid, ontstemd nagenoeg niet en blijft mooi en het allerbelangrijkste hij speelt lekker ( met dank aan het goede afstellen van de winkel waar ik een gekocht heb )


dit is niet geheel alleen mijn mening, een vriend van mij die op een fender USA speelt is ook helemaal weg van mijn gitaar en vind een heerlijk spelen, het grappige is ook dat er heel weinig geluidsverschil tussen deze twee gitaren zit ( wij kunnen dit makkelijk vergelijken omdat we allebei exact dezelfde versterker hebben )

Het verstandigste is om naar een winkel te gaan (zeker als je zelf nog niet kan spelen ) en te vragen of ze voor jou op verschillende gitaren en versterkers willen spelen voor je, zo kan jij uitzoeken wat je zelf het mooiste geluid vind

Ik heb met de gitaar kopen zo gedacht, ik houd van muziek zoals clapton,gary moore ed..... vandaar dat ik een strat heb gekocht....

Houd je meer van heavy metal , hard rock ed..... daar heeft een strat eigenlijk een te dun geluid voor


succes in ieder geval met je keuze

GeeMPie
18 maart 2006, 12:25
Bedankt voor uitleg.
Er werd mij net ESP LTD M-50 en Roland Cube 30 aangeboden voor 250 euro.
Reviews geven de ESP en versterker hoge scores.
Is dit mooie deal?
Eneuh, hij heeft 2 humbuckers, maar daar kan ik dus ook genre Pink Floyd op spelen?

worst
18 maart 2006, 12:40
ja tuurlijk kan dat

ik denk zelf wel dat et een goeie deal is...

Letsgo21
18 maart 2006, 14:58
Dat is een hele goeie deal denk ik.
Die cube versterkers zijn uitstekend!


Ik lees hier pas in een interview met Joe Walsh:

"You have a small Roland CUBE amp between your monitor wedges. How is that being used?

"hat’s driving the talk box [used on “Rocky Mountain Way”]. The speaker isn’t hooked up; it’s driving the talk box. It’s an old 60-watt CUBE — an orange one that’s been painted black.

Those CUBE amps are so great. I used to play with four of those in the early Eagles when Hotel California came out. In fact I used a CUBE to play slide on “The Long Run.” I liked to stack ’em too. That’s what I did in the old days. I even made a stand so I had two and two stacked. The top ones drove the bottom ones. I’d like to try out the new CUBE-60.

[Ed Note. Shortly after our interview, Joe took delivery of a CUBE-60. Joe’s manager reported: “We took it to his dressing room and it’s a killer to say the least! Joe loves it big time.”]"

Het gaat hier niet om dezefde amp maar toch...de kwaliteit van die cube's is dik in orde!

Zo een cube 30 moet je voor dik 100 Euro tweedehands vinden, oftewel een nieuwe 15 voor 99Euro gevonden ;-)
Een fender classic 60's heb je voor 550, of een epiphone LP voor 450 nieuw...
Ik denk dat je voor 500Euro hééél veel wegen uit kan.
Het hangt er van af wat je wil horen...

In de winkel waar je gaat kopen best eens op verschillend materiaal laten spelen is idd de beste tip, als ik dat had gedaan zat ik hier nu niet met een hoop brandhout van het merk stagg opgezadeld ;-)

tomazz
18 maart 2006, 15:33
Ik speel nog steeds met m'n 1ste gitaar, nu begint hij wel al wat m'n cojones uit te hangen. Maar toch vind ik het een goede gitaar prijs kwaliteit,het is een cort g210d, zo'n strat met ingebouwde distortion niet dat je dat nog gebruikt eens je pedaaltjes hebt maar toch leuk in het begin. M'n versterker is een roland cube 30 wat toch al een redelijk vermogen is voor een beginner, de gitaar kost 265euro en die versterker tja 200 of 300 ik weet het niet meer.
Dus ook 2 singlecoils en 1 humbucker in die gitaar, kzou wel niet meer uitgeven dan die 5-600 want er zijn er o zoveel die het niet volhouden niet dat ik je wil ontmoedigen hoor.Zelf ga ik nu na 2 jaar een fender telecaster kopen kheb echt wel zin in iets meer kwaliteit nu. Hopelijk heb je iets aan mn post.
gr

tomazz
18 maart 2006, 15:36
letsgo ik weet een strat plus met lace sensors staan voor 800 euro

marter544
18 maart 2006, 16:26
letsgo ik weet een strat plus met lace sensors staan voor 800 euro

Ja, ik weet ook wel een nieuwe Gibson Les Paul standard te staan voor 2600 euro..... MAAR ZIJN BUDGET IS MAAR 500!!! En daar moet ook nog een versterker bij, dus dan kom je op 1000 euro ofzo uit, lezen dus.

Orpheo
18 maart 2006, 16:29
Ja, ik weet ook wel een nieuwe Gibson Les Paul standard te staan voor 2600 euro..... MAAR ZIJN BUDGET IS MAAR 500!!! En daar moet ook nog een versterker bij, dus dan kom je op 1000 euro ofzo uit, lezen dus.

de post over die fender is niet voor de topicstarter. goed lezen kerel :D

tnijland
1 april 2006, 18:45
Hoi,

Ik zou zeggen, zie mijn topic over de variax gitaar van line6. Misschien iets voor jou???