PDA

View Full Version : Reverb weg!



Moonchild
31 oktober 2002, 17:15
De reverb op mijn Koch twintone doet het niet meer!!
Als ik de reverb voluit draait, wordt alleen de ruis meer, zoals gewoonlijk, maar de reverb is niet aanwezig, ik heb ff aan de contactjes gedraaid, maar volgens mij zit ie gewoon goed aangesloten

wat is er aan de hand?

Rectifier
31 oktober 2002, 18:37
Als de reverb wordt aangestuurd door een pre-amp buisje is die misschien wel stuk.
Dus pre-amp buisje even wisselen met een andere...wel dezelfde natuurlijk.
Dus 12AX7 met gelijke...

Phizer
31 oktober 2002, 18:37
misschien is de potmeter doorgebrand/kapot?

Nocki
31 oktober 2002, 19:01
is het een veren reverb???

dan even de veer weer terug hangen...
(dus openschroeven...)


nocki

sash
31 oktober 2002, 19:51
Controleer even de kabeltjes die naar je galmbak lopen en controleer idd ook even het buisje.
Potmeter kan niet kapot zijn, omdat de ruis groter wordt als ie em open draait.

Moonchild
31 oktober 2002, 20:41
Weet iemand toevallig of de reverb op een twintone buizengestuurd is?

Moonchild
31 oktober 2002, 20:41
thx voor de replies btw

sash
31 oktober 2002, 22:33
Waar is onze Koch expert JV?

Moonchild
1 november 2002, 11:37
*bump*t het topic even

Moonchild
1 november 2002, 11:38
En kan iemand mij nog wat vertellen over de reverb bak, zitten er garantiezegels onder, dus dat ik garantie kwijtben als ik dat ding openschroef?
zijn er nog dingen waarmee ik moet oppassen?

Dionyios
1 november 2002, 13:46
Je kan ook gewoon ff naar de winkel gaan...

Moonchild
1 november 2002, 13:58
Jawel, maar ik vind het ook gewoon interessant (en jawel zelfs leerzaam) om er een seen kijkje in te nemen.

aadplagiaat
1 november 2002, 16:51
In de "recerbbak" zit een verende constructie opgehangen waarin zich de eigenlijke reverbveren zitten. Die veren zitten op zich weer vast aan een soort speakertje, maar dan zonder conus. In plaats van de conus beweegt de veer. De beweging van de veer wordt (vertraagd) doorgegeven naar de andere kant van de veer, daar zit ook een soort speakertje, maar die werkt precies andersom, namelijk deze pikt de beweging van de veer op en zet dat om in een electrisch signaal. Deze "speakertjes" zijn ongelijk kwa impedantie (zeg maar weerstand) en werken dus ook anders. De ingang (het eerste "speakertje" dus in dit verhaal) heeft meestal een impedantie van 8 ohm. Deze kan meer stroom verdragen (en vraagt dat ook) dan de uitgang. De uitgang is beter geschikt om hogere spanningen te genereren (nog steeds maar milivolts) maar heeft een hogere impedantie en stuurt dus niet voldoende om de veer te bewegen. Dit verklaart dan tevens waarom er een ingang en een uitgang op zit. Of er stickers op de galmunit zitten weet ik niet, maar dat zie je gauw genoeg. Als je ze ziet, alles zwetend snel weer terugschroeven en doen alsof je neus bloedt. :smile:

mathe
1 november 2002, 17:09
Mijn ervaring is dat de dunne draadjes welke van de tulp chassisdelen naar de transformatortjes van de galmveer lopen nog weleens willen breken.
Je zou dit (zonder de boel open te hoeven maken) kunnen meten met een Ohm-meter.

sash
1 november 2002, 17:54
He Moonchild, wat zei je toen je reverb verrot was? Vittu? of suksi vittuun? :wink:

Moonchild
1 november 2002, 18:54
Nee, t was een beetje onverwacht, ik speel op mn kamer maar met een klein beetje reverb, dus ik merkte het in eerste instantie niet echt dat het weg was, toen ik met wat gain speelde.
Toen ik het cleankanaal schakelde merkte ik het wel.
(en ja toen was het wel ff "Voi vitun vahvistin, miks tää reverbi ei nyt toimi?!?")

Moonchild
1 november 2002, 18:54
:grin:

sash
1 november 2002, 20:11
Hehehe, ik zie het helemaal voor me :grin:

sash
1 november 2002, 20:25
Oh ja, dit betekend iets van: Deze kloteversterker, waarom werd de reverb nu niet? Netjes gezegd :smile:

Ic3gl0vE
1 november 2002, 20:32
:smile:

Anders Destium
2 november 2002, 01:49
Da's ook een reden om nooit een reverb te gebruiken als hij niet standaard op je zoom 4040zit... :razz:

RadiuS
2 november 2002, 16:39
hm k hoop nie dat dat vaker voorkomt bij twintones k ben van plan er een 2dehands te gaan kopen...:S

sash
2 november 2002, 17:10
Dat kan bij elke versterker gebeuren, dus je kan er gerust een aanschaffen.

Moonchild
2 november 2002, 20:30
K vraag me nog steeds af wat er mee is gebeurd, ik heb nog in die reverb tank gekeken, maar ik had niets kunnen vinden, maja ik weet natuurlijk ook niet hoe zo'n tank er van binnen uitziet VOORDAT ie t niet meer deed.
Als ik m voluit zet (de reverb) en als ik mn snaren een flinkje oplawaai geef, dan hoor je m heel eventjes zachtjes in de verte, hij doet het dus nog een heel heel klein beetje (niet bruikbaar echter)

Ik ga m binnenkort maar eens terugbrengen naar feedback, want ik heb er nog een jaar garantie op gekregen.

sash
3 november 2002, 01:00
Werkt de reverb niet met een footswitch? Bij mijn Fender Twin Reverb zit is er een footswitch voor en als de amp een beetje bewogen heeft wil de reverb wel eens uitvallen omdat ie geen contact meer maakt.