PDA

View Full Version : Verschillende typen buizen



blademan
16 maart 2006, 13:21
In versterkerbesprekingen lees je altijd welke soort buizen er in zitten (EL84 etc, geloof ik). Maar aangezien ik een electro-technische analfabeet ben weet ik dat verschil niet. Wie kan me dat duidelijk maken in een soort buizen-for dummies Nederlands. Of is ere een site waarop ik dat allemaal kan nalezen.
Graag hulp van de deskundigen

Orpheo
16 maart 2006, 14:23
het probleem met het 'beschrijven' van buizen qua sound, is dat het ook heel relatief en subjectief is. simpel voorbeeld:

ik was eerst helemaal el34 fan, en ik kotste op de 6l6, alleen maar vanwege de recto, die normaal 6l6 heeft. el34 zit in bv/o.a. de jcm800. ik spoog op de 6l6 vanwege de recto, en hemelde de el34 op vanwege de jcm800. onder andere dankzij dit forum, en de meeting, (toen ik speelde op de zelfbouw van geronimo) hoorde ik 'een andere kant' van de 6l6, en ben ik eens gaan luisteren naar andere amps met 6l6 buizen. nu is, na lang ploeteren, en een flinke 'evolutie' mijn mainamp de mark4 geworden, met 6l6 buizen (naast de jcm800 natuurlijk).

moraal van t verhaal: buizen zeggen niet alles aangaande sound. ze leveren een belangrijk deel van de sound, maar het is niet zaligmakend. tot op zekere hoogte natuurlijk wel, maar verwacht geen megawonderen. tone zit nog altijd grotendeels in je vingers, ook al klinkt die frase als een megacliche.

Negative K3 fan
16 maart 2006, 14:55
als je al een electro technische analfabeet bent dan moet je je ook niet echt druk gaan maken over dit soort dingen, met een stel goede oren kom je al een heel eind en dan maken de eindbuizen vrij weinig uit. Veel mensen doen moeilijk over eindbuizen ofzo, maar naar mijn mening blijven het nuances als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de impact die speaker- cabs of configuraties op je sound. Ook zijn amps een totaal concept, de bouwer/bedenker heeft zijn keuze waarschijnlijk vrij goed afgewogen.

Orpheo
16 maart 2006, 15:11
als je al een electro technische analfabeet bent dan moet je je ook niet echt druk gaan maken over dit soort dingen, met een stel goede oren kom je al een heel eind en dan maken de eindbuizen vrij weinig uit. Veel mensen doen moeilijk over eindbuizen ofzo, maar naar mijn mening blijven het nuances als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de impact die speaker- cabs of configuraties op je sound. Ook zijn amps een totaal concept, de bouwer/bedenker heeft zijn keuze waarschijnlijk vrij goed afgewogen.

ja, dat laatste ben ik zeker met je eens (de rest natuurlijk ook).

vester86
16 maart 2006, 18:13
ik vergelijk eindbuizen altijd met de saus over een bord eten. het eten blijft hetzelfde, alleen de totaalsmaak is iets anders met andere saus

nicoverduin
16 maart 2006, 19:22
als je al een electro technische analfabeet bent dan moet je je ook niet echt druk gaan maken over dit soort dingen, met een stel goede oren kom je al een heel eind en dan maken de eindbuizen vrij weinig uit. Veel mensen doen moeilijk over eindbuizen ofzo, maar naar mijn mening blijven het nuances als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de impact die speaker- cabs of configuraties op je sound. Ook zijn amps een totaal concept, de bouwer/bedenker heeft zijn keuze waarschijnlijk vrij goed afgewogen.Beetje tegenstrijdige redenering. Je zegt dat de eindbuizen vrij weinig uitmaken maar verderop dat het een totaal concept is. Met dat laatste ben ik het overigens eens. Ooit gebruikte je de kreet dat een versterker een instrument is (een kreet die Chris Winsemius nogal veel gebruikte long ago...daarom bleef hij hangen). Dat onstreept het totaal concept. Of de bouwer rekening heeft gehouden met het type eindbuis wordt helaas meer gedreven uit economische redenen dan geluids kwaliteits redenen. En dat geldt tegenwoordig niet alleen voor de buizen ..... helaas.

nicoverduin
16 maart 2006, 19:22
ik vergelijk eindbuizen altijd met de saus over een bord eten. het eten blijft hetzelfde, alleen de totaalsmaak is iets anders met andere sausmooie metafoor

Negative K3 fan
16 maart 2006, 21:47
Beetje tegenstrijdige redenering. Je zegt dat de eindbuizen vrij weinig uitmaken maar verderop dat het een totaal concept is. Met dat laatste ben ik het overigens eens. Ooit gebruikte je de kreet dat een versterker een instrument is (een kreet die Chris Winsemius nogal veel gebruikte long ago...daarom bleef hij hangen). Dat onstreept het totaal concept. Of de bouwer rekening heeft gehouden met het type eindbuis wordt helaas meer gedreven uit economische redenen dan geluids kwaliteits redenen. En dat geldt tegenwoordig niet alleen voor de buizen ..... helaas.

mja een versterker IS ook gewoon een instrument, of op zn minst een deel ervan... maargoed, over dat laatste heb je denk ik deels gelijk, natuurlijk worden dingen economisch gedaan, stel dat een ampbouwer ervoor kiest om 6l6s te gebruiken zodat hij minder gloeistroom nodig heeft uit de trafo en dat scheelt hem een paar dollars dan zal hij zijn OT etc. daar wel naar kiezen... toch?

wat trouwens mijn ervaringen met verschillende eindbuizen is; dat is dat in in mijn zelfbouw amp die single ended eens ook een el34 heb gestopt met de nodige aanpassingen, maar dat klonk veel te donker vanwege de impedantie mismatch, dus als je al verschillende buizen in dezelfde amp gebruikt moet je er wel zeker van zijn dat andere factoren zijn uitgesloten en dat is al vrij lastig.

nicoverduin
16 maart 2006, 22:00
Dat is niet waar. Omdat je een mismathc heb je een andere klank. Alle buizen zullen bij die mismatch weer een andere eigen klank produceren. Als er een match was had je ook weer andere klanken. Als je de spanning veranderd heb je ook weer andere klanken. Alles speelt mee.

Negative K3 fan
16 maart 2006, 22:14
en dat bedoel ik, te veel factoren!