PDA

View Full Version : Elementen



LPplayer
16 maart 2006, 11:50
MIsschien een leuke vraag....

Wat voor elementen zijn er allemaal en voor welke stijlen zijn die elementen??

EN welke elementen zijn veelzijdig?

Welke elementen zijn goed met elkaar te combineren?
VOlgens mij is hier nog niet zoveel over gepost..

Dat zijn mijn vragen.

Mithrandir
16 maart 2006, 11:53
Genoeg over te vertellen voor een FAQ in een sticky lijkt me, dat is me nogal een omvangrijk onderwerp.

Nozemans
16 maart 2006, 12:41
Laat ik een beginnetje maken: er zijn heel veel verschillende kleuren. Witte en zwarte zie je vaak, de zwarte zijn uitermate geschikt voor metal maar kunnen ook veelzijdig zijn. Met de andere kleuren heb ik weinig ervaring, maar daar kunnen anderen je vast meer over vertellen!

LPplayer
16 maart 2006, 12:50
Uhuhm volgens mij heeft kleur er weinig mee te maken :)
Ik weet bijvoorbeeld dat een humbucker geschikter is voor rock, maar er zijn verschillende soorten humbuckers en verschillende soorten single coils


Laat ik een beginnetje maken: er zijn heel veel verschillende kleuren. Witte en zwarte zie je vaak, de zwarte zijn uitermate geschikt voor metal maar kunnen ook veelzijdig zijn. Met de andere kleuren heb ik weinig ervaring, maar daar kunnen anderen je vast meer over vertellen!

Dick Wolkendeck
16 maart 2006, 13:07
Uhuhm volgens mij heeft kleur er weinig mee te maken :)
Ik weet bijvoorbeeld dat een humbucker geschikter is voor rock

Niet. Helemaal niet. Humbuckers zijn geschikt voor rock, maar ook voor funk. Ook voor Reggae. Ook voor blues. Jazz. Single coills zijn voor rock!!! (just to make a point here) Malmsteen, Blackmore, Impellitteri, Knopfler, etc etc etc... allemaal rock. En single coils zijn voor funk. En voor Reggae. Blues. Jazz.

Om je vraag te beantwoorden: alle elementen zijn overal voor. Wat je ook hoort of leest hierover, er is altijd wel een gitarist te vinden die het tegenovergestelde doet. en dat succesvol doet. En als je rock speelt, speel je rock. Voor mijn part over een tuba, als het rockt is het rock.


maar er zijn verschillende soorten humbuckers en verschillende soorten single coils

Ja. Helemaal waar. Het grote antwoord op alles: there are no rules. Er is dus wel en geen antwoord op je vraag.

joke
16 maart 2006, 13:11
en dan hebben we het niet eens over aktief en passief.....

bram123
16 maart 2006, 13:22
ik zou altijd voor zwarte gaan, die klinken het best.

DarknessAwaits
16 maart 2006, 13:25
ik zou altijd voor zwarte gaan, die klinken het best.

Niet. Helemaal niet. Witte zijn geschikt voor rock, maar ook voor funk. Ook voor Reggae. Ook voor blues. Jazz.

:seriousf:

Dick Wolkendeck
16 maart 2006, 13:45
:seriousf: ________________ 10 tekens

iwamoto
16 maart 2006, 13:49
nee hoor, want kijk maar, een zwarte dimarzio EVO in de brug klinkt veel ruiger als een witte EVO in de nek.... :seriousf:

maar hou zouden dan die groene JEM evo elementen klinken? vast heeeeeeel anders als gewone evo's he?

Bram+
16 maart 2006, 13:55
Toen had Vai nog PAF pro's volgens mij.

zx81
16 maart 2006, 14:38
Toen had Vai nog PAF pro's volgens mij.
Ja, maar welke kleur?!

Gitaro
16 maart 2006, 14:51
Niet. Helemaal niet. Witte zijn geschikt voor rock, maar ook voor funk. Ook voor Reggae. Ook voor blues. Jazz.

:seriousf:

Hahhah, mooie post! :seriousf:


Hey, bestaan er eigenlijk nog andere actieve elementen naast EMGs?

iwamoto
16 maart 2006, 16:36
Hahhah, mooie post! :seriousf:


Hey, bestaan er eigenlijk nog andere actieve elementen naast EMGs?
ja zolang ze zwart zijn he, want die van EMG zijn ook zwart, dus mijn witte PAF pro met een zwarte cover is nu ook actief......;)

Orpheo
16 maart 2006, 16:44
ja zolang ze zwart zijn he, want die van EMG zijn ook zwart, dus mijn witte PAF pro met een zwarte cover is nu ook actief......;)


ha ha ha, wat grappig! en nu ontopic!!

ja, er zijn nog meer actieve pickups (emgs zijn er ook in t zilver btw...25th anniversary van EMG..) je hebt de seymour duncan livewire (of was t hotline? ik weet t niet meer...)

LPplayer
16 maart 2006, 17:02
OKay allemaal beetje wazige antwoorden, maar EMG wordt dus gebruikt voor wat heftigere rock of mensen die veel Solowerk doen?
Wat is precies het verschil tussen een actief en passief element: Wat doet de een wel wat de ander niet doet.

P90's wat voor soort element is dat en waar wordt het voor gebruikt?

Orpheo
16 maart 2006, 17:11
OKay allemaal beetje wazige antwoorden, maar EMG wordt dus gebruikt voor wat heftigere rock of mensen die veel Solowerk doen?
Wat is precies het verschil tussen een actief en passief element: Wat doet de een wel wat de ander niet doet.

