PDA

View Full Version : Gitaar naar persoonlijke specs



Luke-wannabe
14 maart 2006, 18:18
Hey halloo..

Ik loop sinds een paar dagen met een serieuze GAS aanval omtrend het in elkaar zetten van mn eigen custom Jazzmaster..

En er was iemand hier op het forum die een Jazzmaster had laten bouwen naar eigen specs... Wie was dit ook alweer..?

Ik wil graag ook zoiets eens gaan doen. Met onderdelen van Warmoth, Allparts of Rockinger, e.d. in de vorm van een Candy Apple Red Jazzmaster met matching headstock en een zwarte slagplaat.

Hier moeten dan splitbare EMG 89's waarschijnlijk in komen. De EMG 89 klinkt volgens emginc.com hetzelfde als de EMG 85, maar dan met splitfunctie.
Ik heb weliswaar liever passieve elementen ivm het batterijtje. Kent iemand een passief element die ongeveer als de EMG 85 klinkt én te splitten is? Soundclipje EMG 85 (http://www.emginc.com/downloads/mp3/EMG-85_bridge_dirty.mp3)

Ik denk dat ik de body en de headstock het beste kan laten spuiten door iemand die ik ken. Een maat van mij kan dit waarschijnlijk wel. Dit lijkt mij namelijk de goedkoopste optie.

Over de brug ben ik nog niet helemaal uit. Ik zat te denken aan óf een normale Jazzmaster brug óf een Bigsby..

De EMG's worden trouwens niet voor metal gebruikt, maar gewoon voor die lekkere EMG sound. Dus geen metal-high gain, maar gewoon een lekkere overdrive met die EMG 'grom' dr in.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Alvast bedankt..,

robert-gitarist
14 maart 2006, 18:20
Over dat battarijtje gesproken,ik heb in me LTD Viper ook EMG's en weet je hoelang een battarij mee gaat?echt geen heeeeel lang!Ik heb nu zeker wel een 3/4 maand dat ding erin zitten en nog niet hoeven te vervangen..kortom valt reuze mee ;) wel na afloop je snoer eruit halen..sommige laten die er wel eens inzitten.

vasnd
14 maart 2006, 18:28
een batterij is op zich niet een probleem als je ergens in kan stoppen waar je er makkelijk bij kan

pietros
14 maart 2006, 18:30
de batterij van een EMG gaat dacht ik 3000 uren mee.

en een 89 "split" je niet, het is gewoon een emg 85 samen met een emg sa in 1 behuizing. ;)

Luke-wannabe
14 maart 2006, 18:42
Hm okey flex Thnks voor die info over de EMG's.
Iemand nog info over het prijskaartje, de eventueel passieve elementen, of het mogelijk is om zelf te spuiten, e.d?

Orpheo
14 maart 2006, 20:08
die emg klinkt echt klote, om eerlijk te zijn.geef mij maar de x2n in een niet-les paul of de JB in een les paul.veel meer ballen, veel meer 'vetheid" in de tone....

Luke-wannabe
14 maart 2006, 20:30
die emg klinkt echt klote, om eerlijk te zijn.geef mij maar de x2n in een niet-les paul of de JB in een les paul.veel meer ballen, veel meer 'vetheid" in de tone....
Heb je het nu over de EMG 85? Lukather met zn EMG 85 = heaven!

Orpheo
14 maart 2006, 20:53
Heb je het nu over de EMG 85? Lukather met zn EMG 85 = heaven!

lukather is zo fuckin saai. die kerel...pff. geef mij dan maar sykes met zijn pafje in zijn les paul. das pas heaven. sykes' spel geeft me de rillingen. lukather is lekker om bij in slaap te vallen.

en ja dus, ik had t over de 85. eigenlijk iedere emg. emg's zijn koud, kaal, saai, levenloos. prop het in een bezemsteel, en t klinkt nog..... ja, wat...

edit:waarom sykes? ik luister nu bij toeval iets van sykes. maar wat mij betreft kan je er ieder andere gitarist neerzetten (wylde, slash, petrucci (ja, zelfs hij) etc etc)

DarknessAwaits
14 maart 2006, 21:10
EMG's zijn echt niet te verslaan als het gaat om hanteerbaarheid op hoge volumes en ook al klinken ze 'altijd' hetzelfde kun je dat ook zien als een pluspunt. Ze maken van een redelijke gitaar hetzelfde als van een goede gitaar.

Ik ben het wel met je eens dat je wellicht meer karakter uit een gitaar kunt halen met dimarzio's of duncans maar zoals altijd al gezegd wordt: tone zit in de vingers, dus kun je echt wel wat met EMG's.

jorrit
14 maart 2006, 21:13
edit:waarom sykes? ik luister nu bij toeval iets van sykes. maar wat mij betreft kan je er ieder andere gitarist neerzetten (wylde, slash, petrucci (ja, zelfs hij) etc etc)

Wylde?? en je had het net over emg's?

marter544
14 maart 2006, 21:14
lukather is zo fuckin saai. die kerel...pff. geef mij dan maar sykes met zijn pafje in zijn les paul. das pas heaven. sykes' spel geeft me de rillingen. lukather is lekker om bij in slaap te vallen.

en ja dus, ik had t over de 85. eigenlijk iedere emg. emg's zijn koud, kaal, saai, levenloos. prop het in een bezemsteel, en t klinkt nog..... ja, wat...

edit:waarom sykes? ik luister nu bij toeval iets van sykes. maar wat mij betreft kan je er ieder andere gitarist neerzetten (wylde, slash, petrucci (ja, zelfs hij) etc etc)

Zakk wylde speelt ook over EMG's....

EDIT: Iemand was me voor :p

Orpheo
14 maart 2006, 22:06
Wylde?? en je had het net over emg's?

yeah, so? ik vind emg's klote klinken, maar wylde kan er nog wel wat mee dat ik lekker vind klinken. maar ja, wylde gebruikt een jcm800, chorus en een extra OD pedaal. dan hoor je an sich niets meer van de gitaar zelf zeg maar. lukather is niet zo'n distortion-fanaat, dus je hoort meer het saaie van de emg's.

maar als het gaat om echte TONE, vind ik wylde ook niet super, maar als het gaat om tone+emg's, hoor ik liever metallica,wylde en judas priest dan lukather.

Luke-wannabe
14 maart 2006, 23:05
@ Orpheo: Okey da's smaak...

@ DarknessAwaits: Het maakt me niet zoveel uit. Het gene wat ik lekker vind aan de EMG is die 'grom' en die wil ik er graag in hebben...

@ Orpheo: Lukather speelt vrijwel alleen met OD/Dist. :hippie: :rockon:



Ik zat te denken: Fender Jap maakt ook jaguars met Humbuckers. Misschien kan ik er wellicht zoeen kopen en die pimpen..? Maar ik denk dat ik daar duurder mee uit ben, of niet..?

Ritch
15 maart 2006, 10:19
die emg klinkt echt klote, om eerlijk te zijn.geef mij maar de x2n in een niet-les paul of de JB in een les paul.veel meer ballen, veel meer 'vetheid" in de tone....

Jammer dat je niet ff op de forummeeting bij mij stond, toen ik de Luke van Freddy testte :) Klonk echt waanzinnig goed! Helemaal niet steriel oid, ik haal er iig een heel andere sound uit als Lukather. Vingers (eigen sound/tone) + EMG (kwaliteit en sound) = pas hemels!

Mitch
15 maart 2006, 11:19
Ja, maar je stond ook over een lekkere amp 8)
Leuk dat dit weer eens ontaardt in een anti-EMG discussie, maar je had het over een hele gitaar, toch ?

Maar goed. Even de vragen nalopen:

En er was iemand hier op het forum die een Jazzmaster had laten bouwen naar eigen specs... Wie was dit ook alweer..?
Die custom Jazzmaster is van mij. Ik denk dat ik wel een heel andere achtergrond had om 't zo te doen, mij ging het meer om het combineren van de styling van Gretsch en Fender, maar met een tegen-LP-aanzittende rocksound + de mogelijkheid om naadloos over te gaan naar akoestische sounds.


