PDA

View Full Version : Kan er niemand een soort versterker FAQ maken?



goeroezeboe
16 maart 2006, 13:08
Simpelweg een aantal stickies waarin een overzichtje wordt gegeven van goede versterkers binnen verschillende prijsklasses (zoals dat het geval is in het elektrische gitaren forum), wat algemene raad waarop je moet letten bij de aankoop van een versterk, op wat je je keuze moet baseren (muziekstijl, waarvoor je hem gaat gebruiken vb oefen vs optredens, ...)

Zo iets zou bijzonder nuttig zijn voor mensen die niet veel weten over versterkers, zoals ik dus.

Orpheo
16 maart 2006, 14:16
ik denk dat t bij amps nog lastiger is dan met gitaren, omdat dat NOG subjectiever is. en ondanks dat die topic/stickies er zijn bij elec. gitaren, er komen nog genoeg topics met de vraag 'wat moet ik doen, x of y". echt nut heeft t imo niet.

jozum
16 maart 2006, 14:27
het is wél nuttig als er tips komen te staan hoe je een versterker uitkiest die bij je pas. Je kan zonder al te subjectief te worden uitleggen:

-hoeveel watt je wil
-welke opties je wil
-welke speakerconfiguratie je wil
-of je combo of head+cab wil
-of je buizen/transistor/modelling wil
-welke versterker geschikt is voor welke muziek

dit is wat ik bedenk in 2 minuten, er zijn vast veel meer van dit soort punten. Ik ben zelf niet ervaren genoeg om zo'n algemene faq te schrijven, maar misschien een gemeenschappelijke taak?

Negative K3 fan
16 maart 2006, 14:51
was er niet ooit een faq?

het lastige bij een faq is altijd dat je een begin moet maken enzo, je kunt iig al kijken naar de meeste beginners topics enzo...

misschien dat er iemand een beginnetje kan maken, dan wil ik best meehelpen

sregor
16 maart 2006, 14:56
Ik vind het een top idee. Ook ik heb er geen reed verstand van en zo' faq met hier en daar wat simpele tips/aanraders etc.. zou mij enorm opweg kunnen helpen. Ik heb nu soms geen idee waar er over gepraat wordt en/of wat ze er al dan niet mee bedoelen. Als beginner val je meteen in het diepe op dit forum en mbv zo'n faq zou je je als beginner alvast een stuk beter kunnen verdiepen/voorbereiden/inlezen etc. ik ben helemaal voor. Alvast bedankt, voor als het er evt van zou komen!

jw009
16 maart 2006, 15:20
Lijkt mij ook wel handig voor de nieuwkomers, om bijv de verschillen tussen:

-buizen/transistor/modeling uit te leggen.

Misschien ook wat uitleg over buizen, biassen, voor- en eindversterkers, cabinetten, speakers, e.d.

Anti
16 maart 2006, 17:19
ja zou echt super zijn. Miss ook wat over onderhoud van buizen ed...

AART
16 maart 2006, 21:19
Ik begin wel./

edit: ben begonnen, duurt een weekje, dan is ie er wel.

als negk3 voor mij een verhaal over buizen en biassen zou kunnen schrijven zorg ik dat die mooi verwerkt word.

alle bijdragen zijn welkom.

Negative K3 fan
16 maart 2006, 21:40
het wiel opnieuw uitvinden is ook nergens voor nodig, voor vragen over biasen etc. kun je als beginner het best beginnen bij het artikel van randall smith over klasse a op de mesa boogie website, dat soort links kunnen prima in de faq

paulusdeBKB
16 maart 2006, 21:43
Er bestaat een boekje over versterkers en effecten, uit de tip-boek reeks. Staat bij bijna elke muziekwinkel wel op de toonbank, kost 12,50 ofzo, en daar staat werkelijk een schat aan informatie in. Ik ben zelf behoorlijk ervaren en naar mijn bescheiden mening is dit voor iedere beginner een ideale uitleg over alles wat met gitaarversterkers te maken heeft. Buizen, transistor, modeling, effecten, impedanties van ingangen en luidsprekers, alles komt aan bod.

drap
16 maart 2006, 21:45
Is dat biassen werkelijk zo simpel? Ik werd vandaag gebeld door Tonika dat m'n versterker klaar was. Nieuwe buizen in laten zetten dus. E33,95 exclusief de buizen...

AART
16 maart 2006, 21:50
Is dat biassen werkelijk zo simpel? Ik werd vandaag gebeld door Tonika dat m'n versterker klaar was. Nieuwe buizen in laten zetten dus. E33,95 exclusief de buizen...

ja, inprikken, meten, draaien, klaar.

voor een ervaren iemand dan.

Negative K3 fan
16 maart 2006, 21:52
Is dat biassen werkelijk zo simpel? Ik werd vandaag gebeld door Tonika dat m'n versterker klaar was. Nieuwe buizen in laten zetten dus. E33,95 exclusief de buizen...

tegenwoordig kun je op iedere hoek van de straat bias probes en dergelijken kopen en dan is het inderdaad vrij makkelijk...

nicoverduin
16 maart 2006, 22:03
Als je niet weet wat je doet, kun je nog steeds een versterker naar de verdommenis helpen. voorbeelden te over. Vooral de laatste tijd:D :D :D :D