PDA

View Full Version : Welke stemsleutels ?



Jerre
16 maart 2006, 18:00
Ik heb zo het gevoel dat mijn stemsleutels (of hoe dat die dingen ook heten) niet zo heel stemvast zijn. Ze zijn namelijk nogal losjes, mijn andere gitaar heeft er redelijk straffe die absoluut gestemd blijven, dus vervangen dacht ik zo.

Maar daar zit nu het probleem. Welk van die merken zijn nu goed, ik heb er geen flauw idee van, en ben al een dikke week aan het zoeken naar goede info.
Met merken bedoel ik dan Gotoh, Schaller, Grover, ...
Sommige setjes kosten 30€ terwijl andere setjes dan weer 60 of meer kosten, maar er bijna identiek uitzien !?

Van welke zijn algemeen geweten dat ze zeer goed te zijn ?
(Ik zoek er 3 links en 3 rechts, niet 6 op een rij)

Mattia
16 maart 2006, 18:51
Stemmechanieken, tuning machines, heten die dingen.

Gotoh, zelfs de goedkopere van 30-35 euro, zijn prima, topkwaliteit mechanieken. Doen het nauwelijks onder voor 'gewone' of locking Schallers, en Gotoh's 510 serie (duurder, rond de 70-80 euro per setje) zijn nog beter dan Schallers, IMO. Allemaal werken ze perfect, trouwens.

Over Grover zijn de verhalen me wat te gemengd. Mijn 'standard' keuze is een Gotoh, gewoon M6-style (dus: ziet er uit als Schaller), voor locking of een Sperzel of Schaller mini locking (bij Warmoth kost een setje maar 48 dollar), voor 'fancy' of Schaller of Gotoh's 510 serie. Open backed, voor akoestische gitaren? Waverly is top, Sperzel maakt interessante, moderne mechanieken, ik hoor goede dingen over Gotoh (surprise, surprise).

Orpheo
16 maart 2006, 23:03
ik houd t bij grover, schaller of sperzel. gotoh ken ik niet.

patricia
16 maart 2006, 23:10
idd,grover`s zijn erg goed!!

piezo
17 maart 2006, 02:58
Ik wilde altijd Schallers, "want dat is toch de top" maar dat zijn ze volgens mij al jaren niet meer. Ik voel bij het draaien aan nieuwe setjes Schallers nogal eens 'haakweerstand" wat zou kunnen wijzen op te ruime produktietoleranties. Tegenwoordig geef ik de voorkeur aan Gotohs. Ze voelen wel ietsje "weker" aan, maar dat kan even goed zijn omdat ze precieser gemaakt worden en dus soepeler lopen. En ze zijn nog goedkoper ook.

Mattia
17 maart 2006, 10:32
Grover maakt geen 'high end'; dat ze standaard op Gisbons zaten zegt mij niets over hoe goed ze zijn. Wel weet ik dat tot voor kort, de kwaliteit van met namen de open-backed mechanieken slecht was, toen heel even goed, nu is het weer erg wisselvallig. Service is bij hun blijkbaar wel goed, maar Gotoh's (japanse) manufacturing is gewoon top. Gotoh houd z'n toleranties sterk in de gaten, en de indruk is er dat Schaller eens z'n machines moet upgraden (het eea slijt immers), en dat dat zeker bij Grover ook het geval schijnt te zijn.

fred dons
20 maart 2006, 07:07
Orpheo, gotoh's worden naast schaller en grover tegenwordig ook op les pauls gebruikt (ik heb een setje gibson klusons die door gotoh zijn gemaakt) :)
daarnaast zitten op de amerikaanse (inclusief customshop) fenders gotoh klusons dus met de kwaliteit van Gotoh zit het wel goed

Schallers hebben inderdaad de laatste jaren nogal een grote speling en zijn al een tijd mijn favoriet niet meer, ik gebruik liever sperzels of gotoh's
ik heb ook grovers alleen worden die door een groot aantal fabrikanten in licentie gemaakt en het is altijd weer een gok wat de kwaliteit zal zijn

nadeel van sperzels is wel dat je een extra gaatje moet boren en dat het schroefje van de gotoh's niet altijd het oude schroef gaatje van de oude mechanieken bedekt
(Overigens kun je de stemmechanieken vaak iets "stroever" laten draaien door het schroefje op de draaiknop vaster te zetten)