PDA

View Full Version : plakkende hals



--=HANS=--
16 maart 2006, 23:18
Hallo,

Ik heb sinds vorige week een nieuwe Martin 000-28EC en ben er erg blij mee. De hele gitaar is hoogglans afgewerkt en de hals dus ook. Wat mij opvalt is dat de hals nogal plakt. Zelfs met hele droge handen is na 5 minuten spelen de hals dermate stroef dat het stoort. Met mijn andere gitaren heb ik dit probleem nooit gehad.
Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik het evt. op kan lossen?

Hans

Dridon
16 maart 2006, 23:28
Ik heb geen idee hoe dit komt. Maar is het misschien niet mogelijk een of andere schoonmaak spul op je gitaar te smeren. Je hebt van die dingen, ik weet niet of het voor plak en derg is. Maar er zijn zoveel van dat soort dingen voor stof, voor glans, tegen de piep van snaren. Ik zou eens een muziekzaak bellen en er eens naar vragen. Wie weet hebben ze zoiets.

piezo
17 maart 2006, 02:42
Droog kunststoffen huishoud-schuursponsje.

gertdm
17 maart 2006, 07:49
De gitaar is waarschijnlijk een keer gepoetst met het verkeerde poetsmiddel.
Ik zou een mild vetoplossend middeltje gebruiken om de hals te behandelen. Daarna met Dr Stringfellow polish afwerken....moet goedkomen dan :)

Droffie
17 maart 2006, 12:22
Hallo,

Ik heb sinds vorige week een nieuwe Martin 000-28EC en ben er erg blij mee. De hele gitaar is hoogglans afgewerkt en de hals dus ook. Wat mij opvalt is dat de hals nogal plakt. Zelfs met hele droge handen is na 5 minuten spelen de hals dermate stroef dat het stoort. Met mijn andere gitaren heb ik dit probleem nooit gehad.
Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik het evt. op kan lossen?

Hans

Heeft die Martin een Nitro finish? zo ja is het een bekend probleem.
De lak is niet goed gedroogd. Het gaat vanzelf over na een tijd.


Tip, ga niet zitten kloten met schuren of anderen schoonmaakmiddelen. Dat helpt geen zak. Hou 'm een tijdje uit de koffer zodat de lak goed kan harden.
Gebruikt ook geen polish. Dat vertraagt het proces alleen maar. Maak de hals schoon met gewoon een warme vochtige doek of koop Virtuoso Cleaner...Wonderspul. Advies van Gibson, gebruik naptha=lighterfluid (wasbenzine kan ook) om de hals te reinigen.

Oh ja, en heel veel spelen helpt ook, maar dat wel goed zitten met zo'n gitaar...:D

gertdm
17 maart 2006, 13:24
Inderdaad, kan ook een oorzaak zijn. :)

--=HANS=--
17 maart 2006, 14:37
Dank voor jullie reacties! Dat de lak niet goed uitgehard zou zijn had ik ook al als mogelijkheid bedacht en leek me erg onwaarschijnlijk maar blijkbaar komt dat dus vaker voor. Als de koffer opengaat ruikt het inderdaad nog wel heel erg nieuw:seriousf: Als het goed is zou de gitaar dus letterlijk nog wat "droger" moeten gaan klinken?
Groet, Hans

gertdm
17 maart 2006, 14:59
Mijn Zwier heeft ook een nitrolak en ik weet nog dat hij de eerste laag had gehad en ik die gitaar mee moest nemen naar Engeland. Toen had ik hetzelfde probleem. In feite was de gitaar wel afgebouwd maar nog niet helemaal afgelakt. Door de tijdsdruk dus ook die eerste laag te kort gedroogd....dus plakken tijdens het spelen :) maar ach...ook dat heeft zijn charme....

succes :)

bram123
17 maart 2006, 15:44
gewoon spelen en met schone zakdoek af en toe schoonwrijven. niks bijzonders wel ontzettend knullig, typisch gibson ook. en dus blijkbaar ook martin.

Luca P
17 maart 2006, 17:54
Heeft die Martin een Nitro finish? zo ja is het een bekend probleem.
De lak is niet goed gedroogd. Het gaat vanzelf over na een tijd.

Oh ja, en heel veel spelen helpt ook, maar dat wel goed zitten met zo'n gitaar...:D

Nou inderdaad.
Mijn Gibson ES295 had dat zelfde probleem.
Toch ben ik stug door gaan spelen en nu is het plakkerige gevoel nagenoeg weg.

RIES
17 maart 2006, 18:49
Droog kunststoffen huishoud-schuursponsje.


Hoe gek ben jij?