PDA

View Full Version : [seventies] columbus: is het wat?



renier
17 maart 2006, 08:26
Gents,

ik zat laatst te kijken naar een oude SG kopie van het merk Columbus. iemand enig idee uit welke fabriek dit kwam, en of het wat voorstelt? is dit in de range Ibanez / chery / etc of meer een stuk spaanplaat met een likje verf?

het leuke is wel dat de headstock authentiek is. het lijkt me mischien wel wat als project gitaartje (opnieuw bedraden, fatsoenlijke pups erin, mischien een bigsby erop, eventueel overspuiten) maar is dit de moeite waard bij een dergelijk merk.

wietse
17 maart 2006, 09:02
een beetje een mysterie columbus gitaren, vermoed wordt dat ze in de fuji gen gakki fabriek werden gemaakt, ibanez dus.
maar ook daar kwam wel rotzooi weg.
over het algemeen redelijk goede gitaren, maar je moet hem toch zelf bekijken voordat je kan zeggen wat voor materiaal de body is, effe kapje van de controlcavity er af schroeven en je weet het.

renier
17 maart 2006, 14:34
bedankt voor de info. ik lees er nogal slechte commentaren over. maar goed, het is hier in de buurt, dus ik ga morgen wel even testen. is €100 te veel?

iwamoto
17 maart 2006, 15:12
ik ben niet zon wietse (wil het wel worden, als ik op die site van m kijk, damn) maar ik vind 100 euro wel een beetje veel ja, afdingen is mijn advies, maar kijk maar wat de rest zegt

renier
17 maart 2006, 15:18
vraagprijs is 125, maar als ik zie dat het waarschijnlijk een multiplex body met geschroefde hals is, heb ik er niet veel voor over. hooguit 75 of zo. meer als een soort stoeiprojectje

wietse
17 maart 2006, 15:44
bedankt voor de info. ik lees er nogal slechte commentaren over. maar goed, het is hier in de buurt, dus ik ga morgen wel even testen. is €100 te veel?

toch de paar revieuws die er over columbus gitaren (LP en ES335)op harmony central staan zijn erg lovend, en meestal kan je bij die oude gitaren er wel op aan, zijn geen winkels die hun eigen nieuwe handel omhoog prijzen.
maar alles hangt natuurlijk van het totaalplaatje af, speelt en klinkt hij goed en ziet er goed uit en is ook nog geen multiplex dan is 100 euro redelijk.
columbus gitaren zijn eigenlijk altijd bolt ondus let goed op scheuren in de halspocket bij een SG daar zijn ze erg gevoelig voor.
gewoon schroevendraaiertje meenemen en control cavity openschroeven dan weet je tenminste wat voor hout het is, want als de gitaar dekkend gelakt is dan kan je het niet zo even zien.