PDA

View Full Version : eindbuizen verwijderen



maarten
31 oktober 2002, 15:41
hey, ja alweer een vraagje over mn amp..

t zit zo, 120 watt is ietsje veel van t goeie om thuis te gebruiken, nou zei iemand dat ik gewoon een of twee eindbuizen eruit kon halen om t wattage te verminderen (naar bijv. 60 watt) nou ik dacht dat ie me voor de gek hield maar ergens anders stond het ook.
dus hier t vraagje? kan ik die buizen gewoon eruittrekken? ja ik moet wel de amp ff van de stroom af halen dat snap ik.
kan ik die buizen gewoon met de vingers aanraken, want misschien dat ie anders statisch geladen wordt? kweenie, autolampen mag je ook niet zomaar aanraken.. :grin:

uhm, moet ik nog wat verder veranderen aan de amp om dat te kunnen doen, of is t gewoon een kwestie van hup buisjes eruit.
Bovendien, heb ik die 120 watt wel nodig op de zondag, is t geen probleem om die dingen echt wekelijks eruit en erin te proppen?

zo veel vraagjes maar als iemand me kan helpen graag!

dank

maarten

BLOK182
31 oktober 2002, 15:44
Nou het is dus niet zo dattie ineens maar half zo hard gaat dan met alle eindbuizen.
Tis meer dattie uiteindelijk ietjes minder hard kan. Wel overstuurd ie eerder (experts, zeg ik het zo goed?)

maarten
31 oktober 2002, 15:50
jah ik las net een oude topic erover, en de meningen zijn nogal verdeeld. sommigen zweren erbij en andere beweren dat je je amp naar dio stuurt..

hmm nouja t was maar een vraagje, ik kan em ook gewoon zacht zetten :grin:
of later een powersoaker aanschaffen..

Rectifier
31 oktober 2002, 16:00
Pas goed op, je moet je speaker impedantie ook in de gaten houden.
Hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet, zal iemand anders wel uitleggen.
Maar dat verandert, dus van 8 ohm naar 4 of 16, dat weet ik niet.

Maar je moet ook alleen de binnenste 2 of de buitenste 2 eruit halen.

Feit is dat je't dus niet ongestraft kunt doen....

signsofzodiac
31 oktober 2002, 16:02
Volgens mij is het ook niet zo best voor je trafo omdat die gewikkeld is voor de 120 watts...

BLOK182
31 oktober 2002, 16:03
kortom: doe het gewoon niet

maarten
31 oktober 2002, 16:03
ik begin dan maar eens met t zoeken naar een goedkope tweedehands powersoaker :grin:

sash
31 oktober 2002, 16:51
Bij een mijn Fender kan dit wel degelijk. De binnenste 2 of buitenste 2 buizen eruit trekken en je zit op 50 watt ipv 100. Hij moet dan wel alleen ff gebiassed worden.

Buizen kan je best aanraken met je vingers, alleen moet je amp niet net aangestaan hebben, want dan zijn ze nogal heet :smile:

sash
31 oktober 2002, 16:52
Oh ja, als je vaak op 120 watt wilt spelen, kan je het best gewoon laten zoals het is, anders moet je hem steeds opnieuw biassen.

gerrekat
31 oktober 2002, 19:21
gebiased, dat is het hem nou juist hoe doe je dat eigenlijk?
Ik heb ook zo'n buizentop staan (peavey triple XXX, killer ding trouwens gebruik hem meer dan mijn MESA Triple!!!!!!!) maar heb eigenlijk nog nooit buizen vervangen en dat zit er wel aan te komen.

Kun je dat gewoon zelf doen? ik hoorde iemand zeggen dat als je dezelfde soort buizen erin doet het meestal niet opnieuw "gebiased" hoeft te worden (de triple XXX kan schakelen tussen EL 84 en 6L6 eindbuizen)

sash
31 oktober 2002, 19:49
Zelf biassen niet doen!!! Maak ook nooit je buizenversterker open als je niet weet wat je doet, er zitten DODELIJKE voltages in van +450Volt, ook als de versterker uit het stopcontact is gehaald. Een schok en je ligt plat. Oh jah, ook is dan je amp naar de klote :smile:

dml
1 november 2002, 05:36
Lees ff de FAQ's op koch-amps.com.
Je kan echt wel de binnenste of buitenste 2 buizen eruit halen, je vermogen halveert daarmee, maar je weerstand naar je speakers verdubbelt. Hou daar rekening mee.

Rectifier
1 november 2002, 08:51
Hey Gerrekat,
Ik denk dat je bedoelt dat je 6L6 verwisselbaar zijn met EL34's. EL84's passen niet in de buisvoet van een 6L6 en een EL34 wel.

Zie:
Triple XXX™ Features
120 Watts into 16, 8, or 4 Ohms (switchable)
Four 6L6GCs and four 12AX7s
Power amp switchable to use EL34s or 6L6GCs

Enfin, wil je meer Marshall sound moet je er EL34's in doen(krijg je meer mid).
Wil je meer dat vette Boogie-achtige blijven houden, veel bas en trebble dan 6L6's.

Je moet altijd een gematched setje buizen kopen. Als je een Boogie hebt, en je koopt Boogie eindbuizen (* Boogie maakt ze niet, maar selecteerd ze) dan hoef je nooit te biassen.
Biassen moet je doen met een oscilloscoop als je't goed wil doen.

Janneman
2 november 2002, 00:52
Hee, nu we het er toch over hebben; ik heb wel speciaal voor mijn 5150 geselecteerde buizen (via Eurotubes). Betekend dat dat het dan ook niet perse nodig is om opnieuw te biassen?

mathe
2 november 2002, 08:47
Maarten,

Als jouw versterker een impedantie schakelaar heeft voor de luidsprekers zou het geen probleem moeten zijn het aantal eindbuizen te halveren.
Verwijder de 2 binnenste of buitenste eindbuizen van het rijtje van 4 stuks. Zet je luidspreker impedantie schakelaar op de helft van de luidspreker impedantie. Met andere woorden, als je luidspreker impedantie 16 Ohm is zet je de schakelaar op de versterker op 8 Ohm. Je begrijpt dat je dan dus geen 4 Ohm luidsprekerkast kunt aansluiten omdat je geen 2 Ohm stand zult hebben.
Bij een versterker van 120W zal er bij 2 eindbuizen ongeveer 70W overblijven aan vermogen. Nog steeds erg hard...

maarten
19 november 2002, 19:42
Op 2002-11-02 00:52, schreef Janneman:
Hee, nu we het er toch over hebben; ik heb wel speciaal voor mijn 5150 geselecteerde buizen (via Eurotubes). Betekend dat dat het dan ook niet perse nodig is om opnieuw te biassen?


ey janneman, ik ben dus ook op het idee gekomen om jj tesla buizen erin te gaan zetten. om precies te zijn de ecc83s (12ax7)preamp buizen en de 6L6GC eindbuizen om precies te zijn
Hoe ben je aan de buizen gekomen? via amerika?? en wat kosten ze? want ze worden gewoon hier in europa gemaakt. Bovendien wil ik ook op mijn amp een bias trim pot zetten en hem warmer biassen. Zodat de clean ook een stuk beter is.


alvast bedankt!
maarten

Janneman
20 november 2002, 01:27
Ha Maarten, ik heb al een reactie gepost. Je kan me het beste mailen. Dan stuur ik gewoon de mail van eurotubes door.

MatthijsBlom
31 juli 2005, 00:05
Als ik het goed begrepen heb:

Is het nu zo dat ik 2 eindbuizen eruit kan trekken als ik de speakerimpedantie halveer op de versterker (bijv: amp 8 ohm -> cab 16 ohm) ?

PeeVee
31 juli 2005, 21:34
Twee eindbuizen uittrekken kan inderdaad, er zitten wat haken en ogen aan maar in de praktijk is het best een oplossing, zeker als je een versterker hebt waarbij je de uitgangsimpedantie kunt omschakelen (b.v. 8 en 16) en/of die meerdere outputs heeft.

Eerst een fabeltje uit de wereld helpen: je hoeft NIET de binnenste of de buitenste twee. Bij een 6L6 of EL34 versterker met 4 buizen staan de linkse twee gewoon parallel en de rechtse twee parallel. Het zijn dus twee groepjes van twee. Zolang je van iedere "groep" één buis laat zitten is het okay. De combinaties die mogelijk zijn (J=buis, N=geen buis):

JNJN
JNNJ
NJNJ
NJJN

Als je twee eindbuizen verwijderd is zal de STROOM die gaat lopen halveren en zal dus de uitgangsimpedantie VERDUBBELEN (het Voltage blijft hetzelfde en heeft dus relatief wat gewonnen t.o.v. de stroom). Op een Fender Twin Reverb (normaal 4 Ohm) zou het betekenen dat bij het trekken van twee eindbuizen de juiste uitgangsimpedantie 8 Ohm zou zijn. De "mismatch" met een 4 Ohm speaker configuratie is overigens wel acceptabel en voor een buizenversterker geldt dat een lagere afsluiting minder schadelijk is dan een hoge afsluiting (zie andere thread hier ergens).

Het is natuurlijk heel handig als je versterker meerdere impedanties heeft op uitgangs trafo. STEL je hebt een 8 Ohm cabinet die je normaal ook aan je 8 Ohm versterker uitgang hangt. Als je 2 buizen trekt wordt die 8 Ohm uitgang feitenlijk een 16 Ohm uitgang. De speaker impedantie kun je niet veranderen, maar als je meerdere uitgangen hebt dan zou het wel eens mooi uit kunnen komen. De 4 Ohm uitgang van de versterker wordt immers ook verdubbeld en zou mooi matchen met het 8 Ohm speaker cabinet! Bij het trekken van 2 eindbuizen moet je de impedantie van alle speaker uitgangen van de versterker a.h.w. verdubbelen, 4 wordt 8, 8 wordt 16, 16 wordt 32.

Een beetje roet in het eten gooit uitgangs trafo. Die is inderdaad gemaakt voor een bepaalde uitgangsimpedantie van de buizen. Ondanks dat zo'n trafo wel een bepaald werkgebied heeft, heb je feitenlijk een outputtrafo met een te lage ingangsimpedantie c.q. hebben je buizen (2 i.p.v. 4) een te hoge uitgangsimpedantie voor de trafo. De wikkelverhouding klopt wel (vermits je de secundaire kant als "dubbel" beschouwd), maar er is dus feitenlijk al een mismatch tussen de buizen en de uitgangstrafo. In de praktijk blijkt dit zeker geen onoverkomelijk probleem, sterker nog, Marshall's hi-power / lo-power switch bij een 100W amp is gewoon gebaseerd op 2 eindbuizen "afkoppelen" en dan wordt er niet eens rekening gehouden met de andere uitgangsimpedantie.

Kortom: ja het kan in de prakijk

Schiet je er voor jou doel iets mee op? Nee absoluut niet. Het vermogensverschil is 3 dB en dat hoor je nauwelijks. Het klinkt ongelofelijk maar het menselijk gehoor ervaart een 10 dB vermogenstoename (of afname) als "twee keer zo hard" (of "twee keer zo zacht"). Een 10W versterker klinkt voor het menselijk gehoord dus pas "twee keer zo zacht" als een 100W versterker. Begrijp je ook waarom Fender Princeton Reverbs en andere niftige kleine buizen ampies zo populair zijn. Die klinken ong. "twee keer zo zacht" (vanuit stilstand) als een grote Twin Reverb. Moeilijk te geloven maar is echt waar... Is in een laboratorium onderzocht... ;-)

P.S. Het steeds eruit halen en terugzetten van twee buizen zou in principe wil moeten kunnen meer tegenwoordige buisvoetcontactjes zijn vaak van exotisch verchroomd/verzilverd pispakkenijzer gemaakt en lubberen toch relatief snel uit. Misschien handiger om even een amp tech op te zoeken die even een schakelaartje inbouwd, ik meen dat het optillen van de kathodes al voldoende is om twee buizen uit te schakelen dus kosten zijn een dubbele aan/uit schakelaar en laten we zeggen een uur werk.

DaveItUp
1 augustus 2005, 13:46
Het maakt inderdaad weinig tot geen verschil. Dat eerder oversturen is ook maar minimaal is mijn ervaring. Voor mij is het echter wel praktisch aangezien ik een Sound City L100 run op een Marshall 1935b(4x12") met Greenbacks die gezamenlijk 100w zijn. :) Maar eff 2 buisjes eruitgetrokken, omdat de cab me erg bevalt hehe :P

Raffel
1 augustus 2005, 14:40
..

Mooi stukje! Moet eigenlijk in een FAQ ergens :) dB's in schaal verhouden zich ook exponentieel met het geluidsniveau, niet cumulatief zoals je zou verwachten. 200 dB is dus niet eens zo hard als 100 dB, maar vele malen harder in ervaring. In getal is het natuurlijk wel dubbel.

Negative K3 fan
1 augustus 2005, 15:06
200dB, volgens mij haal je dat nog niet eens als je je oor tegen een straalm otor aanhoudt.

Raffel
1 augustus 2005, 16:29
klopt. Dat geluid is sowieso niet makkelijk te maken denk ik. Je moet een enorme hoeveelheid creatie van geluid dan op een zo klein mogelijke plek samen zien te krijgen.

Han S
2 augustus 2005, 00:27
200dB, volgens mij haal je dat nog niet eens als je je oor tegen een straalm otor aanhoudt.

De motor van een Boeing 747 blaast op 15 meter afstand 162 dB.

Ik heb ergens gelezen dat 192 dB de maximale en totale modulatie is van lucht, staat gelijk met een druk van 2 bar dus je wordt letterlijk weg geblazen.

Of dit absolute waarheid is durf ik niet te beweren.