PDA

View Full Version : Ibanez SZ + SD Jeff Beck's



Neals
17 maart 2006, 16:39
Omdat mijn zoektocht naar een vette gitaar met humbuckers niet echt lijkt te vlotten en ik geen overhaaste aankopen wil doen heb ik besloten mijn ouwe vertrouwde Ibbie up te graden met een setje Seymour Duncans. Ik hou van dat vintage-sound met een bite.

Maar wat ik ook belangrijk vind is dat ze een hoop output hebben.

Voorkeur gaat uit naar JB in de brug en een Sh2 in de neck, evt met push-pull pot. Goeie combinatie of weten jullie betere alternatieven?

Mijn dank is groot.

crapton
17 maart 2006, 20:38
Ik heb ook een SZ (520) met Duncan Designed elementen, die zouden op de echte gebaseerd moeten zijn. Ik vind die niet slecht voor een rockgitaar en laat ze voorlopig zitten.

Ik heb verder redelijk ruime ervaring met elementen en heb een 335 model met JB en Jazz gehad. Heel goede elementen, heel duidelijk en strak, nergens muddy. Wel minder output als mijn huidige SZ. Vind ik ze beter? Moeilijk te zeggen, de JB is iets droger, vrij clean, meer mid. De originele Duncan Designed bridge pu heeft duidelijk meer bite en treble, meer rock.

Hangt ook veel af aan welke amp je hem hangt. De Jazz en de originele neck pu verschillen minder voor mijn gevoel, uit beide is een mooie volle sound te halen. De originele heeft iets meer treble, de Jazz iets meer mid-laag.

Blijft een kwestie van smaak en proberen. Als je een nieuwe SZ hebt lijkt het me de moeite niet.

crapton
17 maart 2006, 20:41
Vergeten: wat is een vintage sound precies? Ik vermoed dat een JB en Jazz meer 'vintage' zijn dan de originele, die zijn meer 'rock'. JB en Jazz zijn goed voor blues, fusion, rock maar niet voor metal ed (kan altijd natuurlijk :-).

Orpheo
18 maart 2006, 01:11
Vergeten: wat is een vintage sound precies? Ik vermoed dat een JB en Jazz meer 'vintage' zijn dan de originele, die zijn meer 'rock'. JB en Jazz zijn goed voor blues, fusion, rock maar niet voor metal ed (kan altijd natuurlijk :-).

ik heb liever de mildere pafs voor heavy metal, dan de x2n.... om maar een verschil te noemen. die extreme output maakt t vaak fizzy, en niet lekker dreunend. op de mesa, EN op de marshall.

Bins
18 maart 2006, 10:17
Ik heb de jb/59 combo in mn gitaar (lp style) zitten, klinkt zeer goed maar "vintage" is niet echt een woord wat ik zou gebruiken om de sound van de jb te omschrijven. Ik dacht eerst ook "Jeff Beck... Das toch een hippie?" maar dat ding scheurt echt als een tiet.

edit: maar ik zie wel dat je veel output zoekt, dan zit je bij de jb wel goed.

Kevin-D
18 maart 2006, 10:43
Vergeten: wat is een vintage sound precies? Ik vermoed dat een JB en Jazz meer 'vintage' zijn dan de originele, die zijn meer 'rock'. JB en Jazz zijn goed voor blues, fusion, rock maar niet voor metal ed (kan altijd natuurlijk :-).
Vandaar ook dat in heel veel USA en JAP Jacksons de JB en Jazz zitten heh :)