PDA

View Full Version : zelf reparatie binding / toets



Debaser
15 maart 2006, 20:03
Is dit nog enigzins te zelf te fixen ?

het is een Hyundai die een close encounter met een drumkit heeft gehad.
en er is dus duidelijk een stuk toets en binding af.

de toets is enigzins te vullen met kneedbaar hout, denk ik.
maar de binding, daar heb ik geen idee van.

het liefste zo goedkoop en makkelijk mogelijk.
tgaat ook meer om de bespeelbaarheid, nu haal je je vingers open aan het fretwire, dan om 'de mooi.'

en tape laat los ... ;)

zonde om hem te laten rotten in een schuurtje toch ...

FOTO :

http://gitaar.menofscience.nl/images/binding.jpg

Picker
16 maart 2006, 21:06
Het is wel zelf te fixen, maar je moet wel een beetje handig zijn. Ik zou eerst de fretten eruit halen, vervolgens een stuk binding opnieuw inlijmen met superlijm(denk ik), vervolgens de ruimte tussen de binding en het fretbord opvullen met epoxy + ebbenhoutzaagsel of roet, dan gladschuren, de zijkant van de hals repareren met een handgesneden stuk van het zelfde hout en zo goed mogelijk passend maken. De kieren weer opvullen met epoxy en dan schuren. Vervolgens de fretsleuven opnieuw zagen, frets er weer in, en de hals licht bijlakken.

Als het een dure gitaar is wil je niet met epoxy vullen, maar alleen met hout. Dan zul je het breukvlak eerst moeten uitfrezen om een mooie rechte snede te krijgen. Is meer werk.

Debaser
16 maart 2006, 21:28
thanks .. en een stukje binding haal ik bij ...
- gitaar winkel of perse bij een bouwer ??

gertdm
16 maart 2006, 21:48
Onderdelen kun je bestellen bij Vox humana in Vlaardingen. Misschien is dat een idee. Sterker nog, ik zou ze even bellen eerst en je probleem voorleggen.
Vox Humana levert onderdelen en hout aan bouwers maar heeft ook een eigen bouw en reparatie afdeling. Ik vind het er best heftig uitzien die 'gitaarblessure'....

Debaser
16 maart 2006, 22:53
hehe... op zich valt het nog mee hoor.

maar het ding heeft te lang in de schuur gestaan en is niet echt zuiver meer.
Zal van het weekend proberen om de hals nog wat te stellen.
voor de intonatie ga ik eens even zoeken opt forum ...

en als het niet lukt is het jammer.

volgens mij zit er trouwens geen toetslaag op, maar is het gewoon bruin geverfd is dat normaal of een teken van uber cheapness ?:S :cooler: