PDA

View Full Version : It's working, maar natuurlijk de nodige kinderziektes



Negative K3 fan
15 maart 2006, 22:07
de london city zit in elkaar en hij werkt, ik was verbaasd dat hij het in principe gewoon in 1 keer deed. Het kanaal met de ef86 werkt nagenoeg perfect, het probleem zit hem in de boost 12ax7. Ik zal eerst even het schema posten:
http://home.zonnet.nl/spit23/londoncity.JPG

maargoed, toenik mn gitaar in de tweede input stopte kwam er een geweldige bak herrie tevoorschijn, gezoem, geruis, gepiep en ik heb volgens mij zelfs al iets gehoord wat je motorboaten zou kunnen noemen...

een beetje draaien en doen leerde mij dat het gezoem en gedoe verminderde als ik met mn hand het chassis aanraakte, daarbij maakte het ook nog uit waar ik hem aanraakte, hoe dichter bij de input hoe meer ruis/zoem er verdween, maar niet helemaal.

de ene helft (die met de 1k/220uF, eigenlijk 1k/25 uF) is voornamelijk verantwoordelijk voor het lawaai... Ik weet het niet meer helemaal zeker, maar ik geloof dat ik daar ook 9 volt op de kathode meette (voedingsspanning voor de anode weerstand is 320V), is dat niet wat aan de hoge kant? en zo ja, wat valt er te veranderen?

wat ik nu als eerste ga doen isdie twee VR's omsolderen naar gewone spanningsdelers naar aarde, mijn intuitie zegt me dat dat een onderdeel van het probleem is. Van daaruit ga ik nog wat verder kritisch kijken naar de bedrading.

wat ik me trouwens afvraag is of ik het gebruik van afgeschermde draad goed heb gedaan, ik heb vanaf de inputs afgeschermde draad naar de 68k weerstanden die op de sturroosters zijn gesoldeerd. De afgeschermde draad is geaard aan de kant van de input, is dit juist?

Geronimo
15 maart 2006, 22:17
Mooi dat ie het zonder paddestoelwolken boven Haaksbergen doet! Chapeau!

Hmm ik denk dat die booster zo onwijs veel versterkt dat je de mannetjes op de maan kunt horen. Misschien moet je er idd een spanningsdeler achter doen, of een simpele extra volumepot, al is het alleen maar om te proberen.

En idd afgeschermde draad is ok maar je kan het beste de inputs isoleren en de draad aan de buiskant aarden. Wat ook helpt is de roosterstopperweerstanden ook in die afscherming stoppen met een beetje krimpkous. De weerstanden kunnen zelf ook brom op gaan wekken namelijk.

Succes!

Ps misschien moet je de voeding ook nog meer ontkoppelen? Dikkere elko's?

Negative K3 fan
15 maart 2006, 22:23
dikkere elco's ga ik niet aan beginnen, maar om aan die 280 te komen moet ik idd de weerstanden wat opschroeven...

en je hebt ook gelijk wat betreft de hoeveelheid gain, die is er idd

Geronimo
15 maart 2006, 22:29
dikkere elco's ga ik niet aan beginnen, maar om aan die 280 te komen moet ik idd de weerstanden wat opschroeven...

Maar het kan natuurlijk dat die oscillatie's door de voeding naar die booster lekken. In mijn apparaat zit ook zo'n voeding maar dan zijn die elko's geloof ik uit mijn hoofd 47-22-22.

Ik weet niet hoor misschien maakt het geen reet uit, ik zou ook niet weten hoe je het moet berekenen ofzo, maar je kan het proberen.


en je hebt ook gelijk wat betreft de hoeveelheid gain, die is er idd

Hang er eens een extra pot achter, kijk of dat wat uithaalt.

Negative K3 fan
15 maart 2006, 22:33
nee ik gebruik opzettelijk die 8uF caps voor een leuke vintage sound, ik heb al wat ghost notes mogen vernemen :)

Geronimo
15 maart 2006, 22:41
de ene helft (die met de 1k/220uF, eigenlijk 1k/25 uF) is voornamelijk verantwoordelijk voor het lawaai... Ik weet het niet meer helemaal zeker, maar ik geloof dat ik daar ook 9 volt op de kathode meette (voedingsspanning voor de anode weerstand is 320V), is dat niet wat aan de hoge kant? en zo ja, wat valt er te veranderen?

Waarom heb je die 25uF 220 gemaakt dan? Is dat niet de reden van de hoge versterking?

