PDA

View Full Version : Fretbuzz en hals afstellen



Dridon
14 maart 2006, 22:54
Ik heb een probleem. Ik heb een nieuwe gitaar gekregen, een akoustisch versterkte Blueridge BR-j33ce. Ben er erg tevreden over vooral nu ik er exilir snaren op heb gelegd. Het probleem is echter, dat de gitaar veel last heeft van fretbuzz. Bij de 4 of 5 fret begint het al. De snaren liggen redelijk strak op de hals, die overigens helemaal recht staat (dit is dus waarschijnlijk ook de oorzaak van de fretbuzz lijkt me). Toen ik vanmiddag de nieuwe snaren ging kopen, heb ik daar ook gelijk naar gevraagd. Ze zeiden dat het aan de afstelling van de hals ligt, en dat ze die met een de halschroef kunnen afstellen. Nu zat ik vanmiddag eens te kijken naar mijn gitaar, en toen kon ik de halsschroef nergens vinden. Ik heb met een zaklamp in de binnenkant gekeken (zo goed als het ging) maar daar zat hij naar mijn weten ook niet, alleen een houten blok. Ook niet in de binnenkant. Dus ik begin me nogal zorgen te maken of hij uberhaubt afstelbaar is. En zou ik anders niet (het witte ding op de brug waar de snaren over heen lopen hoger kunnen leggen).

Alvast bedankt...

Groeten Dridon

Dridon
14 maart 2006, 23:11
Hier wat fotos...

http://img58.imageshack.us/img58/3661/dsc000949sm.jpg

Deze heb ik er al afgeschroeft, maar daar zit ook nog, alleen een klein schroef gat

http://img93.imageshack.us/img93/4293/dsc000955hn.jpg


En de binnenkant:

http://img58.imageshack.us/img58/6012/dsc000983fq.jpg

kornelius
14 maart 2006, 23:23
Je moet nog ietsjes verder om het hoekje kijken dan in je onderste foto. En daar zit ongetwijfeld een schroef die je met een inbussleutel kan draaien. Tip: laat de winkel dat voor je doen als je niet zo ervaren bent in die dingen. Je kan er aardig wat mee kapot maken als je te veel draait.

Dridon
14 maart 2006, 23:39
Hmm ok, heb de snaren los gedraaid en gevoeld, maar kan echt niks voelen of zien :S. Ik begin mezelf nu toch wel zorgen te maken, over hoe dat ding in godsnaam goed afgesteld te krijgen :S.

Ik was sowieso het van plan om in de winkel te laten doen, ik ga zelf niet aan al die mechanieken zitten. Maar ik vind het zoo vervelend dat ik moet gaan zitten wachten tot morgen om te weten te komen of die gitaar kak is of niet :S.

ALS er geen schroef zit, zou dat witte ding ophogen dan een optie zijn?

chris c
15 maart 2006, 09:52
Als de buzz pas vanaf de 4de of 5de fret begint, moet je in de eerste plaats dat witte ding (het brugzadel dus :)) ophogen. Als je alleen de halspen terugdraait, zullen de snaren vooral in het onderste deel van de hals (kant van de kop) hoger komen, daar waar het niet echt nodig is dus. Misschien is een combinatie van beide nodig.
Die schroef zit normaal gezien binnenin, helemaal bovenaan het halsblok, bijna tegen het bovenblad.

Droffie
15 maart 2006, 10:53
Als de buzz pas vanaf de 4de of 5de fret begint, moet je in de eerste plaats dat witte ding (het brugzadel dus :)) ophogen. Als je alleen de halspen terugdraait, zullen de snaren vooral in het onderste deel van de hals (kant van de kop) hoger komen, daar waar het niet echt nodig is dus. Misschien is een combinatie van beide nodig.
Die schroef zit normaal gezien binnenin, helemaal bovenaan het halsblok, bijna tegen het bovenblad.

Uuuhhmm...Niet helemaal.

Fretbuzz op de hoge frets is alleen op te lossen met brughoogte verstellen.
Op de 4 of 5de fret toch echt de hals wat meer relief geven. Hij staat gewoon te recht.

Wellicht moet beide. Als je niet meer dan een kwart draait kan er niet veel fout gaan.

Overigens vind ik de afwerking aan de binnenkant niet bepaald netjes (grote klodders lijm)

Droffie
15 maart 2006, 11:32
Ik heb een probleem. Ik heb een nieuwe gitaar gekregen, een akoustisch versterkte Blueridge BR-j33ce. Ben er erg tevreden over vooral nu ik er exilir snaren op heb gelegd. Het probleem is echter, dat de gitaar veel last heeft van fretbuzz. Bij de 4 of 5 fret begint het al. De snaren liggen redelijk strak op de hals, die overigens helemaal recht staat (dit is dus waarschijnlijk ook de oorzaak van de fretbuzz lijkt me). Toen ik vanmiddag de nieuwe snaren ging kopen, heb ik daar ook gelijk naar gevraagd. Ze zeiden dat het aan de afstelling van de hals ligt, en dat ze die met een de halschroef kunnen afstellen. Nu zat ik vanmiddag eens te kijken naar mijn gitaar, en toen kon ik de halsschroef nergens vinden. Ik heb met een zaklamp in de binnenkant gekeken (zo goed als het ging) maar daar zat hij naar mijn weten ook niet, alleen een houten blok. Ook niet in de binnenkant. Dus ik begin me nogal zorgen te maken of hij uberhaubt afstelbaar is. En zou ik anders niet (het witte ding op de brug waar de snaren over heen lopen hoger kunnen leggen).

Alvast bedankt...

Groeten Dridon

Mag ik weten waar je deze gitaar gekocht hebt en wat die kostte?

Doe eens search op het model en het is alsof deze gitaar niet bestaat?
Kan er niets over vinden.

Dridon
15 maart 2006, 12:11
Ik heb er ook geen informatie over kunnen vinden. Heb m wel ergens zien staan in een opsomming van blueridge gitaren, maar geen verdere fotos of info. De gitaar heeft 100 euro gekost, en heb ik gekocht van mn oom.

Dus tja... Het gaat me niet echt om het merk, maar om de klank.

Honderd euro vind ik niet veel voor een akoustisch versterkte, metaal snarige gitaar. Het is sowieso een verbetering voor mij, gezien deze 5 keer lichter speelt, vergelijken bij mijn oude nylon snarige gitaar waar ik nu al 3 en een half op speel.

Ik ga binnenkort langs een muziek zaak om te kijken wat ze eraan kunnen doen, en hoeveel het zal gaan kosten.

Ohja nog iets. De kam is (witte ding bij de klank kast) kan ik er wel gewoon afhalen, en deze is niet vastgelijmt, zag alleen dat er een witte strip onder ligt, wat is dit? Kan ik dit eruit halen, en de kam ophogen met wat lijm?

Over het kwart slag draaien van de schroef, zie ik niet echt zitten, kan hem namelijk geneens vinden als ik met mn vinger over het hele blok voel, ook niet aan de bovenkant tegen het bovenblad. Ik laat hier denk ik iemand naar kijken die er verstand van heeft. Mocht de gitaar trouwens geen schroef hebben ( wat me overigens heel sterk lijkt, gezien het een metaal snarige gitaar is), is het richten (of hoe het heet) van de hals geen optie, daarmee bedoel ik, gewoon de hele hals laten verbuigen door een vakman, ik dacht dat dit kon, tenminste zoeits had ik ooit gehoord...

Alvast bedankt voor jullie moeite en comments ;)

Accuboormachine
15 maart 2006, 12:19
hmm, 100 euro voor een akoes/electrische is wel heel erg goedkoop.. ik heb er zelf een van het merk Maravilla, die kostte ong. 300 euro en heeft nylon snaren. als deze 100 euro kostte zou ik toch eens nagaan of het geen nepper is.

Droffie
15 maart 2006, 12:21
Ik heb er ook geen informatie over kunnen vinden. Heb m wel ergens zien staan in een opsomming van blueridge gitaren, maar geen verdere fotos of info. De gitaar heeft 100 euro gekost, en heb ik gekocht van mn oom.

Dus tja... Het gaat me niet echt om het merk, maar om de klank.

Honderd euro vind ik niet veel voor een akoustisch versterkte, metaal snarige gitaar. Het is sowieso een verbetering voor mij, gezien deze 5 keer lichter speelt, vergelijken bij mijn oude nylon snarige gitaar waar ik nu al 3 en een half op speel.

Ik ga binnenkort langs een muziek zaak om te kijken wat ze eraan kunnen doen, en hoeveel het zal gaan kosten.

Ohja nog iets. De kam is (witte ding bij de klank kast) kan ik er wel gewoon afhalen, en deze is niet vastgelijmt, zag alleen dat er een witte strip onder ligt, wat is dit? Kan ik dit eruit halen, en de kam ophogen met wat lijm?

Alvast bedankt voor jullie moeite en comments ;)

Maakt ook niet uit als ie maar goed klinkt en niet te duur is ;)

Nee, witte stripje onder je brugkam is je piëzo element om je gitaar te versterken. Deze hoor niet vastgelijmd te zitten dus ook niet doen.
Als je geen fretbuzz hebt boven fret 10 zou ik je brugkam met rust laten.
Je zal toch echt op zoek moeten naar die halspen en eens kritisch kijken naar je topkam of die niet aan vervanging toe is.

Kijk eens op deze (http://www.frets.com/FRETSPages/OwnerManual/manmain.html) link over hoe je makkelijk kan bepalen of je topkam (nut) the hoog/laag is. Overigens heeft de site een schat aan info hoe je je gitaar kan afstellen.

Een afstelbeurtje bij een gitaarboer kost rond de 30 a 40 euro. Als een kam vervangen moet worden zal 't uiteraard duurder zijn.

Dridon
15 maart 2006, 12:23
Hij is wel tweedehands, nieuweprijs lag rond de 300 a 400 euro. Ik weet ook niet of het een namaak, of neppe is, zal er eens naar vragen in de winkel. Maar daar gaat het toch uiteindelijk niet om, zoals ik al. tenminste dat vind ik, het gaat uiteindelijk toch om de speelbaarheid, klank en geluid. Als ik die fretbuzz weg heb, is het een zeer fijne gitaar... :)

Mattia
15 maart 2006, 13:08
Waarom zou iemand in godsnaam Blueridge gitaren wilen namaken? Lijkt me uiterst onwaarschijnlijk...

Droffie
15 maart 2006, 13:16
Waarom zou iemand in godsnaam Blueridge gitaren wilen namaken? Lijkt me uiterst onwaarschijnlijk...

Blueridge heeft zeker een mooie lijn topmodellen. Maar ook goedkopere.

Wellicht gaat dit om de budgetlijn van Blueridge, made in China of zo...

Als je die lijmklodders binnen in ziet snap je niet waarom ze hun naam daarop willen hebben. Ik heb pas geleden een Samick gekocht voor een maat van me. Die was heel wat netter afgewerkt. het maakt zoals de topicstarter ook niet uit omdat hij goed klinkt. Ik vond 't alleen vreemd toen ik naar de specs ging zoeken het model op zich al niet eens kan vinden.

chris c
15 maart 2006, 13:26
Ik denk dat alle Blueridges in China gemaakt worden. Is misschien een oud model dat ze niet meer maken.

Droffie
15 maart 2006, 13:33
Ik denk dat alle Blueridges in China gemaakt worden. Is misschien een oud model dat ze niet meer maken.

Wellicht...Toch raar dat je er niets over kan vinden op 't net. Misschien was dit een fout in de productie lijn. Ze waren vergeten de afstelbare halspennen in te bouwen. :D

Dridon
15 maart 2006, 22:39
Onder aan wat jullie niet kunnen zien op de foto. Staat trouwens nog Saga musical Instruments. Ik weet niet of iemand dit iets zegt?

Ik ga morgen naar een muziekwinkel in utrecht. Ik kan daar lijk mij toch eerst vragen of ze erna willen kijken, en vragen hoeveel het zou gaan kosten ofniet?

kornelius
15 maart 2006, 22:42
SAGA maakt/importeert blueridge dus dat klopt dan weer.

ja vragen kan natuurlijk altijd.

Dridon
15 maart 2006, 23:02
Ok, bedankt allemaal, jullie zijn een grote hulp :)

Ik ben trouwens ook geinterreseerd in spray (die volgens mijn oom moet bestaan), die je in de binnenkant van je body spuit, om de mechaniek voor de versterking voor stof vrij te maken. Bestaat dit, zoja waar kan ik dit halen, hoeveel kost dit ongeveer?

Mattia
15 maart 2006, 23:37
Ok, bedankt allemaal, jullie zijn een grote hulp :)

Ik ben trouwens ook geinterreseerd in spray (die volgens mijn oom moet bestaan), die je in de binnenkant van je body spuit, om de mechaniek voor de versterking voor stof vrij te maken. Bestaat dit, zoja waar kan ik dit halen, hoeveel kost dit ongeveer?

...wat? Ik begrijp niet wat je zoekt.

Dridon
16 maart 2006, 00:05
Mn oom zei, dat doordat hij een tijd lang niet is gebruikt, de versterking niet helemaal 100 % kan werken, doordat alles onder het stof zit. Die spray maakt dat weer vrij...

Droffie
16 maart 2006, 00:30
Mn oom zei, dat doordat hij een tijd lang niet is gebruikt, de versterking niet helemaal 100 % kan werken, doordat alles onder het stof zit. Die spray maakt dat weer vrij...

Lijkt me niet...Als er een actieve piezo inzit zal hooguit het batterijtje moeten vervangen. Hoogwaardige elektronica zit er niet in.
Mocht er een regelbaar preampje inzitten kunnen de pots wellicht kraken. Daar heb je spray voor. Misschien bedoelt je oom dat.

Dridon
16 maart 2006, 01:07
Denk het wel. Er zitten twee draaiknoppen op, met pots. Kheb ze alleen nog niet kunnen gebruiken (gezien ik zelf nog geen versterker). Dit zal ik morgen ook eens gaan uitzoeken in de winkel :).

Thanks

Dridon
30 maart 2006, 15:14
Ga m vanavond waarschijnlijk ophalen :D...

Dus ben benieuwd.

Ohja nog een vraagje!

Ik wil binnenkort een behringer mengtafel gaan kopen. Een ub 1204 fx pro om precies te zijn. Deze heeft fantoom versterking, kan ik dan bijvoorbeeld een xlr, naar jack kabel in mn gitaar pluggen, en recorden?

Thanks!

kornelius
30 maart 2006, 15:30
he leuk die heb ik ook. Wat voor recorder heb jij erbij (ik nog geen, ik heb hem voor live optredens om de gitaar en zang wat te mengen).

je kunt gewoon de gitaar in de jack ingang pluggen, dat doe ik tenminste. de behringer heeft dan een voorversterker draaiknopje per kanaal om je signaal te versterken als dat nodig is.

Volgens mij kun je niet zomaar fantoomversterking in je gitaar pluggen, dat is toch echt speciaal iets voor bepaalde zangmicrofoons?

gertdm
30 maart 2006, 18:37
phantompower is inderdaad voor het microfoonsigaal bedoeld. Voor gitaren met een duet-systeem bv. Ik heb een kabel met twee plugs aan het uiteinde...een voor de gewone ingang op een P.A en een voor een ingang met phantompower.Daarna kan het geluid van piezo en microfoon op de PA gemixed worden :)

Dridon
30 maart 2006, 23:03
Ok dan word het gewoon jack naar jack :D. Wil hem eigenlijk aan mn computer gaan hangen...

Ik moet mn jack dus gewoon in de line in van 1 pluggen?

En gert, kan dat bij deze tafel ook?

http://www.behringer.com//UB1204FX/UB-1204-FX_top.jpg

gertdm
31 maart 2006, 07:34
Ja, moet gewoon kunnen :)

Dridon
31 maart 2006, 16:15
Hey!

bedankt allemaal, heb mijn gitaar opgehaald, en het zat idd bij de stemechanieken :D. Hij klinkt weer goed nu. Broer gaat nu een mixer kopen, dus hoop dat ik vandaag of morgen wat geluid kan posten :)

Dridon
31 maart 2006, 16:16
Ja, moet gewoon kunnen :)

Moet ik verder nog toeters of bellen aan zetten? Of is het automatisch goed?

gertdm
31 maart 2006, 16:33
Ik denk dat je balans moet zoeken tussen mixer, gitaar en pc....beetje uitproberen zou ik zeggen. :)

Dridon
31 maart 2006, 17:17
Voor versterking staat automatisch aan dus?

Heb niet veel zin, om mijn gitaar electronica te overpoweren, evenals mijn mixer, dus vraag maar even voor alle zekerheid? :D

kornelius
31 maart 2006, 17:21
dat zijn die "gain" knopjes bovenin.
als je geen fantoomstroom naar je gitaar stuurt (ik neem aan dat gert een microfoontje in zijn gitaar heeft zitten en dat ie daarvoor de fantoomstroom stekker gebruikt), kun je je gityaar niet over poweren. Je mixer kan je ook niet overpoweren. De speakers die je aan je mixer aansluit wel natuurlijk. Maar daarvoor heeft die behringer handige lampjes, en als ie van groen naar rood gaat is het te hard :)

Dridon
1 april 2006, 14:22
ok. Mijn broer heeft dus de mixer gekocht, ik heb me hals laten afstellen, en een guitar cable gehaald. Alles aangesloten, maar nu is het zo dat ruis heb, maar als ik mijn hand op de (metalen) guitar plug hou, hoor ik geen ruis meer? :S.

Is het volgende item een optie?

di100 (http://www.behringer.com/DI100/index.cfm?lang=ENG)

Ook als ik een effect teveel opendraai begin ik ruis te krijgen over het signaal van mijn gitaar. Ben gister in de muziekzaak geweest en heb daar mn gitaar opversterker uitgetest, die mijn zei dat de gitaar weinig output had. Dus ik vraag me af of het misschien slim is om een 5 watt versterkertje van 50 euro tussen de gitaar en mixer te hangen.

Dridon
1 april 2006, 21:02
Heb een sampletje voor de geintresseerden :).

klikke (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=72294)

Dridon
1 april 2006, 22:38
Kom er trouwens achter dat de low E snaar en B niet goed worden opgepikt. Kan dit met mn element te maken hebben, of is dit een kwestie van die spray kopen?

kornelius
2 april 2006, 14:53
als de ruis ophoudt als jij je hand er tegen aanhoudt, betekent dat vaak dat het niet goed geaard is. Gebruik je een geaard stopcontact? zo nee, probeer dat eens.

Dridon
2 april 2006, 15:57
Ok! Ruis gefixed :D. Bedankt, het achterlijke is alleen dat we nergens een geaardstopcontact in huis hebben! Hoe belachelijk is dat, alleen helemaal op zolder zit er een! naja dan maar gaan verlengen :D

Dridon
3 mei 2006, 09:55
Grappig...

Gitaar is nu helemaal in orde, alles gefixed en deels vernieuwd. Maar nu begon ik toch wat benieuwd te worden of het een echte blueridge was. Ik heb saga musical instruments gemaild en nu is de de br-j33ce maar een tijd geproduceerd. Zie foto voor meer info. Nu heb ik dus voor 200 euro een gitaar van 600 :D, dat vind ik wel cool, en ben er erg blij mee...

Wou jullie dit even laten weten :P

http://i73.imagethrust.com/i/437372/br.jpg (http://www.imagethrust.com)