Ik wil graag ook zoiets eens gaan doen. Met onderdelen van Warmoth, Allparts of Rockinger, e.d. in de vorm van een Candy Apple Red Jazzmaster met matching headstock en een zwarte slagplaat.
Da's dan wel geen vraag, maar dat zou ik echt niet doen. Een zwarte slagplaat haalt de hele smoel van de JM body vorm naar beneden.


Ik heb weliswaar liever passieve elementen ivm het batterijtje. Kent iemand een passief element die ongeveer als de EMG 85 klinkt én te splitten is? Soundclipje EMG 85
Het batterijtje hoeft geen probleem te zijn, maar dan is het wel zo praktisch om een vakje aan de achterkant te maken zodat je er makkelijk bij kan. Maar ja, da's weer fresen etc. en daar zit je dan waarschijnlijk niet op te wachten. De clip is echt vreselijk trouwens, maar dat ligt geloof ik meer aan een suffe amp of zo. Dit soort klanken kun je met een gewone humbucker ook prima doen als je een goede amp hebt of goede pedalen. Keuzes te over, pin jezelf zéker niet vast op de EMG's.


Ik denk dat ik de body en de headstock het beste kan laten spuiten door iemand die ik ken. Een maat van mij kan dit waarschijnlijk wel. Dit lijkt mij namelijk de goedkoopste optie.
Als -ie de faciliteiten heeft: waarom niet ? Als -ie geen ervaring heeft met hout wel eerst even laten oefenen op een proefstukje of zo....hou wel de voorbehandeling in de gaten.


Over de brug ben ik nog niet helemaal uit. Ik zat te denken aan óf een normale Jazzmaster brug óf een Bigsby..
De gewone JM brug is niet zo denderend. Bigsby kan, maar is niet zo handig met snaren wisselen. Ik heb zelf een Duesenberg tremolo erop zitten: is een Bigsby, maar dan met veel makkelijker manier van snaren opzetten. Zie anders mijn topic over de gitaar. De trem is te bestellen via De Gier.

Orpheo
15 maart 2006, 11:47
Jammer dat je niet ff op de forummeeting bij mij stond, toen ik de Luke van Freddy testte :) Klonk echt waanzinnig goed! Helemaal niet steriel oid, ik haal er iig een heel andere sound uit als Lukather. Vingers (eigen sound/tone) + EMG (kwaliteit en sound) = pas hemels!

ik heb t wel gehoord, en dat klonk zeker top. maar ik vind alsnog geen zak aan emg's. ik heb nl genoeg lp's bespeeld met emg's (ook eens een luke), en t is t voor mij NET niet....

Luke-wannabe
15 maart 2006, 13:34
Ja, maar je stond ook over een lekkere amp 8)
Leuk dat dit weer eens ontaardt in een anti-EMG discussie, maar je had het over een hele gitaar, toch ?

Maar goed. Even de vragen nalopen:

Die custom Jazzmaster is van mij. Ik denk dat ik wel een heel andere achtergrond had om 't zo te doen, mij ging het meer om het combineren van de styling van Gretsch en Fender, maar met een tegen-LP-aanzittende rocksound + de mogelijkheid om naadloos over te gaan naar akoestische sounds.


Da's dan wel geen vraag, maar dat zou ik echt niet doen. Een zwarte slagplaat haalt de hele smoel van de JM body vorm naar beneden.


Het batterijtje hoeft geen probleem te zijn, maar dan is het wel zo praktisch om een vakje aan de achterkant te maken zodat je er makkelijk bij kan. Maar ja, da's weer fresen etc. en daar zit je dan waarschijnlijk niet op te wachten. De clip is echt vreselijk trouwens, maar dat ligt geloof ik meer aan een suffe amp of zo. Dit soort klanken kun je met een gewone humbucker ook prima doen als je een goede amp hebt of goede pedalen. Keuzes te over, pin jezelf zéker niet vast op de EMG's.