P90's wat voor soort element is dat en waar wordt het voor gebruikt?


emg's worden gebruikt, net als passieve pups. van steve lukather (niet echt heftig beukwerk) tot slayer (je reinste beukwerk) en van solisten (zakk wylde) tot rhythmwerk (hetfield live).

een p90 is een singlecoil die heel erg hot is, en eigenlijk totaal niet lijkt op de fender-singlecoil. de p90 zit tussen de stratsinglecoil en de les pual humbucker in zeg maar, qua tone. qua output zit ie tussen een normale single in en een hotte humbucker. een normale single is >100mv en een hotte humbucker is ongeveer 300 a 400 mv. (de x2n is 512; HEEL hot dus) de p90 is ongeveer 250 mv.

actief wil zeggen: heel lage output uit de pickup zelf, en die wordt dan geboost in de gitaar zelf, tot extreme outputlevels (ik dacht bijna 2 volt... ga maar na, de X2N is al .5 volt, wat de EMG dan is.) de emg zonder de booster heeft een heel lage output, maar is wel heel 'puur'. weinig karakter van zichzelf, en geeft vooral dan het karakter van de speler+gitaar weer. maar dat boosten haalt dat weer onderuit, en geeft het een heel kaal karakter weer volgens sommigen (ik onder andere) anderen vinden t juist ideaal, want ze vinden dat je spel+gitaar juist heel erg versterkt wordt door emg's, en dus beter is. eigenlijk is er geen beter of slechter, en alleen smaak.

pint
16 maart 2006, 17:23
zijn bij p90's de witte of de zwarte nu de beste ????

guitartub
16 maart 2006, 17:33
als het rockt is het rock.



Ja. Helemaal waar. Het grote antwoord op alles: there are no rules. Er is dus wel en geen antwoord op je vraag.

Alles wat goed klinkt is GOED!
(Maar wie bepaalt dat eigenlijk?)

DarknessAwaits
16 maart 2006, 17:49
Alles wat goed klinkt is GOED!
(Maar wie bepaalt dat eigenlijk?)

Jij, de gitarist. Soms met desastreuze gevolgen.

iwamoto
16 maart 2006, 18:22
zijn bij p90's de witte of de zwarte nu de beste ????
dat weet ik ook niet, wit is wel dan meer single coil en zwart kan je aleen rock op spelen....whaha, kleur maakt toch geen zak uit joh :D

Noid
16 maart 2006, 19:03
http://www.swinesheadpickups.co.uk/pictures/orderplassc2.jpg

:rockon: . . . .

pint
16 maart 2006, 22:08
met zo'n kleur klinkt niks meer ...........muwahaha

iwamoto
16 maart 2006, 22:13
die doorzichtige covers van die doorzichtige satriani zijn vet :D

robert-gitarist
16 maart 2006, 22:17
Ik heb op een van me strats geen kapjes meer over de elementen zitten :D staat wel ehmm appart :D

crapton
16 maart 2006, 22:52
Ik heb een setje Ferrari-rode DiMarzio's over. Die zijn namelijk wat feller dan de zwarte. Trekken sneller op snap je?

polysix
16 maart 2006, 23:51
Uhuhm volgens mij heeft kleur er weinig mee te maken :)
Ik weet bijvoorbeeld dat een humbucker geschikter is voor rock, maar er zijn verschillende soorten humbuckers en verschillende soorten single coils er zijn ook verschillende soorten rock ;)

paulusdeBKB
17 maart 2006, 00:43
... en verschillende soorten pickups... witte, zwarte, zwartwitte, witzwarte...

bram123
17 maart 2006, 01:08
ja alsof zo'n grap over kleuren nu nog leuk is.

paulusdeBKB
17 maart 2006, 01:41
natuurlijk niet. Was flauw bedoeld en kennelijk goed overgekomen. Voor de volledigheid: echte vintage 'zebra' humbuckers schijnen meer geld waard te zijn dan hun enkelkleurige broertjes. Zebra = 1 creme plasticje, 1 zwart. Electronisch zijn ze identiek, alleen maar omdat een of andere beroemde gitarist zulke pups had en ze officieel niet zo gemaakt werden. Damn! nou weet ik niet meer hoe het precies zat.

Iemand?

piezo
17 maart 2006, 02:22
Ooit heeft in de Musicmaker gestaan, dat het anders klinken van vintage zebra's ook wetenschappelijk was aangetoond. Het had te maken met het elektrisch geleidend zijn van de zuivere koolstof die als pigment in de zwarte spoelen verwerkt was.

Dick Wolkendeck
17 maart 2006, 08:11
Ja en homeopatie werkt echt....

Dick Wolkendeck
17 maart 2006, 08:29
Maar leuk is het wel. En eenvoudig na te bouwen, lijkt me.Voor wie het verschil kan horen, dan.

piezo
17 maart 2006, 09:43
Nabouwen? Wat dacht je van één spoel schilderen met koolstofverf? :)

Dick Wolkendeck
17 maart 2006, 09:45
Beter! Zelf elementen bouwen lijkt me een leuke klus, experimenteren met de hoeveelheid en dikte van het draad.

paulusdeBKB
20 maart 2006, 16:14
Gaat allemaal van je speeltijd af... net zoals posten op dit forum trouwens. Ik moet dat maar wat minder gaan doen...