Negative K3 fan
15 maart 2006, 22:45
nee van de 220 ben ik naar 25 gegaan omdat 220 niet te krijgen was.

Geronimo
15 maart 2006, 23:00
Aha ok op die manier. Had je niet een ouwe VCR of TV om te ontleden voor extra onderdelen haha?

Anyway dat zal dan niet echt boeien dan die elko.

Ik moet echt weer eens boekies gaan lezen, ik weet van ongeveer alles wel wat het ongeveer doet, maar nooit helemaal precies... Je blijft dan maar met trial en error dingen oplossen. Werkt wel, maar vraag niet hoe...:)

Maar doen die gekke seriepots in de booster na de koppelc's wat? Is een soort toonfilter of niet, in serie met die koppelc's?

Naja ik lees het wel, je lost het vast op.

Negative K3 fan
15 maart 2006, 23:01
[QUOTE=Geronimo]Maar doen die gekke seriepots in de booster na de koppelc's wat? Is een soort toonfilter of niet, in serie met die koppelc's?/QUOTE]

die schieten hun doel dus ver vooruit en die ga ik omsolderen naar gewone spanningsdelers met evt nog een grid stopper erna... ik denk dat dat al veel kan verbeteren, maar het is wel een helse soldeerklus

Geronimo
15 maart 2006, 23:10
Ben benieuwd. Heb je wat foto's al of niet?

Echt ik wou dat ik nog op school zat, beetje prutsen van s'middags tot snachts, helemaal waus van de soldeerdampen dammed sinds ik een 40 urige burgerapenbaan heb komt er niks meer van... Hoe zit dat met Nico dan, is dit zijn corebusiness of doet ie er nog wat naast? Sorry voor offtopic paar biertjes en ik begin te ouwenelen...

nicoverduin
15 maart 2006, 23:19
Nee hoor ik heb gewoon een 40 urige baan. Dit doe ik ernaast. 10 jaar eerder dan gepland. En zolang ik het leuk vind. Maar met deze uit de hand gelopen hobby kan ik niet mijn brood mee verdienen hoor. Ik blijf wel gewoon de projectmanager spelen......Betaalt veel beter.

Geronimo
16 maart 2006, 00:11
Nee hoor ik heb gewoon een 40 urige baan. Dit doe ik ernaast. 10 jaar eerder dan gepland. En zolang ik het leuk vind. Maar met deze uit de hand gelopen hobby kan ik niet mijn brood mee verdienen hoor. Ik blijf wel gewoon de projectmanager spelen......Betaalt veel beter.

Echt waar? Ik vind het knap. Als ik thuis kom heb ik echt geen zin meer om te gaan prutsen. Misschien komt het nog...

Geronimo
16 maart 2006, 10:49
Nog nieuws?

Franc
16 maart 2006, 11:04
Echt waar? Ik vind het knap. Als ik thuis kom heb ik echt geen zin meer om te gaan prutsen. Misschien komt het nog...

Ik weet niet hoe lang je al werkt en of je vrouw en/of kinderen hebt, maar soms wil je dat toch even ontvluchten ;)
En dan doen soldeerdampen toch wonderen :D

chocorookie
16 maart 2006, 11:09
Haha, ik op dit moment helemaal!!!!!!!!!!!!!:)

Geronimo
16 maart 2006, 11:09
Ik weet niet hoe lang je al werkt en of je vrouw en/of kinderen hebt, maar soms wil je dat toch even ontvluchten ;)
En dan doen soldeerdampen toch wonderen :D

Ik heb sinds een jaar een vaste baan en net een nieuwe vriendin, het is dus allemaal nog best nieuw... Maar ik kan me voorstellen dat het over een jaartje of wat weer gaat kriebelen. Wat ook een probleem is; ik heb geen rommelhok meer in mijn appartement. Ik woon sinds twee jaar op mezelf en bij mijn ma had ik een slaapkamer wat bekant een laboratorium was en een garage voor het lompe werk, en dat heb ik niet meer. Ik had laatst een Phonoversterkertje voor een maat van mij gemaakt, mijn hele huis was meteen een grote bende.

chocorookie
16 maart 2006, 11:13
Ik denk dat je een plekje moet gaan claimen.............., je eigen"soldeerkamertje".

nicoverduin
16 maart 2006, 11:41
Wordt alleen maar erger de komende jaren....kindertjes.....verplicht sociaal wenselijk gedrag......kinderen gaan op voetbal...verplicht mee.....of op ballet.....zelfde verhaal...bij mij was het eerst voetbal daarna tennissen.....
Als je pech hebt hebben ze ook nog talent in de sport....gaan ze hoger nivo (= synoniem met veel verder weg) spelen.

