PDA

View Full Version : binding problems



rinaldo
16 maart 2006, 20:49
hallo luitjes, ben druk bezig geweest met mijn lacewood tele, en heb ook op de hals een binding aangebracht. maar hier en daar is er toch een klein kiertje te zien, dus hij is niet helemaal strak. ik vraag mij af, zou ik van witte houtlijm en wat maple dust een soort van filler kunnen maken om die kiertjes te vullen of kan ik dat beter met secondelijm doen. iemand hier ervaring mee ?

rinaldo

Gitaarbouwer
16 maart 2006, 21:22
Hmm, houtlijm heeft te veel eigen kleur dus dat zou ik persoonlijk niet gebruiken. Secondelijm laat mogelijk witte plekken achter op kaal hout; ook niet doen dus. Persoonlijk zou ik gaan voor Bison 2-componenten epoxy vermengd met dust. Epoxy wordt keihard, is van zichzelf redelijk kleurloos en droogt lekker volumineus (krimpt niet).

Orpheo
16 maart 2006, 22:59
secondelijm met bloem was dacht ik ook een goeie optie. las ik hier ooit een hele tijd geleden.

rinaldo
17 maart 2006, 17:31
seconden lijm met bloem? en dan onder de schijnwerpers een baklucht ruiken?
nee geintje, nja mischien moet ik maar voor de epoxy gaan. maar of zou ik mischien een stukje binding kunnen oplossen in aceton en dat in de kiertjes smeren?

Orpheo
18 maart 2006, 00:18
seconden lijm met bloem? en dan onder de schijnwerpers een baklucht ruiken?
nee geintje, nja mischien moet ik maar voor de epoxy gaan. maar of zou ik mischien een stukje binding kunnen oplossen in aceton en dat in de kiertjes smeren?

for the record: baklucht komt van vet. niet van bloem. bloem is nagenoeg reukloos.... maar ik wacht nog netjes op Fred Dons...

Mattia
18 maart 2006, 10:17
Test een paar combo's uit op kleur; gaten vullen in licht hout dat licht moet blijven is enorm moeilijk. Het beste is een klein shaafje van het tophout (zelfde grain orientatie!!) erin proppen, en lijmen met titebond oid (secondenlijm heeft wel eens de neiging om in te trekken in het hout, de boel verkleuren, en als je wilde stainen...forget it). Klein hobby mesje, of met een schaaf hout curlies maken.

Verder, het is meestal secondenlijm met soda (Natrium Bicarbonaat). CA lijm (Secondenlijm) reageert met base/loog(?), dus dat wordt erg snel keihard. Redelijke fix voor een te diep gesneden nut slot, bijvoorbeeld, als de gitaar te goedkoop is om gewoon een nieuwe topnut ervoor te maken.

rinaldo
18 maart 2006, 11:22
oke bedankt voor de sugesties ik ga het een en ander maar eens uitproberen op een stukje afval hout.

fred dons
20 maart 2006, 06:56
sorry ik had plotseling een vrije dag omdat een lokale hans kazan wannabe een poging had gedaan om een stoeptegel op de passagierstoel van mijn auto to toveren zonder mijn ruit te breken en daar niet helemaal in geslaagd was :mad:

bakpoeder en superlijm is kan een goede oplossing zijn als de kleur geen probleem is, het word na het drogen keihard maar je blijft een kleurverschil zien met de binding en het hout en je kunt het niet bij kleuren achteraf

wat ik met binding meestal doe als ik kiertjes heb (en de kier is niet te breed)is om super lijm (niet de dunste versie) in het kiertje te laten lopen en terwijl het nog nat is met 360-400 grit droog gelijk er om heen te gaan schuren, hierdoor zal het schuursel in de kiertjes komen en dit netjes vullen.
Zijn de kiertjes te groot, dan gebruik ik of titebond houtvuller omdat dit nog bij te kleuren is met water- en andere beitssoorten
Als de kleur niets uitmaakt (en helaas weet ik de merknaam even niet meer) gebruik ik korreltjes voor superlijm. Dit ziet er droog uit als fijn zand en laatje in het kiertje lopen, daarna gooi je er een druppeltje superlijm overheen en de korrels smelten in elkaar en het droogt transaparant op
(terwijl de korrels droog zijn kun je ze nog kleuren daarna niet meer)

rinaldo
20 maart 2006, 17:26
oke bedankt fred, daar heb ik wat aan. de kiertjes zijn niet echt breed dus ga ik maar de methode met de superlijm proberen.
hartelijk dank.

rinaldo