PDA

View Full Version : En dit kan er gebeuren als je te lang wacht



nicoverduin
15 maart 2006, 15:42
Om eens een voorbeeld te geven wat er kan gebeuren met je versterker als je te lang wacht met het vervangen van de elco's. Zeker als het nog eens van die el cheapo's zijn. Kosten....nieuwe print maken. Vul dat zelf maar in.

http://www.verelec.com/images/DSC00136.JPG

Nico

Robbert
15 maart 2006, 15:54
Valt toch best mee. Je hoeft maar een klein printje te maken voor die elco's :)

Han S
15 maart 2006, 15:57
Paar draadjes er overheen solderen werkt toch ook?

nicoverduin
15 maart 2006, 16:04
hoor het al.....worden een paar niet gehinderd door.....Wat denk wat dat zwarte arcing gaat doen......je blijft sluiting houden.....Ga d'r wel een mooi eyelet bordje van maken.

Dirk_Hendrik
15 maart 2006, 16:15
Ik mis een beetje wat nou de bron is van die zwarte prut. Is het chemische prut of fik-resultaat?

En,
Mooi die zwarte prut en wat het verondersteld wordt te gaan doen. Ik mis alléén het resultaat na de poging tot schoonmaken met een goed elektronicareinigingsmiddel.

JoostBaksteen
15 maart 2006, 16:15
Vind het er wel leuk en gezellig uit zien, is weer eens iets anders :soul:

SimonS
15 maart 2006, 16:17
gewoon zo houden, voor de echte Vintage T0ne 8-)

nicoverduin
15 maart 2006, 16:20
Dat zwarte spul is dus verbrande glas epoxy. De koollaag maakt een mooie weerstand. Alleen op de verkeerde plek. Chemisch reinigen ga ik niet doen. Waarvoor zou ik. Is het me niet waard.

De bron is vermoedelijk sluiting in een elco geweest waardoor een van de draden eronder ook is gaan smelten. Mogelijk is er daarna solder gaan smelten door de warmte===> vonken worden getrokken (zei de klant)==>begin van arcing...En de tijd doet de rest. Het vonken was begonnen toen hij nieuwe buizen erin deed zonder te biassen. Niet dat dat wat had uitgemaakt waarschijnlijk. Die elcos (wederom Illinois Caps) waren op.

Nico

Negative K3 fan
15 maart 2006, 16:34
hoe oud waren die elco's eigenlijk??

Geronimo
15 maart 2006, 16:53
Dat zwarte spul is dus verbrande glas epoxy. De koollaag maakt een mooie weerstand. Alleen op de verkeerde plek. Chemisch reinigen ga ik niet doen. Waarvoor zou ik. Is het me niet waard.

Stukkie schuurpapier of een dremel, een paar draadjes erover klaar is kees.

Lijkt makkelijker dan een heel nieuw printje tekenen, etsen (geetter met die ijzerchloridetroep bah), boren en opnieuw solderen.

nicoverduin
15 maart 2006, 17:04
Tuurlijk niet. Gelijk een eyelet board maken. Uurtje werk met ontwerpen erbij. Hoofdvoeding, Bias voeding met potmeters, + en - 15 V voeding en PI trap onderdelen.

Risico met dremel is dat je niet weet of het nu echt schoon is. Blijft onbetrouwbaar. Klant wil een definitieve oplossing een riscicovolle.

Nico

Robbert
15 maart 2006, 17:15
Tuurlijk niet. Gelijk een eyelet board maken. Uurtje werk met ontwerpen erbij. Hoofdvoeding, Bias voeding met potmeters, + en - 15 V voeding en PI trap onderdelen.

Risico met dremel is dat je niet weet of het nu echt schoon is. Blijft onbetrouwbaar. Klant wil een definitieve oplossing geen riscicovolle.

Nico

Precies. Boardje iets inkorten en een PTP ernaast zetten.

nicoverduin
15 maart 2006, 17:18
Ik vervang hem gelijk helemaal. Zitten nog meer van die low budgetonderdelen op. En het is niet eens een Fender Re-issue.

Nico

Geronimo
15 maart 2006, 17:23
Tuurlijk niet. Gelijk een eyelet board maken. Uurtje werk met ontwerpen erbij. Hoofdvoeding, Bias voeding met potmeters, + en - 15 V voeding en PI trap onderdelen.