De jongste van mij kon lekker tennissen en wilde een keer een hoog nivo toernooi spelen in Groningen. Dacht 1 x ok dan hebben we dat ook weer gehad.....mocht 3 dagen terug komen want hij moest hem zo nodig winnen.......NK gelijk erachteraan.....Maar het was toch ergens goed voor...Hij studeert nu 4 jaar in Florida met een aantal tennis scholarships....

En als ze dan einde middelbare school naderen, dan krijg je weer tijd voor jezelf....Hooguit dat ze je autosleutels willen lenen........

Geronimo
16 maart 2006, 14:45
Ik denk dat je een plekje moet gaan claimen.............., je eigen"soldeerkamertje".

Ja dat is het probleem, mijn appartement heeft maar twee kamers; een huis- en slaapkamer en nog een kleine badkamer. Het plekje is er gewoonweg niet. De zooi die ik nog heb, (bakken met onderdelen, draden en donorapparaten je kent het wel) staan in een hoek in de huiskamer en dat is al geen porem. Ik moet eens op zoek naar een nieuw stulpje :).


Wordt alleen maar erger de komende jaren....kindertjes.....verplicht sociaal wenselijk gedrag......kinderen gaan op voetbal...verplicht mee.....of op ballet.....zelfde verhaal...bij mij was het eerst voetbal daarna tennissen.....
Als je pech hebt hebben ze ook nog talent in de sport....gaan ze hoger nivo (= synoniem met veel verder weg) spelen.

De jongste van mij kon lekker tennissen en wilde een keer een hoog nivo toernooi spelen in Groningen. Dacht 1 x ok dan hebben we dat ook weer gehad.....mocht 3 dagen terug komen want hij moest hem zo nodig winnen.......NK gelijk erachteraan.....Maar het was toch ergens goed voor...Hij studeert nu 4 jaar in Florida met een aantal tennis scholarships....

En als ze dan einde middelbare school naderen, dan krijg je weer tijd voor jezelf....Hooguit dat ze je autosleutels willen lenen........

Ja ik weet het. Kinderen moet ik voorlopig nog niet aan denken (ik ben er zelf nog een, van 26 haha) maar ik denk dat ze er uiteindelijk toch komen.

Maar Nico je moet het onwijs druk hebben! Respect.
Ik heb op je site gekeken wat je maakt en het ziet er allemaal erg netjes uit, wat dus wel tijd moet kosten. En die site zelf vreet natuurlijk ook nog tijd denk, en dan nog je werk en je gezin. Lijkt me een druk bestaan. Zelf ben ik eerlijk gezegd eerder lui dan moe waardoor het hobbyen er snel al niet van komt. Kom thuis na weer een stressdag en dan heb ik echt nergens meer zin in. Maar misschien als ik een ander huis heb met hobbyhok dat het er weer van gaat komen. Als ik al die projectjes zie hier krijg ik er toch weer zin an.

nicoverduin
16 maart 2006, 14:51
uurtje of 30-35 per week.....

Negative K3 fan
16 maart 2006, 15:07
nog geen nieuws, vanochtend een 'telescoop ontworpen' :D :D maar ik ga zometeen weer aan het solderen, eerst die pots maar eens omsolderen en evt losse grid stoppers erin proppen, echt dom van mij hoe ik dit had bedacht, daar had iemand me best voor mogen waarschuwen :)

Geronimo
16 maart 2006, 15:24
nog geen nieuws, vanochtend een 'telescoop ontworpen' :D :D maar ik ga zometeen weer aan het solderen, eerst die pots maar eens omsolderen en evt losse grid stoppers erin proppen, echt dom van mij hoe ik dit had bedacht, daar had iemand me best voor mogen waarschuwen :)

Wat is dom? Telescoop? Begin je nu ook al aan de sterrenkunde?

Negative K3 fan
16 maart 2006, 15:27
nee die telescoop wat gewoon een paar lenzen op een rail als optica practicum...

en wat er dom was, dat was om die VR's te gebruiken om het volume een beetje te regelen en dat ik niet goed naar het sovtek schema heb gekeken

Geronimo
16 maart 2006, 15:27
uurtje of 30-35 per week.....

Wat alleen die site al of al je nevenactiviteiten?

Geronimo
16 maart 2006, 15:43
nee die telescoop wat gewoon een paar lenzen op een rail als optica practicum...

en wat er dom was, dat was om die VR's te gebruiken om het volume een beetje te regelen en dat ik niet goed naar het sovtek schema heb gekeken

Aha zoals hier? http://www.schematicheaven.com/newamps/sovtek_mig50.pdf

Dat verklaart een hoop idd. Je hebt dus verkeerd zitten kijken haha ik vond het al vreemd die regelaars, ik dacht dat het een soort toonregelaars waren samen met die koppelc's.

In eerste instantie heb ik dat ook helemaal niet gezien toen je ermee begon. Je kijkt er al gauw overheen.

nicoverduin
16 maart 2006, 16:28
Wat alleen die site al of al je nevenactiviteiten?de firma....

Negative K3 fan
16 maart 2006, 17:04
Aha zoals hier? http://www.schematicheaven.com/newamps/sovtek_mig50.pdf

Dat verklaart een hoop idd. Je hebt dus verkeerd zitten kijken haha ik vond het al vreemd die regelaars, ik dacht dat het een soort toonregelaars waren samen met die koppelc's.

In eerste instantie heb ik dat ook helemaal niet gezien toen je ermee begon. Je kijkt er al gauw overheen.

mja ik had ze in eerste instantie intern bedoeld

Negative K3 fan
16 maart 2006, 17:14
maar dames: het probleem is opgelost :D ikw as aan het spelen en draaide wat aan de knoppen en voelde wat tintelen in mn vingers, de multimeter bevestigde het: 22 volt tussen de brug van mn gitaar en het chassis. Aarde opnieuw aan de buss gesoldeerd en nu doet hij het perfect :D

hij klinkt btw. echt goed ondanks dat ik hem nog niet gebiast heb, maar over de klank komt meer in moderne versterkers want het technische is nog niet af

ik heb namelijk nu een probleem, zoals in het schema te zien is, is het boost kanaal aangesloten op het normale kanaal en oefent dus een ongewenste invloed uit, hij haalt de ingangsimpedantie omlaag en de 3 potmeters hebben invloed op het volume, toon etc van het normale kanaal. Is er een leuke oplossing (bijvoorbeeld met de switching jacks waar iuk nog helemaal niets vanaf weet) om het boost kanaal af te koppelen als het normale kanaal gebruikt wordt?

verder geeft het boost kanaal zoals geronimo al had voorspeld veel en veel te veel gain, terwijl de tone shaping opties met het boost gedeelte echt goed werken. Ik ga denk ik 2 100k weerstanden aan de aarde leggen om dit op te lossen, maar dit verergert het eerder genoemde probleem nog meer.

nicoverduin
16 maart 2006, 17:20
moet je effe op de preamp van een 2203 Marshall kijken, en voor de gain je bias iets aanpassen bij die pre-amps.

Nico

Negative K3 fan
16 maart 2006, 17:23
mja ik moet eerst de anode spanningen in de preamp naar beneden halen van 320 naar ongeveer 280, daarna ga ik kijken wat ik met de bias kan gaan doen...

naar de 2203 ga ik kijken thx!

Geronimo
16 maart 2006, 20:06
maar dames: het probleem is opgelost :D ikw as aan het spelen en draaide wat aan de knoppen en voelde wat tintelen in mn vingers, de multimeter bevestigde het: 22 volt tussen de brug van mn gitaar en het chassis. Aarde opnieuw aan de buss gesoldeerd en nu doet hij het perfect :D

Moooi.


ik heb namelijk nu een probleem, zoals in het schema te zien is, is het boost kanaal aangesloten op het normale kanaal en oefent dus een ongewenste invloed uit, hij haalt de ingangsimpedantie omlaag en de 3 potmeters hebben invloed op het volume, toon etc van het normale kanaal. Is er een leuke oplossing (bijvoorbeeld met de switching jacks waar iuk nog helemaal niets vanaf weet) om het boost kanaal af te koppelen als het normale kanaal gebruikt wordt?

6V dpdt relaitje, 1 input & en voetschakelaar? Maak je van 1 van de nu bestaande inputs een footswitch jack, heb je gelijk een channelswitching amp.

Heb je waarschijnlijk wel last van geplop en geklik als je omschakeld, maar dat lossen we dan wel weer op.

Negative K3 fan
16 maart 2006, 21:29
Floris je moet echt eens ophouden over dat relais gedoe ik word er haast bang van :D :hippie:

maargoed, net weer het één en ander 'getuned' en het gaat de goede kant op :D

mijn eerste bias/crossover/cutoff ervaring:
nadat ik een beetje details had gladgestreken bleef de amp maar op een gigantisch lelijke manier oversturen en hij ging ook niet bijster hard, ik dacht dat het lag aan een soort van oscillatie oid... maargoed, de stuurroosters stonden op ongeveer -60 :) dus ik begon maar een beetje te draaien aan mn externe bias pot en daar was het opeens haha, wat een wereld van verschil.

nu nog een vraag over nico's manier van biasen: als ik de weerstanden van de primaire kant van de OT meet, moet dat dan als de amp aanstaat (met hoogspanning) of als hij uitstaat?? Als hij uitstaat meet mijn multimeter namelijk ongeveer 2/3 tot de helft van de weerstand die ik meet als de amp aanstaat...

Negative K3 fan
16 maart 2006, 21:32
en trouwens nico> die 2203 manier werkt perfect

nicoverduin
16 maart 2006, 21:55
Floris je moet echt eens ophouden over dat relais gedoe ik word er haast bang van

maargoed, net weer het één en ander 'getuned' en het gaat de goede kant op

mijn eerste bias/crossover/cutoff ervaring:
nadat ik een beetje details had gladgestreken bleef de amp maar op een gigantisch lelijke manier oversturen en hij ging ook niet bijster hard, ik dacht dat het lag aan een soort van oscillatie oid... maargoed, de stuurroosters stonden op ongeveer -60 dus ik begon maar een beetje te draaien aan mn externe bias pot en daar was het opeens haha, wat een wereld van verschil.

nu nog een vraag over nico's manier van biasen: als ik de weerstanden van de primaire kant van de OT meet, moet dat dan als de amp aanstaat (met hoogspanning) of als hij uitstaat?? Als hij uitstaat meet mijn multimeter namelijk ongeveer 2/3 tot de helft van de weerstand die ik meet als de amp aanstaat...Uit natuurlijk!!!! Je meter is gewoon een millivolt meter met een batterij en een paar weerstanden. Je meet gewoon de spanning over de weerstand en dat wordt vertaald in een bepaalde weerstands waarde. Als jij nu met de spanning erop meet, meet je zowel de spanning van de meter batterij + de spanning over de dc weerstand van de wikkeling.

Zal het simpel uitleggen:

pak een stukje papier
meet de dc weerstand over een kant van de OT
schrijf de gemeten waarde op (want die waarde heb je straks nodig)
Zet de versterker aan
Zet alle knoppen op 0
Zet de standby om
Loop 1:
meet de spanning over de trafo. dus over de kant waarvan je net de weerstand hebt gemeten
Deel deze spanning door de opgeschreven weerstandswaarde. De waarde die je krijgt is de stroom die ook door de anode van die kant van de OT gaat.
Meet nu de spanning tussen de anode en de kathdoe
vermenigvuldig deze spanning met de net gevonden stroom
Je hebt nu het aantal watts plaatdissipatie.
Als deze te hoog is (> 70 % van max)
dan de bias negatiever maken
ga terug naar loop 1:
Als deze te laag is (< 65%)
dan de bias iets positiever maken
ga terug naar loop 1:
Einde
:D :D :D :D

Negative K3 fan
16 maart 2006, 22:18
de simpele uitleg had je achterwege kunnen laten hoor :) die 65% en 70% zijn toch redelijk uit de lucht gegrepen? Aangezien in mijn 6l6jes op een lagere anode spanning laat lopen dan normaal zou iets hoger toch ook niet veel kwaad moeten kunnen?

en begin nou niet weer over loadlines enzo :D

btw ik had het op beide manieren uitgerekend en als ik dat goed heb gedaan dat had in mijn buizen in eerste instantie gebiast met een russtroom van rond de 1 milliampere, dan wil het wel lukken met de vervorming haha

nicoverduin
16 maart 2006, 22:21
je begrijpt het niet. mA * Volts is watts. Dus lagere spanning mag hogere stroom. die percentages zijn een veiligheids gebied. Je komt alleen meer richting klassa A. Maar dat geloof je toch niet. Die discussie hebben we al eens gehad.

Zorg wel dat je met de hogere stroom binnen de grenzen van de buis blijft. Zie specs.

nicoverduin
16 maart 2006, 22:22
btw ik had het op beide manieren uitgerekend en als ik dat goed heb gedaan dat had in mijn buizen in eerste instantie gebiast met een russtroom van rond de 1 milliampere, dan wil het wel lukken met de vervorming hahaDat had je dus uit de loadlines gelijk kunnen halen

Negative K3 fan
16 maart 2006, 22:23
je begrijpt het niet. mA * Volts is watts. Dus lagere spanning mag hogere stroom. die percentages zijn een veiligheids gebied. Je komt alleen meer richting klassa A. Maar dat geloof je toch niet. Die discussie hebben we al eens gehad.

dat begrijp ik allemaal prima en ik geloof het ook nog! onze discussie ging ergens anders over...

Zorg wel dat je met de hogere stroom binnen de grenzen van de buis blijft. Zie specs.

ok, goed dat je het zegt

Negative K3 fan
16 maart 2006, 22:25
wat ik trouwens bedoel is dat wanneer je meer richting klasse A gaat, dan zou je kunnen redeneren dat je ook meer procentjes van de max dissipatie kunt nemen... toch?

nicoverduin
17 maart 2006, 03:34
als je geld genoeg hebt voor nieuwe buizen wel

Negative K3 fan
17 maart 2006, 17:36
hehe ok :)

iig bedankt voor alle hulp nico, ik heb net bij jou de laatste condensator besteld die nodig is en verder zit ie nu goed in elkaar en klinkt goed

Negative K3 fan
18 maart 2006, 12:12
Zal het simpel uitleggen:

pak een stukje papier
meet de dc weerstand over een kant van de OT
schrijf de gemeten waarde op (want die waarde heb je straks nodig)
Zet de versterker aan
Zet alle knoppen op 0
Zet de standby om
Loop 1:
meet de spanning over de trafo. dus over de kant waarvan je net de weerstand hebt gemeten
Deel deze spanning door de opgeschreven weerstandswaarde. De waarde die je krijgt is de stroom die ook door de anode van die kant van de OT gaat.
Meet nu de spanning tussen de anode en de kathdoe
vermenigvuldig deze spanning met de net gevonden stroom
Je hebt nu het aantal watts plaatdissipatie.
Als deze te hoog is (> 70 % van max)
dan de bias negatiever maken
ga terug naar loop 1:
Als deze te laag is (< 65%)
dan de bias iets positiever maken
ga terug naar loop 1:
Einde
:D :D :D :D

wat natuurlijk veel makkelijker is om van te voren de voltages al te berekenen die je wilt zien, bijvoorbeeld het voltage voor 67,5% of voor 65% en 70% en daar dan tussen gaan zitten... gaat ietsje sneller denk ik

Franc
18 maart 2006, 12:30
Jij bent een lekker ding :D Eerst bedanken en dan ff bijdehand gaan zitten doen ;)

nicoverduin
18 maart 2006, 12:54
wat natuurlijk veel makkelijker is om van te voren de voltages al te berekenen die je wilt zien, bijvoorbeeld het voltage voor 67,5% of voor 65% en 70% en daar dan tussen gaan zitten... gaat ietsje sneller denk ikWerkt niet zo. Door toename van de stroom neemt de spanning over de trafo toe en daalt dus de voedingsspanning. Je weet niet van te voren hoeveel de spanning gaat dalen (trafo verliezen?). Maar je gaf al eerder eens aan dat je een hekel aan wiskunde had. Dat blijkt. Want dan had je geweten dat bij 1 (bijna) lineaire vergelijking met 2 variabelen, er meerdere oplossingen zijn.
Nico

Negative K3 fan
18 maart 2006, 14:26
ik ging er foutief vanuit dat de daling van de voedingsspanning dusdanig klein zou zijn dat het te verwaarlozen zou zijn...

Negative K3 fan
18 maart 2006, 14:27
en een hekel hebben aan wiskunde betekent niet dat ik het niet kan :)

nicoverduin
18 maart 2006, 14:38
Ligt aan de kwaliteit van de trafo. 10-20V is niet ongebruikelijk.
Nico

nicoverduin
18 maart 2006, 14:40
ik ging er foutief vanuit dat de daling van de voedingsspanning dusdanig klein zou zijn dat het te verwaarlozen zou zijn...Dan had ik gezegd: Meet Vak en schrijf deze op (omdat je die later nodig hebt):D :D :D :D