Als -ie de faciliteiten heeft: waarom niet ? Als -ie geen ervaring heeft met hout wel eerst even laten oefenen op een proefstukje of zo....hou wel de voorbehandeling in de gaten.


De gewone JM brug is niet zo denderend. Bigsby kan, maar is niet zo handig met snaren wisselen. Ik heb zelf een Duesenberg tremolo erop zitten: is een Bigsby, maar dan met veel makkelijker manier van snaren opzetten. Zie anders mijn topic over de gitaar. De trem is te bestellen via De Gier.

Ja ik had het inderdaad over een hele gitaar, niet over de elementen. Dat is gewoon iets van smaak, en wat ik er van gehoord heb, vind ik ze goed klinken!

Ja de intentie is inderdaad wel heel erg anders! Maar jij hebt hem toch laten bouwen? Als ik zo brutaal mag zijn: wat heeft het jou gekost? Hoef geen precieze prijs te horen, hoor. Is het €500 -€700 of €700 -€1000 of nog meer?

Over de slagplaat, tsjah da's ook een kwestie van smaak, ben ik bang. Het lijkt mij er juist supertof uitzien! Zo'n diep rode kleur met zwarte slagplaat!

Over het batterijtje zou ik nog niet 1-2-3 weten hoe ik dat ga doen..
Het Clipje klinkt inderdaad niet zoals mijn gitaar zou moeten gaan klinken. Ik wilde jullie alleen die 'grom' die in het element zit laten horen. Dat vind ik zelf namelijk het gave aan die elementen.

Hij heeft inderdaad nog vrij weinig ervaring met hout spuiten. Tegen die tijd maar even oefenen, inderdaad. Moet tegen die tijd even kijken qua verf en lak wat het beste is. Maar dan maak ik wel effe een topikkie aan.

Ik weet dat een gewone Jazzmaster brug niet zo goed is. Heb zelf ook een Jazzmaster gehad maar heb ik weer weg gedaan om een strat te kunnen kopen. Ik ga dan tegen die tijd toch voor een Bigsby denk ik. Ik zal even op die site kijken naar die Duesenberg Bisby..!

Thanks voor de reply('s)!

Mitch
15 maart 2006, 15:37
De Duesenberg Bigsby staat waarschijnlijk (toen nog niet in ieder geval) niet op de site als los accessoire, maar kan wel besteld worden.
De prijs van laten bouwen + alle hardware (ook niet goedkoop) was wel iets duurder dan 1000E overigens :satisfie:

Luke-wannabe
15 maart 2006, 16:45
De Duesenberg Bigsby staat waarschijnlijk (toen nog niet in ieder geval) niet op de site als los accessoire, maar kan wel besteld worden.
De prijs van laten bouwen + alle hardware (ook niet goedkoop) was wel iets duurder dan 1000E overigens :satisfie:

Is niet echt heel duur voor een custom gitaar, vind ik. Maar als ik nou gewoon alle onderdelen bestel, ben ik dan niet goedkoper uit? K ben niet zo rijk namelijk!

DarknessAwaits
15 maart 2006, 18:32
ik heb t wel gehoord, en dat klonk zeker top. maar ik vind alsnog geen zak aan emg's. ik heb nl genoeg lp's bespeeld met emg's (ook eens een luke), en t is t voor mij NET niet....

Voel je jezelf ook wel eens een wandelende paradox?

Kevin-D
15 maart 2006, 18:37
Voel je jezelf ook wel eens een wandelende paradox?
:D De humor! :lol:

Orpheo
15 maart 2006, 20:02
Voel je jezelf ook wel eens een wandelende paradox?

en het kwam niet in je op dat dat stukje "net niet" ironisch bedoeld was? zwak uitgedrukt dus...?

Luke-wannabe
16 maart 2006, 00:49
Ik had m oook niet door, hoor :chicken:

Luke-wannabe
17 maart 2006, 23:31
Is niet echt heel duur voor een custom gitaar, vind ik. Maar als ik nou gewoon alle onderdelen bestel, ben ik dan niet goedkoper uit? K ben niet zo rijk namelijk!
Iemand..? :satisfie: