PDA

View Full Version : Laney VC30 212/210/1x12



blademan
14 maart 2006, 22:25
Kan iemand mij zo'n beetje uitleggen wat het voordeel van een 212 tov een 1x12 is en wat dan weer het verschil is met een 2x10? Ik zie soms door de bomen het bos niet meer.

tillens
14 maart 2006, 22:43
112 heeft de minste spreiding denk ik . 212 meer spreiding en 12's klinken wat losser. 210 is strakker, wat gedefinieerder. waar staan die amps die jij wilt?

blademan
14 maart 2006, 23:00
in Nijmegen, bij Eigenhuizen

tillens
15 maart 2006, 01:09
wat een graf site zeg verdomme nog an toe.

guitartub
15 maart 2006, 10:08
Heb zelf de VC30 2x10".
Klinkt zoals gememoreerd strak en gedefinieerd maar vooral bluesy.
Het is dus absoluut geen versterker voor high gain sounds, voor een vette leadtoon zet ik er een Jekyll&Hyde bij. Welke speaker config voor jou (hoormatig) het beste klinkt zul je zelf uit moeten testen.

Cris
15 maart 2006, 13:47
in Nijmegen, bij Eigenhuizen

Ze zullen die dingen ook is niet wat Centraler verkopen he..

blademan
15 maart 2006, 14:23
haha, Nijmegen is best centraal hoor, en goed bereikbaar. Eigenhuizen heeft veel mooi spul en is scherp in de prijs. Worth checking out.

www.eig.nl

(ik vind die site best meevallen)

blademan
22 maart 2006, 16:21
Mensen, het is de Laney VC-30 212 geworden, wat een lekker bluesy geluid!! Dat gaat helemaal goed komen, en scheuren wil die ook met mn actieve Blade Texas. Evt een blues overdrive ervoor en raggen maar. Gekocht bij Eigenhuizen in Nijmegen. Goede prijs, goede service.
Meer ervaringen met de VC-30 212 zijn welkom.

blademan
23 maart 2006, 18:37
wat een ding, wow

Outrage
23 maart 2006, 19:06
Goed om weten dat laney steeds meer geapprecieerd wordt.

blademan
25 maart 2006, 16:27
Ik heb m zojuist opgehaald en thuis ff geprobeerd, wat een [power! Tjongejonge , als je een Marshall 65 watt transistor gewend bent en dan het geweld van deze 30 watt buizencombo aanhoort, nou , je weet niet wat je hoort.

ateng
25 maart 2006, 19:02
Ckers, Laney is DA BOMB!!!

Afgelopen donderdag met mijn top40 band meegedaan aan de Clash of the cover bands in Leeuwarden. Er stond een complete backline waaronder een Koch PowerTone en Multitone. Ik heb mijn eigen top meegenomen omdat ik die midi schakel en dat gaat niet lukken met Koch. Twee bands voor ons speelden wel over de Koch versterkers maar iedereen daar vond mijn Laney veel mooier klinken en de geluidsman was zeer onder de indruk van mijn geluid.
Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak maar mijn Laney VH100R ...Damn!!

DarknessAwaits
26 maart 2006, 03:07
Hey ateng,

Ik herken het wel een beetje wat je beschrijft. Ik heb sinds afgelopen donderdag ook een VH100 (kijk maar bij subforum: werkbank) en ik had al een Powertone II.

De karakters zijn zo verschillend dat is echt ongelooflijk. De Laney is veel makkelijker om over te spelen krijg ik zelf de indruk, minder hard werken voor je geluid. Maar als je dan echt wilt blazen en een muur van geluid wilt neerzetten gaat dat heel goed met een Powertone.

ateng
26 maart 2006, 12:01
Hey ateng,

Ik herken het wel een beetje wat je beschrijft. Ik heb sinds afgelopen donderdag ook een VH100 (kijk maar bij subforum: werkbank) en ik had al een Powertone II.

De karakters zijn zo verschillend dat is echt ongelooflijk. De Laney is veel makkelijker om over te spelen krijg ik zelf de indruk, minder hard werken voor je geluid. Maar als je dan echt wilt blazen en een muur van geluid wilt neerzetten gaat dat heel goed met een Powertone.
Wow... VH100R wil echt wel blazen!!!
Cleankanaal blijft super strak op hoog volume en de drive kanaal klinkt juist het mooist op hoog volume.
Ik speel nu over een 2x12 zodat ik geen ruzie krijg met de geluidsman ha ha ha ha. Nee, een 4x12 klinkt veel te massaal met veel te veel laag en dan kan ik het laag wel uit mijn versterker weg draaien maar dat gaat ten koste van mijn versterkte zaalgeluid.

DarknessAwaits
26 maart 2006, 13:25
Wow... VH100R wil echt wel blazen!!!
Cleankanaal blijft super strak op hoog volume en de drive kanaal klinkt juist het mooist op hoog volume.

Ik kan het me voorstellen, helaas heeft de mijne zo'n hoeveelheid ruis op het 4e kanaal dat het niet echt bruikbaar zou zijn op hoog volume. Daarom staat het topic ook in de werkbank, ik hoop dat ik het kan verhelpen met het wisselen van de preamp buizen of mss bekijken of er elco's hebben gelekt ofzo.

ateng
26 maart 2006, 18:58
Ik kan het me voorstellen, helaas heeft de mijne zo'n hoeveelheid ruis op het 4e kanaal dat het niet echt bruikbaar zou zijn op hoog volume. Daarom staat het topic ook in de werkbank, ik hoop dat ik het kan verhelpen met het wisselen van de preamp buizen of mss bekijken of er elco's hebben gelekt ofzo.
Met een noise gate heb je er geen last van. Geen enkele high gain versterker is stil en je kan gaan sleutelen aan je versterker maar ruisvrij krijg je m niet.

DarknessAwaits
26 maart 2006, 19:26
Met een noise gate heb je er geen last van. Geen enkele high gain versterker is stil en je kan gaan sleutelen aan je versterker maar ruisvrij krijg je m niet.

Tuurlijk zijn high-gain amps niet stil, is echter een heel groot verschil tussen niet stil en een ruis waar je niet doorheen kan praten (bij wijze van spreken).

Outrage
26 maart 2006, 22:03
Wat die ruis betreft, net als ikzelf, heeft de andere gitarist van de band ook een laney (gh50l) en zijn versterker ruisde meer dan die van mij (nu heeft hij iets nieuws, mosvalve ofzo).

Outrage
26 maart 2006, 22:38
Ik vroeg met eigenlijk nog af welke pedaaltjes/effecten jullie gebruiken voor je laney's en hoe die daarop reageert. Bij ateng zag ik om Maxon SD9 staan een een MI audio pedaal, sluit je die aan op die laney, en gebruik je die als een aanvulling op de distortion van de laney?

ateng
27 maart 2006, 09:39
Ik vroeg met eigenlijk nog af welke pedaaltjes/effecten jullie gebruiken voor je laney's en hoe die daarop reageert. Bij ateng zag ik om Maxon SD9 staan een een MI audio pedaal, sluit je die aan op die laney, en gebruik je die als een aanvulling op de distortion van de laney?
De MI Audio heb ik sinds kort niet meer (niet mijn sound) en ik heb een Ibanez SD-9 en TS-9 en die gebruik ik wanneer ik Landau dingen ga spelen. En dan bedoel ik niet de Landau van de jaren '80 maar Landau van de laatste tijd zoals Karizma en toen met Burning Water, Raging Honkies. Mijn Laney heb ik 'commercieel' afgesteld voor top40 werk, heel smooth en niet te agressief maar wanneer ik wat bite in mijn drive wil hebben gebruik ik mijn SD-9. En voor low gain milde overdrive gebruik ik mijn TS-9. Al mijn pedaaltjes via een looper aangesloten zodat ik niet hoef te tapdansen.

robgebbink
5 april 2006, 20:40
De Laney VC30 212 vandaag in mijn band uitgeprobeerd, en MAN, she rocks the house. Wat een geluid, wat een spreiding. Dat was het probleem met mn oude Marshall Valvestate, die hoorde je amper als je er niet recht voor stond. This is the real thing. Laney Rocks

Wabbie
5 april 2006, 21:44
Laneys zijn idd erg fijne dingen. De andere gitarist in mijn band heeft een oude laney AOR50. Zit een erg leuk geluidje in, alleen jammer van het clean, wat eigenlijk clean met een randje is.

Outrage
6 april 2006, 09:41
Is de aor geen eenkanaals versterker met een drive switch? Dat zou in ieder geval het clean met een randje verklaren. Omschakelen van clean naar hi gain is niet echt mogelijk/gemakkelijk. Hangt ervan af wat voor clean je wil, maar je gitaarvolume terug draaien en zachter spelen helpt bij mij toch wel.