Risico met dremel is dat je niet weet of het nu echt schoon is. Blijft onbetrouwbaar. Klant wil een definitieve oplossing een riscicovolle.

Nico

Dat is natuurlijk helemaal het beste. Helemaal weg met die stinkprint

Dirk_Hendrik
15 maart 2006, 21:29
Dat zwarte spul is dus verbrande glas epoxy. De koollaag maakt een mooie weerstand.

Dit is dus een opmerking waar ik heftig moeite mee heb. Er kan een zwarte laag "verbrand" op zitten maar glasvezel epoxy is extreem moeilijk een het fikken te krijgen. Boven de 200 graden kan de epoxy vloeibaar worden en naar buiten komen zetten waarna het verbrand. Dat heeft echter enkele uren nodig en ziet er na verbranding uit als gestolde lava (vraag niet hoe maar ik spreek uit ervaring.... die me 4 jaar geleden heel wat ellende heeft bezorgd....) Dat is dus niet dat beetje zwarte aanslag dat hier te zien is.

Samengevat is een nieuwe misschien een definitieve oplossing maar schoonmaak en reparatie is m.i niet risicovoller. Een nieuwe is in elk geval zeker meer werk.

Dirk_Hendrik
15 maart 2006, 21:31
Nog eens goed kijkend naar de brandplekken denk ik dat ik met Geronimo mee ga voor de dremeloplossing. Wegfrezen die hap.

Ik vraag me wel af hoe elko's dit doen. Interne kortsluiting?

nicoverduin
15 maart 2006, 21:45
De oorzaak zal wel in kortsluiting zitten in de elco's. Heb al meerdere gevalen gehad. Wat je niet weet is hoelang dit al gaande is geweest. De klant is eerste zelf bezig geweest. Dus we weten niet hoelang hij is blijven vonken.
Mbt. dat zwart blakeren. Zet er maar eens een brander erop. Heb het zelf al eens gedaan om snel een zooi onderdelen los te solderen. Verbranden doet het niet. Maar expoy gaat uiteindelijk wel blakeren hoor. laag voor laag. En die branden uiteindelijk wel.

En voor de dremelaars.... heb eens wat zitten krabben hoe diep het is. bijna dwars door de print. Dus die is al een tijdje aan het vonken geweest. Soldeersporen zijn rot. Dat schoonmaken is veel meer werk. En dan een beetje de onderdelen aan elkaar solderen. Maar wie weet krijgen jullie zelf nog eens zo'n klus. Dan mogen jullie je helemaal uitleven met de dremel.:D :D :D :D

chloortablet
16 maart 2006, 03:30
(geetter met die ijzerchloridetroep bah), boren en opnieuw solderen.

Chloor! 8-)
I`m loving it!

Geronimo
16 maart 2006, 10:47
Chloor! 8-)
I`m loving it!

Ik bewaarde het vroeger altijd in een potje, want je kan het makkelijk nog een keertje geruiken. Beetje opwarmen in een pannetje, printje erin, beetje roeren, gaat best. :) Heb ik een keer zo'n pot laten donderen. Overal gaten in m'n kleren en gore vreetplekken op het meubulair. Het is echt onwijze bende, erger dan gewone chloor. Als ik nog een printje ets pleur ik het gelijk weg.

Dirk_Hendrik
16 maart 2006, 14:46
Misschien dan toch maar in plasic bewaren ? Kun je het in elk geval een paar keer gebruiken. Is een stuk minder milieubelastend.

Ik bewaar m'n etsmiddel tegenwoordig gewoon in de etsbak... wel zo gemakkelijk.

Geronimo
16 maart 2006, 14:54
Misschien dan toch maar in plasic bewaren ? Kun je het in elk geval een paar keer gebruiken. Is een stuk minder milieubelastend.

Ik bewaar m'n etsmiddel tegenwoordig gewoon in de etsbak... wel zo gemakkelijk.

Ach die enkele keer dat ik tegenwoordig nog een printje maak, als de tweede keer zich uiteindelijk aandient is het spul al lang verdampt (of alsnog omgedonderd :))