PDA

View Full Version : Fender Tremolux



look
16 maart 2006, 13:36
Collegae muzikanten,

Ik heb kort geleden een tremolux piggyback aangeschaft (blonde 1963). De amp heeft 15 jaar op een zolder gestaan en niet bespeeld in die tijd. Hij is origineel, alleen de speakers zijn vervangen (originele zitten er wel bij). Ding ziet er super uit. wat is het probleem dan?

Ik vind `m erg snel oversturen. Clean boven een drummer en bassist uitkomen in een repetitiehok is niet mogelijk. Ik moet m helemaal opendraaien om een beetje met het geluid mee te kunnen komen, geluid overstuurd hierbij erg. Voor blues is dit geen erg groot probleem, maar n lekkere funk wil ik toch ook wel ongestoord kunnen maken.

Zou het aan de speakers/buizen/evt. niet zichtbare defecten kunnen liggen dat ie minder clean vermogen geeft? Wie heeft ervaring met deze amp?

-Look

Mr.Jay
16 maart 2006, 14:18
Collegae muzikanten,

Ik heb kort geleden een tremolux piggyback aangeschaft (blonde 1963). De amp heeft 15 jaar op een zolder gestaan en niet bespeeld in die tijd. Hij is origineel, alleen de speakers zijn vervangen (originele zitten er wel bij). Ding ziet er super uit. wat is het probleem dan?

Ik vind `m erg snel oversturen. Clean boven een drummer en bassist uitkomen in een repetitiehok is niet mogelijk. Ik moet m helemaal opendraaien om een beetje met het geluid mee te kunnen komen, geluid overstuurd hierbij erg. Voor blues is dit geen erg groot probleem, maar n lekkere funk wil ik toch ook wel ongestoord kunnen maken.
Zou het aan de speakers/buizen/evt. niet zichtbare defecten kunnen liggen dat ie minder clean vermogen geeft? Wie heeft ervaring met deze amp?
-Look

HIj moet ten eerste natuurlijk al in optimale staat zijn om zijn volledige vermogen te kunnen leveren, maar verder blijft het stock een krappe 35W ampie met "slechts" 2x10" speakers en heeft dus zijn beperking.
LUCLUC kan je er meer over vertellen, hij gebruikt er al jaren een.

De Tremolux is natuurlijk beetje op te pimpen > grotere OT, pittige buizen, versleten parts verversen en stel potige, efficiëntere 10" speakers erin, krijg je écht wat meer headroom, maar het heeft een grens.
Kan goed zijn dat je gewoon voor jouw stijl / band de foute amp hebt.

JaY

Al
16 maart 2006, 17:28
Ik vind `m erg snel oversturen. Clean boven een drummer en bassist uitkomen in een repetitiehok is niet mogelijk.



Wat Jay zegt, hij moet natuurlijk wel gezond zijn. Kan rotte buizen hebben of elco's die op zijn en dan is het slappe was en geen punch.

Daarbij: als je de 2x10box op de grond zet en je dicht bij de amp staat mis je zelf veel van de sound door de projectie van de sound. Je kan de box rechtop zetten, dat scheelt al, of de hele set wat hoger.

Al

Roque
16 maart 2006, 19:23
Tremolux oversturen?
Al zet ik alles op 10 krijg ik nog geen randje.

Lucluc
16 maart 2006, 20:38
LUCLUC kan je er meer over vertellen, hij gebruikt er al jaren een.

Mijn Tremolux komt ook uit 1963, maar is nog een 'brownface', dus met witte knoppen en bright kanaal ipv switches. De output transformator is vervangen door een groter Bassman model. Ik gebruik hem boven een 'origineel' Tremolux cabinet met de volgende aanpassingen: half open achterkant en 2 12" speakers.

In mijn huidige band speel ik het meest 'neger-sex-gitaar'. Ik weet niet of je dat ook onder funk kan scharen, maar laten we dat doen voor het gemak! Het volume staat altijd bijna op de helft en daarmee heb ik ruim voldoende vermogen. Ik gebruik af en toe een pedaalte: zelfbouw TS, zelfbouw mosfetbooster of zelfbouw fuzz. Gaat allemaal prima, maar het vaakst speel ik gewoon clean. Ik vind de versterker niet zo erg snel oversturen en het is nog een brownface ook. Ik denk dat een blackface nog minder snel overstuurt.

Vraag maar als je meer wilt weten!

Mr.Jay
17 maart 2006, 07:42
Ik denk dat een blackface nog minder snel overstuurt.
Vraag maar als je meer wilt weten!

Ja > welke speakers had je er nou in ?
Ikheb zelf ooit een '64 Bf gehad die wel degelijk op 7-8 een prachtig crunchrandje gaf á la SRV, het typische Stratbluesy soundje. En dat op een marsall 2x12 cab, dus het waren zékers niet de speakers, die geven niet op.
In die amp zat ook een BassmanOT.

JaY

nicoverduin
17 maart 2006, 07:54
Collegae muzikanten,

Ik heb kort geleden een tremolux piggyback aangeschaft (blonde 1963). De amp heeft 15 jaar op een zolder gestaan en niet bespeeld in die tijd. Hij is origineel, alleen de speakers zijn vervangen (originele zitten er wel bij). Ding ziet er super uit. wat is het probleem dan?

Ik vind `m erg snel oversturen. Clean boven een drummer en bassist uitkomen in een repetitiehok is niet mogelijk. Ik moet m helemaal opendraaien om een beetje met het geluid mee te kunnen komen, geluid overstuurd hierbij erg. Voor blues is dit geen erg groot probleem, maar n lekkere funk wil ik toch ook wel ongestoord kunnen maken.

Zou het aan de speakers/buizen/evt. niet zichtbare defecten kunnen liggen dat ie minder clean vermogen geeft? Wie heeft ervaring met deze amp?

-LookAls ie 15 jaar "droog"heeft gestaan grote kans dat de elco's op zijn. De buizen moet nog blijken.
Nico

Lucluc
17 maart 2006, 12:15
welke speakers had je er nou in ?

G12H30, niet bepaald jouw favoriet, toch? Het zijn exemplaren ter ere van het 70jarig bestaan van Celestion. Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt. Voor spelen op (zeer) hoog volume vind ik ze minder geschikt dan op laag volume. Voor mij pakt de combinatie goed uit.

Ik vind de tremolux minder geschikt als ik er met m'n pedalsteel op speel. Dan geef ik de voorkeur aan de bandmaster, kanaal 1. Ik denk dat het ligt aan de hoge output van de pedalsteel. De voortrap wordt dan te hard gepushed en dat werkt prima voor gitaar, maar niet zo voor pedalsteel.

Mr.Jay
17 maart 2006, 13:35
G12H30, niet bepaald jouw favoriet, toch? Het zijn exemplaren ter ere van het 70jarig bestaan van Celestion. Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt. Voor spelen op (zeer) hoog volume vind ik ze minder geschikt dan op laag volume. Voor mij pakt de combinatie goed uit.

ten eerste is de G12H30 zelfs mijn absolute favoriet voor 2x12", maar dan kom ik vanzelf op ten tweede > niet die chinese klote speakers, want je zegt het zelf al > op hoog volume zijn ze niet meer mooi, ze breken kapot in het laag vind ik, als ze vervormen verdwijnt alle laag en ze worden vies, klinken ook niet ehct muzikaal. Heb ze gehad, 1 keer geluisterd en weg ermee.
Maar ik heb het dan over een set ouwe pre-Rola's die ik heb > dát is heel andere koek, en die zijn dan ook mijn favorietme en zéér muzikaal.
Ik heb gene ervaring met de nw. heritage-serie, schijnt stuk beter te zijn dan die Ann.'s


Ik vind de tremolux minder geschikt als ik er met m'n pedalsteel op speel. Dan geef ik de voorkeur aan de bandmaster, kanaal 1. Ik denk dat het ligt aan de hoge output van de pedalsteel. De voortrap wordt dan te hard gepushed en dat werkt prima voor gitaar, maar niet zo voor pedalsteel.

Leuk dat je ook pedalsteel speelt ! Fascinerend instrument vind ik dat, maar ik neem aan geen zoetsappige country.....
Je zou op V1 een 5751 of ander nog lowergain buisje kunnen proberen, geeft ook mooiere toon en zal beter bij die steel passen, doe dat vaker bij LP-spelers i.c.m. ouwe Fenderamps.

JaY

Lucluc
17 maart 2006, 13:47
een set ouwe pre-Rola's

Dat is iets voor de toekomst. Vooralsnog klinkt het bij mijn manier van gebruik (niet al te hoog volume) heel aardig, al neem ik aan dat het nog beter kan!


Leuk dat je ook pedalsteel speelt ! Fascinerend instrument vind ik dat, maar ik neem aan geen zoetsappige country.....

Ik begin zelfs steeds meer uitgekeken te raken op de gewone gitaar. Dat ligt natuurlijk voor een groot deel aan mijn beperkte talent :mad: Maar een pedalsteel opent nieuwe deuren. Helaas is het niet zo makkelijk als het lijkt om op zo'n ding te spelen. En ik heb net zo min iets met country als blues.....

PeeVee
19 maart 2006, 12:40
Ik heb inmiddels 2 x 10" (open back) cabje voor mijn '64 bf Tremolux. B+ in die amp is iets onder de 400V en spanningen in de preamp zijn erg laag. Klinkt daardoor erg warm maar breekt daardoor ook vrij snel op (ligt ook beetje aan je speelstijl, ik speel nogal lomp geloof ik). Wilde 2 x Weber C10Ch(icago) in het cabje hangen. Zijn vrij potige jongens, die zouden het vermogen wel moeten kunnen trekken dus de speakers zullen dan niet zo snel "vastlopen" net zoals Jay aangaf. Ben wel benieuwd... Ga ze d'r zo inschroeven... hmmm... toppie vergeten mee te nemen uit oefenruimte, lekker handig weer :(