PDA

View Full Version : Is je afstelling verkloot als je alle snaren eraf haald?



Metfuk
15 maart 2006, 22:29
Als ik alle snaren eraf haal doe ik altijd plakband aan de bouten van de brug en van het stopstuk, om ervoor te zorgen dat die afstellingen daarvan behouden blijven.

Het probleem is nu dat ik de elementen wil wisselen van een gitaar die een geschiedenis heeft van veel gepruts om de afstelling goed te krijgen.

Als ik nou gewoon mijn methode toepas die ik net heb beschreven...moet het dan allemaal zonder problemen kunnen verlopen of is mijn afstelling (t.w.v. 28 euro) dan naar de haaien? (nadruk op intonatie)

bat
15 maart 2006, 22:34
Euh, ik snap even helemaal niet wat je bedoelt.

Wat voor gitaar heb je? En wat voor brug zit daar op?

robert-gitarist
15 maart 2006, 22:34
Mwah als je de bouten veder niet aanraakt ofzo is er niks aan de hand..Ik draai altijd alles eraf en stel het zelf af ;) Voordeels als je weet wat je wilt kwa instelling en weet hoe het moet ;) Maare niet teveel aan die bouten komen dan moet het haast wel goed gaan.Wat je kunt doen is met een krijtje je een streepje op het schroefdraad maken,draai je bout eruit en weet je later hoever je hem erin moet draaien.

Icarus169
15 maart 2006, 22:34
Als je brug zo gevoelig is daarvoor, kan het best eens verstandig zijn om het even vast te zetten met wat tape

Kan er ook niks perongeluk gebeuren, en het is alleen maar handig.

wietse
15 maart 2006, 22:34
nee er gebeurt niks als je alles er af haalt, hooguit kan als je de snaren er lang af laat de hals wat rechter gaan staan, maar dat trekt later wel weer bij als alle snaren er weer op zitten.
de intonatie verandert echt niet of je moet er al aan gaan lopen schroeven, hoog tijd voor je om zelf afstellen en intoneren te leren het is niet zo moeilijk.

robert-gitarist
15 maart 2006, 22:35
Euh, ik snap even helemaal niet wat je bedoelt.

Wat voor gitaar heb je? En wat voor brug zit daar op?

Als ik het zo lees is het iets SG of Les Paul achtig..die hebben namelijk bruggen ;)

drap
15 maart 2006, 22:35
Je hebt je gitaar laten intoneren voor 28,-??? Dat is toch gemakkelijk zelf te doen

bat
15 maart 2006, 22:39
Als ik het zo lees is het iets SG of Les Paul achtig..die hebben namelijk bruggen ;)
Ah. Nou, dan hoeft de topicstarter zich geen zorgen maken. Dat plakband is ook nergens voor nodig, alleen ervoor zorgen dat wanneer de brug er echt af is geweest, dat die weer op dezelfde manier terug wordt gezet.

harrie-beton
15 maart 2006, 22:41
ik heb 1 gitaar met een vaste brug en deze was inderdaad een lastige om te intoneren. Ik heb de schroefjes ingesmeert met ... beetje nagel lak

Metfuk
15 maart 2006, 22:47
Je hebt je gitaar laten intoneren voor 28,-??? Dat is toch gemakkelijk zelf te doen

Geloof me, niet met die gitaar van mij. Het was hopeloos.

Maar bedankt jongens...het is duidelijk.

Noid
16 maart 2006, 00:48
Yep, maar intoneren moet je eigenlijk doen met ieder nieuw setje snaren. Het vast zetten met plakband of nagelak zorgt er niet voor dat je gitaar met nieuwe snaren dan exact zuiver is geintoneerd ...

Cris
16 maart 2006, 01:11
Yep, maar intoneren moet je eigenlijk doen met ieder nieuw setje snaren. Het vast zetten met plakband of nagelak zorgt er niet voor dat je gitaar met nieuwe snaren dan exact zuiver is geintoneerd ...

Dan rammel je dat toch even zelf goed.

wietse
16 maart 2006, 06:22
Yep, maar intoneren moet je eigenlijk doen met ieder nieuw setje snaren. Het vast zetten met plakband of nagelak zorgt er niet voor dat je gitaar met nieuwe snaren dan exact zuiver is geintoneerd ...

zolang je er geen andere dikte opgooit dan is dat echt niet nodig.

harrie-beton
16 maart 2006, 09:46
Precies, ik heb tientallen setjes snaren op voorraad en altijd dezelfde dikte.
Dan hoeft er niets geintoneerd worden.

Ik intoneer trouwens altijd zelf, ik speel 21 jaar gitaar en ik schrik niet meer van een kruiskop schroefje en boutje.

Anders Destium
16 maart 2006, 09:54
Zolang je de zelfde dikte snaren houdt hoef je je niet al teveel zorgen te maken.