Wabbie
6 april 2006, 11:33
Is de aor geen eenkanaals versterker met een drive switch? Dat zou in ieder geval het clean met een randje verklaren. Omschakelen van clean naar hi gain is niet echt mogelijk/gemakkelijk. Hangt ervan af wat voor clean je wil, maar je gitaarvolume terug draaien en zachter spelen helpt bij mij toch wel.

Ik geloof dat hij de 2 kanaals AOR heeft. En echt high gain is dat beestje ook niet, althans niet vergeleken met mijn Powertone2. Maargoed dat is misschien ook een beetje een scheve vergelijking. Ik geloof wel dat hij de buizen gaat vervangen, die zijn een beetje aan de kant had ik begrepen.

Ah, ik vind het een plaatje van zijn versterker:

http://img.photobucket.com/albums/v733/DSW/P1000122.jpg

Hier dus mijn engl cab met mijn PT2, daarbovenop dus zijn Laney AOR50 en daarbovenop mijn oude trouwe VS100.
Ik ben zelf erg onder de indruk van het geluidje wat in die oude AOR zit, helemaal omdat hij dat ding voor 350 euro gekocht heeft. Hij is wel een beetje aan de schelle kant trouwens. Helemaal als je bedenkt dat die Epi op de foto van hem is.

Outrage
6 april 2006, 13:28
Dat is geloof ik een versterker die wat marshall-plexi gevoiced is. Je hebt een aantal laney versterkers uit de jaren '80 die behoorlijk goed op elkaar lijken, de AOR50, de AOR 50 seriesII, Lead, Pro-tubes. Ik kan de controls van de versterker niet echt goed zien, dus ik kan vanop de foto niet opmaken of hij nu twee kanalen of er maar 1 heeft.
Op wat voor cab sluit hij 'm aan? Want ook dat is bepalend voor het (al dan niet schelle) geluid dat eruit komt.
Wat de lampen betreft, laatst las ik op harmony-central een revieuw van de GH50l van iemand die er deze lampen had ingestoken I finally purchased a full re-tube kit with JJ E34L's a balanced ecc803s "blanaced triode" for the phase inv. 2 ecc83s graded HOT for high gain and then a standard ecc83 in the v4 position all for about 70$....

en daar blijkbaar heel tevreden over was. Als ik opnieuw wat geld heb, ga ik dit ook eens overwegen bij de technicus. Het gaat wel om een andere versterker, maar 't lijkt me dat de GH versterkers een verdere ontwikkeling van de AOR-versterkers zijn.

Ik meen mij te herinneren dat een aantal jaren terug de technicus die ik ken eenzelfde soort versterker verkocht (2de hands natuurlijk) en op het aanprijskaartje "mean bluesman" had geschreven.

robgebbink
8 april 2006, 18:44
stick to the topic , lads
Laney heeft echt een waanzinnige versterker gemaakt met de VC30 212. Genoeg vermogen to blast the block, 2 speakers, dus de spreiding van het geluid is fantastisch.
Aanrader!!!!

Wabbie
9 april 2006, 22:07
Dat is geloof ik een versterker die wat marshall-plexi gevoiced is. Je hebt een aantal laney versterkers uit de jaren '80 die behoorlijk goed op elkaar lijken, de AOR50, de AOR 50 seriesII, Lead, Pro-tubes. Ik kan de controls van de versterker niet echt goed zien, dus ik kan vanop de foto niet opmaken of hij nu twee kanalen of er maar 1 heeft.
Op wat voor cab sluit hij 'm aan? Want ook dat is bepalend voor het (al dan niet schelle) geluid dat eruit komt.
Wat de lampen betreft, laatst las ik op harmony-central een revieuw van de GH50l van iemand die er deze lampen had ingestoken I finally purchased a full re-tube kit with JJ E34L's a balanced ecc803s "blanaced triode" for the phase inv. 2 ecc83s graded HOT for high gain and then a standard ecc83 in the v4 position all for about 70$....



Die AOR 50 heeft 2 kanalen, zoveel weet ik er nog wel van. en hij klinkt sowieso vrij schel. Over mijn Engl kast, over z'n eigen kleine 1913 marshall kastje en over een marshall 1960 kast. Dus das echt wel iets wat in de versterker zit en niet in de kasten lijkt mij. Ik zal hem eens naar dit topic sturen, hij kan je ongetwijfeld precies uitleggen hoe die laney in elkaar steekt.