PDA

View Full Version : speling halsverbinding Taylor 214



Ron Valeri
15 maart 2006, 13:32
**********

gertdm
15 maart 2006, 13:49
Ron, ik zou onmiddelijk een bouwer opzoeken. Door de geschroefde hals / body verbinding is het een onderdeel van de constructie.Kenelijk gaat er toch iets mis ( kan door vocht zijn, maar ook andere oorzaken hebben)...in ieder geval zou ik meteen ingrijpen :)

arjanb01
15 maart 2006, 13:55
Ron, ik zou onmiddelijk een bouwer opzoeken. Door de geschroefde hals / body verbinding is het een onderdeel van de constructie.Kenelijk gaat er toch iets mis ( kan door vocht zijn, maar ook andere oorzaken hebben)...in ieder geval zou ik meteen ingrijpen :)

Hee Gert, ik heb een vraagje over mn Yairi gitaar uit 1976. Het is een akoestische nylonsnarige concertgitaar met een heel dik bovenblad, dikker dan het Indisch Pallisander wat je tegenwoordig bij die gitaren ziet.
Het is een Handcrafted model uit 1976 met een mensuurlengte van plusminus 65 cm, dus speelt vrij zwaar, en ik zou graag willen weten wat ie waard is.
Is een van mn eerste gitaren dus hele grote emotionele waarde ook !

gertdm
15 maart 2006, 14:35
Hoi Arjen,

De waarde is moeilijk te bepalen....je kunt je afvragen of je hem uberhaupt weg zou moeten doen.
Het is wel een handcrafted instrument natuurlijk en Yairi bouwt goede gitaren.
Het dikke bovenblad, als onderdeel van de constructie, kan goed of minder goed zijn. Dat hangt van de dikte af. Een bovenblad moet goed kunnen vibreren op de nerven...
Je zou eens contact op kunnen nemen met de Fellowshipsofacoustics....(zie bij links op mijn website...en hen de vraag voorleggen. Zij hebben catalogi met waarden van zowat alle merken en typen gitaren :)

groet
Gert

arjanb01
15 maart 2006, 14:36
Hoi Arjen,

De waarde is moeilijk te bepalen....je kunt je afvragen of je hem uberhaupt weg zou moeten doen.
Het is wel een handcrafted instrument natuurlijk en Yairi bouwt goede gitaren.
Het dikke bovenblad, als onderdeel van de constructie, kan goed of minder goed zijn. Dat hangt van de dikte af. Een bovenblad moet goed kunnen vibreren op de nerven...
Je zou eens contact op kunnen nemen met de Fellowshipsofacoustics....(zie bij links op mijn website...en hen de vraag voorleggen. Zij hebben catalogi met waarden van zowat alle merken en typen gitaren :)

groet
Gert

bedankt gert, doe em ook niet weg, stel dat ik weer klassiek ga spelen (wat ik 10 jaar gedaan heb) dan gebruik ik em wel weer. Maar wil weten of ik een waarde object thuis heb, maar in ieder geval bedankt voor de info ! :)

gertdm
15 maart 2006, 14:40
Ik zag zojuist twee Yairi's, beiden uit 1976..de een was nu € 1450 waard, de ander € 500....misschien kun je via google meer aan de weet komen...
'Yairi guitar & 1976 ' en ziedaar :)

arjanb01
15 maart 2006, 14:42
Ik zag zojuist twee Yairi's, beiden uit 1976..de een was nu € 1450 waard, de ander € 500....misschien kun je via google meer aan de weet komen...
'Yairi guitar & 1976 ' en ziedaar :)

aha... die van mij heeft wel een scheurtje op het bovenblad, dus gebruikssporen.... maar niks ernstigs, heeft altijd keurig in de koffer gelegen toen ik em gebruikte heb em sinds 1994, dus er zullen geen sporen bij zijn gekomen. Mn gitaarleraar heeft em toen ook goedgekeurd, ondanks de scheuren, keurig netjes dichtgelakt dus niks aan het handje.
Ga ervan uit dat ie rond de 1000 euro waard is !
Heb er 900 gulden voor betaald destijds inclusief case.